Exodus-förnekelse.

Bästa läsare!

Inledningen i detta blogginlägg kommer kanske framstå som en favorit i repris för er som följt Skrivarens Blogg sedan en längre tid. För ett antal år sedan började jag skriva på en roman på historiskt tema som skulle utspela sig under kung Salomons tid. För att bygga upp en trovärdig miljöbeskrivning började jag att söka efter litteratur om israelisk arkeologi, och snubblade över Israel Finkelsteins alster (jodå, han heter faktiskt så!). För att göra en lång historia kort; det fanns inga arkeologiska belägg för den store kung Salomons rike. Och därmed föll idén till min roman sönder och samman.

Det jag lärde mig av Israel Finkelsteins texter är att Israels fornhistoria – den akademiskt korrekta – är en ”no go-zone” för mig som författare med vurm för historisk autenticitet. Att ifrågasätta den judiska historien kan nämligen klassificeras som antisemitism. Inte för de egna slutsatserna jag gör som enskild författare, utan för att slutsatserna är samstämmiga med andra individer/grupper som fördöms. D.v.s. guilt by association. Man kommer kritisera mitt omdöme när jag väljer att beskriva saker ”med samma retorik som andra ökända antisemiter”. Och det har jag alltid velat slippa.

Jag skall dock erkänna att det flutit en hel del vatten under Seines broar sedan jag övergav utkastet till nämnda roman, och jag har på senare år blivit allt mer ”oförsiktig” av mig när resonerar kring Israel. Och jag bryr mig allt mindre om ifall intressenter kring den besvärliga sfären besväras av mig, om jag får vitsa till det lite.

Vid en självpåtvingad moralisk check-up – för att åtminstone säkra mitt eget samvete – brukar jag varje gång jag ”fiskar i grumliga vatten” tänka lite på ett par judiska väninnor jag har. Vi kan kalla dem för Sharon och Alexandra, även om de i verkligheten heter tvärtom.

Skulle jag kunna tänka mig att knuffa in dem i en gaskammare och döda dem p.g.a. deras föräldrars härkomst? Nope. Låsa in dem i ett koncentrationsläger och tvinga dem att jobba ihjäl sig? Nope igen. Visst, de har Davids-stjärnan på sina Facebook-profiler och hejar på Israel varenda gång det landet är indraget i någon konflikt, men jag ser inget skäl till att förvisa dem från deras nuvarande arbetsplatser. Ja, inte ens att förvisa dem från Sverige heller. De är födda här. Och från Sharon (som i verkligheten heter Alexandra) har jag fått flera kamratliga kramar, och jag skulle inte ens kunna fantisera om att besvara dem med spott och bannor. (Det är hon som skulle stupa först i arbetslägret; finns ingen som kan bli lika utmattad av kontorsarbete som just hon…)

Nä, jag känner mig inte ett dugg antisemitisk. Låt Sharon och Alexandra tro att kung David och kung Salomo existerat och att det är coolt att pojkar saknar förhud. Låt dem besöka sina synagogor och lyssna på historierna om hur elaka alla andra folk varit mot deras förfäder. I don’t care. Eller rättare sagt; jag kan bara beklaga om de är oupplysta. Vi är alla i olika grad oupplysta, ty ingen kan veta allt. Men det betyder inte att jag ogillar eller hatar eller föraktar dem. Jag råkar bara ha turen att veta mer än dem, och dra andra slutsatser som kanske inte Swedish Defence League gillar.

Så. Nu har jag deklarerat min uppriktiga åsikt om dem som kan tänkas falla offer och kränkas av följande rader i denna bloggpost.

Om det stämmer – vilket professor Israel Finkelstein hävdar – har kung Salomons tempel inte existerat i den historiska kontext som Bibeln beskriver. Inte heller staden Jerusalem (jag kom fram till att vid tiden för min berättelse skulle Jerusalem vara en klunga bonnabyar med en massa cederskogar omkring landskapet). Sålunda fanns inte heller kung Salomons skattkammare. Och därmed är de bibliska berättelserna kvalificerat hittepå.

