När cynismen blir en del av min rutin och jag per automatik drar ner byxorna på hjälten…

Bästa läsare!

En av mina gamla arbetskollegor uppmärksammade mig på en riktig hjälte. Han heter Axel Selstam och kommer med en riktig solskenshistoria nu några dagar efter att 16-åriga Johanna Ljungdahl lade upp ett foto på sig själv när hon var på sjukhuset för att bli omplåstrad efter att ha fått stryk av en massa människor p.g.a. att hon är feminist och bisexuell. Axel gjorde nämligen det som åskådarna inte gjorde när Johanna misshandlades – han gick emellan när två killar attackerade en tjej.

sb axel selstam blåslagen

Hejsan!
Tänkte berätta för allmänheten vad som hände på natten mellan Lördag och Söndag, eller snarare runt 6 på morgonen.
På vägen hem från en lyckad efterfest så känner jag mig trött, full men också lycklig. Men när jag går ner för backen från Tennisplan mot Olgas så hör jag ett rop, ett rop på hjälp! Jag följer efter rösterna och finner, i en gränd, 2 killar som håller på att överfaller en tjej. Utan att tänka en sekund så springer jag fram, drar bort ena killen och sparkar undan den andra. Allt jag ville var att dom skulle sluta ge sig på tjejen! Jag ställer mig emellan killarna och tjejen och jag märker att tjejen ställer sig upp, sätter fart och börjar springa därifrån.
Men då kom vi till dilemma nummer två, jag har nu retat upp två män som var så uppe i varv att dom tänkte våldta en kvinna! Ena smällen uppföljd av den andra landar jag på backen. Försöker ge tillbaka så mycket jag kan trots mitt tillstånd, men självklart har de mycket bättre motorik än mig.
Men då händer en konstig sak, efter att ena killen praktiskt taget stod på mitt huvud, den andra sparkar mig i revbenen, och jag tror att jag skall dö i vilken sekund som helst så backar dom undan ett steg och ifrågasätter varandra vad som precis har gjort. Och när jag efter smällarna jag har tagit, blodig i hela ansiktet och fly förbannad ställer mig och kaxigt ryter ”Är det allt ni har?!” Så vände dem på klackarna och sprang ifrån platsen.
Med det här meddelandet vill jag förtydliga vad som har hänt för folk i min omgivning. Men främst så hade jag jättegärna velat att folk DELAR detta meddelandet, så om det är någon som har mer information får dom jättegärna skriva till mig eller kontakta Polisen på 114-14.
Sedan hade det vart kul att veta så att tjejen kom hem säkert, då jag inte har någon aning om vem det var!
Tack för att du läste!

Visst, nu har jag delat solskenshistorien som Axel vill. Och det har även DN gjort. Axel hyllas på sociala medier. Fast när jag tittade på fotot kunde jag inte låta bli att fundera om det inte är precis så här man brukar se ut i ansiktet när man i fyllan och villan ramlat omkull på väg hem? Inte för att jag försöker insinuera att det är så det gick till. Men… ja, det låter häftigare att man dykt upp som en annan Batman och bankat ner bovarna. Så jag hade nog valt en liknande historia om jag landat i samma rännsten. Ok, nu var det i o f s bovarna som bankade ner Batman här. Jag menar… Alex!🙂

Det finns två saker att lära sig av denna historia. Försiktighet och ödmjukhet. Om man ser en kvinna bli attackerad av en man (eller flera män) skall man på avstånd göra dem uppmärksamma på sin närvaro. I de flesta fall räcker detta. Jag tror att under sistlidna månad har jag läst om ett antal våldtäktsförsök som fick en mindre olycklig utgång tack vare att gärningsmannen stördes av en förbipasserande och skyndade sig från brottsplatsen.

Skulle detta inte hjälpa bör man bistå offret med att väcka uppmärksamhet. Och dessutom inte glömma att ringa efter polisen. Polisen är väldigt intresserade av att få information så tidigt som möjligt. Samtalet spelas in, och det finns logg på när händelsen ägde rum.

