Väldigt ont om babbar och svartingar i ”Ullared”…

Bästa läsare!

Då jag suttit som gäst vid dotterns dator i vardagsrummet har jag under stundom tvingats utstå ljudet från televisionsapparaten strax intill. Och de värsta ögonblicken är när dokusåpan ”Ullared” sänds. Nu kanske vän av ordning frågar mig ” – Varför tittar du på skiten då om det irriterar dig?”, och frågan är berättigad, även om det i mitt fall är frågan om ”passivt tittande”. Ni vet, ”passivt” som i ”passiv rökning”.

Lilla Fröken Harold håller med mig. ”Ullared” visar knappast de skarpaste knivarna i lådan. Men hon yttrade en teori som jag faktiskt vill uppmärksamma. Det handlade visserligen inte om ”Ullared” utan om den SVT-sända Melodifestivalen. Lilla Fröken Harold och hennes vänner är i 15-16-årsåldern och det är inte deras musik som spelas på Melodifestivalen. Ja, jag vet – SVT är så stolta över sitt breda utbud av olika musikstilar. Men kidsen hånskrattar åt detta statement. Ändå sitter kidsen där på lördagarna och tittar på musiken som de ba’ haaaatar.

Förklaringen är enkel enligt Lilla Fröken Harold. Kidsen tittar på Melodifestivalen därför att de gillar att dissa bidragen. Översatt till svenska: de tittar för att kritisera och gnälla. Som en social aktivitet.

Och samma modell är applicerbart för den som tittar på Kanal 5:s ”Ullared”.

Fast vänta nu, vad är det jag klagar på egentligen? Är jag här på väg att i mitt elitistiska sinnestillstånd bespotta den svenska white trash-klassen? Nej, så elakt vill jag inte uttala mig, även om de flesta i kundvagnskön framför det gula jättevaruhuset sannolikt enbart blivit bekanta med begreppen ”skräddare” och ”modist” genom någon kvällstidnings korsordsbilaga. Överviktiga, halta, provinsiella och med en världssyn som räcker till nästa krök på landsvägen. Det är så svenska folket ser ut. Är det verkligen så illa…?

Det är när denna tankebana krullar ihop sig i mitt huvud som det plötsligt slår mig att jag inte sett särskilt många araber eller negr… färgade i ”Ullared”. Det är möjligt att jag är blind och döv. I synnerhet efter att hört bullret från den där elaka kärringen som säger ”Fy fan” varje gång hennes syster gör någonting. Ändock tycks de rasifierade lysa med sin frånvaro. Har Kanal 5 ingen mångfaldspolicy att efterleva, typ som på SVT där minoriteter överkvoteras i varje sammanhang för att visa bilden av ”verkligheten”?

Och för de som anser att jag här är enbart trångsynt vill jag bara svara att jag har åldern inne att få raljera som jag vill och tycka illa om de som inte är som oss med klass. Så fort man verkligen klär sig i hatt, då har man den åldern inne att få bete sig som jag gör här (och just for the record, typer som Måns Zelmerlöf, Martin Stenmark och dylika klär sig inte i hatt; de använder enbart hattliknande accesoarer). Vi kallar oss gentlemen och kommer inte använda pösiga träningsbyxor i fleece förrän vi ligger på sista kliniken före eldbegängelsebyrån. Till dess håller vi fanan högt.

Annars är det gott om svenskar med lustiga dialekter i ”Ullared”. På något sätt – med effektivt urval av filmat material och kreativ redigering – tycks alla dialekter bli lustiga i ”Ullared”. Vare sig man är dalmas, hallänning, gnällbältesbo, grötsåning eller stockholmare blir man ett obegåvat kretin som virrar omkring med den överbelagda kundvagnen och lyckas bara säga osmarta repliker. Inte en Christer Fuglesang eller Johan Hakelius så långt ögat når.

Jag tror att det var vetenskapsmannen Stephen Hawkins som sade att när utomjordiska civilisationer upptäcker planeten jorden kommer mänskligheten att ligga pyrt till. Frågan är om de TV-signaler som går ut i världsrymden med ”Ullared” kommer avskräcka rymdvarelserna från att komma hit, med insikten att här knappast finns någon intelligens att möta och mäta; eller kommer de att anse att jordlingarna blir lätta att besegra när de betraktat Olla-Morgan och Conny som försöker göra det som deras arbetsgivare betalar dem för?

Jag vill inte vara så hårdhjärtat att jag beskriver ”Ullared” som ett TV-program ”av idioter, med idioter, för idioter”. För de som producerar programmet är knappast idioter; de har funnit en formel för vad de definierar som ”bra TV” till förhållandevis enkla medel (jag tror att den största arbetsinsatsen faktiskt ligger i redigeringsarbetet).

