Sten-Åke Cederhök retar gallfeber på PK-redaktör (och undertecknad förvärrar det hela)

Bästa läsare!

Det har tydligen varit en motormässa någonstans i Sverige. En mässa med bilar och bågar och en massa svenska män mitt i livet. Det var många av dem. För många män. För många vita. I alla fall var det detta vad någon klagade över, och medierna tyckte att iakttagelsen var värd att uppmärksamma. Ras och kön är viktigt i Sverige. I alla fall när det handlar om fel kön och fel ras. Att vara vit och man kan inte bli mer fel anno 2015.

Om det nu är så att man tar iakttagelsen på allvar, och skulle välja se att inte så många vita män går på motormässor, vad vill då observatören att man skall göra? Kvotera?

” – Beklagar, herr Andersson, men ni får inte komma in här förrän här förrän det kommit  minst två utomeuropeiska medborgare och köpt entrébiljett. Nä, bråka inte herr Andersson, annars kallar vi på vakten.”

Eller vill den som klagade på den etniska homogeniteten på sagda motormässa tvångskommendera ickesvenskar och kvinnor att besöka mässan?

” – Du ser svart ut, stig ombord på bussen här så skall vi skjutsa dig till motormässan.” Hmmm….

Det intressanta är att den som klagade på huvudgruppen av motormässans besökare egentligen inte kan göra någonting åt saken. Visst, det finns vissa potentiella politiska verktyg, som t.ex. att beskatta sådant som svenska män tycker om. Det talas i dessa dagar om kylskåpsskatter. Och det har talats om s.k. mansskatter. Endast fantasin sätter gränser för klåfingriga politiker som vill domptera sina undersåtar med lagar och skattesatser. Besynnerligt nog ser sig förslagsställarna sig som idealister, men de idéer de torgför är faktiskt ganska oroväckande. Man kan undra vad som driver dem till detta? Blir de beundrade av sina likasinnade när de får uppmärksamhet? En människa med förstånd bryr sig inte om det är en svenne eller blatte som tittar på mässbilar.

Samma slags människor som ondgör sig över att det är för många lintottar på motormässorna i Sverige tycks inte heller anse att den gamle folkkäre komikern Sten-Åke Cederhök skall få vila i frid utan att bli ett fall för Granskningsnämnden. Tydligen har någon – i detta fall kulturredaktören Martin ErlandssonHallands Nyheter – i brist på eget liv anmält en sketch från 1986 där Cederhök bett showvärden Thomas von Brömssen att berätta en rolig historia, fast i själva verket var det Cederhök som framförde en ordvits. En ganska bra vits om jag får säga det själv. Cederhök sade till von Brömsen:

” – Ta den om negern som kom till Sverige och badade så han blev vit. Först badade han i Ångermanälven och sen Ljusnan”.

Granskningsnämndens uttalande är väldigt besynnerligt. De skriver:

Sketchen tar sikte på att driva med rasistiska föreställningar genom karaktärens drift med sig själv som okunnig, lite dum och otidsenlig.

Nej, det undrar jag allt. 1986 kunde man fortfarande säga ”neger” utan att bli betraktad som rasist. Men jag undrar om Granskningsnämnden förstått kompositionen i skämtet. ”Ljusnan” skall ju uttolkas som ”negern ljusnade”, d.v.s. blev vit. Ja, i scenariot skulle Cederhök kunna ha hört talas om en neger som badat i Ångermanälven och därefter i Ljusnan, men hört fel som ”sen ljusnade han”. Men då hade det inte varit en vits utan ett missförstånd, och därmed inte en historia. Därmed är inte karaktären i detta fall vare sig okunnig, dum eller otidsenlig. Nej, hans replik är bara kort och gott rolig.

Tyvärr kan den inte berättas med ett nutida politiskt korrekt språk. Vitsen skulle inte ens kunna berättas om man absolut försökte prata PK-ianska:

Sten-Åke: ” – Berätta en historia. Berätta om den afrikanske migranten som kom till Sverige och badade så att han blev vit. Först i Ångermanälven och sen Ljusnan”.
Thomas: ” – Hur vet du att han migrerat från Afrika?
Sten-Åke: ” – Därför att han var en neger…”

Stopp, stopp, stopp, Sten-Åke! Försök en gång till!