Om du, min gode läsare, mot all förmodan ändå vill gå i batalj mot gärningsmännen – se då till att göra det som en gentleman. Res dig upp och borsta av dig dammet efter att du blivit nedslagen. Gå och gör skyndsamt och gör en polisanmälan om det inträffade (om inte annat kommer ditt försäkringsbolag vara angelägen om att du kan bestyrka att du fick dina tänder utslagna på grund av att du stoppade ett våldtäktsförsök, och inte ramlade omkull i fyllan och behövde en bra historia att berätta för mamma och pappa). Polisen först – Faceboook sen.

Skulle du trots allt detta behöva en bra historia att berätta för mamma och pappa – nöj dig då med att bara berätta för dem. De älskar dig ovillkorligt i alla fall, fastän de vet att du själv och ingen annan satte dig på arslet. Sätt dig inte ner och börja fiska efter likes på FB genom att beskriva dig som värsta hjälten med Rocky-referenser. Visst, man är upphetsad och euforisk över att vara kvar i livet (been there, done that), men man slipper bekymmersam granskning i efterhand.

Om man däremot medvetet fiskar efter ”likes”, då skall man absolut göra som Axel; man ger alla detaljer, och man lägger ut foton på nätet. 1000 personer kommer skriva med beundran i kommentarsfältet, och ”likes”-räknaren kommer att snurra oavbrutet.

Det som händer är dock att fler kommer dela denna historia, och de som är långt från Axels sfär kommer att känna sig lite mer skeptisk till hur han framställer sig själv – allt från att de tycker att han är en självgod skrytmåns till ett fyllo som slagit plytet i backen. Och vissa skeptiker kommer inte bara rycka på axlarna, utan också granska historien ur ett mediekritiskt perspektiv så snart hans nuna syns i nyheterna. Det finns en logik i detta eftersom vi allt oftare måste fråga oss ”Är detta sant?” när vi läser om det i tidningarna.

Men det absolut viktigaste skälet till att inte gå ut i medierna (och eftersom Axel uppvisade tendenser till att vara lite ”attention whore” i detta sammanhang bör det vara rimligt att förmoda att han väldigt gärna ville ha 15 minuter i strålkastarljuset, och nu också fått det) i detta läge efter att ha gått in mellan gärningsmännen och offret är att händelsen kan leda till rättssak. Axel är ett vittne till ett misstänkt våldtäktsförsök (alt. sexuellt ofredande). Han bör hålla sig osynlig fram till eventuell rättegång för att inte äventyra sin säkerhet.

Vad är det för gärningsmän som i grupp (två personer) försöker våldta en ensam tjej, och som sätter igång och sparkar och slår på den som hindrar dem? Ja, det krävs inte att man är någon Leif GW Persson för att inse att dessa personer inte är helgon. Och om de är rädda för att åka fast för mord kan vi vara säkra på att de inte vill åka fast för våldtäkt heller. Nu vet gärningsmännen namnet på den som observerat dem. De kan få för sig att söka på Hitta.se och hitta en Axel Selstam Svennungsson född 18 september 1993, boende på Vallgatan 7 i Smögen och… ja, är man nykter kan man räkna ut själv hur enormt exponerad man blir efter en sådan här historia om man inte vidtar mått och steg för att inte väcka uppmärksamhet. Och Axel har gjort precis tvärtom; han har gjort sitt yttersta för att få uppmärksamhet. Offentlighet är inget att leka med, Axel.

Sedan hade det nog varit bra av utredningstekniska skäl ifall kvinnan som utsattes för våldtäktsförsöket kontaktade polisen och gav sitt vittnesmål. Om Axel inte landat på näsan under sin vingliga promenad hem så är det ju trots allt två mindre trevliga typer på fri fot där ute…

Hälsar eder Peter Harold

UPPDATERAT:
Fria Tider ägnar sig åt lite viralgranskning.

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff, Stadsliv. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till När cynismen blir en del av min rutin och jag per automatik drar ner byxorna på hjälten…

  1. Sofia skriver:

    Kvinnan blev inte våldtagen så hon gjorde ej anmälan till polisen – mest troligt.
    Den snygge Axel Selstam vill väl på sociala medier efterlysa vittnen eller få förslag på vilka män som kan misstänkas ha begått brotten.
    Eller hur?