De medverkande kan inte heller vara idioter för då borde de inte ha fått körkort så att det kommit till Ullared för att handla. Och publiken är nog inte heller idioter, även om de kanske är lite väl vårdslösa med hur de tillbringar sina kvällar.

Tyvärr är det lättare att slöa i TV-fåtöljen än att gå på ett föreningsmöte och utbyta tankar med andra människor. Just ikväll hade du kunnat gå på ett lokalt naturklubbsmöte och ha snickrat fågelholkar med 11-åringar som ännu inte upptäckt tjusningen med att elda upp bilar och den skollokal som naturklubben fått låna just för denna afton. Eller någonting liknande.

På något sätt tror jag att Sverige skulle bli ett bättre land om folk engagerade sig för och tillsammans med sina medmänniskor istället för att slötitta på andras köpfester under bästa sändningstid. Tyvärr är denna bloggpost redan så lång att jag inte hinner med att föreslå andra program att undvika. Öppna TV-bilagan så har du en komplett lista på det du bör undvika om du är trött på att slösa bort ditt liv. Släng TV:n. Eller låt bli att betala TV-licensen. Jag vet, det är en brottslig uppmaning. Men jag säger inte att du skall licensskolka och titta på TV. Bygg om den till ett akvarium. Eller skaffa en bokhylla där TV:n stod och fyll den med goda böcker.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Dumburk. Bokmärk permalänken.

49 kommentarer till Väldigt ont om babbar och svartingar i ”Ullared”…

  1. Sofia skriver:

    Själv kastar jag inte bort tid på dåliga program.
    Om man behärskar ett nordiskt språk, engelska och tyska, finns det många bra TV-kanaler man kan få tillgång till på webben.
    Denna kväll såg jag
    http://www.zdf.de/ZDFmediathek/hauptnavigation/sendung-verpasst#/beitrag/video/2336498/Hexenwahn
    Det var nog jesuiterna som piskade upp stämningar bland protestanterna som ledde till ofattbara tragedier. Tillvägagångssättet påminner om blodtörstiga kommunister som t.ex. ^^^^^^^^^^^ och ^^^^^^^^^^^ privata TV-kanaler, boulevardpress, EXPO och ”Researchgruppen”.

  2. Eva skriver:

    I början av min Sverige-karriär jobbade jag hemma och kom inte så mycket i kontakt med svenskar, utom min svenska man. Enligt honom var svenskarna blonda, slanka och vackra. Det tyckte jag också, för alla tv-personligheter var sådan, åtminstone kvinnorna. Andra människor såg jag ju inte.
    Livet gick vidare och 15 år senare provade jag på ett par somrar att sälja några produkter på marknader, från Stockholm neråt Skåne. Chocken var TOTAL! Svenskarna är tjocka, fula, ljusa bara om håret är blonderat, annars råttfärgade. Arroganta är dom djävlarna också. Något lika värde existerar inte, de tycker sig vara bättre än alla andra, speciellt utlänningar. I början tittade jag storögt hur illa folk kunde bete sig.
    Nå ja, jag är säljare. Jag behandlar alla lika. Är så gammal och varit med om så mycket att den svenska ankdamskulturen gör mig inget. Fast kan skratta åt den när ensam hemma i min kammare.
    Har ingen tv numera. I datorn kan jag välja den propaganda som tilltalar mig.

    • Sofia skriver:

      Är du heeeelt säker på att de förskräckliga typerna var etniska svenskar?
      Efter 2VK fick vi mängder med invandrare från Finland, Danmark, Baltländerna, Tyskland, Ungern, Balkan m.fl.
      De kan ju också vara tjocka, vita och oförskämda!

    • Peter Harold skriver:

      Egentligen är de flesta människor väldigt fula. Det har min spegel berättat för mig.😉

  3. Läsare skriver:

    Överviktiga, halta, provinsiella och med en världssyn som räcker till nästa krök på landsvägen. Det är så svenska folket ser ut. Är det verkligen så illa…?
    __________

    Svar: Ja. Ullared ja’du… Du har inte haft äran att varit där i real life, Stor Harold den äldre? Jodå, det ser ut som det ser ut på TV. Tror inte jag sett en enda (kort video från Dansk TV):

    http://m.youtube.com/watch?v=Uk__h4oMmB4

    Det är inte många blattar där hellre. En stor del av svenska folket ser ut exakt som i UllaredsTV. White trash. Illa klädda, jag säger bara, rutiga skjortor öhch. .. korta och feta. Dom svenskar som blir kvar i ghettona, ädla svenskar? Knappast, inte konstigt att många blottar ser ner på svenskar.

    PH: De medverkande kan inte heller vara idioter för då borde de inte ha fått körkort så att det kommit till Ullared för att handla. 
    _______
    Nåja, en å annan tar faktiskt körkort, det går kanske åt fem tio uppkörningar, men resten behöver ju inte köra själva. Det går att göra fynd men de sista gångerna jag var.där var det mest mat stapelvara som ibland går att fynda till riktigt bra priser som jag köpte.

