Avpixlat uppmärksammar att SVT:s smutskastning mot brittiskt libertarianskt parti kritiseras av Granskningsnämnden

Bästa läsare!

Under den dagliga kollen av nyhetsflödet noterade jag att Avpixlat uppmärksammat att brittiska UKIP kräver en ursäkt av SVT för att en nyhetsreporter beskrivit partiet som ”högerextremt populistiskt parti”. Avpixlat upplyser också att SVT faktiskt fällts av Granskningsnämnden för detta påstående. Denna gång menade nämnden att ”SVT inte visat tillräcklig grund för den beskrivning som gjordes av partiet i inslaget”. Egentligen undrar jag hur man bedömer grunden för dylika påståenden. Det verkar vara tämligen lätt att kalla någon eller något parti för högerextremt, i synnerhet i statsmedierna, men även i de koncernäga mediebolagen. Och populism? Ja, jag själv identifierar svenska miljöpartiet som populistiskt på alldeles goda grunder.

Det som var särskilt glädjande i Avpixlats artikel var att man lät en talesman få beskriva partiet med följande ord:

”We are a moderate libertarian party which believes in liberty and democratic self-determination – there is nothing either left-wing or right-wing about that.”

Jag hoppas att redaktionen ställer upp med positiv bevakning av ett svenskt libertarianskt politiskt alternativ i framtiden. För min magkänsla säger mig att svenska libertarianer kommer att bli morgondagens Sverigedemokrater vad gäller aggressivt bemötande i medierna. Libertarianerna utmanar den världsordning som råder idag, och utgär ett hot mot de dominanta krafter som styr samhället.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Medierna. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Avpixlat uppmärksammar att SVT:s smutskastning mot brittiskt libertarianskt parti kritiseras av Granskningsnämnden

  1. Sofia skriver:

    Jag blev också förvånad över Granskningsnämndens beslut. Jag tror att det var TAKTIK för att ge sken av existensberättigande. De förlorar på att även vara översittare mot utländska stora partier.
    By the way…
    http://empireexposed.blogspot.se

  2. Vauen skriver:

    Är det inte o-libertariansk att kräva en ursäkt för att någon har en åsikt om dem?

    Jag tycker att Socialdemokraterna är ett vänsterextremt parti, ska jag be dem om ursäkt nu?

    • Peter Harold skriver:

      Hm, det är en intressant fråga. Skall man som libertarian att acceptera förolämpningar som förespråkare av yttrandefrihet? Egentligen är svaret ja. Fast SVT har inget med yttrandefrihet att göra. De har ett public service-uppdrag. Och i detta uppdrag ligger objektiv nyhetsbevakning (Jag vet, jag kan knappt hålla mig för skratt själv…) och därför blir de faktiskt skyldiga en ursäkt eftersom de begått ett fel. Egentligen skulle jag som tittare också vilja ha en ursäkt för att SVT bär sig åt som de gör. Jag är minst lika förolämpad, vare sig det är UKIP, SD eller KDS som man angriper falskt.

      • Vauen skriver:

        Blir dom inte mindre skyldiga iom att dom är fåntrattar som man inte kan ta på allvar? Det är över 20år sedan jag orkade lyssna på SR, och SVT har jag inte sett på 15år snart.

  3. Erik skriver:

    ”We are a moderate libertarian party which believes in liberty and democratic self-determination ”
    Men det var ju det SvT sa? Högerextremt? Åtminstone jämfört med politiken i sverige.

  4. Anna skriver:

    Demokratisk självför-/störare/-görare? Hmm, i så fall gjorde de ju inte libertarianerna en tjänst som fick uttala sig…? Kanske var det som var syftet här? Är det inte det som är själva meningen med libertarianismen- att få bestämma själv? Men i och för sig- det beror ju då på vem den frihetstörstande är då ju… Förlåt, Peter- men kan inte hjälpa att fråga dig: är inte detta med frihet för individen väldigt förknippat med hur mycket frihet från gällande lag, ”man” kan köpa sig?

    Då är vi ju liksom återigen på ruta ett; Vad är frihet och för vilken individ? Det är ju rätt tjatigt det här, och ber om ursäkt för det. Jag vill bara få bekräftat vad för sorts självförstöringsmekanism ”demokratin” skulle utlösa, enligt granskningsnämnden. Har du någon koll på det? Jag tycker åtminstone inte att den här nämnden verkar ha gjort er ”sak” en tjänst här.