    • Peter Harold skriver:

      Kvinnan hade kunnat göra en polisanmälan om försök till våldtäkt eller ofredande, men det är möjligt att hon nöjde sig med att ha kommit ur sin knipa. Fast det är oartigt av henne att inte tacka sin vinglige riddare…😉

  2. Anna skriver:

    Vad är en lyckad efterfest? Hehe- hade han efter en lyckad efterfest lyckats göra allt detta inklusive att lägga in redogörelse för den oväntade fysiska aktiviteten… I don´t THINk so…
    Asgarv. Vad faan är det för j-a mesfester ungdomarna håller på med?????

    Nej. Han är nog inte alls en av de. Festare alltså.

    Med vänlig hälsning,
    /Leif G.W

  3. Anna skriver:

    Jag tycker att min syrra gjorde en bättre insats i samma situation en tid sedan (nåja en längre tid sedan) Hon befann sig på en perrong rätt sent på natten och var ensam där förutom några som höll på att slå en kille gul och blå under skrik förstås… Syrran började av ngn anledning (fast hon har ju alltid varit rätt instinktiv av sig) veva med sin handväska skrikandes det där hysteriska illvrålet som hon alltid gör när hon befinner sig i en akut situation (har väl hänt sådär ett tiotal ggr när vi varit i hästsammanhang hon och jag, när någon häst fått psykbryt och tänker panikskena in i någon mötande bil eller så) och på så vis får hon hela gänget inklusive den som blir attackerad- att fly därifrån utan att komma ihåg vem som började attackera vem egentligen…

    Det är så man avstyr ett bråk eller mord eller vad fansomhelst egentligen. Ingen som har ngt vett i skallen kan låta bli att fly den galningen och de skriken… Avledande manöver. Funkar alltid bäst i alla lägen. Men man måste ha passionen i sig för att lyckas. Tänk dig den där Malena operasångerskan. Gånger 10, plus en roterande handväska. Släng dig i väggen, Axel!

    • Risto Matinen skriver:

      Sjyst syrra du har. Tiotusen sådana poliser och asylkrävarpacket skulle fundera (om de ens kan) på att ge sig på svenskar?

      Tyvärr tror jag att det enda invasionsstyrkorna förstår är våld, grovt våld. De anser vårt beteende som underkastelse och blir triggade via sina våldsgener att fortsätta attackera oss.

      • Anna skriver:

        Hon är schysst när det väl gäller… Men ids inte ens prata när det inte gäller liv eller död. Jag hade väl i och för sig varit precis sådär om jag varit i hennes sits. Men iochförsig inte då jag inte köper argument, men iochförsig hade jag inte behövt argument om man hade kunnat hävda sig på annat sätt…

        Hursomhelst. Hon är miljöpartist. Och det kan jag aldrig helt bara sådär- ta utan argumentation. Vilket hon inte tycker är värt för en sverigedemokrat (eller egentligen något ÄNNU värre egentligen när det gäller hjärtefrågor).

        Men än jävel på att GÖRA något när det verkligen gäller, är hon fena på. Men det är väl så hästtjejer funkar. Om det är några jag skulle vilja hamna på en öde ö tillsammans med, vore det ett gäng med hästtjejer. Förutom en rätt snygg och lättmanipulerad kåt ung kille med stor snopp….

  4. tony skriver:

    Axel ljuger så han blir blå, skulle inte bli förvånad om det är så att han cyklade på fyllan och trillade, för det ser ut som skador efter man cyklat på fyllan.

    Jag vet detta för jag fick liknande skador när jag var dum i huvudet och cyklade när jag var väldigt rund under fötterna och flög över styret med ansiktet före i backen

  5. Anna skriver:

    Apropå skadorna på Käre axels ansikte: Det är ju skrubbsår. De gånger jag ramlat från cykeln (envisades med att cykla utan att hålla händerna på styret under sådär 5 års tid) och i äldre ålder varit ihop med en psykopat som faktiskt gav mig en del smällar mot ansiktet kan jag konstatera att det som Axel uppvisar är skrubbsår, vilket inte alls kunnat uppstå genom slag. Har våldtäktsmännen skrubbat honom med en gaffel? Rätt löjligt egentligen.

    • Peter Harold skriver:

      Jag böjer mig av vördnad inför denna sakkunskap, Anna! Själv inväntar jag den period i livet då man skall återupptäcka hur snabbt man kan möta planeten efter att ha halkat. Än så länge lyckas jag parera, men det blir allt mindre elegant för vart år som går…😉

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

