Kommer ”debatten” fortsätta i samma hjulspår när unge herr Åkesson är tillbaka?

Bästa läsare!

Tydligen skall Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson vara på färd med att komma tillbaka till jobbet. Reaktionerna har inte låtit vänta på sig. I både radio och TV har man i ett och samma andetag rapporterat om detta samt EXPO:s rapport om ökad nazistisk aktivitet i Sverige. Jag menar detta bokstavligt talat (Hört på Morgonekot).

Nu är Jimmie Åkesson inte den första partiledaren som brakar in i kaklet. Jag var själv inte så himla långt ifrån Karin Söder när hon gick sönder i Riksdagen hösten 1986 (vilket är en upplysning som kanske kan få en del läsare av denna blogg undra hur gammal jag egentligen är…). Hon kom dock aldrig tillbaka till politiken efter sin kollaps. Karin Söder är dock fortfarande i livet, och hon har precis övertagit äran att vara världens äldsta människa sedan mexikanskan Leandra Becerra dog häromdagen i en ålder av 127 år (folk som bor i länder med urusel folkbokföring brukar bli väldigt gamla…). Njae, jag skojar, Karin Söder är faktiskt bara 86 år gammal. Den lilla snärtan…

Jimmie är tillbaka, och han har dessutom fått vara gäst på ett TV-program som heter ”Skavlan”.

Alltså, jag kan se hur det ryker över Södermalm och känna hur det osar svavel. Även om jag inte är SD-are så får jag en känsla av kosmisk rättvisa när jag ser både frustrerade och rasande Twittermeddelanden spridas till höger och vänster om ”rasistens” och ”fascistens” comeback. Mjae, mest vänster faktiskt.

Jag är dock seriöst intresserad av vad som sker i huvudet på dessa människor. Någon nämnde att Jimmie Åkesson varit partiledare i tiotalet år. Det är faktiskt en lång tid. Han är faktiskt den enda av de nuvarande partiledarna i riksdagen som var partiledare under valet 2006. Alla andra partiledarna från den tiden är borta (eller på väg bort, som i Göran Hägglunds fall). I tio år har Jimmie Åkesson och hans parti bekämpats. I olika former har alla andra ”tagit debatten” emot honom och hans parti. Men man har inte riktigt lyckats med det man föresatt sig. Och nu dyker alltså en utvilad Jimmie Åkesson upp i ”Skavlan”. Efter den första hat-chocken – vad sker i huvudet på SD:s motståndare i detta läge?

Varför är frågan intressant?

Jo, av flera skäl, men jag skall nöja mig med det kanske viktigaste. Om det nu är så att SD:s motståndare tror sig stå inför en månghövdad hydra, då kan man befara att man kommer fortsätta att använda samma taktik som förr. D.v.s. angripa SD med slagord och tårtor, kanske även med andra till och med olagliga medel, men nogsamt undvika de politiska frågorna.

I stridens hetta kommer även de människor som inte tar tydligt avstånd från SD att skickas bort till den intellektuella lepra-kolonin som redan befolkas av förvisade namn som Marcus Birro, Lars Vilks, Ulf Nilsson och Johan Hakelius. Låt er inte luras av att det är kända namn som förvisats; även en granne eller arbetskollega kan stigmatiseras om denne visar tendenser till fel värdegrund. Till och med du. Så håll käft, för säkerhets skull.

Hur blev det så här?

Den frågan behöver jag egentligen inte svara på, för jag vet och minns, och jag har ändå det sämsta minnet av oss här.

Men jag brukar sällan lämna läsaren utan en utläggning även om det mest uppenbara. Dock tar vi det med en liten film den här gången. Ekonomen Tino Sanandaji skall berätta för en utlänning om vad som skett i Sverige, och varför debattklimatet är som det är. Och vad konsekvensen blir av att svenska folket inte kan/får diskutera migrationspolitik utan att bli lynchade eller åtminstone bespottade.

”Sverige lider av en antirasistisk kult”, säger Sanandaji och ställer upp en prognos där Sverige går mot en kritisk situation inför en inte alltför avlägsen framtid.