Finkelstein grundar sin slutsats på arkeologiska studier i form av utgrävningar samt egyptiska arkivuppgifter. I dagligt tal säger vi ofta ”redan de gamla grekerna”, fast vi borde egentligen hänvisa till de gamla egyptierna som faktiskt var förträffliga administratörer. Ja, vi är faktiskt väldigt okunniga om den egyptiska högkulturen eftersom det enda vi ser är pyramider och en massa sand. Men egyptierna höll kontroll på sin omvärld. Och någon kung David eller kung Salomon existerade inte vid tiden då Bibeln påstod detta, enligt de egyptiska urkunderna.

Jag är därför inte heller särskilt förvånad när det nu uppmärksammas i vissa öppensinnade medier att judarnas flykt från Egypten under Moses ledning inte verkar ha hänt heller.

Visst, jag minns hur jag som 9-åring hade mina dubier kring detta när fröken berättade att Moses delat på Röda havet så att hans folk kunde vandra på den torrlagda havsbottnen över till andra sidan. Faktiskt, jag minns fortfarande exakt detta ögonblick. Jag satt – från frökens sida sett – i vänstra raden längst fram. Det är från denna tid jag fått min ovana att alltid sitta snett bakom bordet. Och jag utbrast i ett: ” – Det är ju omöjligt!”. Och än idag vill inte övertygelsen om att vattenmassorna flyttade på sig vid Moses anmodan riktigt infinna sig. Inte ens teorin om att ett påpassligt jordskalv torrlade havet för en kort period kan övertyga mig. Det hjälper inte heller att avsnittet ifråga var sundet vid Aqabavikens inlopp; även om havet sjunker 13 meter så är det fan inte så lätt att driva en karavan över ett korallrev. Att splittra vatten såsom Bibelillustrationerna visar vet vi är en fysisk omöjlighet. Än så länge.

Nu menar i o f s många bibelhistoriker att Moses temporära torrläggning av Röda havet kanske bara var en symbol och inte en autentisk redogörelse. Bibeln är full av symbolhistorier, så det kan ligga en logik i detta. Men om ett avsnitt i berättelsen är fejk, då är kanske resten också oriktig?

Denna fråga har man bestämt sig för att få ett svar på. Saken är den att arkeologiska studier faktiskt bekräftat vissa uppgifter i Bibeln, t.ex. platser där det utkämpats slag eller funnits städer. Men kan arkeologin bekräfta judarnas utvandring ur Egypten, d.v.s. berättelsen om Exodus?

Svaret tycks ha kommit.

Enligt Bibeln virrade de flyende judarna omkring i Sinai i omkring 40 år. Arkeologerna förutsätter att en sådan långvarig aktivitet med så pass många människor, och med denna kultur, borde lämna tydliga spår efter sig. Bibeln beskriver(?) var denna vandring ägde rum, och man har därför studerat de områden som kan uttydas i skriften. Arkeologerna har gått genom alla kända fynd från olika utgrävningar, och hittar ingenting som pekar på att Exodus – där ett helt folk i hundratusentals individer med djur och ägodelar lämnat ett helt land – ägt rum. Däremot hittar man lämningar från olika inhemska nomadkulturer, och fynden är många och ansenliga i förhållande till det ringa antal individer som dessa innehöll. Men man hittar ingenting efter Moses. Om hela det judiska folket flytt från slaveriet i Egypten så borde de lämna åtminstone något spår efter sig.

Detta har självfallet fått igång en debatt där arkeologernas motståndare menar att deras utgångspunkt är felaktig. Man hävdar bl.a. att forskarna fokuserar sig på fel århundrade (det finns en logik i denna invändning, men det förklarar ändå inte bristen på arkeologiska fynd) [länk]. Och andra, mindre vetenskapligt sinnade, menar att om Gud vill så kommer arkeologerna att få se bevisen för Exodus. Tills dess har vi bara Bibeln att förlita oss på, menar de…

Varför är detta då så intressant?

