Kanske vi kan använda lagen om uppvigling på samma sätt mot svenskarna?

Bästa läsare!

Jag läser på nyhetssajten Fria Tider att den omtalade affischen för Islamska Staten som sattes upp i Knivstaområdet tidigare i år inte faller in under lagen om hets mot folkgrupp emedan budskapet inte var specificerat mot enskild grupp/enskilda grupper, utan var allmänt riktat mot ”de otrogna”, och att man skulle ”svinga svärdet över deras huvuden”.

Först av allt, jag anser inte att ord skall vara olagliga. Handlingar som kränker annans liv, hälsa och egendom skall vara olagligt. Men prat… nej, det är inte ett brott.

Nu finns det dock en intressant utveckling ifråga om fallet här ovan med affischerna från Islamska Staten i Sverige. Polisen uppfattar budskapet som uppvigling, och att man kan utgå utifrån det lagrekvisitet ifall man skall gå vidare med utredningen.

Men låt oss nu leka lite med tankarna kring detta.

Det första som slår mig är att lagen mot uppvigling faktiskt är förhållandevis jämlik. Jag som svensk kan ställas inför domstol ifall jag uppmanar till brott som skall begås mot utlänningar. Och jag kan bli fälld. Om en utlänning uppmanar till brott mot svenskar kommer vederbörande också att lagföras under exakt samma paragraf. Och förhoppningsvis frias eller fällas på samma villkor som jag. Lägg därtill att kraven för att bli fälld för uppvigling ganska hårda. Är brottet ringa blir det automatiskt en friande dom (såvida inte amn tillhör en politisk grupp som är föremål för rättssamhällets fokusinsatser…).

Jämför detta då mot lagen om hets mot folkgrupp som tillkom just med syftet att skydda minoriteter (från början judar efter 2:a Världskriget). Man ville – genom att begränsa yttrandefriheten – förhindra framkallandet av situationer där etniska minoriteter skulle förföljas av majoritetsbefolkningen, såsom skett i Nazi-Tyskland.

Med stöd av lagen om hets mot folkgrupp kan jag som etnisk svensk åttalas ifall jag skriker ”Blatte” till en blatte. Detta kommer att räknas som ett hatbrott och höja straffsatsen för mina eventuella övriga brott.  Om en blatte däremot skriker ”Svenne” till mig så skulle jag inte ens kunna få upprätta en anmälan om ofredande. I vart fall skulle den definitivt bli avskriven i brist på utredningsuppslag. Inte därför att polisen har någon ovilja mot mig, utan därför att det svenska rättssystemet inte finner det mödan värt att pröva min rätt mot gärningsmannen.

Så, vad händer om vi avvecklar lagen om hets mot folkgrupp, och förlitar oss på lagen mot uppvigling för att skydda etniska minoriteter från förföljelse och våld?

Ja, den första konsekvensen är att vi kommer att slippa se dumma åtal mot bagagare som kallar negerbollar för negerbollar; vi kommer återigen kunna berätta historier som ”Vet du hur man dödar 50 flugor i en smäll; man slår en somalier i ansiktet med en spade” utan att bli dömda till dagsböter. Just detta skämt har faktiskt renderat i en fällande dom i tingsrätten.

Vi skulle inte heller behöva använda hundratusentals kronor av skattebetalarnas pengar för att försöka bura in folk som tycker att islamiska böneutropare låter som skriande åsnor (även om jag personligen tycker att oljudet mest påminner om kåta getter).

Kort sagt, vi skulle få ett samhälle där folk blir mindre nervösa över att nyttja den rätt som kallas för yttrandefrihet. Idag innebär yttrandefrihet att staten inte hindrar dig i förväg att säga det du vill säga, men däremot tar sig rätten att bura in dig i efterhand. Det är i mina ögon inte yttrandefrihet.

Hälsar eder Peter Harold (som denna vecka är synnerligen intolerant mot islamism)

http://www.friatider.se/affisch-kan-vara-brottslig-trots-allt

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

39 kommentarer till Kanske vi kan använda lagen om uppvigling på samma sätt mot svenskarna?

