Vart tog den gamla fina traditionen med tjära och fjädrar vägen?

Bästa läsare!

Ja, med detta blogginlägg har jag väl för all framtid diskvalificerat mig för all framtid att stå i en Röda kors-butik och i andan av allas lika värde sälja bortskänkta kläder för att organisationens generalsekreterare skall kunna få ut sin höga inkomst. Men saken är den att jag funderat lite kring detta med brott och straff ur ett historiskt perspektiv.

Det hela började med att jag för en tid sedan lyssnade på en serie föredrag där en av talarna hade roat sig med att studera lag och ordning i Förenta staterna under mitten av 1800-talet, med särskilt fokus på ”Vilda västern”. Det visade sig vara mindre vilt där än inne i storstäderna, och då var det mest stök än fullskalig kriminalitet i de största tätorterna. Föredragshållaren (vars namn och ämne jag tyvärr glömt bort) blev först förvånad, och sedan fascinerad över att människorna levde civiliserade och anständiga liv i harmoni med naturen och sin omgivning.

En faktor som har betydelse för den låga kriminaliteten var att det inte fanns lika många lagar att bryta mot. Vissa lagar var uppsatta av de kyrkliga samfunden, och den sociala kontrollen hanterade det som inte den grundläggande gudsfruktan åstadkom. Ju mer staten valt att reglera och förbjuda, desto större incitament har det funnits för de kriminella att etablera sin verksamhet.

På det amerikanska Mises-institutet kan man läsa om ett exempel som handlar om den vildaste staden i Vilda västern [länk]. Där konstaterar artikelförfattarna att de första morden i den staden inträffade när den federala ordningsmakten etablerade sig i början av 1870-talet. Intressant. Idag är mord vardagsmat i den hypertrygga storstaden Stockholm. Jag tänkte säga att mord är vardagsmat i Malmö också, men utan att använda ordet ”hypertrygg”.

Man konstaterade att få ställen runt om i världen hade så hög respekt för äganderätt som i Vilda västern under denna tid. Och man konstaterar att ju mer en regering involverar sig i folks förehavande, desto mer sjunker denna respekt. Orsak och verkan kan diskuteras, men vi kan konstatera att det fanns en kultur vid denna tid där det var nödvändigt för människor att vara goda och samarbeta med varandra. Jämför vi med vår egen tid ser vi hur staten premierar grovt kriminella, t.ex. genom att ge dem förtur till arbetsliv och bostäder (bl.a. nu i debatten om omhändertagandet av hemvändande soldater från Islamska staten – inklusive de som vill ha ett globalt islamstyre).

När jag försöker föreställa mig rättsapparaten i Vilda västern dyker självfallet traditionen med att rulla bovarna i tjära och fjädrar innan de (om deras brott var grova) förvisas från staden.

Någon som är på hugget, och som defintivt inte vill se mig bakom disken hos Röda korsets Kupan-butiker, kommer här påpeka hur grym jag är. Att hälla tjära över folk kan ge livshotande brännskador. Är det detta jag menar med human rättsskipning?

Och mitt svar blir ja. De flesta tror att man använde asfaltstjära, vilket är ett missförstånd som Hollywood och Lucky Luke-tecknarna bragt oss. I själva verket användes trätjära som smälter/blir hanterbart vid 40 grader. Och man hällde inte över massan utan strök den oftast med pensel på boven.  Visst, det är tortyr för den som är lika kittlig som jag, men tjärans temperatur lär knappast ge bestående men. Finns brudar (och män) som använder vax som är omkring 55 grader, och det är sällan vaxet som är orsak till smärta i det sammanhanget…

Jodå, det stämmer att det var pöbelmentalitet bakom tjärrullningen. Men jag förstår inte varför folk som kallar sig för goda demokrater är så upprörda över detta? Pöbelism är ju den optimala demokratin. Nej, jag anser inte alls att demokrati är gott, och det är just av hänsyn till att demokrati alltid blir majoritetens rätt att förtrycka minoriteten.

Men det som skedde i det ganska fredliga Vilda västern är intressant att reflektera över. Folk i de stölddrabbade städerna identifierade bovarna, tog sig majoritetens rätt att fälla de anklagade, betjärade den dömde och kastade fjärdrar på den halvnakna kroppen. Ni som är demokrater, tror ni inte att denna förnedring skulle kunna bringa ner dagens förortskriminalitet en aning? Det tror jag. Men detta förutsätter att det finns folk som är villiga att agera, redo att utgöra ett engagemang emot den breda brottsligheten.

