”Det finns en idiot som jag nästan tycker synd om…”

Bästa läsare!

Jag citerar min farfar, och jag tror mig minnas att han talade om den forne näringslivsministern och f.d. TCO-ordföranden Björn Rosengren när han sade ” – Det finns en idiot jag nästan tycker synd om…”. Farfar ljög. Han tyckte inte alls synd om Björn Rosengren. I själva verket avskydde han honom. Av hela sitt hjärta.

Jag tänker lite grann på det där citatet när jag ser skribenten Torbjörn Jerlerup dyka upp i medierna. Om jag hade varit religiös skulle jag nog frågat Gud via bön: ” – Vad fan tänkte du på när du skapade honom egentligen?”. Nu skall ingen tro att denna bloggpost ägnar sig åt någon form av hat eller så. Nej, tvärtom. Det är faktiskt så att jag nästan tycker synd om Torbjörn Jerlerup…

Hur kan det komma sig att han så ofta hamnar fel när han öppnar munnen? Ibland kan det komma några kloka rader – vilket får mig att tänka på ordspråket”Även en blind höna kan hitta ett korn”. Fast det är sällan. Hade Torbjörn Jerlerup varit en blind höna hade han svultit eller varit väldigt mager.

Apropå svält och magerhet; i en av sina krönikor funderar han på om MP-ledaren Åsa Romson kanske hade rätt som jämförde de drunknande flyktingarna i Medelhavet med de människor som dog i Auschwitz [länk].

I vår tid kanske det inte är så lämpligt att jämföra flyktingars massdöd i svält och umbäranden med förintelsen, men om kanske 500 år kommer massdöden absolut att jämföras med både förintelsen, kommunismens massmord, kolonialismen och svält. Det kommer att ses som barbariet på 1900-talet och 2000-talet.

”Vet ni vad. På 1900-talet tillät man faktiskt att människor svalt ihjäl! Och människor som flydde från krig och svält dog i tusentals på båtarna då de försökte fly till säkerheten. Även barn. tusentals små barn… Allt detta på grund av några streck på världskartor och dokument, som stormakter dragit och som kallades gränser… Ja, jag menar det, streck på ett papper.”

Medelhavet är inte en gräns som stormakter ritat upp. Medelhavet är en skapelse som naturen själv ordnat genom att vattenmassor fyllt upp den enorma sänka som bildades mellan Europa och Afrika för 3,5 miljoner år sedan. Visst, Torbjörns text är onekligen ett ”likes”-frieri på Facebook, men eftersom jag inte lider av samma behov av självbekräftelse som han driftar jag mig att kritisera hans resonemang och skaffa mig ovänner.

Ja, det finns gränser mellan nationer. I en utopisk värld där alla är lika goda och liberala som Torbjörn Jerlerup skulle vi inte behöva gränser. Vi skulle gå omkring och kramas hela dagarna och känna oss som en enda stor global familj där alla är bröder och systrar med varandra.

Nu är inte världen Torbjörn Jerlerup-god. Vi är inte heller varandras bröder och systrar. Jag uppfattar mig inte alls som en bror till de människor som hugger ihjäl sin nästa därför att de inte gillar den som inte tolkar koranen på exakt samma sätt som den de skär av halsen på. Jag är inte bror med den storbanksdirektör som ger sin presidentkandidat 6 miljoner dollar i bidrag för att vinna valet med stöd från de tidningar och TV-kanaler som storbanksdirektörens vänner äger, för att sedan starta krig i ett land där folk hugger huvudet av varandra om de gillar fel koranvers. Jag är inte bror med maffians medlemmar i Ryssland eller Jugoslavien. Jag är inte bror med de puritaner i Vatikanstaten som vill förbjuda sex utom äktenskapet (pillepill på egna tillgångar inkluderat).

Jag är därför tacksam för att det finns en gräns som hjälper mig att värja mig mot det jag och mina medmänniskor inte tycker om.

Jag är självfallet glad och stolt över att det finns folk runt om i världen som tycker att Sverige är ett bra land där man kan få pilla på sig själv, förneka gud samtidigt som man ändå inte skräpar ner eller skjuter ihjäl sin näste (det sistnämnda gällde Sverige som det var förr i tiden). Men jag och svenska folket betalar för att det skall finnas en gräns. Den är ritad på ett papper, men det pappret säger att när du passerar denna linje, då skall du leva efter våra regler, och du skall göra dig förtjänt av ett liv här.

Hur rimmar detta med mina libertarianska ideal? Väldigt bra, även om det behövs en förklaring för den som inte begriper koden.

