Banditerna som planerar att råna villaägare och tvinga dem att flytta ut ur sina hem – nope, inte rumänska inbrottstjuvar. Det är våra egna svenska politiker!

Bästa läsare!

Jag råkade sitta och betrakta SVT:s nyhetssändning igår afton. Två nyheter räckte innan blodådrorna på mina tinningar hotade att brisera.

Det började med Rapports rapportering från parlamentsvalet i Storbritannien. Jag mumlade högt för mig själv: ” – Undrar om de kommer at säga någonting om UKIP?”. Jag trodde faktiskt att Rapport skulle göra det. Typ någonting i stil med ” – … det i England med främlingsfientliga Sverigedemokraterna besläktade partiet”. Ja, det är ett lögnaktigt påstående, men som jag redan påpekat häromåret kallade SR den libertarianske presidentkandidaten Ron Paul för ”högerextrem”. Så den som inte har statsmediernas gunst kan bli kallad för vad som helst. Eller ignoreras.

UKIP ignorerades totalt i Rapports reportage. Fokus var att det ”är helt jämnt mellan blocken”. ”Blocken” är dock inte block, utan vänsterliberala Labour mot högerliberala Tories, alltså två partier. I opinionsmätningarna får de båda var sina 35%.

Jag satt där i TV-fåtöljen och räknade i huvudet. 35+35=70. Det finns alltså ytterligare 30% som inte kommer rösta på vare sig Labour eller Tories. Ska vi få höra något om detta?

Nä, istället pratade Rapport om att partierna ”inte bryr sig om de unga väljarna” och därför kommer dessa inte rösta. Man intervjuade ett antal unga män som sa att de inte tänkte rösta, utom då en av dem som förklarade att han skulle rösta på vänsterliberala Labour. Jag blev inte förvånad. När Statsmedierna intervjuar folk ”slumpmässigt” på gatan i främmande land brukar det ”av en händelse” i 11 fall av 10 bli en socialdemokrat eller en ”missnöjd väljare som dock känner sympati med vänstern”. När reportaget var över hade vare sig UKIP eller Lib-dem nämnts med ett ord. Enligt SVT är Storbritannien en tvåpartistat. Precis som USA.

Det andra reportaget, om jag inte missminner mig, var att svenska pensionärer ”bor kvar i sina stora villor i onödan”. Bostadsmarknaden rör sig för sakta, menade en ”expert”. Ja, den som kan ha synpunkter på detta är sannolikt fastighetsmäklarna som efter en rejäl överetablering tvingas jobba allt längre för att få råd med en ny Porsche. Så visst kan jag förstå att de ber politikerna att vidta åtgärder för att få ut gamlingarna ur sina hem. Eftersom politikerna inte får använda våld tar de till de medel som ligger dem närmast hjärtat: Skatter!!!

Ja, eftersom SVT hänger ihop med maktetablissemanget så är det lätt att inse att nu anser sig politikerna ha mandat att höja fastighetsskatten. Vi väljare duperas till att tro att vi alla skriker ” – Yeah, go, go, go!” bara för att SVT släpper fram några skatteförespråkare (och med tanke på att SVT:s lokaler är en förlängning av kårhusockupationen ’68 så har de givetvis en oändligt lång kontaktlista med nyttiga idioter som kan språka i rutan för höjda skatter).

Jag går inte på detta. I själva verket känner jag frustration. Ja, rent av illamående.

De flesta av oss människor finner vår identitet genom våra hem. Eller tvärtom. Där man bor är ofta en del av ens person. Jag kan mycket väl tänka mig att många svenska 70-åringar är lyckliga över att bo i de hus där de haft sina barn att växa upp. I vissa fall skulle de nog gärna vilja att något av barnbarnen tar över den dag det är dags.

Men se, det gillar inte Staten. Äldre skall inte ”stå i vägen”. Har de inte vett att flytta självmant så skall vi nog allt skatta dem in i deras väntande tvåor, resonerar statens planekonomer. SVT:s reportage (eller propagandainslag för höjd fastighetsskatt) bekräftade ännu en gång att jag gjort ett moraliskt korrekt val att kalla mig libertarian. Och om min avsky mot staten förvandlas till hat så anser jag inte att det är mitt fel; våra blodsugande politiker gör sig dagligdags förtjänta av smisk. Jag börjar faktiskt förstå Sven Stolpe när han sade om politikerna (lagstiftarna): ” – Jag vill vara med om att hänga dem på Brunkebergstorg i stiliga galgar”.

