Pink Floyd’s Roger Waters attackerar fördumningsindustrin

Bästa läsare!

Normalt sett brukar jag inte låta celebriteter få framträda som språkrör för sina personliga åsikter, men i afton gör jag ett litet undantag med anledning av beskedet om att Pink Floyds gitarrist David Gilmour kommer släppa ett nytt soloalbum till hösten, och hur kan man inte fira detta om inte genom att låta hans f.d. bandkollega Roger Waters få komma till tals…

Ja, en annan musiknyhet. Marillions forne sångare ”Fish” kommer uppträda på Sweden Rock Festival nu i sommar. Det blir förmodligen sista gången vi får se honom uppträda här i Sverige eftersom han kommer pensionera sig nästa år.

Ok, tillbaka till Roger Waters. Sedan han slutade vara sur på sina forna bandkollegor för att de fortsatte som Pink Floyd utan honom har han allt oftare kommit till tals som soloartist, och han har blivit allt oftare anlitad av TV och radio för att säga vad han tycker om ditten och datten. Under senare år har han lyckats komma i strålkastarljuset för sitt engagemang att förmå andra artister att bojkotta Israel. Givetvis har han anklagats för antisemitism, men besynnerligt nog får Roger Waters fortfarande dyka upp i medierna och sitta och prata i studiosofforna. Beror det på att han är en gammal avdankad kommunist eller är debattklimatet bättre i USA (där han numera lever och verkar)?

Den här gången får han frågan om konceptalbumen försvunnit på grund av den moderna publikens sätt att lyssna på musik. Roger Waters håller med, och lägger ut texten om Orwell som i sin dystopi befarade att böckerna skulle försvinna därför att de blev förbjudna, varpå han sedan säger att Orwell hade fel, och att Aldous Huxley däremot var mer rätt som förespådde en framtid där folk inte längre har intresse för litteratur.

Roger Waters jämför Huxleys dystopi med den nivå dagens kultur har. Han ger film- och nöjesindustrin en känga och beklagar sig över att produktionerna vänder sig till åttaåringar. Waters försöker i nästa andetag lätta upp sin retorik och påstår att han överdriver lite, men att andemeningen är den att underhållningen saknar mening och har infantiliserats. Han menar att se på bio idag får honom att se ut så här:

sb roger waters filmkritik

” – Det är bekymmersamt att ett samhälle definieras av sin lägstanivå [på kulturen], och att det får genomslag”, menar han i den intervju som kan ses i hela sin längd här.

Roger Waters borde egentligen dra en större slutsats än den han gör. I dagens västerländska samhälle har både George Orwells och Aldous Huxleys dystopier besannats. Vi har det Orwellska storebrorssamhället och censur. Och vi har ett samhälle som genomsyras av indoktrinering och propaganda, precis enligt principer som Huxley beskriver i sin ”Du sköna nya värld”.

Jag vet inte hur mycket nytta Roger Waters gör när han framträder i sina intervjuer. Publiken vill höra musiken och de snaskiga historierna om groupies och om jetsetlivet. När en rockstjärna talar om sina politiska idéer rycker det i snabbspolningsfingret.

Nej, det skulle nog vara mer effektivt ifall Roger Waters satte sig och skrev ihop ett skivalbum som handlar om det han vill ha sagt, och klär budskapet med samma sorts fantastiska musik som han och kollegorna i Pink Floyd skapade. Roger skulle kunna få mycket sagt om han gör det subtilt och vänder sig till den rest av publiken som fortfarande har en förmåga att tänka själv. Precis som han gjorde i början av 1990-talet, här tillsammans med Jeff Beck och en rad andra superbegåvade rockmusiker:

Och med sina forna vänner i Pink Floyd i slutet av 1960-talet, som här:

Ja, tänka sig. En äkta musikvideo med Pink Floyd årtionden före MTV! För övrigt ett av få tillfällen vi får höra Nick Mason sjunga. Vilket han själv säger sig vara tacksam över…

Roger Waters noterade redan på den tiden den mörkaste sidan med vår civilisation, vår benägenhet att gå ut i meningslösa krig på uppdrag av våra ledare:

Corporal Clegg had a wooden leg
He won it in the war, in 1944.
Corporal Clegg had a medal too
In orange, red, and blue
He found it in the zoo.

Var kommer vi hitta våra medaljer som vi låtsas är ett tack för att vi offrar liv och lem liksom våra hem för att några konspiratörer skall få spela schack med nationerna?

Hälsar eder Peter Harold

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Krig & fred. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Pink Floyd’s Roger Waters attackerar fördumningsindustrin

  1. Läsare skriver:

    Israeli PM Benjamin Netanyahu’s Full Speech To Congress (March 3, 2015)

    Bibi Comes To Capitol Hill

    http://www.realjewnews.com/?p=1009

    Om du inte fattar nu att judarna styr Amerika, then I rest my case.

    • Läsare skriver:

      14:30 Irans revolution guards in the Golans Heights. Juden är så full av judiskt skitprat att det knappt går att tro. Men judens lögner vet ingen ände. Golan är ockuperat av judarna sedan 1967. Det finns inte en arab, än mindre nått iranskt garde där.

      Judarnas valde ledare ljuger så han tror sig själv. Detta är en enkelt att verifiera judisk lögn. Frågan är alltså inte om juden ljuger, utan frågan är: Vad mer ljuger juden om?