I min föreställningsvärld borde det gå att diskutera ämnet på ett anständigt sätt. Men tydligen skiljer sig verkligheten från min etik. Debatten är inte önskvärd. Den är till och med olovlig.

Vi kan förvisso avstå från en debatt om denna dystra framtid därför att vi anser att debatten som sådan är rasistisk. För så gör vi ju idag. Men som Tino påpekar; av de som har makten i Sverige är det bara ungefär en 1% av dessa som vill leva i de s.k. multikulturella zonerna. Och vi vet att etniskt svenska familjer tar bort sina barn från skolor med hög andel invandrarbarn. Än så länge kan vi hävda att detta sker bara för att dessa svenska familjer är rasister, och att det bara är en slump att 99% av politikerna råkar bo på andra ställen än i multikulturella zoner.

Men förr eller senare kommer fler inse att det inte handlar om rasism, utan om självbevarelsedrift. Till och med invandrarfamiljer i dessa bostadsområden önskar att de kunde låta sina barn växa upp bland svenska barn och bli som dessa. Inte vita, utan fortfarande med samma hudfärg och DNA som sina egna utrikesfödda föräldrar, fast med förmåga att förstå och tala ren svenska, få studera i lugna klassrum och bli respekterade som individer.

Det är inte rasism att säga att vårt samhälle utvecklas i en riktning där otrygghet och misär blivit vardag i allt fler områden. Det är inte rasism att påtala att det hela beror på ett politiskt experiment som uppgav sig ha de bästa av intentioner, men som bevisligen förvandlats till ett kaos som politikerna inte kan hantera och som man späder på genom att förneka folkets fruktan för vad folkutbytet kommer leda till. Resultatet blir – vilket vi sett i de analyser som Tino djärvt presenterat – att invandrarna i allt högre grad ser ett land som alltmer liknar vad de lämnat bakom sig.

Vart tar då människor vägen som vill leva som svenskar, oavsett DNA? Den frågan kan vi tvingas att söka svar på ifall vi inte kan sansa debattklimatet kring migrationsfrågan här och nu. Och då kan svaret på den frågan faktiskt handla om liv och död.

F.ö. handlade EXPO:s ”rapport om ökad nazistisk aktivitet” om att Svenskarnas Parti varit ute och satt upp klistermärken under valet 2014. Jag hoppas verkligen inte att EXPO drivs med skattemedel…

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik. Bokmärk permalänken.

33 kommentarer till Kommer ”debatten” fortsätta i samma hjulspår när unge herr Åkesson är tillbaka?

  1. baravarat skriver:

    Mycket bra skrivet!

    Jag tror politiker och menings motståndArna satte kaffet i halsgropen när dom fick höra att den bästa partiledaren var tillbaka och stark igen som det lät på rösten tror själv Sd kommer göra ett rejält skutt i opinionen och ta sosse röster nu lite mer moderater oxå då kommer även sossarna börja med invandrings reform utspel som kommer förhoppningsvis slå ut DÖ och leda till nyval 2016 mars detta kommer leda till Sd största parti och förhoppningsvis att dom tar sitt förnuft till fånga och styr med Sd och vips har vi en statsminister i Sverige som folket kan vara mycket stolta över ungefär som Ryssar är stolta över Putin..

  2. Sofia skriver:

    Indirekt drivs EXPO med skattemedel samt bestulna döda svenskar genom Allmänna Arvsfonden:
    http://expomakt.wordpress.com

  3. Anna skriver:

    Jag har försökt att ta reda på om SD driver några frågor lokalt, som att lägga förslag om att slopa avtalen mellan bostadsföretagen/ kommunerna som går ut på att många slipper köa för att få hyreslägenhet. Hittar inget sånt förslag. Hittar faktiskt inte ett endaste förslag som hjälper svenska medborgare att få arbete och bostad, genom att slopa avtalen mellan kommunerna som går ut på att invandrande delas ut jobb och bostad. Allt jag hittar är sänkt skatt för pensionärer och hårdare straff för vissa brott. Och att de röstade ner budgetförslaget som skulle gett mig 300 spänn till i månaden i underhållsstöd som ensamstående förälder.

    Kan faktiskt inte se ett enda förslag som SD driver, som direkt skulle gynna svenskar framför invandrare. Kan någon hjälpa mig hitta ett sånt förslag? Vill mer än gärna kunna tro på SD.

