Sovjetdemokraterna?

Bästa läsare!

Det vårstädas hos Sverigedemokraterna. Ett antal uppstickare inom partiet har fått (gredelina?) kuvert från den interna diciplinnämnd som kallas för ”Medlemsutskottet”. Medlemsutskottets arbete tycks bestå i att skapa före-detta medlemmar. Enligt uppgifter på alternativa nyhetssajter så tycks en av de förbrytelser som vissa medlemmar ägnat sig åt att framföra kritik mot partistyrelsens tidigare uteslutningar. Eftersom Sverigedemokraternas inre angelägenheter inte har någon beröring med mig personligen så borde jag kanske inte bry mig särskilt mycket om saken. Men jag kan inte låta bli att pilla i varbölden.

Det är ganska parodiskt att det parti som klagar på att åsiktskorridoren i Sverige är enormt smal själv agerar som sina värsta motståndare. Det måste naturligtvis ligga någonting djupt och ambitiöst bakom detta. Och minsann, så är det. Den självutnämnde partiledarvikarien Mattias Karlsson skall enligt Fria Tider ha sagt att detta är hans plan:

”Varje större konflikt som jag engagerat mig i har handlat om att förhindra en upprepning av partiets historiska misstag och om att komma närmare visionen om ett seriöst, antirasistiskt, brett, folkligt, pragmatiskt och regeringsdugligt mittenparti.”

 Vadan denna vurm för antirasistiska, breda, folkliga, pragmatiska och regeringsdugliga mittenpartier? Jag vill inte påstå att det råder någon brist på dessa eftersom den svenska riksdagen är överbefolkad med mitt-politiker, om än att jag skulle vilja byta ut ordet ”regeringsdugliga” till ”maktkåta”.

Jag personligen har alltid betraktat vänsterorganisationer som t.ex. Expo som synnerligen problematiska, och jag har sett hur det folk som stödjer Expo har en tendens att använda en retorik som saknar tillstymmelse till nyansering. Jag själv skulle kunna bli anklagad för rasism och antisemitism om jag öppet påstod att Adolf Hitler var djurvän och vurmade för hästarnas väl och ve, och att det var bra gjort av honom. Vilket är ett historiskt korrekt påstående, men det är samtidigt också ett förhärligande av Hitler från min sida (logiken i denna anklagelse består i att Hitler ansåg att dragdjuren i armén fått lida i onödan under Första Världskriget, och för att skona dessa måste armén motoriseras, vilket gjorde att tyskarna vann över polackerna på rekordtid september 1939). I SD-sammanhang måste man vara försiktig när man uttrycker sig.

Det besynnerliga är att SD använder Expos och associerade organisationers/sakkunnigas omdömen för att fria eller fälla personer som blir ärende i det beryktade Medlemsutskottet. Eftersom Expo & company betraktar hela SD som ett rasistiskt eller främlingsfientligt parti så kan jag bara komma till slutsatsen att det enda skälet till att en partimedlem inte sparkas är att denna har tjänstgörande grindvakts välsignelse. Med andra ord, utrensningar kan ske högst godtyckligt. Det krävs inte mycket fantasi för att inse hur detta påverkar debattklimatet internt.

 När jag lyssnar på folk som har lite bättre insikt än jag så får jag en bild av att utrensningarna inom SD inte handlar så himla mycket om ideologiska skillnader. Visserligen kommer William Hahne att bli fockad från partiet för att han tycker att det är större chans att stjäla borgerliga väljare än vänsterväljare i Stockholm genom att gå högerut i lokalpolitiken, men det är inte så mycket politiken i sig som spelar roll. Istället handlar det om vem/vilka som skall företräda partiet.

Det sistnämnda är väl i och för sig ganska naturligt, men proceduren för att välja ut dessa företrädare är intressant. Rätta mig om jag har blivit felinformerad, men tydligen har SD:s partistämma att rösta ”bifall” eller ”avslag” till ett av valberedningen fastställt förslag till partistyrelse. Visst, jag skall inte förneka att det har sina praktiska fördelar. Men detta innebär att den som har kontroll över valberedningen också tillsätter partiledning. Detta är exakt den mekanik som möjliggör ett klimat där partiet blir toppstyrt. Och där är SD idag.