Sten-Åke: ” – Därför att han var mörkhyad…”
Thomas: ” – Det finns många som bor i Sverige som är mörkhyade. Han behöver inte nödvändigtvis ha kommit från Afrika för det. Det finns mörkhyade i andra länder, som t.ex. Brasilien, Kuba… ja, till och med i Amerika finns det massor av mörkhyade”.
Sten-Åke: ” – Ja, det har du nog rätt i, Hebbe lelle. Till och med deras president är en neger…!

Ni ser, det går bara inte…! Tillbaka till din grav, Sten-Åke. Och tack för alla härliga skratt du framkallat då du levde.

Det känns inte alls som ett ställningstagande mot rasistiska föreställningar, utan snarare om att Cederhök framförde en vits, något som alla Göteborgare älskar att göra (av någon anledning får man säga att alla göteborgare är humorister). Fast Granskningsnämnden försöker föreställa sig att Cederhök ville problematisera rasismen. Jag tror inte alls att det var uppsåtet. Vitsen var för rolig för att man skulle dra en djup suck och börja grubbla: ” – Gu’ va’ rasistiskt, å hä’ sitter ja’ och låtsas skratta, nä, nu har jag fått nået att känna mig usel över…”.

Ordet ”neger” lever dock kvar hos oss som gillar bakverket negerbollar. Dessa kallas på PK-ianska för ”chokladbollar” trots att de mest består av socker och havregryn, samt olika fraktioner av palm- och rapsolja, och kryddas och färgsätts med lite kakaopulver (så det är faktiskt inte ens lämpligt att påstå att negerbollarna är gjorda av choklad heller).

Jag själv säger fortfarande negerboll, men mest för att jävlas med PK-iterna. Fast jag lyckas nog inte jävlas lika bra som en vän till mig som verkligen kommit på hur man vrider vapnet ur händerna på de som menar att ordet ”negerboll” är rasistiskt. Han kallar numera nämligen mörkhyade personer för ”chokladbollar”… Briljant!

Hälsar eder Peter Harold[SvD]

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Dumburk. Bokmärk permalänken.

34 kommentarer till Sten-Åke Cederhök retar gallfeber på PK-redaktör (och undertecknad förvärrar det hela)

  1. Ernst skriver:

    När jag växte upp hette det inte ”basket”, utan korgboll. Nu kallas det negerboll.

  2. Peter Harold skriver:

    Ha ha! Är du från Göteborg eller…?!!!😉

  3. Benny skriver:

    Om man nu ska vara historiskt korrekt så kommer ordet neger från spanskans ”nigra” som helt enkelt betyder svart. Sedan blev det ordet ett skällsord bland slavägarna i amerikanska södern dvs ”nigger” och ordet fick en dålig klang. En annan Cederhök: Jag skulle med bussen idag på morgonen och det satt fullt med negrer på bussen så jag frågade chauffören ”ha de brunnit”? En idag helt omöjlig vits att berätta om man ska vara PK.

    • Peter Harold skriver:

      Ha ha! Jag kunde inte hejda mitt garv så mina medpassagerare började stirra på mig!🙂 Vet du, jag hör Cederhöks röst i mitt hubud när jag läser den där historien.

  4. Läsare skriver:

    Motormässan kallas ELMIA och hålls i Jönköping varje år och har gjorts så länge jag kan minnas. Den hålls på samma område som HV71 hemmarena. Det är jänkebilar bla och jag har då aldrig sett en blatte som har en jänkare.

    Hockey är nästa sport på PK-idiotins altare. Jag har sett EN, säger en never i Kanada tror jag som spelat proffshockey . Hockey är alltså den vite mannens sport. Och det kan ingen oknullad feministfitta utan liv ändra på.

    Sten-Åke: ” – Ja, det har du nog rätt i, Hebbe lille. Till och med deras president är en neger…!”

    LELLE, Hebe lelle.
    Du kan inte säga Hebbe lille på göteborgska. Hela språkrytmen och det där lite von oben sättet tappar all swung om man säger Hebbe lille.