  4. Anna skriver:

    Tack för svar, åtminstone. Svara är något inte Sd är bra på. Eftersom svaret är så pinsamt. Det finns ingen handlingsplan gällande bostadsfrågor eller arbetsmarknad. De tror att ”rätt till heltid” löser redan utmattade deltidsarbetande vårdanställdas, situation. Vore väl bättre med högre löner så att alla underbetalda anställda kunde leva på en deltidslön och skulle ge ”fler händer” i just vården. Fler i arbete alltså. Och bostadsmarknad står inte ens med på deras lista över ”våra frågor”. Jaha- SÅ viktigt var det med bostäder åt folket alltså! Hepp!

    Det är därför jag är mer hängiven Sverigepartist än Sverigedeomokrat. De vill ju faktiskt ge svenskar fördelar med att vara svensk.

    • Peter Harold skriver:

      Jag tror att SD i Stockholm har så mycket av interna strider att de liksom inte lyckats prestera någonting smart på lokal nivå. Den lokale avsatte SD-ordföranden umgicks ju med idéer om att bussa svenska barn til förorterna.

  5. Anna skriver:

    Vaa? Kan du utveckla det där? Bussa svenska barn? Varifrån och till vadå? Skolskjuts åt förortsungarna? Kanske för att de enda som får det redan är muslimungarna som får skolskjuts till islamiska skolan var den nu ligger… Fast nu skenar fantasin iväg igen. Du får inte skriva halva meningar till mig- då börjar fantasin överträffa verkligheten… Blir så besviken sen! Hehe…

  6. Anna skriver:

    Aha- Tack! Hon tänker att genom att skjutsa barn till skolor utanför deras egna område, får de eleverna uppleva ”svenskheten” i andra skolor. Som att Rinkebybarnen ska få gå i skola i Nockeby… Nej, tack- säger jag! Var ska DÅ nockebybarnen gå i skola? Finns ju bara små skolor där och det är ju ett medvetet val! Det är ju själva närheten till skolan och grannbarnen som innebär trygghet för de som växer upp.

    Det här var verkligen ingen idé som den här annars rätt kloka kvinnan, kläckte. Var nog mer en produkt av tourettes light, kryddad av medias alltför ivriga uppmärksamhet…

    Det har blivit så mycket av den här problematiken nu att jag skulle föreslå återvändning av de som redan uppehåller sig här. På stört. Det finns ingen annan lösning nu. De som inte har tillstånd redan ska ”bussas” tillbaks. Med flyg.

  7. Anna skriver:

    Varför är alla icke politiskt korrekta frontfigurer så j-la feta? Det är något jag undrat över, faktiskt. Är det summan av social isolering och allt som följer med detta- alltför lite röra på sig och för lite sex i kombination med kass ekonomi eller är det tröstätandet efter all negativ exponering tillsammans med partnern som också hamnat i offerkofterollen?

    Undrar eftersom jag också dragit på mig fler kilon efter att jag hamnat i offerkoftan. Jag tror att feta människor är feta i brist på annat vettigt. Löser du detta, Sherlock- så har du löst hela svenska medias problem! Med denna enkla metod sållar du agnarna från vetet! Skanna alla insändarnas kroppar- så slipper du obehagliga kommentarer…

    Jaja, jag Är uttråkad. Ska gå till gymet snart. Ledig i dag. Ledighet passar inte mig. Vill ha något att bita i… Grrrrr…….

  8. Anna skriver:

    Obs- menar med frontfigurer såna som INTE erhåller höga löner, men är icke politiskt korrekta. Åkesson har råd med bättre livsföring…

  9. Läsare skriver:

    EXPO är en judisk terroristorganisation!

    • Läsare skriver:

      Mycket bra länk Sofia. EXPO är ADL-judarnas lokalkontor i Sverige. ADL-Sweden. I

      https://expomakt.wordpress.com/

      The Anti-Defamation League was founded in 1913 ”to stop the defamation of the Jewish people and to secure justice and fair treatment to all.” Now the nation’s premier civil rights/human relations agency, ADL fights anti-Semitism and all forms of bigotry, defends democratic ideals and protects civil rights for all.

      http://www.adl.org/about-adl/

      Det AOL och EXPO gör är att de gör listor på alla som är judarnas fiender. EXPO är judestyrd Sovjetisk Cheka-KGB i Sverige.