Det är skillnad på samhälle och stat. Du och jag är samhället – vi finns här vare sig det finns en stat eller ej. Våra värderingar återspeglas i den kultur vi lever efter. Eller snarare tvärtom; vår kultur återspeglar de värderingar vi lever efter (båda går lika ut). I detta samhälle har folk – besynnerligt nog – accepterat att staten har rätt att stjäla en stor andel av våra pengar för att kunna administrera det som finns innanför gränsen och själva gränsen. Detta betyder att staten förfogar över våra pengar på vårt uppdrag för att använda efter våra önskemål. Ja, detta är inte ett libertarianskt samhälle som råder, men vi libertarianer tar oss friheten att påminna staten om de förutsättningar som råder i dagsläget.

Sålunda har jag som libertarian all rätt i världen att säga åt staten att de pengar vi medborgare ställt till statens förfogande (läs, ”som staten stulit av oss”) skall användas i vårt intresse.

Torbjörn Jerlerup och många med honom anser att liberalism är humanism, och humanism är att försöka rädda så många själar som möjligt från krig, fattigdom och svält utanför Sveriges gränser.

Ni läsare är intelligenta och kan redan här räkna ut att ”Finn Fem Fel” är för lite när vi analyserar de Jerlerup-goda liberalernas credo. Först det att staten stjäl våra pengar. Sedan att dessa pengar skall delas ut till folk som inte bidragit till det välstånd som gjort Sverige och Europa som ett attraktivt mål för den som flyr från krig, svält och fattigdom. Sedan det faktum att vår hjälp kostar mer när den utförs i Sverige än i de länder flyktingarna flyr från. Sedan är det sorgligt att Jerlerupianerna inte funderar på om Sveriges befolkning verkligen vill att vi skall bjuda hit och även bekosta transporten av dessa hjälpsökande själar? Varför fanns Sveriges gräns om den inte betyder någonting?

Problematiken i detta har en mångfald av bekymmersamma faktorer. Det kanske allvarligaste är att nationsgränsen är så abstrakt för folk i allmänhet och Jerlerup-goda människor i synnerhet. De ser gränsen som något man skall kliva över, eller trampa på. Och så kan man också tänka när man inte reflekterar över vad det är man har innanför gränsen.

Problematiken blir genast mer påtaglig när man bryter ner det som finns innanför nationsgränsen i mindre enheter, som t.ex. i kommuner eller byar. Då märker man att man har en liten kommun plötsligt måste skapa flera skolklasser på kort varsel för elever som inte kan svenska. Samma kommun kan också behöva driva dessa skolklasser i flera år efter det att staten slutat att betala lockpengar till kommundirektörerna. Samma kommun kan plötsligt upptäcka att de måste anställa särskilda sköterskor, läkare, pedagoger, assistenter handläggare och andra titlar för att de nya invånarna i kommunen skall kunna åtnjuta kommunens service, såsom försörjningsstöd, praktikplatser eller familjerådgivning.

I mindre enheter än en kommun, som t.ex. en liten by med 150-500 invånare blir förändringarna mer påtagliga när ortens gamla bruksherrgård eller konferensanläggning byggs om till flyktingmottagning för något mindre än byns halva invånarantal. Helt plötsligt är byns gata trafikerad av folk som inte kan språket, eller som inte vet hur seden är i denna trakt. Och som i värsta fall tar med sig sina egna sedvänjor som inte är kompatibla med ortsbefolkningens.

Vad vi ser i detta nedbrutna perspektiv är konsekvensen när Jerlerup-goda människor försöker göra gott, och att ändamålet alltid helgar medlen. Även när kommuner i sin verksamhet skär ner på de traditionellt högprioriterade disciplinerna vård-skola-omsorg för att ha råd med (följderna av) flyktingmottagandet så anser man att smärtgränsen inte är nådd hos skattebetalarna. Trots allt, det dör tusentals människor på Medelhavet, och även om det inte är lika illa som i Auschwitz kommer vi västerlänningar/nordbor att betraktas som barbarer av våra efterkommande. Snarligt citerat.

Det är inte en slump att det finns gränser. När gränser inte behövs kommer de att försvinna. Det såg vi t.ex. under slutet av det barbariska 1900-talet då Väst- och Östtyskland återförenades. Vi har t.ex. ingen gräns mot Norge. Jo, på pappret finns den, och på vägskyltarna. Men vi svenskar och norrmän rör oss fritt, och mig veterligen hindras vi inte av denna gräns. Varför? Jo, därför att det svenska och det norska samhället är – trots att de pratar så underligt och allting är så fruktansvärt dyrt där – kompatibelt. Vore Sverige och Norge inte kompatibla skulle gränsen vara mer påtaglig för folk.

Det svenska samhället är inte kompatibelt med t.ex. ett shariastyrt land i Mellersta östern. Jag menar inte att det svenska samhället är djupt intolerant, för det är det inte. Vi kan t.ex. acceptera att bedriva handel med kommunistdiktaturen Kina, men vi accepterar inte stillatigande att kineser går runt och predikar om att Sverige också borde bli en kommunistdiktatur. Vad vi ser här är att kineser anpassar sig till rådande seder i sitt nya värdland, och man antar ett beteende som minskar uppkomsten av konflikter (t.ex. genom att klara sin försörjning, undvika att besvära rättsväsendet med klandervärda handlingar, etc.). Så trots stora skillnader i grunden kan ett främmande folk accepteras i Sverige. Detta är ett faktum.