Idag överlåter folket åt staten att leta efter boven via val vart fjärde år. Om staten hittar boven – vilket staten sällan gör – handlar processen mest om bovens välbefinnande, och att göra hans eller hennes straff så uthärdligt som möjligt. Ty det är den slutsats som de folkvalda kommit fram till. Brottsoffrets intressen är sekunda – den kränkning som offret utsatts för kan ändå inte göras ogjord; en rättegång handlar därför i princip oftast om att den åtalade brutit mot statens regler.

Detta är ingen uppmaning om att okritiskt återgå till primitiva former av rättsskipning, utan mer om att vi borde reflektera över vilka lagar vi har och varför. Och av den anledningen lämnar jag nu över stafettpinnen till Tantrikbloggen som provokativt men förhoppningsvist sakligt bemöter motståndet till legalisering av cannabis (länk). Själv hoppas jag på en snar säljstart av påskmust – det är min drog!

Hälsar eder Peter Harold

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Vart tog den gamla fina traditionen med tjära och fjädrar vägen?

  1. Vauen skriver:

    Håller med 100%! När folk har ansvar för sin egen försörjning så gör dom rätt för sig. På denna tid var samhällen självförsörjande på det mesta. Det fanns inte utrymme för busliv och dåliga attityder. Och så har vi effekten av ordspråket som heter ”Sam Colt made man equal”…

  2. Kul och tänkvärt skrivet! Och tack för länkningen.

  3. Anna skriver:

    Du kommer att sakna motstycke i moderna tider (om man nu kan kalla de för ”moderna”, men i alla fall ”nutiden”) Peter! Jag är glad att du finns. Ledsen för min kommentar senast, det handlade om att jag tar jäkligt illa vid mig av vissa kommentarer som går ut ungefär på att alla som inte jobbar är lata. Jag aldrig jobbat så hårt som sedan jag blev förälder och aldrig blivit så ratad på arbetsmarknaden och därför blir jag ibland så otroligt trött på alla dessa människor som skriver kommentarer utan att ha den blekaste om hur det ser ut på arbetsmarknaden i dag. Ber om ursäkt i alla fall till dig och din blogg. Din blogg ser inte alls ut som på Flashbacks 24-timmarsbakisfulla idiotynglingar som genom sitt töcken lyckas få ut sina aggressioner / projicerar sig i andra i brist på riktiga liv…

    Du måste lyckönska mig! Har precis fått ett riktigt toppjobb och ett byte av lägenhet- bättre än jag hoppats på. För en gångs skull hade jag tur! Såg en lapp, var på rätt ställe i precis rätt tid.

    Och framför allt- Jag tänkte att nu är jag på botten, det KAN inte bli sämre. Slutade försöka. Det bara hände. Jag blir nästan religiös nu. Det där du skriver om att ju fler regler desto fler regler att bryta- det har jag sagt sedan jag var tonåring och troende anarkist. Frihet under ansvar…

    Det är ju rätt idiotiskt att vi anställer folk som vi betalar för att lägga parkeringsbot på våra gästers bilar, när ingen annan annars hade ställt sig där i ingenstans… Och betalar så gärna SL för att bötfälla och handikappa folk i trafiken, för att det måste finnas perronger av ngn anledning. Kanske för att kunna sysselsätta alla invandrare i jobb? Och betalar polisen för att jaga haschrökare medan spicehandlare som dödar folk medvetet och tjänar en ziljon på näthandel- går ojagade fram för att det saknas lagar för just den kemiska formeln…

    Och så lilla säpo som jagar såna som jag. Jaja, alltid roar man någon. Man får tänka positivt?

    Kram på dig. Visionerna är bra, men fortfarande blir det mest bra för männen… Men så är det ju redan. Bara mindre dubbelmoral, tror jag.

    • Peter Harold skriver:

      Grattis och bamsekram till nytt jobb och byte av lägenhet!🙂

      Du vet väl om att anarkism och libertarianism är besläktade ideologier?😉 Ja, det går inte att säga att den som inte jobbar är lat. Men man kan säga att den som lat inte jobbar. Stor skillnad. Mrs Harold har erfarenheter av sådana människor. Dåliga erfarenheter. I hennes perspektiv blir det ju mer smärtsamt eftersom hon bara jobbat och slitit sedan hon var barn.

  4. Pinus Sylvestris skriver:

    Vad är att göra rätt för sig, enligt vem? Skatteverket ? ( privat vinstdrivande bolag enligt : allabolag.se. )
    Som man bäddar får man ligga, vem fan har med vad man gör med saken att göra
    så länge det inte drabbar nån annan negativt.