Ja, den första och mest uppenbara aspekten är ju förstås de judiska kulturbärarnas trovärdighet. ”Om de ljuger om Exodus så kanske de ljuger om annat? ”lyder den fördömande tankegången. Den frågan hänger lite grann ihop med nästa fråga, där man kopplar judarnas flykt flera sekler före vår tidsräkning till nutidens judars rätt till staten Israel.

Men enligt mitt sätt att se på saken är detta fel. Det är att förenkla och banalisera historien. Och den bibliska berättelsen kan aldrig ge mer eller mindre besked om Israels existensberättigande ur ett folkrättsligt perspektiv beroende på om den är sann eller falsk.

Vi vet med hjälp av vår sunda logik att Moses kan omöjligt ha splittrat Röda havet.

Vi vet också genom arkologiska studier att det inte finns bevis för att egyptierna hållit det judiska folket som gisslan för att kunna använda dem som slavar vid uppförandet av de stora pyramiderna i Egypten.

Vad vi däremot vet är att människor som kan kopplas till judisk etnicitet (med liberala mått mätt) från det område som idag är Israel och övriga Mellersta östern, kom till Egypten under faraonernas tidevarv i huvudsak som handelsmän och soldater. Och pyramiderna byggdes inte av slavar såsom hittills beskrivits. I slutet av 1990-talet kom forskarna pyramidkonstruktionernas administrativa infrastrukturer på spåren, och fann att byggarbetarna bestod oftast av bönder som kontrakterades för några månaders arbete och hade förutom sin lön också fri mat och bostad samt tillgång till sjukvård. Även tillresta arbetare från utlandet förekom i stort antal.

Det fanns faktiskt slavar i Egypten – det skall inte förnekas.

Men även här har forskningen gett en ganska intressant bild av den tidens slaveri och levnadsvillkoren för dem. Många slavar var inte detta permanent. Vissa kontrakterade sig som slavar, t.ex. människor som satt sig i skuld och inte kunde betala tillbaka. De gick frivilligt till någon som kunde lösa in deras skuld och fick sedan arbeta av denna. Alltså en typ av skuldsanering. Detta kan jämföras med hur britterna under 1800-talet tillämpade 30 dagars fängelse som straff för människor som inte kunde betala tillbaka sina skulder. Efter de 30 dagarna lämnade de fängelset som skuldfria män. Att jämföra med hur svenska låntagare har det där de kan tvingas att lämna sina hus till banken, men ändå ha sina skulder kvar…

Men åter till Exodus. Om det inte finns arkeologiska fynd som styrker berättelsen, och om vi behåller vett och sans och förnekar att det är möjligt att splittra ett hav så att man kan gå genom en korridor mellan vattenmassorna, då finns det verkligen väldigt lite som talar för att berättelsen är sann. Ja, med stöd av fakta och förnuft vill vi till och med påstå att berättelsen är en lögn. Vad betyder då detta?

Ja, det betyder att jag förnekar att (detta avsnitt i) Bibeln och Torah skulle vara sann. I vissa sammanhang skulle mitt ställningstagande betraktas som blasfemi. Mitt resonemang skulle också kunna uppfattas som en kränkning mot det judiska folket då jag argumenterar för att deras historia baseras på en lögn/flera lögner. Vad jag gör är ju att ifrågasätta en vital del av deras identitet (som baseras på berättelser om deras lidande genom alla tider). Om de har ljugit om de egyptiska pyramiderna, Exodus och kung Salomons tempel i Jerusalem, vad har de mer som är osant i sin historia?

Just det, att ställa denna fråga kan antingen ses som akademisk eller polemisk. Men oavsett vilket så kommer vi alltid tillbaka att det kan vara ödesdigert för karriären att ställa denna typ av frågor. Detta visar vilket enormt inflytande religionen fortfarande har.