Politik handlar uppenbarligen om brutalitet. Men folket är inte bovarna – folket är brottsoffer. Bovarna är politiker. Och förr i tiden, då boveri var både skamligt och klandervärt, hängde man upp dem i galgar. Vi kommer nog att hamna där igen ifall inte politikerna tar och sansar sig och slutar råna sitt folk. Eller att folk inser att vi faktiskt kan skapa ett samhälle som inte styrs av politiker, utan av oss själva, där vi frivilligt säljer och köper eller byter hem med varandra. SVT visar problemen, men de föreslår helt fel lösningar som bara passar skattekåta politiker och bolåneinstitut som låter folk bygga skulder på pengar som inte finns. Tragiskt.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Medierna, Politik, Stadsliv. Bokmärk permalänken.

30 kommentarer till Banditerna som planerar att råna villaägare och tvinga dem att flytta ut ur sina hem – nope, inte rumänska inbrottstjuvar. Det är våra egna svenska politiker!

  1. Sofia skriver:

    Härskarna har ont i sinnet!
    Dessutom ser de lystet på vanliga svenskars fritidshus.

    • Peter Harold skriver:

      Politikerna vill inte att vi skall ha meningsfull fritid. Vi skall sitta vid våra TV-skärmar och lära oss veta hut…

      Jag vet inte varför, men jag känner att det kliar i mina fingrar numera när jag ser på nyheterna. Jag har inte sett en enda nyhetssändning utan at jag vill förstöra TV-apparaten. Och då är jag timid som en nunna till min natur.

      • Sofia skriver:

        Samma här 🙂

      • stefan skriver:

        Jag håller med
        jag känner mig fullständigt vansinnig!!!!!

      • Läsare skriver:

        Stängde av Talmud Vision, judarnas hjärntvättningsmaskin 2007. Stod och samlade damm i två år, sedan sålde jag TV för en hundring. Det var en bra TV så det var rena fyndet då.

        När jag hälsar på mor tittar jag då och då på TV, hon glor mycket på TV. Klarar bara 30 sekunder. ”Nyheter” = hjärndött skitprat. Det är ALLTID om stackars zigenare, asylsökande i en evig slinga.

        • Läsare skriver:

          Den som tittar på TV4 är hjärndöd. 30 minuter hjärndöd reklam för tamponger, blöjor, disk och tvättmedel och den eviga jinglen: I’m loving it.

          McDonalds lilla ostburgare för 10 kr är prisvärd. Allt annat på McDonalds är överpriser .

          • Anna skriver:

            Fiskburgaren är supergod. Men som du säger: Överpriser. Det är så få som beställer fisken att det tar sådär en kvart innan man får den. Max hamburgare är godast. Burger king mest prisvärd. Har nog testat alla menyer som är billigast det här året som jag spenderat med att invänta att sonen skulle sluta skolan. Och jag då inte hade fått jobb som jag kunde ställa upp på pga att sonens skola legat i annan kommun och arbetstiderna inte direkt inneburit ”flextider”… Haha- jag skriver flextider med ett asgarv, fast det kan ju inte ni se där hemma… Jaja- vad är väl en bal på slottet…

  2. Läsare skriver:

    Lilla Aktuellt: Reportage om 10-årga transan Sam

    https://www.flashback.org/t2565105

    • Anna skriver:

      Tack för tråden. Jag ögnade igenom den och kom rätt snabbt fram till att jag håller med om följande kommenterare som skrev följande:

      Troligen har föräldrarna som är lättpåverkade av dagens media diskuterat dessa hjärtefrågor som hbtq med sin unge efter senaste Pride.
      När dom kom in på trans frågan så planterades ett frö i den lilla ungen.
      Föräldrarna nappar direkt och skapar Facebook tråd där dom ser sin chans att visa vilka fördomsfria och härliga föräldrar dom är.
      Resten är historia

      Jag vet inte vad som hänt den senaste årens föräldrar, men ett är säkert: det har börjat sitta i ryggmärgen vad som är rätt och fel tänk. Sorgligt nog är det här tänket inte grundat djupt inne via egna far eller morföräldrar eller i vidare socialt sammanhang då all tiden numera spenderas i att vara på väg någon annanstans eller så är man fångad i den virtuella världen där man inhämtat informationen undermedvetet- om vad som är rätt och fel. Eller snarare handlar det inte längre om att vilja veta vad som är rätt eller fel. Det handlar om att vara rätt sorts förälder och förmedla rätt sorts tankar till sitt barn. Att dessa tankar förmedlas så snabbt utan att ens en gång reflekteras och processeras lite djupare- är enligt mig ett tecken på dagens problem med hjärnkapaciteten där hjärnan utsätts för allt större påfrestning och alltför monoton stimulering: Utan ”live” kommunikation med andra människor, går man miste om allvaret /konsekvenserna av sina handlingar.

