Är trädkojor en islamisk uppfinning?

Bästa läsare!

För något år sedan reagerade jag lite över att man beskriver islam som katalysatorn för intellektuell utveckling före 1400-talet. En rad muséer – drabbade av en iver över att framstå som mångfaldspositiva – visade upp exempel på innovationer från länder som lydde under muslimskt styre. Man har till och med skapat en hemsida där 1001 uppfinningar tillskrivs denna religion. http://www.1001inventions.com/ I några bloggpostningar försökte jag nyansera denna vurm för islam som teknikbärande kultur. Och fler med mig.

Roger Sahlström skrev tidigar ei år en intressant bloggpost där han korrigerade de myter som torgförs om islams förträfflighet som innovationsalstrare. Ett exempel som Roger nämner är ”kirurgin” som tillskrivs Al Zahrawi (936-1013); i själva verket ägnade sig den mannen åt att översätta böcker om kirurgi, vilket faktiskt rimmar med mitt eget framförda antagande att den islamska erövrarkulturens mest positiva sida var att man absorberade kunskap från olika håll och förmedlade densamma. Men att röva och skapa är olika saker. Själv hade jag gärna sett att Roger Sahlström även tittat lite på inkaindianernas kirurgi som enligt vad jag läst för flera år sedan sades vara synnerligen på framkant (och det utan islamiskt inflytande dessutom). Anledningen till att inka-kulturen var så duktiga på kirurgi berodde på att de hade kunskap om hjärnans anatomi samt väldigt vassa knivar. Läs gärna Rogers text: http://fnurra.com/2015/01/12/stalins-overman-bor-i-sverige/

Så, nu när jag dissat islam medelst referenser till vetenskap går jag vidare till islam utifrån ett genusperspektiv.

Inom denna religion finns inget ”hen”. Det finns män. Och det finns kvinnor. Här tänker jag vara jättesnäll. Jag tänker villigt erkänna att i historien finns mängder av exempel där kvinnor fått spela en framträdande roll i muslimska samhällen. Ett exempel som jag gärna återkommer till är härföraren Bibi Chand i Indien som stred tappert mot sina motståndare, och besegrades först sedan några av hennes egna förådde henne. Girlpower!!! Jag har inte listat ut ännu varför de gjorde det; kanske hade de sina goda skäl. Men jag betvivlar inte att det under visa perioder funnits starka kvinnor inom islam som ibland tillåtits vara överlägnsa män inom deras gebit.

Jag tänker också vara artig och påpeka att i de flesta muslimska länder tillåts flickor och kvinnor att ägna sig åt högre studier. I några länder med stark islamisk koncentration är situationen kanske inte den bästa, som t.ex. i Pakistan där skolor eldhärjas och vissa elever förföljs; eller i Nigeria där man kidnappar skoleleverna och använder dem som soldater eller sexslavar, eller både och. I regel handlar det om banditer som suktar efter egen vinning, men funnit det lättare att komma åt mus och pengar genom att liera sig med de islamistiska organisationerna (som i sin tur inte så sällan får stöd från västerlandet och Saudiarabien).

Så, nu när jag smörat för det islamska världssamfundet, skall jag komma till den egentliga frågan i denna bloggpost.

Med allt jag sagt här ovan som är överensstämmande med politisk korrekt konsensus, frågar jag mig om islam även uppfann trädkojan? Typ, uppfinning n:o 1002…?

sb tree house
Infödd muslim samt en konvertit med målarpensel…?
Nope, sånt får man inte skämta om i Sverige.

Vad som kännetecknar en trädkoja är att den är byggd uppe i ett träd, att alla grenar under kojan huggits bort för att förhindra uppklättring, samt att enda möjliga sätt att nå densamma är genom ett hängande rep eller stege. Men det allra mest iögonfallande för trädkojan är att den endast befolkas av pojkar. Inga tjejer är tillåtna. Oftast finns det en öppning i sidorna eller ovanpå kojan, varifrån man kastar stenar mot flickor som kommer för nära då de vill att man skall pynta kojan så att den blir mer hemtrevlig elle rpå annat sätt sprida sina tjejbaciller…

Ja, detta är den första tanke som dyker upp i mitt huvud när jag läste en artikel från ifjol om att ett muslimskt samfund hyrde en lokal i Norrköping för att ha lite samkväm manliga muhammedaner emellan. Artikeln finns här: http://nt.se/nyheter/norrkoping/inga-kvinnor-valkomna-pa-stor-muslimsk-samling-9894356.aspx 

Jag är lite smått förvånad över den kvinnliga reporterns ”intoleranta ton” när hon nekas att skaka hand med de muslimska männen. Ja, bara det att skriva en rubrik som att ”Inga kvinnor välkomna på stor muslimsk samling” är ju verkligen att fiska i grumliga vatten och hälla vatten på nazisternas kvarnar, om vi nu skall hålla oss till Henrik Arnstad-språk.