    Det mesta i tygväg är rena skräpet, och mycket ser ut som om det kom från ett nordkoreanskt överskottlagerförsäljning.

  4. judaspainkiller skriver:

    Bland det bästa jag läst i år Herold. Men man känner lössen på gången.

  5. Syster skriver:

    För mig är syftet med programmet klart. Först säger man att svenskar inte finns och sedan lyfter man fram denna och andra programserier där man förlöjligar, fördummar och förminskar svensken i en extrem vinkling. Producenterna till denna typ av produktion är inte alls dumma och det handlar inte bara om underhållning. Man vill skapa en ny bild av hur korkade vi vita, svenskar är! Vi är ju redan nazister, rasister, fascister, homofober och islamofober! Sedan kan man lika gärna byta ut oss mot andra! Nämen ojsan! Det gör man ju visst redan!!!!!

    • Risto Matinen skriver:

      Ligger mycket i det Syster skriver. Dock är troligen programmet ”Ullared” beställt och betalt av varuhuset, som reklam/PR. Varuhuset omsatte i fjol ca 5 Gkr och har stadigt ökat sedan starten. Produktionsbolaget har fått mycket kritik för programmet, bl.a. från deltagare som anser sig felbehandlade och regisserade. En stackare utmålades som alkoholist och WT. En annan presenterades som hemmafru, fick 5 lakan av produktionsbolaget att handla för, men var yrkesarbetande och varorna återlämnades.

      Programmet fick tydligen stor publik, ca 1 miljon per program. Man kan fråga sig varför. Gissar att >1 miljon svenskar har handlat där någon gång. Många kanske hoppades på att se sig själva, sina likar och slippa se invasionsstyrkorna i ett TV-program, för att nämna något.

      Hur kommer det sig att handlandet på Gekås är så populär? Läste en ung mans berättelse, där jag citerar några valda delar:

      Jag förstod att allting skulle vara billigare än andra affärer, men väl på plats blev jag chockad. Allting är mellan 50-80 % billigare än i vanliga butiker och kvalitén på prylarna kändes inte sämre på något sätt.

      Efter att ha varit på plats och sett hur Gekås Ullared AB fungerar kan jag säga att det inte är som något annat ställe i Sverige, som jag någonsin besökt. Företaget marknadsför inte sig själva som ett varuhus, utan istället som en destination, eller en semesterort. Hotell och camping för att sova, restauranger för att äta, aktiviteter runt om som minigolf och paddla kajak, en mängd affärer och ett stort varuhus ger kunden eller resenären en upplevelse som under en utlandssemester till Mallorca.

      Jag har alltid trott att Gekås Ullared bara var ett varuhus, men det är så mycket mer. Sittandes hemma efter 10 timmars bilande känner jag mig nöjd, det var en upplevelse jag inte kommer att glömma, och jag kan definitivt säga att jag kommer någon dag återvända.

      Kort: Man kan fynda, shoppa loss, stort utbud som varierar och få en upplevelse utöver det vanliga i sådana sammanhang. Även ekonomiskt klent rustade kan känna sig nöjda.

      Nä, jag är inte ägare eller anställd på Gekås. Har aldrig varit där, men har slötittat på ett halvt Ullaredsprogram för något år sedan. Man kanske skulle titta in, om man har vägarna förbi? Händer dock ytterst sällan. Hatar köer, så det måste i så fall ske under lågsäsong.

      Själv tycker jag inte om WT-stämpeln. Ett nedsättande uttryck som antivita ”antirasister” sällan har problem att använda. Klasshatet mot de av gåslevermarxisterna förr så omhuldade ”arbetarna” har kommit fram i ljuset. Uttrycks även i nedvärderandet av vilka de påstår är SD:s väljare, de som förr skulle hjälpa dem att införa proletariatets diktatur.

      Hur kommer det sig att det skrivs/sägs så lite om BT (Black/Brown Trash)? Kan det vara så att det inte finns någon anledning att lägga till BT-benämningen? Det anses finnas WT och sen finns det T. WT avser säga att vissa vita lever på trashnivå där normalt svarta/bruna befinner sig? Jo, så tycker nog även kulturmarxister…

      Hur kommer det sig att det är ”väldigt ont om babbar och svartingar i Ullared”? För att det är få sådana på Gekås. Av vilken anledning? Är nog ett svenskt beteende att åka långt för att handla billigt. När IKEA startade, kom många långväga för att handla. I Sundsvall låg länge IKEA:s nordligaste varuhus. Det gick t.o.m. shoppingbussar dit. Området utvecklades småningom till norra Sveriges största köpcenter Birsta.