Ingen kan ändra på Bibeln. Men vi kan förändra vår kunskap om historia genom att studera densamma. Därför bör vi bejaka jakten på kunskap, och försöka hålla de värdeladdade religiösa yttringarna tillbaka. Med blasfemilagar riskerar vi att hamna i ett juridiskt läge där vi inte längre medges påvisa att de religiösa berättelserna inte stämmer överens med verkligheten. Och med begrepp som ”antisemitism” har vi redan utsatt sanningen och yttrandefriheten för ett hot av bibliskt mått…

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Historia. Bokmärk permalänken.

44 kommentarer till Exodus-förnekelse.

  1. Syster skriver:

    Trevligt att du är tillbaka med dina texter!

    Exodus förnekelse? Det finns en man som menar att det är värre än så. Du känner kanske redan till Sand. Jag har inte läst ngt mer ingående av det han påstår. Han har såklart fått massor av kritik.

    http://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Invention_of_the_Jewish_People

    • Peter Harold skriver:

      Notera hur man avfärdar Sand’s hela teori med att det finns vissa DNA-data som skulle bestyrka att enskilda individer har historisk anknytning till regionen. DNA är heligt och det räcker med dessa tre bokstäver för att slippa ta till sig resten av resonemanget. Även om DNA-analysen i sig inte motsäger det Sand redovisar.

  2. Sofia skriver:

    Alla folk har berättelser om sitt förflutna. Sanningar sockrade med fantasier.
    Det absurda är att ”judarna” bestraffar alla som endast vill veta sanningen.
    ”The Suprime Race” anser att de självklart står över alla andra.

  3. Sofia skriver:

    Jag såg ”Nazisternas evangelier” på SVT.
    Det handlade till stor del om tyskarnas berättelser om sitt förflutna.
    Britterna som berättade spottade ut förakt i varenda påstående.
    Tänk om tyskarna gjort likadant om britter eller judar!

  4. Rune skriver:

    Kung Salomon ser lite konstigt ut om det är Kung Salomo som avses?

  5. Läsare skriver:

    Om de har ljugit om de egyptiska pyramiderna, Exodus och kung Salomons tempel i Jerusalem, vad har de mer som är osant i sin historia?

    Judarna ljuger om vad fan som helst. Svårare än så är det inte. L

    Läser I nån blaska att SVT skall höja kunskapsnivån i Sverige i ett program som kallas: Smartare än en femåring.

    Jan Björklund är en av de tävlande. Allvarligt alltså.

  6. Sofia skriver:

    Apropå pyramider; har någon här en förståndig förklaring till varför Makteliten så aggressivt tystar all information om pyramiderna i Bosnien?
    http://www.bosnian-pyramid.org

  7. Läsare skriver:

    Test

  8. Syster skriver:

    …eller varför är Juri Lina totalt utestängd i Sverige med det otroliga filmmaterial han sammanställt?

    https://m.youtube.com/watch?v=oIuW-vNQsQI

  9. Syster skriver:

    Dokumentären ”Hellstorm”, som ”Läsare” länkade till bör ses av så många som möjligt och spridas.

  10. exodus = stor folkförflyttning skriver:

    Symbolhistorier kallas också allegorier. Man brukar säga att Bibeln är full av allegoriska (och metaforiska) berättelser.
    Även förintelsen är en allegori, och består av metaforer. Och innehåller vad som kan kallas flera exodus.
    En av dessa exodus är att närmare 2 miljoner judar evakuerades från östra Polen mellan 1939 0ch 1941. Östra Polen var ockuperat av Sovjetunionen under dessa nära 2 år. De polska judarna evakuerades långt österut i Sovjetunionen, och vissa vidare till USA och många andra länder.

    • Peter Harold skriver:

      Är dessa 2 miljoner evakuerade judar inberäknade i kontroversen med massavrättningarna i koncentrationslägren? Jag har själv uppfattat att de som anger att judar dödades i industriell skala (bl.a. med gaskamrar) menar att de evakuerade judarna aldrig kom in i Ryssland. Just därför är det av många en låg acceptans för att de idag utpekade ”dödslägren” i själva verket var transitoläger.