Ja, det är så förtjusande intollerant rapporterat av Norrköpings Tidning att jag tar mig friheten att klistra in ett klipp från artikeln:

Men varför är inga kvinnor välkomna?

– Islam skiljer mellan kvinnor och män. Vi blandar inte. Kvinnor och män har andra relationer, därför skiljer vi på dem.

Men vill inte din hustru följa med?

– Inte hit, vi har inget arrangemang för kvinnor. Men ibland åker vi bort tillsammans och då övernattar män med män i moskén och kvinnorna övernattar hemma hos kvinnor.

Varför ville du inte ta mig i hand när vi hälsade?

– En man får inte komma i kontakt med en annan kvinna.

Tycker du att vi i Sverige överdriver jämställdheten mellan män och kvinnor?

– Ja, det är en kultur som byggts upp under många år. Det har blivit som en religion för er.

Intressant. Den svenska jämställdhet mellan könen är som ”en religion”. Det är så islam betraktar svensk sed och tradition. Man ser svensk jämlikhet som något främmande; då talar vi i det här fallet inte om rabiat feminist-marxism, utan om något så simpelt som att kvinnor inte får vara med när Dawa-muslimer träffas. Ja, i det här fallet betraktas kvinnor inte bara något icke önskvärt, utan till och med som tabu.

Det ligger nära till hands att skämta om att dessa skäggiga män bytt ut sina trädkojor mot moskéer. Men vi vet också att de som kritiserar denna ordning av islam också riskerar att hängas ut som intoleranta, främlingsfientliga eller till och med rasistiska. Man kan bli av med jobbet för mindre. Problemet med islamismen i Sverige är komplext och accelererande, och i det nuvarande läget saknar vi förmåga att både diskutera om och agera gentemot islamism.

Jag personligen anser att det är viktigt att diskutera dessa rörelser. Mitt motiv för en sådan debatt är att jag som libertarian egentligen aldrig kan tala för att de skall förbjudas (så länge de inte skadar annans liv, hälsa och egendom). Vi förbjuder inte pojkar att bygga trädkojor. Vi kan därför inte förbjuda muslimska män – eller andra män heller – att vara misogyna. Yttrandefriheten går först. Men samtidigt måste samhället vara alert och förhindra att dessa tokstollar medges att skriva lagen så att vi andra tvingas att leva på deras sätt. Där måste vi agera. För det är detta som hänt i flera av de muslimska länderna där kvinnor täcks med sjal, burka eller niqab, och i värsta fall förvägras rätten att lära sig läsa och räkna – enkom därför att kvinnan inte skall kunna kränka mannen som enligt religionen är ”bröd-bringaren” i familjen.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Är trädkojor en islamisk uppfinning?

  1. Benny skriver:

    Jag anser att folk får tro på f-n själv om man så vill, men hålla sin religion och dess seder inom hemmets väggar! Islamister är så vana att stå oemotsagda i sina hemländer att dem knappast kan greppa det här med jämställdhet och kvinnors rättigheter i vårt samhället! Än mindre det här med demokrati! Jag anser att kan man inte anpassa sig till svenska seder och bruk ska man ta en enkelbiljett tillbaka till sandhögen man ursprungligen kom i från och dra sin gamla kamelfilt över huvudet och helst kväva sig själv för mänsklighetens bästa!

    • Peter Harold skriver:

      Det finns en annan sak jag grubblar över. Ett skäl för en människa att fly från ett land som styrs med islamistiska lagar är just den kultur som råder i dessa länder. Att sedan ta med sig den seden till Sverige… det går inte ihop. Det som skapade den påstådda otryggheten tar man bokstavligen med sig i bagaget hit.

  2. Vauen skriver:

    Jag tror inte det är menat att vara kränkande när han väljer att inte ta i hand med en kvinna. Jag tror han avser att respektera henne. Det är helt enkelt en kulturkrock.