      Började som 30+ bära hatt och nu är jag 60+. Har även haft hatt i Hattuvaara (en liten by i Ilomantsi, Finland), som betyder Hattberget. I vår lilla stad har jag bara sett en annan, 80+ med hatt. Somliga har blivit provocerade över att jag bär hatt. Särskilt när jag hade en vinröd…

      Det heter dalkarl eller mas, inte dalmas som är en tautologi. Jo, jag vet att det är ett petigt påpekande….

      • Peter Harold skriver:

        Helt berättigat att påpeka om masar och dalkarlar.🙂

        Inget större fel på Ullareds varor. Priset hålls ju nere tack vare de stora kvantiteter man hanterar. Frågan är bara ifall man kan bli för stora, så att stordriften i sig blir för dyr?

  6. Benny skriver:

    Ullared är lyteskomik på låg nivå! Dessutom så är mycket fejkat för att det ska bli ”bättre” TV. Själv har jag väl slötittat kanske 30 minuter sammanlagt av eländet tillsammans med frugan och givetvis läst om hur man fejkar i programmet.

  7. judaspainkiller skriver:

    Utav alla någotsånär sverigevänliga sidor så vänder jag mig till denna då den är mest intressant. Jag följde riksdagsbebatten angående vargen och skulle värdigt gärna byta ut varg mot svensk. (för övrigt har jag inte jagat på 20år).

    • Peter Harold skriver:

      *bugar* Alla goda krafter behövs för att bryta genom den mur av förutbestämda åsikter som maktetablissemanget och gammelmedierna tvingar på oss. Sedan kan man konstatera att sajter som ”Fria Tider”, ”Avpixlat” och ”Nyheter Idag” har anammat ett vokabulär som knappast kan väcka anstöt. Jag ser allt oftare hur ”vanligt folk” länkar till dessa sajter via Facebook och andra sociala medier.

  8. Anna skriver:

    Jaha, så det är DÄRFÖR man ska undvika fula ord… Jag är väl så dum och White trashig att jag inte insett det förrän nu. Nåja, jag tycker att djuren är bra mycket klokare än människor. Djur dömer andra efter vad de GÖR och inte vad se SÄGER. Mycket klokare och rakt på sak- tänk så mycket tid de sparar! Det där du skriver om att vi borde GÖRA något vettigt med vår fritid och träffa varandra och byta erfarenheter och kanske tom GÖRA något åt sakers varande i nutiden, är något jag tänkt på mycket. Politiker vill inte att vi gör det. De har ju sett till att vi inte kan träffas också på sätt och vis. Min mamma har blivit ensam och jag försökte hjälpa henne ordna ett mindre och billigare boende, bara som exempel. Eftersom alla i området hon bor i, pratar med varandra och är omtänksamma och snälla- fick hon reda på att det fanns just en sån lgh hon skulle behöva- på samma gata. Efter att ha pratat med värden fick hon reda på att det skulle komma ett ensamkommande flyktingbarn till den lgh så det gick inte. Jag tänker att ska det fortsätta så här, kommer ju hennes område också att bli som mitt, där ingen pratar med varandra längre. Enligt hennes kommun är de stolta över att ha avtalat att fler på samma gata och i området kommer, och det lär ju bli snabbt överstökat då det bor så många äldre där som kanske inte har så långt kvar att leva…

    Annars trodde jag att det är pensionärerna som har tid, energi och livskraft att samarbeta och agera… Min mamma har i alla fall aldrig varit så upptagen som efter att hon gick i pension. Det är PRO, sång och musikarrangemang, stödinsamlingar, bazarer, hyresgästföreningsträffar, musikaler, kyrkokör och gudvetvad…

    Men som sagt var; efter den här generationen är utdöd, återstår inte mycket av samhörigheten. Ty den har vi ju skänkt bort till andra. Min tv står på ständigt, men kollar bara filmer och serier. Det är skämmigt och skamligt att jag betalar TV-licens för ren smörja jag aldrig tittar på. Jag blir arg efter en enda minut på svt nyheter och barnkanalen och det dröjer sådär 10 minuter innan jag kräks på melodifestivaler… Så uppgjort allting. Denna gång var det ju tydligt att de bestämt att 2 bögar skulle vinna. En bögkvinna och en bögman. De fick väl inte tag i någon skäggdam som pricken över i…

    ”Ankdam” tyckte jag var en väldans träffande och rolig felskrivning, förresten! Kram på er därute i regnet. Var faan är soooolen?

    • Läsare skriver:

      Har lyst här idag HA😉
      ♧♧♧♧♧ (moln)

      Var det bögar som vann melodifestivalen? Oj, nu blev jag förvånad. Well, no. Förr var det roligt att titta Mello. Roligast var att dissa: -Men va faen har den på sig?!

      Har ingen TalmudVision, TV. Slängde ut den för fem eller så år sedan . Jag lyssnar på P4, gud.mig bevare från P1. Tycker inte att de gör annat än tjatar, tjatar å tjatar om Mello på radion. På TV är Mello totalt söndertjatad. Finns det verkligen någon som glor på bögpropagandan?