      • Läsare skriver:

        Just därför är det av många en låg acceptans för att de idag utpekade ”dödslägren” i själva verket var transitoläger. PH
        __________

        Exakt! Läs den engelska texten och se bilderna från judarnas egna tidningar.

        http://sv.metapedia.org/wiki/Aktion_Reinhardt

      • exodus = stor folkförflyttning skriver:

        Exakt hur många som evakuerades före, och under, den tyska attacken mot Sovjetunionen sommaren 1941, är svårt att veta. Men det finns källor på att det var den absoluta majoriteten i östra Polen, och då fanns inga transitläger, och tyskarna var inte inblandade.

        I mitten av september 1939, när Stalin ockuperade östra halvan av Polen enligt R-Molotov-pakten, befann sig på östra sidan ca 2 miljoner judar, varav en halv miljon hade flytt österut undan den tyska armén.

        Under de nära 2 år som östra Polen var ockuperat av Sovjet 1939-1941 evakuerades stora delar av den judiska befolkningen, det finns flera källor på detta. Strax före den tyska attacken beordrades den kvarvarande judiska befolkningen att flytta österut. Samma sak hände i de baltiska länderna, som också var ockuperade av Sovjet. Detta var en exodus.

        Ett exempel på en bok som har en del information om detta heter ”The eagle unbowed. Poland and the poles in the second world war.” av Halik Kochanski. Den boken är politiskt korrekt, men har mycket mer information om Polen än andra böcker om WWII.

        Exempel på kapitel är:
        4. The German and Soviet occupation of Poland to June 1941.
        5. Exile in the Soviet Union.
        6. Escape from the Soviet Union.
        8. Polish Non-combatants outside Poland 1939-1945.

        • Peter Harold skriver:

          Tack för tipset. Det jag alltid tyckt vara märkligt var att Nazi-Tyskland försökte föra judarna österut, även mitt under brinnande krig och även sedan krigslyckan vänt. Skulle Sovjetunionen ta emot judarna, elle rhur var det tänkt?

          • exodus = stor folkförflyttning skriver:

            Tyskland och Sovjetunionen hade flera avtal om utbyte av folk, den tyska befolkningen evakuerades från Baltikum, exempelvis.
            Kochanski nämner bl.a. på sid 124, ”people who had arrived in the Soviet zone on the basis of the 16 November citizen-exchange agreement with Germany. Refusal to accept Soviet citizenship meant no job and therefore no means of survival.”

            Kochanskis bok är politiskt korrekt och mycket i den får tas med en nypa salt, men det är knappast något överraskande att det fanns sådana överenskommelser om befolkningsutbyten.

            Stycket ovan är intressant på två sätt. Inte bara utbyttes folk, dessa människor bytte dessutom medborgarskap. Sålunda ‘försvann folk’ från Polen (som om dom hade gått upp i rök) eftersom dom hamnade i Sovjet och blev sovjetiska medborgare.

            • Läsare skriver:

              hoffl☆andia.wordpress c☆om/where-did-all-the-holohoaxed-jews-go-by-hoff/

              Sudda ☆ och lägg till en dot vid c om

              Länkar till bloggen hamnar i spamfiltret på Peter H blog

            • Läsare skriver:

              Tack så jättemycket för den infon. Ytterligare en pusselbit som får hela judecrappet att falla på plats.

              Judarna som inte ville till Palestina tvingades österut och för att överleva var de tvungna att bli Sovjetiska medborgare.

              Jag antar att du vet att Sovjet var hundra procent styrt av judar?

              Solshenitzyns sista bok innan han dog.

              https://200yearstogether.wordpress.com/2011/01/24/chapter-25-the-exodus-begins/

            • Läsare skriver:

              Jag håller på att läsa boken The Transfer Agreement by Edwin Black, jude. Jag är på p140 av 400. Han gör en högst intressant uttalande om judarna i Polen innan Hitler invaderar Polen.

              Finns inte på nätet men jag kommer tillbaka när jag hittar det. Tar e stund att skriva av.