    Det som kallas ”jämställdhet” är ofta det motsatta i verkliga livet, ett kulturmarxistiskt tvärtom-ord.

    • Peter Harold skriver:

      Jag tror att det nog är religionen personen ifråga respekterade i första hand. Ja, jämställdhet är ju lite av ett kodord för ”statligt sanktionerat manshat”, men ifråga om islam är det egentligen inte brist på jämställdhet utan snarare om en religiöst instiftad könssegregation. Det finns inte utrymme för särskilt mycket individuell frihet inom den kulturen.

      Jag håller dock med om att alla envar skall få välja själva hur man skall hälsa. För mig vore det trevligt om vi kunde övergå till den thailändska wai-hälsningen. Mina händer torkar ut när jag måste tvätta mig efter varje handskakning.

      • Vauen skriver:

        Vaddå ”religionen”!? Religion är en ideologi precis som politik. För länge sedan på Jesu tid så var de synonyma. Man får väl antaga att gubbar suttit och kliat sina skägg och funderat på hur relationer mellan män och kvinns ska vara i samhället. De kom fram till att det är bäst om brudarna har enmanstält på sig, och att man inte tar i dem om man inte är gift. Väldigt strikt kan man tycka! Men det är en ytterlighet att jämföra med den vi lever i där allt sexualiseras och mängder med barn inte vet vem deras far är.

        • Peter Harold skriver:

          Ja, jag håller med om att man kan betrakta religion som en politisk ideologi. I flera av dessa muslimska länder är politiken baserad på religionen. Därför är det egentligen inte så stor skillnad mellan att gubbarna satt i Saudiarabien och kliade sig i skägger för att skapa sitt mönstersamhälle, och det dito som Gunnar och Alva Myrdal planerade fram i en tid av statligt kontrollerad rashygien, etc.Och idag har vi politik som gränsar till religion, vilket man kan hålla med mannen i det islamska sällskapet om.

  3. Sofia skriver:

    Apart koppling trädkojor – islam.
    Mina sommarlov tillbringades i en härlig miljö med höga tallar där tjocka grenar sträckte ut sig åt sidorna. Jag byggde kojor där. Min väninna, lillebror och killkompisar hälsade på.
    JAG BYGGDE!

    • Peter Harold skriver:

      Låter härligt, Sofia! Jag själv var världens klant när det kom till att bygga kojor. Mina kompisar var inte ett dugg bättre, så vi letade efter gamla underjordiska bunkrar och byggde barrikader framför ingångarna. På något vis hade det varit kul om någon tjej kommit förbi och pyntat upp våra tillhåll, för det var verkligen inte gemytliga utrymmen.

  4. Sofia skriver:

    Många välutbildade lever i vanföreställningen att Islam är vetenskaplig högkultur. (Propaganda istf eget tänk).
    Det är viktigt att påpeka VEM som uppfunnit något och vem har kopierat! Konstigt att inte fler upptäckt en sådan uppenbar skillnad!

    • Peter Harold skriver:

      Med tanke på att det inte finns någon kritisk analys av islam i gammelmedierna så är det nog ganska naturligt att vanföreställningen är så pass utbredd som den är. Men jag är säker på att det ändå finns ett visst uns av tvivel hos folk i allmänhet.

  5. Anna skriver:

    Jag vet inte om detta hör hit, men om jag har förstått rätt kan det inte vara ”fel” att spinna vidare i ungefär samma spår. Något som jag tror är unikt för din blogg, Peter?

    Jag är ju på väg härifrån med sonen då jag sedan ett år snart, tagit sonen bort från skolan i området då han blev mobbad där pga min omtalade politiska inkorrekthet. Endast ett föräldrapar i hans dåvarande klass i ettan, hade föräldrar med svensk bakgrund. ETT! 1!

    Allt var anpassat för andra och vi var i minoritet. När jag nu läser att blackeberg har öronmärkt det äldreboende jag jobbat på- åt ännu fler invandrare, är det liksom helt overkligt nästan att föreställa sig hur den skolan kommer att fungera om några år… Det är liksom FÖR overkligt för att vara sant! ?
    http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/blackebergs-aldreboende-blir-hem-for-ensamkommande-flyktingbarn/aRKodo!3raONf1BPNZWJxB@rw9hqQ/

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

