Konsten att förlåta: 500 tar farväl av en terrorist som går till sista vilan.

Bästa läsare!

Jag ämnar glädja er med att det inte blir en wall-of-text idag. Jag har en text på gång som ständigt knuffas framåt p.g.a. dess svällande omfattning. Fast snart är jag nog i läget att jag antingen får radera och göra om, eller göra en bok…😉

Nej, idag skall jag hävda att jag känner mig verbalt stum. Hundratals danskar följde terrorskytten Omar Abdel Hamid El-Hussein till hans sista vila vid en begravningsplats i Bröndby utanför Köpenhamn. Tänk vilken majestätisk uppvisning av förlåtelse av dessa människor! Trots att Omar med berått mot dödat minst två människor – och försökte förmodligen döda ännu fler – så väljer hundratals personer att visa sitt stöd för den dödes familj som slagits särskilt hårt av dramat…!

Japp, jag hör det själv. Jag formulerar mig som den värsta ledarskribenten på en svensk kvällstidning. Och även om jag inte kopierat gammelmedierna rakt av så har jag här ovan summerat andemeningen i rapporteringen om gärningsmannens begravning. Man kan nästan se att medierna uppfattar något ädelt i begravningsföljets medverkan.

Enligt Fria Tider var det 500 män (inga kvinnor vad jag kan se i videoklippet här nedan) som följde Omar till hans omärkta gravplats. Var detta en för hög siffra eller en för låg? D.v.s. borde folk ha haft vett och visat avsky för dådet genom att låta begravningsentreprenören ta hand om jordfästningen ensamma? Eller är 500 personer för få i förhållande till hur många muslimer egentligen uppskattar gärningsmannens dåd, men inte vågar manifestera det?

Vi kan konstatera en väldigt viktig sak: Omar attackerade inte enbart ett möte om ”Kunst, blasfemi og ytringsfrihed” där Lars Vilks var huvudtalaren jämte Femen-aktivisten Inna Shevchenko. Omar utförde även en attack mot en synagoga på Krystalgade. Med detta bör vi kanske ana att motivet bakom gärningsmannens handlingar förmodligen handlar om någonting mer än rondellhundar.

Det är utifrån detta som jag står med rynkade ögonbryn som svensk. 500 personer går i följe för att eskortera en terrorskytt till dennes grav. Jämför detta med t.ex. den för mordet på Olof Palme anklagde fyllskallen Christer Pettersson, en av Sveriges mest kända personer, och hans begravning. Ingen ville ta hand om hans begravning. Jag tror att det slutade med att kommunen gav honom en fattigmansbegravning. Och då hade ändå hovrätten frikänt honom från mordet.

I fallet med Omars begravning är det trängsel framför likbilen och vakter måste mota folk åt sidan (eftersom åskådarna inte begriper själva att bilen behöver plats). Uttrycker någon av de närvarande avsky för hans dåd? Det kan jag varken höra eller se. Döm själva:

Jag måste säga att det inte är svårt att komma med dystra profetior om framtiden i Europa. Det vore intressant att höra vad den politiska lösningen är på det problem vi står inför nu när vissa minoritetsgrupper är så pass stora att de kan rekrytera fanatiker till att döda meningsmotståndare. Men någonting säger mig att de politiska lösningarna dock kommer rikta udden mot alla som är laglydiga. Det torde väl inte vara en alltför vild fantasi att lagstiftarna kommer ytterligare försöka begränsa möjligheterna att – som det heter – ”sprida hatbudskap”, men med det enda resultatet att de som är kritiska mot islam som religion och kultur blir de som tystas.

Sålunda borde vi faktiskt kämpa för total yttrandefrihet så att islamisterna som hukar i sina moskéer istället kommer ut och skådas av allmänheten som kan få döma dessa utifrån den sanna bilden av deras våldsförhärligande budskap. I min värld hoppas jag att reaktionen blir ett rungande ”- Gå hem!” till islamisterna.

Lars Vilks. Tja, det är många som ser honom som lovligt byte. Attacker mot synagogor. Tja, de har sig själva att skylla (SR-logik, he he…). Men det är inte bara Vilks och judar som är haram. Även det svenska samhället med lättklädda kvinnor, fläskfilé och yttrandefrihet är haram. Någondera kommer att få ge med sig nu när livsstilarna och kulturerna hamnar i konflikt. Och förmodligen är det den sidan som står utan vapen – fysiska som intellektuella – som lär dra det kortaste strået.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Konsten att förlåta: 500 tar farväl av en terrorist som går till sista vilan.

  1. Sofia skriver:

    Faktum är att dödsskyttens föräldrar är palestinier.
    Hela scenariot är klart för mig, men jag kanske inte ser hela bilden.

  2. Läsare skriver:

    Inget problem, lite korvgrillning med Dialogpolis, Fritidsgård, nödnr till Måna Muslim, sedan jobb i kommunen och förtur till egen lägenhet. Det blir nog bra. (Sarkasm).

    Eller som juden säger:

    Barbara Lerner Spectre calls for destruction of Christian European ethnic societies 1 min video

    http://m.youtube.com/watch?v=MFE0qAiofMQ

    Svenskarna har inte lärt sig att leva i det mångkulturella samhället och vi judar kommer att bli avskydda för vår ledande roll att förvandla alla vita länder till en multikriminell soptipp.

  3. Läsare skriver:

    Intervju med hitrest tiggare – Berättar sanningen

    https://m.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=NZZjpzDv9H8#t=30

  4. Läsare skriver:

    Trevligt? Zigenare ”bygger Sverige”. Bild, Hötorget idag 23 Feb 2015, kl o9:15:

    http://m.imgur.com/qxJ6MD6

    Kolla in stora skylten ovan zigenarslöddret😉
    Stockholmarna måste vara stolta över deras stad.

  5. Läsare skriver:

    Snyftsnyft … fö’låt .. kan inte sluta gråta. Hjärnoperationer, hjärtfel, svårt att kissa, nageltrång, mjäll, you name it and they got it.

    http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/chatta-med-tiggare

  6. Anna skriver:

    Ponera att Anders Behring Breivik dödats under attentatet han gjorde… Vem tror på en offentlig minnesstund å hans vägnar…

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