              The Transfer Agreement 10 min

              http://m.youtube.com/watch?v=7kJVZ4Xf83A

            • Läsare skriver:

              Fasen, jag kan inte somna. Jag läser alltid kommentarerna. Du läser å läser och helt plötsligt hittar du nyckelinfo som får miljoner pusselbitar att falla på plats. Denna infon är ett sådant tillfälle:

              Tyskland och Sovjetunionen hade flera avtal om utbyte av folk, den tyska befolkningen evakuerades från Baltikum, exempelvis.
              Kochanski nämner bl.a. på sid 124,

              ”people who had arrived in the Soviet zone on the basis of the 16 November citizen-exchange agreement with Germany. Refusal to accept Soviet citizenship meant no job and therefore no means of survival.”

              Kochanskis bok är politiskt korrekt och mycket i den får tas med en nypa salt, men det är knappast något överraskande att det fanns sådana överenskommelser om befolkningsutbyten.

              Stycket ovan är intressant på två sätt. Inte bara utbyttes folk, dessa människor bytte dessutom medborgarskap. Sålunda ‘försvann folk’ från Polen (som om dom hade gått upp i rök) eftersom dom hamnade i Sovjet och blev sovjetiska medborgare.

              Det var knappast polacker som tvingades bli sovjetmedborgare. Det var ENDAST JUDAR som tvingades bli sovjetmedborgare. Nu kontrollera de judarna som styrde Sovjet dessa judar.

  11. Benny skriver:

    Exodus är ett tidigt exempel på propaganda! Av allt att döma så är Exodus en skönmålning av det militära fiasko som Hyksos (semistiska stammar som ockuperade Nildeltat under farao Akhenatons flumstyre) råkade ut för när Ramses den store slängde ut dessa rövare från Egypten. Det judiska prästerskapet måste ju ha en ”förklaring” för folket varför deras gud inte hjälpte dem mot den stora faraon och då hittade man på denna story. Tiden för Exodus samstämmer i stort med Hyksos militära nederlag så denna händelse kan vara förklaringen till denna förljugna historia om Exodus! Av allt att döma fanns inget stort och mäktigt Israel heller som målas upp i bibeln utan det var frågan om små vasallstater som styrdes av de mäktiga rikena runt om. Det som påstås i bibeln är alltså av allt att döma frågan om megalomania hos ett litet folk klämt mellan stormakter. I Sverige hade vi ju vår egen Rudbeckius som också höll på med historieförfalskning och skryt om det forntida Sveriges storhet. Skillnaden är att vi i Sverige bara skrattar åt Rudbeckius nonsens idag medan man i Israel vägrar, av politiska och religiösa skäl att ta till sig sanningen om sin påhittade historia.

    • Peter Harold skriver:

      När jag googlade på Hykos upptäcker jag att det är en himmelsvidd skillnad mellan den svenska och den engelska versionen. Det är lite av SVT över den den svenska versionen…😉

      Det skulle vara intressant att studera andra religioners urkunder och se om det går att spåra samma slags megalomania även hos dem. Kristendomen och judendomen var ju ett par av flera religioner (sekter) som växte fram under romartiden och därefter.

    • Läsare skriver:

      Det som påstås i bibeln är alltså av allt att döma frågan om megalomania hos ett litet folk klämt mellan stormakter.

      ÷÷÷÷÷÷÷
      Bra sammanfattning. Judarnas hybrispsykos har bara växt med tiden. Idag är de ”guds utvalda folk” som skall härska över hela världen. Och judarna är på god väg att lyckas.

      Den dagen det är ett globalt dödsstraff för att vara ”antisemit”, då styr judarna hela jorden.

      In the U.S.S.R. anti-semitism is punishable with the utmost severity of the law as a phenomenon deeply hostile to the Soviet system. Under U.S.S.R. law active anti-semites are liable to the death penalty.