      Helt ot här.

      Haaretz Admits Most Opposition to Putin is Jewish

      Andrew Anglin
      Daily Stormer
      March 3, 2015

      http://www.dailystormer.com/haaretz-admits-most-opposition-to-putin-is-jewish/

      Vill du veta vad som egentligen pågår i världspolitiken – läs judarnas egna tidningar. Judarna har ingen beröringsångest utan skriver ut direkt, den å.den är jude. Sedan spekuleras det om varför juden gör si eller så.

      När du läser judarnas egna tidningar som är avsedda att läsas av andra judar, då år judefaktorn inkluderad. När du läser jude”media” i väst, då är judefaktorn alltid exkluderar.

      • Anna skriver:

        Tack. Läsare /Lösare ! Jag skulle gärna hänga med i världspolitiken, men hänger inte ens med vad som händer med den kära lilla ”ankdamen”. Men det är klart- hade jag fått den större bilden klar hade väl även den mindre modellen blivit mindre diffus. Har fortfarande några års ”liv” att ta igen- det tär på krafterna att ständigt behöva kämpa för ren överlevnad och för en annan liten människa. Men när jag är på fötter igen efter att ha jobbat igen alla åren, kan jag börja ta tag i världsbilden… Ha det gott.

      • Peter Harold skriver:

        Den dagliga stormen är spärrad på denna dator, men jag kollar på jobbet i morgon…😉

    • Peter Harold skriver:

      Så nätaktiv som du är börjar jag få svårt att tro att TV:n kan fånga dig!😉 Och håll koll så att inte värden eller kommunen knuffar ut din mamma på gatan för att få plats med ankarbarnens döda föräldrar när de kommit tillbaka till livet…

      • Anna skriver:

        Hahaha, ja det kanske verkar så ja… Den enda bloggen jag följer är faktiskt din, Peter! Jag sitter mest och mailar vid datorn, tankar musik (men jag får lyssna på den i hörlurarna då min son hatar min musik och dunkar mig i skallen om jag skulle få för mig att sjunga med) och kollar upp skolor och sånt. Det vore ju bra om PRO skulle ta tag i just de här frågorna och pressa politiker på svar varför de gör fattiga pensionärer ännu fattigare när de inte kan få tag i billigare boende när partnern kilat vidare. Vad har de att förlora på det egentligen? De har ju ändå ingen karriär att tänka på och kommer heller inte att förlora ngt jobb, och mycket tid har de ju inte heller kvar liksom… Men det är ju aldrig någon som vågar ta tag i de här folkfrågorna. Ingen vill ju ta ifrån de ensamkommande deras chans till en nystart. Synd att det sker på bekostnad av andra. Det är väl här som det här med att ”dela på bröd” kommer in i ordleken… När det kommer till frågan om ett bröd räcker till alla munnar är det väl bara bibeln som tror på det egentligen. Det magiska brödet som går att dela i hur många bitar som helst. Medan alla egentligen vet att delar man ett bröd i tusen bitar får ingen äta sig mätt. Dela på brödet- ingen blir mätt! Dela på lägenheterna- endast nytillkommande får de, ni andra får bo hemma tills morsan dött så ni kan ta över lyan! Osv…

        Ja, det är nog rätt lätt att fablera sin historia – bara att läsa på (fast det är det ju å andra sidan smugglaren som gör åt folk, för en peng) så de passar in i rätt mall. Hade en jobbarkompis från Iran som drog av 10 år på sin ålder när hon kom hit för länge sen. Hon tänkte att hon aldrig skulle bli gift om hon var över 25… Men det ångrade hon senare när hon ville pensionera sig. Vet inte hur det gick med den saken. Hon fick väl förmodligen ändra datumet för födelsen…

        • Peter Harold skriver:

          Min dotter kastar saker efter mig när jag stampar takten vid datorn till musiken.😉

          Jag tror att hela bostadsmarknaden är så bäng att de flesta har svårt att hitta rätt krypin att leva i numera, i alla fall i storstäderna.

          • Anna skriver:

            Du vet väl att ordet ”bäng” kommer ifrån knark-upplevelser? Hade inte funderat på det om inte en så pass obäng (läs nykter) person som du- hade använt ordet… Ja, det är skevt- bostadsmarknaden är skev och bäng och helt ologisk. Som en syratripp på en soptipp, inlåst i en container.