      Man går inte ut med sitt barns själ vid 10 års ålder, till allmän beskådan. Dessa föräldrar verkar se sitt egna barn som ännu en bekräftelse till sina egon. Titta vilka öppna och ärliga människor vi är!

      Javisst, säger jag. Var öppna med er själva. Spela in en amatörporrulle vetja- ni är ju vuxna människor. Men hade ni själva velat få ditt liv utstakat i förväg genom allmän beskådan i tv vid 10 års ålder? Själv ville jag bli veterinär när jag var 10. Men det ville jag inte sen. Prognosen för den här killen att han verkligen blir transa som vuxen är nog rätt höga. Men låt honom för faan bestämma själv vad han ska göra. Hur faan ska han kunna avgöra om det var han själv som bestämde hur hans liv skulle bli, när han blev påhejad av hela svt-klittan?

      Det är bara för osmakligt. Men tyvärr alltför förutsägbart.

      • Läsare skriver:

        Att föräldrarna är dumma i huvudet behöver vi inte ens diskutera. Nu fick de sin femminuters hall of fame. På deras sons bekostnad.

        Men det är de som tillät att det sändes som är ytterst ansvariga.

    • Peter Harold skriver:

      Nice, det måste ju rycka i pedofilernas könsorgan vid sådana glädjande nyheter…. Ja, ja, sådana föräldrar, sådana barn.

  3. Anna skriver:

    Satt och läste om vilka som innehar politisk makt över fördelningen av hyresrätter här i Stockholm. Eftersom jag tydligen har blivit meddelad per post, att min ansökan om förtur till annan lgh, där sonen slipper mobbing och jag kan jobba längre arbetspass eftersom sonen då kan gå i närmaste skolan- har blivit avslagen återigen. Mina brev kommer inte ens fram då jag under denna tid som boendes här, fått 3 olika lghnummer tilldelad och posten rätt ofta kommer till mina grannar (?) fast det verkar mer som att posten blivit omdirigerad på ngt vis, av den illvilliga hyresvärden. Jag vet inte- orkar inte ens försöka klura ut var posten tar vägen. Verkligheten överträffar min snuskigaste fantasi och av ren överlevnadsinstinkt känner jag att jag inte vill veta.

    Hursomhelst: Dessa namn finner jag som bestämmande över min och sonens rätt till att få en annan lgh då ingen vill byta med oss efter att den enda som velat byta fick avslag i hyresnämnden, vilket värden ordnade då de styrt allt med hjärnhand för att slippa oss som hyresgäster.

    Bostadsminister: Mehmet Kaplan
    Chefen för bostadsförmedlingens förtursenhet: Kenneth Rode Kemlo
    Ordförande för förtursutskottet: Salar Rashid (S) salar.rashid@stockholm.se
    Vice ordförande: Gulan Avci (FP) gulan.avci@gmail.com

    Det känns som att vi härmed fått rejält bekräftat att allt som rör hyresrätter i Stockholm, är rätt så öronmärkta åt invandrare?

    Hur kan dessa människor ha fått makt över mitt och min sons- liv? Hur gick det till?
    Hyresrätten är öronmärkt åt invandrare. Etniska svenskar förmodas kunna köpa sitt boende, annars har de mindre rätt till hyresrätten än invandrarna. Är inte detta ett högaktuellt ämne som borde utsättas för granskning? Det är ju rasism i allra högsta grad?

    Jag har sagt det förut och säger det igen: Etniskt Svenska ensammorsor är Stockholms Negrer!

    Sverige åt svenskarna!

    • Peter Harold skriver:

      Det intressanta är att Mehmet Kaplan, Salar Rashid och Gulan Avci kommer påstå att det är DE som är svenskarna.