    Hela humorn är att även om du inser att du inte har en jävla susning vad du pratar om håller du masken och svarar på ett sätt som du tillrättavisar en unge. Så nu vet du det Peter lelle; -)

    Men det du pekar på är hur hela det offentliga samtalet i Sverige är till 99 procent hjärndött babbel om ingenting. Samtidigt som det ena efter det andra miljonpogramsområden blir blatteghetton som ingen svensk vill bo i. Idag finns det 200 ghetton i Sveeige, nästa steg.är att hela städer blir blatteghetton.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Miljonprogrammet

    • Läsare skriver:

      Hockey är nästa sport på PK-idiotins altare. Jag har sett EN, säger en NEGER som spelar proffshockey.

    • Peter Harold skriver:

      He he, ja, det var ett skrivfel. är så van vid att skriva ”lille”. Skall korra detta, absolut!😉

      Elmia måste nog byta ut jänkarbilarna till fjädersänkta BMW:s med kebab-kit runt om. Det borde locka blatte-klientelet.

  5. Anna skriver:

    ********Jag har kommit på varför jag dras till att kommentera på din sida, Peter! Längst ner under sista kommentaren står det nämligen; ”Du är välkommen att kommentera inlägget!********”

    Så härligt att få känna sig välkommen någonstans, liksom!

    I dag tog jag timeout och drog med sonen till mamma på eker-öarna. Så skönt att få åka bil lite här och lite där, sådär på måfå som man inte får göra i en buss. I en bil får man vara spontan! Hursomhelst- vi åkte till Lidl i stenkvista där vi möttes av ett ovanligt ståhej som annars är mycket ovanligt där i krokarna. En kvinna med 2 mindre barn lite längre bort (som satt i bilen och undrade vad mamma skrek om) stod framför en tiggarkvinna som satt på marken, och skrek till en gubbe att han ”gå hem till din lilla hyreslägenhet du och ditt trista liv istället för att ge dig på en stackars kvinna som inte gjort dig nåt- så GÖR man inte mot en kvinna- faan blir så upprörd- så GÖR man inte”. Gubben lommade iväg och kvinnan gick och hämtade sina barn från bilen för att handla. I affären sedan sa hon att gubben stått och hött med näven mot kvinnan och ”tviat”- så sa hon med en skånsk dialekt. Jag sa att ja, jag tycker inte att man ska tigga men man ska heller inte spotta på någon, och att det var ju en politisk fråga och gubben borde ge sig på politikerna istället…

    Kände mig lite feg sen (men vad kan man säga när det är barn runtomkring?) Min son var ju också där. Och mormor… Jag ville gärna fråga henne varför hon antog att gubben bodde i hyresrätt och hade ett tråkigt liv? Måste man bo i hyresrätt och ha ett tråkigt liv, vara en misslyckad ungkarl utan kärlek i sitt liv- för att irritera sig så mycket på att det sitter tiggare lite varstans, så att man tviar åt tiggarna?

    Det är verkligen dags att såna som hon- tar sig en rejäl funderare- VEM är det EGENTLIGEN som bär på störst fördomar om andra och då speciellt om vita män i medelåldern? Det är tydligt att det är precis såna som hon och hennes man, som bär på störst fördomar om andra. Folk i yngre medelålder som glidit in på bra betalande jobb, kanske i invandringsindustrin som blomstrat mycket på sistone och som inte haft ett dugg att göra med just de som de vurmar för.

    • Peter Harold skriver:

      Intressant iakttagelse. Intressant att hon drog till med ”hyresrätt” som skällsord. Ganska avslöjande faktiskt.

      Jag minns när jag åkte genom Ekerö förr-förra året och såg att man byggt en Lidl-lada där och att det satt en obligatorisk EU-migrant med skramlande pappmugg. Det fick mig att tänka hur annorlunda Sverige blivit, trots att vi ändå ser oss som bäst i världen.

      • Anonym skriver:

        Ja visst är det avslöjande, detta med att ”hyresrätt” blivit ett skällsord som används av de som känner sig så fina att de inte behöver tillskriva sig ”white trash” som är så olyckliga och misslyckade och därför måste skylla sina misslyckanden på de stackars invandrarna som Maud Olofsson deklarerat som så mycket bättre människor än just dessa människor som politikerna gallrat ut såsom icke önskvärda… Min svåger brukar säga det också när jag anmärker på den förda politiken att jag väl får skylla mig själv när jag valt att bo i hyresrätt… Han säger samtidigt att han inte skulle vilja ha flyktinganläggning intill deras hus för att då hade deras hus inte varit värd ngt och då hade förlorat sin framtida pensionsförsäkring… Jadu. Det är väl ändå höjden av egoism!