  1. Sofia skriver:

    Det är en viss tröst i eländet att läsa dina texter 🙂
    KLARSYNT
    RÄTTVIS
    RELEVANT

  2. Anna skriver:

    Någon som vet om polisen just nu gör ”raider” och anmält folk till höger och vänster? Verkar så…

  3. cfr skriver:

    Uppvigling är intressant, likaså det närliggande anstiftan.

    När en fal kvinna förleder mig att kontant ersätta henne för sexuella tjänster, borde det inte vara åtminstone anstiftan?

  4. Edward Ulfertz skriver:

    Hej Peter, din gamle favorit Michael Vinterfröjd har nu blivit Omar Vinterfröjd.

  5. Läsare skriver:

    Kåta getter. MOHAHA, tack för den Peter, den var ny😉

  6. Vauen skriver:

    Kanske har du lite rätt..!? Kåta getter har inte samma monotona intensitet dock!

  7. Bara varat skriver:

    Mycket bra skrivet Peter tycker dina ideer borde verkligen bli politik just hets mot folkgrupp är helt fel idasg då vi Svenskar blir trakasserade och förolämpade av våra nytillkomna våldtagna misshandlade ja men just hets mot … har gått till en jävulsk överdrift.
    JAG KALLAR CHOKLADBOLL NEGGERBOLL

  8. Risto Matinen skriver:

    Hur de kan komma fram till hota döda ”otrogna” inte faller under ”Hets mot folkgrupp” (HMF) är mig en gåta. ”Otrogna” är väl att betrakta som relaterat till trosbekännelse, med en muslimsk avsändare. Dock är det väl inte uteslutet att just dessa affischer är ett skämt/bluff.

    Gåtan kan ha sin lösning i det av mig fetmarkerade i lagen:

    1.03. Hets mot folkgrupp
    Det är förbjudet att hota eller uttrycka missaktning mot särskilt utsatta grupper, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

    Om lagen från början främst avsåg att skydda judar, kunde de då kanske anses ha varit ”särskilt utsatta”, men idag är det främst vita, svenskar (ett germanskt folkslag) och män/pojkar som är särskilt utsatta. Enligt wikipedia tillkom lagen efter påtryckningar från judiska grupper i USA (sic).

    Lagen skulle möjligen gå an om den endast gällde hot, och då riktiga hot mot liv, lem och egendom. såsom relaterade affischer. Det torde räcka med lagen om ”Olaga hot”. Dock har lagstiftarna gjort tvärtom, och utökat HMF-lagen. Men lagstiftarna nöjer sig inte med det, utan man får inte ens uttrycka missaktning. Så någon baktanke har de nog…

    HMF-lagen är dålig som den är skriven och illa som den tillämpas. Det står inget där om att vita, svenskar och män är undantagna ifrån att hetsa emot, men likt förbannat är det tillåtet. En lag som en ockupationsmakt skulle stifta emot oss.

    Hur som helst ska HMF avskaffas. Dock kan den behövas några år till, men omskriven: Hets mot icke-perversa (heterosexuella), vita, svenskar och män/pojkar ska leda till utvisning alternativt fängelsestraff för dem som inte kan utvisas ännu. Stora delar av riksdagen, regeringen och hela PK-maffian hamnar då småningom i buren…

    Egentligen borde kommunister ställas inför rätta, för olaga hot. De vill ju införa proletariatets diktatur och det om något är ett hot. De har dessutom inga problem med att försöka göra det med våld. Samma resonemang kan tillämpas på islamister.

    • Sofia skriver:

      Det fientliga övertagandet av Sverige innefattar ”Rätts”-systemet.
      Därför har vi det så här.

      • Vauen skriver:

        Adam Kokesh rättar till folks tankar:

        • Peter Harold skriver:

          Adam Kokesh har mången gång fått mig att fundera på vad det är för fel på amerikanska väljare…

          • Vauen skriver:

            Som någon påpekade i kommentarerna så visar det på det hopplösa i att försöka rösta till sig frihet. För varje smart insatt väljare så går det 100 sheeples som bara vill vara ”goda”.

            Jag tror inte det har med IQ att göra, utan är mer en grupp-psykologisk sak som politiker utnyttjar och förstärker, genom att inte tillåta meningsfull diskurs. Lagar som HMF är ett verktyg i detta.