Nu är SD inte unika i sin situation. Socialdemokraternas dog som ideologiskt parti under Göran Perssons ledarskap, och samma sak skedde med Moderaterna vars partiledare Fredrik Reinfeldt hade samma psykologiska profil som Göran Persson. Både Persson och Reinfeldt förvandlade sina partier till ”seriösa, antirasistiska, breda, folkliga, pragmatiska och regeringsdugliga mittenpartier”. Om än från var sitt håll. Just därför kunde Sverigedemokraterna sticka upp. Dessvärre har de inte lärt sig någonting av de andra partiernas historia, varför SD:s enda hopp i opinionsmätningarna är att de övriga partierna fortsätter att isolera det, och i enlighet med andan från Decemberöverenskommelsen fortsätter att bedriva en provocerande politik för svenska skattebetalare. Plus att svenska medier fortsätter att fokuserar sig på att lyncha enskilda sverigedemokrater istället för att föra en seriös debatt om det partiets politik.

För SD:s del må partiledningen gräva partiets grav själva om de så önskar. Men för oss andra som är intresserade av politik på riktigt skall vi lära oss av deras misstag. Att låta Expo normera vad SD-medlemmar får säga eller inte säga innebär att partiet bara kommer ha kvar lydiga ja-sägare (vilket kanske är partiledningens avsikt?).

Ett parti som inte tillåter yviga eller resonerande partimedlemmar reducerar möjligheterna till det som partierna kallar för ”förnyelse”. Nu anser jag i och för sig att ”förnyelse” är skitsnack, för det handlar oftast om att svika sina gamla ideal. Partier borde dö ut oftare än vad de gör och ge plats för nya.

Ja, detta var min femöring om ämnet. Rätta mig gärna om jag har fel.

Hälsar eder Peter Harold

 

 

 

Länk till FT: http://www.friatider.se/karlssons-plan-sd-ska-bli-ett-antirasistiskt-mittenparti

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Sovjetdemokraterna?

  1. Benny skriver:

    Insiktstfullt som vanligt Peter! Min egen observation är att SD med stor sannolikhet splittras i två partier där SD blir kvar som ett vanligt mittenparti med mycket invandringskritisk agenda, liknade de som finns i andra EU-länder! Sannolikt lär ett sådant parti få ca 10-15% av väljarstödet, medan ett mer hårdfört nationellt parti som kan kallas Nationaldemokraterna, en utbrytare ur SD säkert skulle kunna bli ett 5-6% parti. Och vilka partier kommer att försvinna? FP och KD ramlar ur riksdagen (förhoppningsvis) medan C i ett anfall av förnuft sparkar Annie Lööf som ersätts av bonden Erlandsson, hankar sig kvar i riksdan! C har ju ett guldläge att bli ett parti för Norrland och glesbygder i söder bara man sparkar Stureplansmaffian ur partiet och inför en restriktiv invandringspolitik och tar över en del gammal S-politik som tydligen attraherar en del väljare som drömmer sig tillbaka till folkhemmet. S och M förblir de största partierna med ca 20%, MP och V blir kvar som vänster med 6-7% vardera. Detta är min förutsägelse för nästa val!

    • Peter Harold skriver:

      Min egen observation är att SD med stor sannolikhet splittras i två partier där SD blir kvar som ett vanligt mittenparti med mycket invandringskritisk agenda, liknade de som finns i andra EU-länder!

      Har inte detta redan hänt? Jag har alltid inbillat mig att det där partiet som hette Nationaldemokraterna var just en missnöjesavknoppning av SD.

      Vad gäller Centern tror jag att SD ölade fram en egen plan om hur de skulle ta de grupper som en gång tillhört Bondeförbundet. Jag vet inte om det blev något konstruktivt utfall på detta. Centern var förstås extra upprörda, minns jag.

      Om SD skall agera som de gör nu kan jag bara välkomna att de sjunker ner till sina välförtjänta 4,1% och överlåter resterande av sina väljare till ett parti som är intresserade av att decimera politikernas välde över medborgarna.