    • Peter Harold skriver:

      Gissa vem som stod och mässade vid Skarpnäcks folkhögskola vid deras loppmarknad. Tobias Hübinette. Det är fascinerande att en kriminell person med psykotiska drag kan beundras av dessa människor (vänstertomtar).

  10. Eva skriver:

    Såg förhandssnutten av Skavlan. Han var allt annat än neutral mot Åkesson. Lite hotfull tycker jag. Böjde sig framåt och pratade så fort jag inte kunde förstå vad han sade. När lutade bakåt, lade handen för ansiktet. Försökte visa avståndstagande. Han är rädd att bli kallad rasist, den lilla mysgubben. Tänk om SVT vänder ryggen åt honom? Oj så synd det är om honom.
    Åkesson såg ut att gå på lugnande medicin, kanske för tidigt för honom att komma tillbaka när nu media har startat ett nyt krig mot honom. Tänker på honom som en människa, inte en partiledare.

    • Peter Harold skriver:

      Åkesson är ju redan utan droger ganska defensiv. Jag har hört honom i en del TV-intervjuer, och sitter och fascineras över att han aldrig hugger tillbaka. Och varje gång han svarar och börjar förklara blir han avbruten.

  11. Anna skriver:

    Ja, första gången jag såg honom i intervjuer tänkte jag att han måste ju gå på roppar (rohypnol) vilket gör även en mördare kallsinnig- allt rinner av dig i stressade situationer. Det är det mest kända pillret hos torpeder och alla som måste göra obehagliga saker och hålla huvudet kallt medan du gör det. Men samtidigt ser han nykter ut vilket inte roppeskallarna gör. De ser rätt simmiga ut. Flöddriga. Jag är totalimpad över den här karln, men blir samtidigt irriterad på att han är så smalspårig. Han utvecklar aldrig en fråga utan upprepar samma svar rent retoriskt, oavsett hur intervjuaren provocerar. Vilket ju säkert är svaret på varför just han är partiledare. Samtidigt är ju frågorna partiet berör, så känsloladdade att det inte skulle gå att beröra de i grunden med så pass snedorienterade intervjuare. Jag tänker på de gånger jag stått och försökt debattera om djurförsök med folk som inte delar min värdegrund. Och de människorna frågat mig om jag hade valt att en hund skulle få leva istället för min mamma. ..

    Det är väl ungefär på den här nivån diskussionen hade hamnat om åkesson varit en annan person som inte verkar gå på roppar. Åkesson fungerar som en antipropaganda mot sig själv och sitt parti samtidigt som själva faktum att han tvingas vara en sån robot för att försvara sin politik- också fungerar som effektiv reklam för partiet…

    Han speglar samhällskritiska medborgare i dagens Sverige som alla tvingas till samma typ av social stigmatisering och självkritik, vilket alltfler uppfattar som alltmer symptomatiskt och sympatiskt. Att man såsom politiskt inkorrekt i Sverige tvingas till robotbeteende ter sig som alltmer logiskt och helt – mänskligt!

    • Peter Harold skriver:

      Jag trodde att rohypnol var en ”våldtäktsdrog”. Inte för att jag behöver veta det… men jag trodde det i alla fall. Annars vet jag att metamfetamin är bra att ta innan man skall slå ihjäl någon. Inte för att jag behöver veta det heller… Ack, hjärnan är märklig att den kan lagra vissa kunskaper som är totalt onödiga i ens vardag…! 😉

      • Anna skriver:

        Roppar i kombination med alkohol gör att du blir totalknockad. Minns inte ett smack sen. Därför som drinkar spetsas med roppar när tjejen tittar bort… Eller killen. Finns en del som sitter inne för saker de inte ens minns att de gjort!

        De som medvetet tar roppar inför ett planerat brott, gör det defintivt INTE i kombination med drinkar. Sådär- nu kan du addera ytterligare onödigt vetande till samlingen!

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