            Adam har en finslipad talang att föra folk på en rimlig kurs utan att vara otrevlig eller hotande på något vis. Jag tycker hans libertarianism är en smula för knasradikal för min smak, men är mycket road av att se hans ”mannen på gatan” reportage!

            • Peter Harold skriver:

              Jag tror att mycket handlar om att få folk att tänka i andra banor än de som vi hjärntvättas till genom t.ex. gammelmedierna. Jag tänker inte inbilla mig att jag får se det utopiska libertarianska samhället förverkligat, men jag tror starkt på att börja plantera ett frö av individuell frihet i människor. Ett problem är att folk ersätter ideologier och idéer med plånbokspolitik. De frågar sig, vad tjänar jag på att rösta på det eller det partiet. Detta tycker jag gör det svårt att argumentera, eftersom de politiska partierna kan över en natt ändra förutsättningarna för väljarens ekonomiska kalkyl. Jag skulle hellre vilja få väljarna att tänka filosofiskt; vad ger den personliga friheten mig som medborgare? Vad innebär den individuella friheten? Jag önskar att väljaren är så smart att hon eller han börjar tänka så långt att vederbörande inser att det inte handlar om mer eller mindre pengar i plånboken, utan om vad som är rätt och fel utifrån principen om att slå vakt om individens rätt att självständigt förfoga över sin inkomst och sina ägodelar. Och att – såsom jag själv gjort – inse att jag kanske inte tjänar pengar på att gå över till ett libertarianskt samhälle, men att makten förskjuts från politikerna och övergår till mig och mina medmänniskor.

              • Vauen skriver:

                Politiker är som TV-shops försäljare som alltid håller kunden ur balans genom att aldrig ge dem tid att tänka eller något egentligt val. Plånboken är ett tacksamt mål för den som vill påverka ”the sheeples”. Det är inte IQ som saknas det är god karaktär och mod. Du har helt rätt!

                I skolan får du främst lära dig vad du får tänka (inte hur man tänker kritiskt), likt ”rör inte min kompis” kampanjen vi som är 40+ iaf har utsatts för. Man drillas tidigt i att inte avvika från den godkända diskursen som aldrig innehåller någon ideologi som inte är sanktionerad. I USA är det lite bättre, men långt ifrån bra.

                Abby Martin har en del avvägda analyser att bjuda på i detta klipp (om man har tid att titta). Jag tycker att det är för mycket ”hockeylagstänk” inom politik öht, och det är väl för att det blivit en industri som är styrd av dem som skapar våra pengar.

                http://blueshift.nu/fiscus/

                • Anna skriver:

                  ”Rör inte min kompis” är ju bra- för de som har kompisar- haha! Rör inte min granne- var finns den kampanjen?

                • Peter Harold skriver:

                  Tack för tipset, jag skall kolla genom detta ikväll, hoppas jag. Japp, ”Rör inte min kompis” satte upp det politiskt korrekta regelverket, även om det på den tiden motiverades med att nazisterna inte skulle gå omkring och döda invandrare, vilket sades vara en mycket stor risk. Sedan fanns det ju andra dolda tankar bakom kampanjen som man inte reflekterade så noga över som ung tonåring.

      • Peter Harold skriver:

        Med benägen hjälp från marxisterna.

    • Peter Harold skriver:

      Jag tror att minoriteterna har tolkningsföreträde om att få betrakta sig som utsatta grupper. Jag följer en ganska intressant diskussion i USA där man analyserar situationen där och i Tyskland under 1920-talet. Tesen är att ledarna i de judiska samfunden har en sjävdestruktiv attityd. Diskussionen förs med deltagare som tillhör den judiska intelligentian.

  9. liberum-weto skriver:

    Väl skrivet.
    Det blir lätt en märklig rättsordning, när en minoritet får rätt mot en majoritet, i det riktiga syftet att skydda minoriteten mot ett möjligt större rättsövergrepp från en majoritet.

    Jag minns ännu med förvåning den dag två av mina barn hävdade sig vara invandrare för att slippa kallas svennar. Min hustru är invandrare, men det ger ändå en tankeställare över att det även kan uppfattas som en fördel att inte vara ren svensk i Sverige.

    Liberum-weto

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