        • Peter Harold skriver:

          Ja, jag kallar det hyckleri, men det är förvisso sant att med statens hjälp har det blivit så här, och att den som bor i hyresrätt löper risk att få sitt hemkvarter omvandlat till… ja, det vi ser ske här och var.

          • Läsare skriver:

            Hyresrätt, bostadsrätt eller finare villaområde spelar ingen roll. Kommunen köper in villor för stora barnfamiljer, läs negrer/araber.

            Känner personligen, min brors fru syster med man och barn skulle sälja villa i hundra procent svenskt villaområde, som vägrade sälja till asylboende. Och de är så långt ifrån ”rasister” som det går att bli.

            Runt 90 träffade jag en snubbe på krogen. Hur som, jag åkte med honom hem till bra villaområde. Han klagade på att grannarna hade slutat hälsa på honom.

            Brott? Han hade gift sig med en nästintill kolsvart negress. Träffade henne, var normal.

            Hyresrätter går snabbare av naturligare skäl, högre avflyttning, men bostadsrätt eller villa kommer inte undan, tar lite längre tid bara.

            • Anna skriver:

              Ja- TÄNK om alla svenskar vore lika ståndaktiga som din brors frus syster du nämner! Då hade livet inte varit så förpestat! Jag blir så förbannad när jag hörde om min kollegas dotter som blivit lovad att få hyra en lgh i andra hand, men som sen fick höra att kommunen ringt och erbjudit dubbla hyran för att hyra ut den till ensamkommande… Så innehavaren av förstahandskontraktet ”kunde inte” motstå erbjudandet! Visst faan kunde hon ha tackat nej och hållit sitt löfte till tjejen- om hon inte valt att tänka som Joakim von Anka badandes i sitt kassavalv… Det är precis det här jag pratar om när jag gång på gång skrivit att jag avskyr svenskar mer än invandrarna (avskyr faktiskt inte ALLS invandrare) eftersom det är vi svenskar som förråder varandra och inte invandrade till Sverige som faktiskt verkligen är helt förstummade (de se har normalhyfs i skallen) över att se vilket patrask vi är gentemot varandra.

            • Anna skriver:

              Apropå det här med svenskrasismen hos andra ”fellow” svenskar: De som värst råkar ut för social isolering är helt uppenbart såna som jag: Ensamstående morsa som öppet deklarerar mina politiska åsikter och samtidigt har ett ”blandras” barn som dessutom råkar vara pojke. Då har man liksom hamnat i ett klippt och skuret fack där det är nästintill omöjligt att trassla sig ur. Var man än vänder sig möts man av kyla och förakt. Man får ljuga för de man inte har råd att göra sig ovän med. Antingen får man ljuga om sin sociala status eller om sin politiska övertygelse. Dessvärre är det ju så att jag samtidigt förstår var den här attityden kommer ifrån: Efter mina bussresor och aktiviteter med makalösa föräldrar som bara består av ensamstående morsor och deras barn- vill jag inte heller umgås med de! Har noll koll på ungarna som alla irriterar sig på, röker och svär och är allmänt vassa i armbågarna och vissa ljuger dessutom om att de inte bor med någon för att få ta del av de subventionerade aktiviteterna… Jag har verkligen börjat skämmas för de flesta svenskar.

  6. Bara varat skriver:

    Jag säger neggerboll har en son snart 3 år hans mamma tycker inte det är oki, men jag ska nog få min son att våga använda hjärnan och inte tro allt som blir förbudat och inte vara för pk helst inte alls man måste så klart tänka på situationer så är det tiggarna här uppe i norr ett samhälle med 4000 invånare äter ute varje da typ och åker fin bil blir så arg på dom så ja….
    det är åthelvete den svenska pk ismen och humanismen vart blir vi humant emottagna å vart blir vi pkismade ne vi blir diskriminerade i vårat eget samhälle av ja just de dom politiker som ska värna oss sjävla först å främst!
    tack för bra skrivet och jo har tänkt lite på de om libertanism, verkar vettigt men ska tänka mer innan jag beslutar om de är något att satsa sig på

    • Peter Harold skriver:

      Libertarianism är i huvudsak en filosofi mer än en politisk ideologi. Eftersom det är individualister som tyr sig till libertarianism så blir det inte möjligt att skapa ett parti utifrån detta eftersom individualister inte gillar att organisera sig i grupp…😉

  7. Patriot skriver:

    ”Att vara vit och man kan inte bli mer fel anno 2015”

    Vilket påminner mig om denna numera klassiska ordlek: ”antirasist är ett kodord för anti-vit”

    Hur många tänker på att rasismen framför allt riktar sig mot vita?