    • Peter Harold skriver:

      Jag tror att det skrivits tusentals böcker om frihet, och det är nog sällsynt att två liknar varandra (såvida inte den senare är frukten av ett plagiat). Frihet är grundläggande i att jag får inte slå på dig, och jag får inte stjäla dina saker. Idag har vi ett läge där man köper sig frihet. Vi har i årtionden stater som påstår sig bekämpa fattigdom. Vad har de lyckats med? Ja, med tanke på vad det kostat så har de inte lyckats med särskilt mycket eftersom fattigdom finns kvar. Och man kan konstatera att staten de facto håller kvar folk i fattigdom. I ett libertarianskt samhälle berövas staten rätten att agera med tvång. Därför kommer det upp lösningar som baseras på individernas villkor och önskemål.

      Någon dag sakll jag försöka sätta mig ner och försöka skriva ihop någonting pedagogiskt. Jag har börjat så långt att jag städat halva mitt skrivbord för att frigöra en arbetsyta. Nu återstår den andra halvan. Sen skall jag ta bort alla böcker jag har i stolen så att jag kan sitta, och förhoppningsvis hamnar de inte på skrivbordet igen… Jag känner själv att jag behöver pränta ner tankarna och få dem samlade till ett enhetligt verk. Det blir bok 1001 om frihet, förhoppningsvis inte lik de andra 1000. Behövs en text som pratar om frihet på svenska. Det mesta är annars amerikanskt.

      • Anna skriver:

        Bra där! Tror att det behövs! Det scenario du beskriver, påminner mycket om en gammal kund jag hade, professor och arkitekt- den röra jag och han tillsammans försökte lösa utan att ”röra” till det då där fanns massor av reda i oredan… Det är den absolut kinkigaste saken att försöka råda bot på i någons liv- hur skapa reda i oredan när där redan finns utstakade ”spår” som bara den som satte spåren från första början- känner till… Det enda man vill göra är att försöka skapa den ro och stillhet och att efterlikna det normaltillstånd professorn befann sig i, i rådande snilleblixt-stunden…

        Ja, det är ju lätt… Men det är väl å andra sidan just det som gör att inte alla lyckas med konststycket… Då vore väl alla professorer. Utan oss i kulisserna funnes ju visserligen inga professorer. Men då gäller det att samspela. Samspel- vad är väl det i dagens läge?

        Länk till harmoni, någon?

  5. Läsare skriver:

    Aftonbladet -och för den delen tidigare DN- eldar på för fullt under empati-pannorna! Sverige stävar likt Titanic rakt mot isberget och det är fullt spakläge! Du kan ge dig fan på att svenska behövande får stå tillbaka.

    Ladorna är tomma, men det är bara att skruva upp skattetrycket ett par varv till, för du vet väl vid det här laget att Sverige är ett relativt begrepp och ingen människa är illegal.

    Alla världens fattiga har en självklar plats vid den svenska välfärdsbuffen även om den i fortsättningen endast innehåller en svindyr vattgröt med barkbröd! Maka åt dig och gör plats, svennejävel!

    Öppna både hjärta, plånbok och rövhålet, för här ska mångkulturkuken in till roten!

    Och våga för fan inte fly landet för en veckas tiggarfri semester, för då kliver helt enkelt romerna in i din bostad och ockuperar den och snuten lyfter inte ett jävla finger för din skull!

    https://www.flashback.org/t1781679p1099

  6. Anna skriver:

    Själv tycker jag att det alltid är en förolämpning mot djur att kalla en människa för råtta (tjallare) eller gris (polis eller annan ”översittare”) ) eller hund (feg) , eller kanin (dum pinuppa) eller katt (sexig tjej) osv osv… Det är bara kul och träffande om man ser det här i serieteckningssammanhang. Jag hade exempelvis aldrig velat beskriva ”muslim” som något djur alls. Djur är för mig något helt annat. Djur är befriande befriade från religiöst dravel och etik och moralkakor. Människorna är de enda ”djuren” på jorden som instiftat sånt här skit. Religion är till för såna människor som tappat bort sig själva och som behöver kompass till något som bara finns i deras egna skallar.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