      Dock tänker jag satsa en slant på att din profetia slår in. Den är inte alls osannolik.🙂

      • Benny skriver:

        Ja, det känns som splittringen kommit en god bit på väg och det är nog här som man främst hittar orsaken till Åkessons långa frånvaro! SD är tydligt på väg mot en plats i finrummet som låtsasopposition och partiets Israelvänliga hållning är ett tecken. Ett riktigt nationellt parti vill givetvis stoppa all utomeuropeisk invandring i första ledet och senare endast tillåta en begränsad nordisk och germansk invandring. Fast har man kommit så långt, är det nog tveksamt om någon öht är intresserad av att invandra till Sverige!

  2. Anna skriver:

    Ja, hur ska man rätta dig? Jag inser ju att jag, om jag vore i den situationen- hade gjort Heil-hälsning om jag levt och varit aktiv under den tiden. Det tror jag faktiskt att ganska många hade gjort med dagens mått- som i dag kallar sig miljötänkare och djurvänner.

    Det är kanske just det här som gör att det här med ”främlingsfientlighet” blivit en sån het potatis? För att så många svenskar får så dåligt samvete som samtidigt som de är djurvänner och miljöpartister- är medvetna om att det ena ibland utesluter det andra?

    Måste man välja mellan djur eller människor- vad väljer man? Kanske därför som behovet av att urskilja bra människor (svenskar som tycker som oss) eller svenskar (som inte tycker som oss) uppstått?

    Att människor som kommer ifrån andra länder har rent generellt en sadistisk syn på djur och deras rättigheter, ingår liksom i själva receptet på hur man förlöser sitt egna samvete…

    Jag vet inte. Vet någon varför svenskar (vilket jag lagom kul tillhör) – egentligen avskyr sig själva så till den grad – att de medvetet sätter kniven i varandra?

    Så kvasiintellektuell vill jag inte vara.

  3. Anna skriver:

    Varför svarar inte pressen med en motfråga här? Vad menas med ”anti-rasism”? Menar man med detta att man eftersträvar ett samhälle där etnicitet inte alls spelar någon roll? Då är man nog ute på hal is. Det finns inget sånt samhälle. Eftersom det inte finns någon människa som egentligen vill ha en helt fönsterlös värld… Där det inte finns ett fönster, finns det heller ingen spegelbild. Ett mångkulturellt samhälle är ett samhälle som tillkännager varje individs olikheter. Genom en bekräftelse av var du kommer ifrån. I ett samhälle där du inte tillkännages denna bekräftelse har du inte längre någon roll. Du finns inte. Eller åtminstone erhålls du ingen roll. Tänk dig en ”Rom” eller ”tiggare” enligt våra mått mätta. Tänk dig också att du blivit ”svensk”. Enligt samma hjärntvätt.

    Hur hade du då hävdat dig? Hur hade du DÅ försörjt dig?

    Tiggarrollen hade försvunnit. Och med detta tiggarna. ?

    • Peter Harold skriver:

      Jag kan konstatera att bland mina hard-core libertarianer finns en väldigt utbredd syn om att man helst vill leva bland likar eller leva i en mångfald som berikar. Kruxet är att den mångfald som vi har i Sverige är frukten av politiska diktat, och ger inte den mångfald som efterfrågas, utan en mångfald som skapar motsättningar. Politiker och politiska aktivister som försvarar mångkulturen har en tendens att göra det du anmärker mot, nämligen att reducera svenskens roll och position, och utmåla den som någonting icke önskvärt eller klandervärt, och måste undertryckas till förmån för allt annat.

      • Läsare skriver:

        Politiker och politiska aktivister som försvarar mångkulturen har en tendens att göra det du anmärker mot, nämligen att reducera svenskens roll och position, och utmåla den som någonting icke önskvärt eller klandervärt, och måste undertryckas till förmån för allt annat.

        Svensken är en andraklassen medborgare i sitt eget land men för korkad för att inse det.