    • Anna skriver:

      Min syster med familj som bor på ekeröarna, välkomnar kommunens besked att de ska ta emot ensamkommande flyktingbarn. De menar att det är nyttigt för deras barn att inte bara ha lintottar som klasskamrater och att Ekerö-bubblan spricker. Jaha, tänker jag. Men varför valde de då att flytta till Ekerö för 25 år sen då, tänker jag sen. Jag tror ju att hade Ekerö kommun redan då tagit tusen flyktingbarn, som sedan hade tagit dit deras släkt- hade de då ens velat flytta dit? Jag tror faktiskt inte det, eftersom de säger sig inte gilla Södertälje av just den orsaken att där är väldigt bråkigt. Vad är det som säger att Ekerö inte blir som Södertälje? Mig veterligen finns det inte ett enda exempel på någon kommun som blivit särskilt harmonisk av att bli berikad med flyktingar. Men tar gärna emot tips då jag gärna skulle vilja bli övertygad om motsatsen.

      • Peter Harold skriver:

        Sorry, jag har inga förslag på kommuner som blivit bättre av denna typ av folkutbytesåtgärder. Men det där är väl bara ett sätt för politikerna att visa trots mot ND som tydligen var starka i den kommunen.

        • Anna skriver:

          Vad hände med ND då? Jag har hört det här också. Men mest från sonens pappa (adopterad av ekeröfamilj) som var ensam neger på skolan på den tiden. Och han var ju bara mulatt (från colombia) dessutom… Han tog inte åt sig utan var kompis med alla där. Men vare sig han eller jag fattar inte var det här med nationaldemokraterna handlade om… Verkar faktiskt mer som att de här lirarna var som fotbollsfirmorna i England som liksom levde på ett rykte. Som egentligen bara var precis som de andra fast som hade ett ideal som då i tiden, fick en status i sig- som egentligen bara bottnade i att de hade en enda sak gemensamt och det var att de var utanför. Varför var liksom aldrig riktigt berört… Sen växte de väl upp och flyttade.

          • Peter Harold skriver:

            Ja, sannolikt var den rörelsen mer för deltagarnas egon än för själva ideologin. Jag såg några inte alltför smarta skolkamrater associera sig med VAM på den tiden det begav sig. Jag tror att det var kampen i sig som lockade dem. Typ som fotbollshulliganism.

      • Läsare skriver:

        Muslim behavior in Oslo, Norway

        https://m.youtube.com/watch?v=Omd8PN5ezN8

    • Peter Harold skriver:

      KLippet lyfter verkligen ett problem som är intressant. Jag tror att det hela är sprunget ur marxismen där det vita samhället skulle brytas ner för att byggas upp från början igen. Det är därför som vänsterorganisationerna varit så ivriga med att ha folkutbyte (men förpassat invandrarna till försörjningsstödssystem så att dessa skall fortsätta att rösta på vänstern). Det blir intressant att se hur den etniskt vita vänstern skall hantera sitt drömsamhälle när det nya folket är i majoritet?

      • Läsare skriver:

        Jag tror att det hela är sprunget ur marxismen där det vita samhället skulle brytas ner för att byggas upp från början igen.

        __________

        Grundbulten i det judiska bedrägeriet marxism/kommunism är att ALLTING skall jämnas med marken, sedan skall det nya judestyrda paradiset byggas på den brända marken.l

        Du kan åka till vilken by som helst i Palestina där judarna har stulit allting och byggt nya hus åt judarna. Det finns ingenting som påminner om folket som bodde där innan judarna invaderade och stal allting.

  8. Åke skriver:

    Vit man är inte bra men vit man och dessutom motorintresserad då är man helt i botten.

  9. Anna skriver:

    Är du ”motorman” har du åtminstone en samhörighet i och med detta. Då har du sällskap på botten, åtminstone! Slår vad om att nånstans sitter nu någon ”icke vit” man (eller kvinna) som kommer anmäla diskriminering för att han inte vågar hänga med till någon motormässa…

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