    • Peter Harold skriver:

      …sionisterna!🙂 Än så länge är det inte hets mot soffgrupp att tala om sionister som den styrande idégruppen i Washington.😉

      • Läsare skriver:

        Hets mot soffgrupp hehe …

        Det tänkte jag inte på Harold dä. Naturligtvis, visa judarna på hemmaplan att han har gjort amerikanska ”politiker” rumsrena. Riktiga politiker som Paul Findlay, Jim Traficant och en som jag aldrig kan minnas namnet på AIPAC-judarna skröt om att de kört ut denna politiker från Washington DC. McCarty är ytterligare en. Dom lyckades judarna aldrig göra rumsrena.

        Jag har följ med i snart ett årtionde i amerikansk politik och det är glasklart att judarna de senaste åren har blivit mer och mer synliga och fräckare. Judarna är exakt samma som tiggarzigenare, ju mer de kan göra utan konsekvenser, desto fräckare och framfusig blir de.

        Läste i livsmedelhandlarnas tidning att zigenare stjäl pantkvittot från barn när de pantat färdigt. Går och äter direkt ur buffén inne i butiken. Fattar inte att någon ens kan tänka tanken att röra vid slevarna, än mindre äta. Buuuurrrr

        Vad mer skrev handlarbladet? Zigenarna spottar på personalen när de säger till efter att de stulit och skitat ner vid bänkar utanför affären. Slått läger vid last kajen/godsintaget, använder godsintaget som toalett.

        Igår stod det en zigenarsmuts och gapa och skrek på mig att jag skulle ge han pengar. Jag var 100 meter därifrån. -SOFIA SOFIA skrek slöddret.

        Blev förbannad och gick och skällde ut patrasket. Den jäveln hotade mig med att han skulle ringa polisen. Det blir så när ingen sätter ner foten och låter allt passera. De blir bara fräckare och fräckare. Det senaste jag läste på Flashback är att nu har de börjat gå runt och trakassera folk inne på biblioteket. Gå runt i affärer och stoppa ner deras varor i kunders kunderna och begär att de skall betala har de gjort länge.

        Minst 80 procent av alla åldringsrån begås av zigenare. När fan skall svensken skaffa sig en ryggrad och sätta stopp för zigenarplågan?

        • Peter Harold skriver:

          Hets mot soffgrupp har jag stulit av Hans Palmstierna *erkänner*🙂

          Buffébyttorna var oaptitliga redan innan du nämnde det där med zigenarna. Nu kommer jag inte ens vilja titta på byttorna utan att må illa.

  2. Anna skriver:

    ”Pleeease Coronas, Coronas pliiiis, madam” sa tanten på gatan invid systembolaget i brommaplan. Jag tröttnade och svarade henne att ”Coronas finns på systembolaget, hörru du”. Varpå en såndär präktig och kyrklig kvinna som det finns alltför många av där på brommaplan, till mig att ”Det där var väl inte så snällt sagt!?” Och blängde surt på mig. Jag svarade att det inte är särskilt snällt att tjata och tigga heller och att det faktiskt råder yttrandefrihet i detta land, så man får faktiskt tycka vad man vill! Tyck du vad du vill, så tycker JAG vad jag vill och jag tycker INTE det är ok att tigga!

    Sen gick jag in på systembolaget. Men några Coronas blev det inte, utan några Guinness.

    • Peter Harold skriver:

      Ha ha! Jag var på Brommaplan i går eftermiddag. Men jag gick från bussen och rakt till tricken och nonchalerade alla tiggare.

      • Läsare skriver:

        Ursprungligen postat av JumpingJack 

        Bild från verkligheten, halvstor stad i Mellansverige. Min fru följde med en äldre släkting till kyrkogården för att lägga ner blommor och sätta ljus där på avlidne makens födelsedag.

        Bäst som de står där, min fru på huk för att fixa med dekorationerna så hör de ”heeeeej, takk så miiicket!” bakom sig och tror ni inte på fan att det står en tiggarkärring och trycker upp muggen i nyllet på dem, mitt på kyrkogården.  Hon gav sig inte heller utan var väldigt påstridig och krävande. 

        https://www.flashback.org/t1781679p892

        • Peter Harold skriver:

          Jag har en bekant som blev utsatt av en tiggare som försökte ta sig in i hennes bil medan hon vattnade sin mammas blommor vid graven. Så ingenting är omöjligt.

  3. Anna skriver:

    De har även satt sig på skolgårdar och tiggt av barnen där. Det tycker jag är helt absurt. En del av barnen hade gett de av sin veckopeng. När jag sa till fröken på skolan sa hon att hon inte tyckte att det var skolans sak att mota bort de därifrån… Men vems sak är det då, undrar jag? Vi föräldrar eller barnen som ska bli otrevliga för att det ska hända något?

    När det har blivit ”normalt” att tigga pengar från elever, sörjande på kyrkogårdar, stressade resenärer som har fullt upp med att få upp sina månadskort ur sin ficka och hinna med bussen och samtidigt ta platsen från våra inhemska ”tiggare” som är hemlösa och brukade sälja situation sthlm, men som nu motats bort av ”sofia”- krängare (vetefaan vad det är för tidning men har sett allt fler icke svenskspråkiga som går omkring med de) – då undrar jag var i helvete ett samhälle har hamnat. Den som INTE funderar över detta måste ju vara dum, blind OCH döv. Någon annan förklaring kan inte finnas.

    • Peter Harold skriver:

      Jag läste i någon tidning att en skola hade något som motsvarade Operation Dagsverke där de intjänade pengarna gavs till en tiggargumma med EU-medborgarskap i byn. Alla kände sig så goda men önskade att de kunnat hjälpa till ännu mer. Jag hade så gärna velat höra vad föräldrarna EGENTLIGEN tyckte….

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