            • Peter Harold skriver:

              Ha ha, det narkotikarelaterade vokabuläret är min svagaste sida!🙂 Tack för upplysningen. ”Bong” känner jag dock till. Jag skrattar varje gång jag köper buljongen.😉

  9. Eva skriver:

    Svar till Sofia: Mestadels dessa invandrare som du nämner var olika de etniska svenskarna. När de hörde att jag bröt i svenska, frågade de var jag kom ifrån och berättade om deras ursprung. De eller deras föräldrar hade kommit efter ww2.
    De underbaraste svenskar jag ”ever met” har varit sjuksyrrorna när jag har varit inlagt på sjukhus.
    Andra goda svenskar också, men de går inte på marknader. Eller Ullared.
    Älskar den svenska naturen. Har en jättevacker 1-mils cykelväg nära hemmet. Älskar att bila på sommaren på småvägar på landsbygden.
    Och Peter Harold är nr 1 i bloggosfären.
    Detta att titta på sunkiga program och dissa dem, brukade jag och mina barn göra när de fortfarande bodde hemma hos mig.

    • Anna skriver:

      Sofia; I mitt jobb har jag haft kontakt med många äldre svenskar. De som brukar ha mest intressanta erfarenheter att dela med sig av och de som brukar vara mest ödmjuka har varit de gamla stockholmarna. Det har varit lärorikt och faktiskt jättekul och spännande att få gå hem till äldre i stockholms innerstad. Det är människor man aldrig annars hade fått kontakt med. Har fått vara hemma hos gamla stjärnor och gamla jazz- groupies, fått höra berättelser jag aldrig fått höra annars och fått en bild av det Sverige som jag annars bara hade fått höra om eller läsa i böcker. Jag tror inte alls att svenskar är de som uppför sig illa i offentliga sammanhang. det beror nog snarare på vilken åldersgrupp och sammanhang/ miljö du åsyftar här.

      • Anna skriver:

        Menade att svara på Evas kommentar. Svårt att hänga med när den som svarar den som började att skriva kommentar…

  10. Cello Jr skriver:

    http://genusdebatten.se/lagg-ner-public-service-och-satt-idioterna-pa-a-kassa/

    Grejen är att propagandisterna i morgon-teve är ett slags DDR-tanter. Propagandan är nu så fri från all subtilitet att jag undrar vem fan den vänder sig till? Men så går jag förbi husen på kvällspromenaden med hunden och ser att alla har mainstream-teve på. Man ser ishockeyhjälmar och sånt dravel. Lika fördummande som Ullared. Ja, allt är fördummande. Hela nöjeskulturen. ”Mello” t ex, ”Let’s dance” och sån skit. Själv slog jag på Rapport för att se om tredje världskriget börjat, men slog sedan genast över till ”Family Guy”. Men det fattar inte idioterna som skriver i regimmedierna. De fattar ingenting. De är intellektets prostituerade, och det är lika fel att uppfatta deras ”analyser” som smarta som att uppfatta en horas tjänster som kärlek. Som jag skrev på min blogg i dag: Jag tror att vita svenskar är vår tids dinosaurier. De är lika dumma i huvudet. Följaktligen kommer de att försvinna -precis som
    dinosaurierna. Djungelns lag.

    • Peter Harold skriver:

      ”Family Guy” känns uppfriskande i jämförelse med Stasi-TV. McFarlane & kompani lyckas ju faktiskt kunna skoja om allvarliga saker och visa båda sidorna av myntet utan att det blir pekoral. Jag menar bara en sådan sak som att den vänsterliberale hunden har en revolver i sitt bankfack för att den dag han behöver det kunna ta makten över sitt liv och avsluta det. Även politiskt lyckas de se från två håll samtidigt. Jag tror att jag sagt det förr, att om Family Guy var en svenmsk serie hade det aldrig fått sändas här.

      • Cello Jr skriver:

        Jag har alltid identifierat mig med hunden. Precis som jag skriver han på en bok som aldrig blir klar, gillar kvinnor (speciellt sin matte! :-)) och dricker för mycket.🙂 (Fast jag älskar nog megalomanikern Stewie mest.)

        • Peter Harold skriver:

          Ha ha! Den där är definitivt min favorit! Och tonfallet blir bara högre och högre. My gosh, McFarlane måste ha blivit tvungen att vila halsen i en vecka efter den där inspelningen.🙂

    • Risto Matinen skriver:

      Finns det några svenskar som inte är vita? Annat än möjligen en pytteminoritet, med endast en svensk förälder?

      Dinosaurierna ”härskade” över världen i över hundra miljoner år. Mer precist uttryckt: Dinosaurierna anses vara den mest framgångsrika grupp ryggradsdjur som någonsin levt på land.

      De dog inte ut pga att de var dumma i intern konkurrens, utan pga naturkatastrof. Detta är inte riktigt sant, enär man numera anser att fåglar är en sorts dinosaurier som överlevde.

      Taskig liknelse!

      Tycker inte om attityden som CJ ger uttryck för. En defaitistisk syn på verkligheten. Vi kan vända avvecklingen om vi tror vi kan göra det. Vi svenskar är överlägsna statens importerade legosoldater…

      Tyvärr har det gått så långt att våld är oundvikligt för att rätta till vansinnigheterna. Den antisvenska staten Sverige leker med elden! Vi blir fler och fler som har fått nog!