    Den som inte jobbar är lat, definiera (jobbar) = är anställd och bidrar med merparten av sitt anletes svett till att finansiera ( genom sk. skatter = rån, avgifter, licenser, böter mm.) psykopater som bombar sönder kvinnor,barn och män där det passar deras agenda, ja det är sannerligen beundransvärt.

    Finna sig i saker och ting trots ens inre kompass kräver energi, att motarbeta samma saker och ting kräver lika mycket energi så då kanske det är dags att på allvar överväga att tillsammans finna en bättre väg där alla som vill kan delta på sina villkor utan hot om våld och annat omoget beteende och få bättre utbyte av den energi vi alla besitter.

    Vem i H-vete vill ha jobb(anställning) demonkrati (där 51% kan teoretiskt och praktiskt bestämma att övriga 49% ska avlivas typ ) politik, €religion och ÖKonomi.

    Har jobbat 15-18 timmar om dan några deccenier i min ungdom åt Staten och systemet i tron att jag gjort det för min familj, men inget fick vi behålla och poängen är den att det var det bästa som kunde hända,annars hade det dröjt några inkarnationer innan man fattat poängen, för om psykopaterna hade nöjt sig med skäligt RÅN då hade dom kunna paratisera länge på vår enfald, men en skorpion är en skorpion och dessa förvirrade stackare kan hoppas på den spabehandling tjära och fjäder du Peter förespråkar till skillnad mot en annan naturlig och KRAV märkt behandling som är alternativet, nämligen Cannabis Sativa i repform som i sig inte är en önskvärd lösning innan ”evildoers” har fått möjlighet till att göra avbön offentligt och erbjudits alternativet att gottgöra sina tidigare handlingar.

    Det finns ju gränser, var den gränsen är kan man ju spåna om.

    Nåt som är skumt är om man tar del av det som påstås vara ” The Somali Law”
    ( sunt förnuft in action) verkar inte funka varken där längre eller i den sk. västerländska civilistaionen ( vad nu det är tänkt att innebära)

    Men handlar inte allt om att ta fullständigt ansvar för sina tankar , ord och handlingar oavsett vilken ”väg” man väljer, typ att stå för det man gör, för allt vi gör tycks ha KONSEKVENSER även om vissa i sin enfald försöker förtränga det.
    Mvh, Vän av (sunt förnuft )
    ( Som Täppas ” nyttig idiot” Fågelberg i Programmering 1) inte har en susning om enligt han själv, har väl betalt för att spela Hen eller nåt.
    Ring P1 är utan tvivel ett sätt för Diktaturen att ge sken av yttrandefrihet där utvalda ärthjärnor mutats med låtsaspengar för att hindra MAJORITETEN att yttra sig
    Tycker synd om alla de som tappat sin självrespekt, och hoppas på att många hittar tillbaka.

    • Vauen skriver:

      Att betala skatt är olagligt om pengarna går till att driva krig. 5:11 i denna film

    • Anna skriver:

      Eftersom jag mestadelen av mitt liv jobbat för just vårdsektorn, som därmed får betalt via skattsedeln oavsett företagsform- har jag ofta ställt mig den här frågan. Gör jag rätt för mig då jag arbetar för skattepengar, sliter hårt då de drar ner personalstyrkan ständigt- eller är det egentligen samma pengar jag får såsom den som fick sluta jobba och fick a-kassa när jag slutade vara tillgänglig 24-timmar om dygnet när jag blev förälder och istället lade ner all min kärlek och tid på mitt barn- den framtida skattebetalaren?

      Jag är ju av den åsikten att vårdanställda och alla med låga löner även i handel och service- skulle dra ner arbetstiden till 6 timmar om dagen, vara bättre föräldrar, mindre sjukskrivna och framför allt- bli en bättre ¨vårdgivare/ serviceanställd!

      Och låta fler få jobba samtidigt. Alla har att vinna på detta. Även karriärskåta vita män, Peter!

      • Peter Harold skriver:

        Ja, du gör rätt för dig när du jobbar, oavsett varifrån pengarna kommer. Rånar jag banken och betalar dig för att se till att mitt gipsade ben inte ruttnar sönder och betalar dig med mitt bankrånsbyte så har du fortfarand egjort rätt för din lön.🙂

        En gång i tiden klarade sig folk på 6 timmars lön. Idag går det inte. Tänk att få behålla mer före skatt och slippa behöva jobba ihjäl sig.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