      • Anna skriver:

        Tycker synd om de på sätt och vis. Kan inte vara lätt att se sig själva i spegeln och se en turk, afrikan och arab och samtidigt hävda att de är svenskar. Jag har heller inte sett särskilt svensk ut om man med detta menar blond och blåögd. Jag är ”vallonsvensk” men det är ju en rätt stor skillnad på vallon och arab/turk/afrikanska gener och utseende. Chefen för förtursavdelningen Kenneth Rode Kemlo kan själv inte uttala ”avdelning” rätt utan säger ”avdelling” och i övrigt har han ett rätt torftigt vokabulär, Han hade definitivt inte klarat ”smartare än en femteklassare” i ämnet svenska synonymer eller stavning eller ord över huvudtaget. Det är just den här bristen på ödmjukhet hos de här ”nysvenskarna” som jag tycker sammanfattar så klockrent vad ”svenskhet” handlar om. Det är bara de som inte är svenskar som har mage att utropa sig själva som svenska, på det här typiskt osvenska sättet. Bristen på ödmjuket är och kommer alltid att sålla blatten från svenskar. Samt en sorglig brist på självkänsla som bottnar sig i att vilja vara någon annan. Som killen som känner sig som en tjej men som ser ut som en man. Det handlar om förnekelse och att inte se ut som den man vill vara eftersom bemötandet /speglingen hos omgivningen skiljer sig från den bilden du själv har om dig själv.

        Det är det jag menar när jag förut skrivit att jag är rätt färgblind då jag uppfattar beteende hos folk snarare än utseendet. Det finns många ”blattar” som inte beter sig blattigt och därför är de inte blattar. Jag tror att rätt många delar den uppfattningen, med undantag av riktiga rasister som mest ser till utseendet hos de de möter.

  4. Anna skriver:

    Förtydligar att bytet som var uppe i hyresnämnden var ett internbyte genom svenska bostäder. Eller som vi kallar de ” Sadistiska Bostäder” vilket är ett mycket mer passande namn. Det är uppenbart att hyresnämnden samarbetar med sadobostäder. Svebo har makt överallt avseende hyresfrågor. Känner inte någon här någon medial person som vågar belysa detta? Vi ”tyar” inte längre, här…

    • Läsare skriver:

      Det svenska folket inte fattar är att de är andra klassens invånare i deras eget land. Svenskar på nyckelposter i rasande tempo nu. Invandrare har haft förtur till hyresrätter i årtionde nu. Det är ju bara att titta namnen på listan du skrev. En arab som bostadsminister i Sverige, det är ju helt hål i huvudet.

      Ledsamt att läsa om din bostadssituation. Du kan inte hitta ett nytt jobb och flytta till en annan stad?

      • Läsare skriver:

        Svenskar på nyckelposter ersätts i rasande tempo nu med invandrare.

      • Anna skriver:

        Vi har precis kommit hem från Visby. Jag hade fått jobb där och ett mysigt lghbyte. Men grejen var bara att både jag och sonen kände att det var helt fel. Visby är så jävla skitlitet att det inte ens går att g vilse. Efter 5 minuter fattar man var man är då man gått runt redan… Och då ska du veta att jag brukar vara fena på att gå vilse!

        Suck. Det kändes som en så bra idé. Men jag inser vilken hopplös stockholmare jag är när jag väl är ute från stan… Har ju fått ett bättre jobb sen inte så lång tid tillbaks. Men det som fattas är ju att byta lgh. Det nya jobbet kanske också tröttnar på att vänta på lägenhetsbytet som aldrig blir av… Jag har lovat de att snart börja jobba lite längre pass. Men det går ju inte så länge sonen går i skolan en timme bort. 1, 5 timmar under rusningstrafiken… Fattar inte varför det kallas rusning. Borde kallas för snigeltrafik. Under stoppet, typ.

        • Peter Harold skriver:

          Förträfflig beskrivning av Visby. Och så säger alla att Ryssland är på väg att invadera den ön…

        • Läsare skriver:

          Bor själv på en mindre turistort som Visby. Har varit på Gotland. Ringmuren och strandpromenaden. Kanonfint. Midsommar till skolstarten är massa turister. Hösten är fin.

          Några vintermånader KAN vara långsamma. Men är det en bra vinter då är det en hel del turister även då. Men det bästa, näst intill blattefritt.

          Tre timmar på tunnelbanan och bo i ett blatteghetto med störiga kaosblattar som grannar eller bo i Visby. Mitt val skulle vara enkelt.

          • Peter Harold skriver:

            Det skall tydligen bli ändring på det nu. Gotland ser framför sig en möjlighet att tjäna pengar på flyktingmottagande. ”Och Gotland behöver invandrarna för att växa”, som deras kommunalråd(?) sade.

            • Läsare skriver:

              Har för mig att jag läste nått om det. Tio somaliehucklen med 50-80.ungar. Jo Tack. Antalet lediga hyresrätter borde väl ändå vara väldigt begränsad?