      När som helst kan tryckkokarlocket explodera!

      • Peter Harold skriver:

        Jag är inte så säker på att tryckkokaren exploderar. Jag har en ond aning om att vi svenskar kommer att låta oss förgås, under förutsättning att processen tar tid på sig. Dagens kids kommer som vuxna se det som naturligt att Sveriges näst största stad (om Malmö går om Göteborg) domineras av en MENA-liknande-kultur. Dock är jag osäker på om vi kommer ha en tillräckligt stark etniskt svensk medelklass som orkar dra det samhällsekonomiska lasset.

        • Risto Matinen skriver:

          Säker kan man inte vara om framtiden. Det som talar för explosion är att landsförädarna hela tiden höjer värmen under tryckkokaren.

          Kan ta mig själv som exempel. Blev förbannad när det släpptes in hundratusentals parasiter och kriminella från forna Jugoslavien. Sedan fann jag ett litet hopp om förbättring när ”arbetslinjen” vann valet 2006. Men tji fick vi! Det gällde bara svenskar, och den värsta sort av parasiter och kriminella från tredje världen vällde in.
          Sedan när SD kom in i riksdagen vände Reinfeldt & CO svenskarna helt ryggen tillsammans med massinvandringspartiet (MP). Hela svenska folket skulle straffas för det. Även sådana av staten oönskat pack (de som med eller utan papper uppehåller sig illegalt i landet) skulle nu få sinnessjuka förmåner betalda av skattebetalarna. Då var måttet rågat för min del, och började hata Fredrik den Onde.
          I vår lilla stad hade vi då (2010) klarat oss ganska bra ifrån massinvasionen. Så började negrer inta staden och med det började eländet direkt drabba även oss. Innan var det i princip negerfritt här och hade inte sett en enda under de knapp 30 år jag bott här. Negrerna hann inte vara här särskilt länge (<1 år) innan de begått misshandel, våldtäkt och mord.

          Innan brydde jag mig inte om negrer. Visste bara att de på gruppnivå är lata, korkade och våldsamma. Duktiga i vissa sporter och spela trumma. Numera avskyr jag negrer. Alla negrer är inte avskyvärda, men risken och andelen är stor, för stor. Bjöd en neger på en snus för några veckor sedan, när han snällt frågade om en, sittandes bredvid väntande på ett flyg.

          Alla/de flesta har släkt, vänner och bekanta, om man inte ännu drabbats själv, som utsatts för invällarnas brott. En av mina döttrar har rånats på sin mobiltelefon av en arab i huvudstaden, en släkting till mina yngre barn mördades av negrer, en bekants dotter gruppvåldtogs av två gruppkommande skäggbarn från Etiopien, en bekant blev nedslagen medvetslös bakifrån och rånad av araber/negrer i en grannstad.

          Min äldsta moster som är 90 år blev i fjol utsatt för ett zigenarebedrägeriförsök. En man ringde och påstod att han var ett barnbarn och behövde låna 20 lakan till en bil. Men jag känner inte igen din röst, svarade hon. Jag är förkyld, svarade bedragaren. Jag ringer upp dig senare när du frisknat till, svarade min moster. Då sket det sig i byxan på zigenaren och ebjböd sig att direkt via en kompis (han eller snarare släkten) hämta stålarna de trånade efter. Men moster gick inte på det, utan sa NEJ! Råkade vara i min hemstad då detta hände min moster. Kände inte till bedrägeriförsöket, men hade gärna nackat zigenaren eller gillrat en polisfälla.

          Så jag har gått från libertarian och inte bry mig särskilt om massinvandringen till att ha blivit nationalistisk libertarian och är beredd att ta till grovt våld som självförsvar mot alla berikare som skulle våga sig på mig, mina närmast och vänner. Antisvenska politiker, "journalister", etc ligger också risigt till, särskilt i framtiden som inte är långt borta.

          Kan jag förändras så, kan andra. En av mina bästa vänner som i sin ungdom röstat VPK, röstade SD i år. Numera starkt kritisk mot massinvasionen. En annan vän som alltid röstat VPK/V började rösta SD redan förra valet. Även jag röstade SD i senaste valet. Dock mest proteströst än för något, och har normalt röstat blankt eller inte alls. Tror inte SD är lösningen på några problem annat än möjligen bromsa förstörelsen via minskad invasion av i landet oönskade.

          Det är endast en tidsfråga innan en våldtäktsneger/arab som gett sig på fel/rätt offer, så blir han slaktat av någon anhörig. Själv skulle jag inte ens dra mig för att även inkludera våldtäktarens hela släkt i detta land. Dröjer inte länge innan den första våldtäktsnegern/araben lynchas, tror jag.