Men om inte alla grupper har förmågan att lyckas med sin integrering i landet, eller inte ens en vilja till detta, då uppstår den där konflikten som kommer tära på hela samhället. Och som gör gränsen befogad. Det Jerlerup-goda liberaler tror är humanism är i själva verket en stress på hela samhällskroppen. Denna stress kanske inte märks för en liberal humanism som är hög på inre godhet, och blind inför verkligheten. Men stressen finns där. Och den yttrar sig i ett välfärdssamhälle som faller sönder bit för bit.

Vi libertarianer är ganska vokala i dessa frågor. Vi är givetvis inga vänner av välfärdssamhället, men i vår kalkyl har det aldrig funnits tankar på att stressa sönder välfärdssystemet genom ett överutnyttjande som ju är den faktiska konsekvensen av massinvandring. Vi libertarianer är faktiskt bedrövade över att se utvecklingen i Sverige och Europa. Vår vision om ett avvecklat välfärdssystem var att överföra makten till individerna och låta dem använda sina medel efter egna behov. Men massinvandringen medför att fler skall dela på mindre, och staten kommer med stor sannolikhet ha planterat in kulturer som inte har som tradition att främja en samhällsutveckling som är fundamental för att ett samhälle skall gå från välfärdssystemet till ett privatbaserat välståndssystem. Med andra ord, staten har med de Jerlerup-godas hjälp lagt grunden för ett framtida Europa där de rovgirigaste med våld kommer att vinna en seger på kort sikt, men där kanske hela vår civilisation förlorar på lång sikt.

När jag sedan ser att Torbjörn Jerlerup anklagar den moderate riksdagsledamoten Hanif Bali för att göra en ”Breivikare”, då denne sade att Sverige måste avislamiseras, då ser jag att det inte är en intellektuell gummisnodd som Jerlerup försöker töja ut rejält, utan snarare hans egen sega snorkråka… Jerlerup likställer Hanif Balis önskemål om att vårt land inte skall bli ett islamskt land med vad massmördaren Anders Behring Breivik tyckte, tänkte och gjorde. Jerlerup skrev [länk]:

I hans [Anders Behring Breivik] värld är Norge ockuperat av blodtörstiga naziliknande muslimer och deras betalda quislingar.

Och tänk dig själv. Om du ansåg att RIKTIGA nazister styrde Sverige nu och massmördar dig och dina kära, skulle du då vara beredd att döda för att försvara dig? Säger du ja, så förstår du hur perverst de tänker som faktiskt på allvar anser att det är så.

OM islam är som nazismen är givetvis muslimen en nazist. Och sossar eller moderaten som försvarar islam är quislingar som stödjer massmördare. En del människor vill gärna stoppa massmördare, om nödvändigt med våld. Därför är Breiviks och SD:s filosofi att jämföra islam med nazismen och därmed muslimer med massmördare så farlig… och rasistisk.

Visst, vi har alla insett att Torbjörn Jerlerup är en attention-whore, och vi vet att han är duktig på att tigga uppmärksamhet. För en icke alltför kritiskt tänkande människa kan hans ord kanske väcka sympati. Men låt oss leka lite med tanken på att Jerlerup inte bara gör en semantisk tolkning av vad Hanif Bali sade, utan också menar att Bali har fel om islam i Sverige.

Om Torbjörn Jerlerup förkastar Balis uppmaning om att avislamisera Sverige så måste Jerlerup stå för motsatsen, d.v.s att Sverige skall islamiseras! Är detta någonting som svenska skattebetalare vill betala för? Nej, jag tror inte att vi skulle vilja ha ett islamiserat Sverige ens om vi fick det gratis.

Jag kan bara inte låta bli att tycka väldigt synd om Tomas Jerlerup. Vad jag tycker mer om honom tänker jag dock inte skriva här.

Hälsar eder Peter Harold

 

Mer om den farliga resor för flyktingar:

http://publications.iom.int/bookstore/free/FatalJourneys_CountingtheUncounted.pdf

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till ”Det finns en idiot som jag nästan tycker synd om…”

  1. Varg i Veum skriver:

    Jag stötte på Jerlerup för flera år sen när jag började blogga och känner mycket väl till hans specialitet att göra bisarra jämförelser med Hitlertyskland. Han har ibland ganska bra tankekedjor, men ibland orkar han nog inte tänka tankarna fullt ut och drar då till med billiga lättköpta jämförelser.

    • Peter Harold skriver:

      Ja, han är ojämn. Det är dock inte bara i sin blogg han går an med alla ”Hitler”-jämförelser, utan även i sin omgivning kan han vräka ur sig inte alltför genomtänkta formuleringar. Det är kul att se hans dispyter med Goth-Barbie.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s