      • Anna skriver:

        Ja, jag mailade ett förslag till skolans rektor apropå att det på skolan ska ges en föreläsning av en förälder, som handlar om nätbrott och nätmobbing som elever kan råka ut för på nätet. Jag gissar på att föräldern engagerat sig för att hans eller hennes barn råkat ut för det. Jag föreslog att jag också ska få hålla föreläsning om vuxenmobbingen som brett ut sig ordentligt, främst hos föräldrar själva utan att de ens tänker på det- och hur detta påverkar barn till de mobbade föräldrarna. Särskilt såsom politiskt inkorrekt OCH ensamstående förälder sedan 8 år, blir man behandlad som en paria- inte bara av andra föräldrar utan även av myndigheter och arbetsmarknad. Jag väntar på svar och misstänker att jag som vanligt får vänta förgäves.

  4. Sofia skriver:

    Peter!
    Jag saknar dina kommentarer till kommentarerna!

    • Peter Harold skriver:

      Och jag har saknat att kommentera kommentarerna!😉 Jag är tyvärr utmattad och min syn har varit skitdålig i flera dagar. Jag lovar bättring…🙂

      • Sofia skriver:

        Ledsamt att du har hälsoproblem.
        Bli hälsofreak!
        Det är det enda man kan göra.

        • Peter Harold skriver:

          Japp, jag har börjat med D-vitamin. Det gav effekt redan efter en vecka. Tyvärr ledde det till att jag började deltaga i sociala aktiviteter, vilket hämmade bloggtillfällena samt gjorde mig något enormt trött när jag väl var för mig själv.

  5. Läsare skriver:

    SD betyder Sionist-Demokraterna. SD är hundra procent judestyrt. SD visar hur jävla korkade svenskarna är. Först kallar all jude”media” SD för nazistparti, för att i nästa.mening berätta att juden Kent Ekheroth är den ledande ”nazisten” som styr SD.

  6. Bara varat skriver:

    Alla som sagt Sd inte har haft vatten i kvarnen, http://avpixlat.info/2015/04/15/sdu-och-expo-i-maskopi-mot-sd/ , Tror Sd kommer öka än mer nu när Jimmie är tillbaka och detta med utbrytarna lagt sig… Jag tycker deras inriktning i inriktning är helt rätt, vi måste börja få tänka på år egen befolkning i första hand.

    • Peter Harold skriver:

      Vad som behövs är en granskning mot SD som kontrollerar att deras politik är densamma som väljarna uppfattar den som. Vad jag menar är att SD skall granskas utifrån misstanken om att man är kontrollerad opposition. Ett kännetecken på detta är att man säger/antyder/uppfattas på ett sätt, men voterar på ett annat.

      • Bara varat skriver:

        Det skulle vara helt rätt av journalister att granska på det visset men som jag uppfattar det gör Sd som det står i partiprogrammet och även säger de dom gör:)

        Blir så f-bannad, nu säger dom på svt gomorron att Ryssland är i Ukraina och nu är de separtisterna som bombar men ser man vad osce skriver så är det tvärtom, har du några tips på fler bloggar som säger sanningen likt dig och kan inte du luska ihop en massa info om hela Ukraina krisen i ett inlägg kanske dela upp det blir nog långt, tycker du gör det så bra när du skriver med källhänvisningar och så alla gör inte det och då blir de bara tok eller gissningslek kan man säga..

        En till undran jag harhur mkt makt har ÖB i Sverige tänkte på vårat ”försvar” som inte finns i vilket annat land som helst hade militären gått in och tagit över makten om landets styrande höll på att köra landet i botten plus dödat försvaret…

        • Peter Harold skriver:

          Jag brukar frekventera Ron Paul Instittute. Daniel McAdams som är Ron Pauls högra hand har arbetat i östeuropa och kan dessa länder väldigt bra. Dessutom går han igång på fakta istället för retorik. http://ronpaulinstitute.org/

          Jag är inte säker på ifall ÖB har makt att genomföra någon militärkupp, men däremot pratade jag med en mycket sympatisk överste vid Färentuna som nämnde att försvarsmakten har en självständighet gentemot regeringen. Sålunda skulle visst regeringen inte kunna tvinga försvarsmakten in i krig. Men detta var på 1990-talet.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