          • Anna skriver:

            Gissa då hur de ”negrer” som varit adopterade sedan 70-talet tycker om att jämföras med de massinvandrade i landet som fick fri tillgång till landet , av Reinfeldt den Stooooore 35 år senare… Bara för att de liknar de som kommit nu. Jag ser ju stora skillnader direkt, men kan förstå om jag bara förhåller mig till färgen och inget annat.

            Tänk dig själv hur du hade uppfattat saken när busschauffören hade synat ditt respass extra noga och hade använt EXTRA stora bokstäver när han pratat med dig…

            Det är uttänkt av de makthavare som sitter, att de här sakerna skulle hända. Hela regeringspakten består av aktörer som är högre utbildade än svenska filmskådespelare. De har hela manuset i handen innan vi sitter här och skriver /agerar .

            Hela manuset finns ju redan så känner mig därför som en med (red) aktör vad jag än skriver. Jag önskar framför allt att alla människor vore som ett oskrivet blad- och som kunde sluta att agera utifrån ett givet manus.

            Landet är så jävla sjukt kluvet pga det här. Hela norden speciellt.

            • Peter Harold skriver:

              Ja, jag hörde en diskussion på jobbet om att ”det är konstigt att så många invandrare röstar på SD”. Kanske för att de diskuterar saker i en bredare åsiktskorridor än svenskar? Japp. Men hur kommer det sig att den korridoren är bredare bland invandrare än svenskar? Jo, därför att de lever bland andra invandrare med de problem som den tillvaron för med sig. Någon klämde ur sig ett ”Det är kanske tur att man inte bor bland invandrare, för då kanske man riskerade att bli Sverigedemokrat”. Jag fick syrebrist!🙂

              • Anna skriver:

                Ha- MITT i prick! Invandrare och svenskar som hamnat i samma fack och samma bostadsområde som de invandrade pga social status, som jag såsom ensamstående morsa- utgör en stor del av de ”främlingsfientliga”. Det är ju det här som är själva förklaringen med fenomenet Sverige i nutiden. Inget land är samtidigt så oerhört rasistiskt samtidigt som det utmålar så många syndabockar. Det mest intressanta är att de allra mest invandringsvänliga aldrig har satt sin fot i den vardag som präglar vanligt folks vardag. Något mer än så behöver man egentligen inte säga.

                Sverige är rasistiskt. Men samtidigt väldigt onationalistiskt. Ett mycket osunt och segregerat samhälle har vuxit fram ur politikernas lemlästning av Sverige.

          • Peter Harold skriver:

            I den libertarianska ”utopin” har du och din släkt all rätt i värden att freda er från avskum som försöker råna och begå våld på er. Och framför allt skulle inte staten inporterat dessa element med hjälp av dina skattepengar. Jag tror att libertarianism är den ärligaste och rättvisaste vägen att gå för att bli av med dessa problem. Jag ser i dina exempel en rad personer som förhindrats att freda sig p.g.a. statens regler. Och resultatet är fatalt.

      • Anna skriver:

        Själv kan jag inte förstå vad det här med att undertrycka sina rötter ska vara bra för. Min son är halvcolombian till ursprunget. Varför skulle jag svara på frågan var hans pappa kommer ifrån, med något annat än att säga detta? Min son är halvcolombian för att hans pappa är adopterad från det landet. Jag själv är trefjärdels svensk och till en fjärdedel norsk. Varför skulle någons ursprung vara ”skämmigt” över huvudtaget?

        Tycker det känns larvigt och helt fel att påstå att någon är helsvensk när den uppenbarligen inte är det. Lika fel och falskt som en asiat att påstå att han eller hon är europé. En identitetslös människa är det mest destruktiva som tänkas kan. Jag tror att den som lurar sin adopterade son eller dotter till att tro att den är biologisk avkomma, gör sitt barn en stor björntjänst. Alla ska kunna vara stolta över sitt utseende och ursprung. Kan man inte vara det där man växer upp, innebär det katastrof förr eller senare i livet. Kanske därför som lika barn leker bäst?

  11. Cello Jr skriver:

    Judiskt. Lyssna på Mrs Somskys ”they’re goy aren’t they”. Missuppfatta mig inte! Jag är ganska pro-judisk, men som normal människa och intellektuellt hederlig uppmärksammar jag inslag i den judiska gemenskapen som inte är så där överdrivet sympatiska, om som judar måste jobba med.

  12. Cello Jr skriver:

    På tal om judar. Dessa komplicerade varelser. (Just nu överentusiastisk över läsningen av Joyce Carol Oates The Faith of a Writer. Läs den. Hör hemma i all skrivandes andliga medicinskåp.

    http://www.amazon.com/The-Faith-Writer-Life-Craft/dp/0060565543

    http://www.amazon.com/The-Faith-Writer-Life-Craft/dp/0060565543

  13. Cello Jr skriver:

    Ooops. Dubbelexponering av länk oavsiktlig. Det här var avsikten:

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