              • Anna skriver:

                Jo, en av anledningen till att jag ändrade mig, utöver att det var skitlitet- var att jag satt under hotellfrukosten och läste Gotlands tidning att där skulle tas emot en hel del flyktingar. Eftersom jag såg hur mycket de stockholmska pundarna och alkisarna där redan nu utgjorde en sån bjärt kontrast till övriga ö-bor och såg hur mycket politiker som fanns där- tänkte jag att det skulle bli ÄNNU tydligare när flyktingarna landat där. Jag drog slutsatsen att det där lilla stället snabbt skulle kunna bli ännu värre än Stockholm bra mycket snabbare. Medans jag läste tidningen hörde jag hur de i bordet bredvid på Almedalens hotell, pratade om just det här (befriande öppet då det aldrig skulle kunna ske i sthlm) och jag la mig i samtalet. De kunde visby rätt bra och de delade min oro för vad politikerna planerat då de hade sin dotters familj här och därför var insatta i ämnet.

                Det verkade som att det inte behövdes några hyresrätter för att skapa flyktingbostäder. Det finns en del andra byggnader, nedlagd skola exempelvis. Det är rätt imponerande hur innovativa politiker ändå är när det handlar om att hitta på nya sätt att ta emot fler flyktingar. En bjärt kontrast emot hur omöjligt och konservativt det är exempelvis gällandes att få skolbarnen att äta skolmaten… Imponerande och jäkligt intressant.

              • Peter Harold skriver:

                Vissa har förtur numera…😉

  5. Läsare skriver:

    Det vi ser är ett folkutbyte där första målet är att vita skall bli en minoritet i deras egna länder. Steg två är att utrota den vita rasen, se Sydafrika.

    EU should ‘undermine national homogeneity’ says UN migration chief Peter Sutherland

    http://www.bbc.com/news/uk-politics-18519395

    Inga suveräna länder längre utan en internationell regim:
    Peter Sutherland on Justice and Migration 7 min

    http://m.youtube.com/watch?v=7_NUeKqT6Kw

  6. Anna skriver:

    Ursäkta massinkräktning i bloggkommentarsfältet- jag har så mycket att kommentera i ämnet och det slutar aldrig flöda av fler och fler bevis på att det är ett folkutbyte som sker. Jag måste få kommentera, så är det bara… Min väninna från sonens dagtistid, frågade mig i går om jag som gått in varje dag på bostadsförmedlingens hemsida och sökt efter lediga lägenheter- hade sett om det annonserats ut några lägenheter i hennes familjs hus i samma område som vi bor- fast närmare Islandstorget än blackeberg. Jag vet med bestämdhet att det inte annonserats något om lediga lägenheter i huset där de bor. Ändå säger hon att Willhem, som är deras värd- påstår att alla deras lediga lägenheter läggs ut i bostadskön. Det har flyttat in invandrare i 2:an i samma hus, efter att tanten som bodde där innan hade dött av hög ålder. Mittemot de i 4:an som är lika stor som deras- har det också flyttat in en invandrarfamilj. På 3 trappor har det också flyttat in en invandrarfamilj.

    Detta alltså utan att Willhem har satt ut någon av de lägenheterna i bostadskön. De som påstår att det inte pågår ett folkutbyte i Stockholm, måste ju vara de som antingen inte är nyfikna nog att vilja ta reda på vem som är dina grannar- eller såna som själva tjänar en hacka på folkutbytet.

    Hon skulle i alla fall fråga Willhem hur det kommer sig att ingen av de lgh har annonserats ut i bostadskön, eftersom värden påstår det. Önskar att fler var som hon; nyfiken och intresserad av sitt bostadsområde och inte bara drar ner rullgardinen. Det går liksom inte att bara dra ner rullgardinen när du själv har barn. Då vill du gärna veta vilka ditt barn kommer i kontakt med i grannskapet /skolan och om det innebär någon fara för ditt eller dina barn.

  7. Anna skriver:

    Alla som bor i hyresrätt borde börja fråga sin värd ,efter att ha presenterat sig för sina nya grannar och kollat lite nyfiket om de har bytt till sig den eller fått lgh via bostadskön och om de inte vill svara oavsett vilket språk du försöker kommunicera med de på- ska alla fråga sin värd hur det gått till när dina nya grannar fått lägenheten. Det ska vi alla göra för våra barns skull och för vårt egna folks skull. Finns det inga lägenheter för våra ungdomar som behöver flytta hemifrån- ska det fanimig inte finnas några lägenheter åt såna som aldrig ens stått i bostadskön.

    Det är jäkligt märkligt att inte fler ifrågasätter sånt här. Det är precis sånt här som vi -folket- kan och bör göra på ”gräsrotsnivå”.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