      J. Stalin 
      January 12, 1931

      First published in the newspaper Pravda, No. 329, November 30, 1936

      https://www.marxists.org/reference/archive/stalin/works/1931/01/12.htm

      U.S. Lawmakers Launch Task Force to Combat Global Anti-Semitism

      http://www.newsweek.com/us-lawmakers-launch-task-force-combat-global-anti-semitism-316555

  12. Sverigevän skriver:

    När det gäller bibeln eller ”den heliga Skrift” som det stod på försättbladet i äldre upplagor, så borde förutsättningen vara att man till att börja med tror på Guds existens. Tidigare generationer i Europa och Sverige hade inga problem med gudstron, den var självklar. Det är vi sekulariserade svenskar som har blivit utsatta för en medveten avkristning. Denna svenska avkristning torde ha börjat med frimureriets ankomst åren kring illuminaternas statskupp i Frankrike och den så kallade upplys-lösningstiden. Det var i samband med detta vänstern formerade sig som de kristendomsfientliga i den franska kammaren och höger och vänsterbegreppet tog form. Den ”Stora franska revolutionen” innebar att de djupt antikristna judarna började vandra ut ur gettona och officiellt kanske konvertera till kristendomen eftersom det kunde gynna affärerna. Namnet Bonnier lär vara taget från en fransk adelssläkt. Från judarna kom också marxismen i mitten av 1800-talet. Alla de tidiga ledande marxisterna var judar. Huvudsyftet med Marx läror var att leda arbetarna bort från kristendomen, som var ”opium för folket”. Även evolutionsläran hade skrivits ihop av ett frimurarsällskap, ”Lunar society”, med syftet att underminera tron på en Gud som skapar ”ur intet”. I början av 1900-talet avskaffade Bonnierorganet Dagens Nyheter officiellt tron på ”djävulen”. 1919 togs Luthers lilla katekesen bort ur skolundervisningen och så har avkristningen rullat på med socialdemokraterna, styrs direkt av Illuminaterna, vid rodret. Där är vi idag.
    Men om vi tror på den Gud som finns, då kan vi också tro på att Gud har meddelat sig med oss, inte bara genom Skapelsen och allt det underbara i naturen, t. ex de perfekta naturlagarna, utan också skriftligt, på mänskligt språk genom Bibeln. Då får vi även tro på de övernaturliga händelser bibeln beskriver som att Gud kan gripa in då han inte är beroende av naturlagarna på samma sätt som vi. Gud är Gud, himmelens och jordens Skapare och upprätthållare. Djävulen finns också och därifrån utgår all lögn medan all godhet och sanning utgår från Gud.

    I Israels historia ser vi detta genom att Gud utvalde en man som kom att kallas Abraham. Vi får följa ättlingarnas historia genom bibeln ända fram till Jesus Kristus, som också kallas bibelns stjärna och kärna, världens Frälsare, som de flesta judar inte tog emot utan förföljde de kristna så att evangeliet också spreds över hela den dåtida världen.

    • Peter Harold skriver:

      Eftersom det är svårt/omöjligt att fysiskt bevisa Guds existens skulle jag föredra den mer diplomatiska synen att Gud kanske finns eller kanske inte finns, men att det behöver inte påverka någonting av den naturliga ordningen. Det enda evolutisteorin ställer till med är att skapelseberättelsen inte kan tas bokstavligt. Men så är det ju redan med modern historia att den inte kan tas bokstavligt.

      Vad gäller Illuminati av 1700-talet kan jag förstå att de var motiverade att angripa religionen, och lägga upp den strategi de hade. Men Illuminati som organisationen beskrivs idag har ju ingenting med 1700-talets upplysningsideal att göra. Snarare tvärtom.

  13. Läsare skriver:

    Personrån i Karlskrona

    Vid 22-tiden på tisdagskvällen rånades en man på Ronnebygatan i Karlskrona. Rånet begicks av två gärningsmän

    http://avpixlat.info/newsdesk/personran-i-karlskrona

    Jag har bott i Hjällbo, Angered och min familj har känt folk som bodde kvar i Hjällbo där vi gick som barn i huset upp i vuxen ålder. Och det är då fanns ingen som sagt ett ord om att bli rånad, ingen tänkte ens tanken på att bli rånad på natten i Hjällbo.

    Men det var innan massinvasionen av pensionsräddare. Att bli rånad på stan fanns inte på skalan.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

