Hon tog på mig överallt utom där jag kunnat ge pengar för…

sb obs

Bästa läsare!

Jag for under aftonen förbi ett av Kooperativa Förbundets stora varulador i Västerort (jag befinner mig i den kungliga huvudstaden om någon funderar över vilken Västerort jag syftar på). Vid entrén noterade jag att det saknades någonting. Vänta, jag måste omformulera mig; det som brukar sitta vid entrén satt inte där…

Märkligt. Fredag kväll och ingen tiggare? De brukar ju till och med kunna sitta två åt gången här (som om inte en skulle hinna med att ta emot de få mynt som de bilbruna Västerortsborna lämnar som allmosa…). Nu hade jag en påse med tomflaskor som legat och skramlat mer än lovligt länge i bilen, så jag gick in i varuladans returburksåtervinningsstation. Väl där inne såg jag en kortvuxen kvinna i lite färggrannare plagg än övriga pantade… eh, pantande kunder. På huvudet hade hon ett huckle vars jordfärger förmodligen var från äkta jord, men som varit mer kulört då plagget begagnades allra första gången. Eller efter att det tvättades senaste gången.

Den kortväxta damen hade inga egna flaskor, men erbjöd sig att lyfta i mina i återvinningsmaskinen. Jag avböjde vänligt men bestämt denna artighet. Jag lämnades ifred tills de andra kunderna försvunnit. Då återkom hon till mig och började titta i min påse och dra i min arm. ” – Please, please, hungry”, tjatade hon. ” – Sorry, det finns inget att äta i påsen. Alla flaskor är tomma”, svarade jag men dessvärre på ett språk som hon uppenbarligen inte förstod. D.v.s. mitt modersmål. Jag noterar att man kommer allt kortare i det svenska samhället genom att tala detta borttynande språk.  I vissa regioner av landet (delar av stan) bör man kunna säga وقف رمي الحجارة في وجهي som betyder ”Sluta kasta sten på mig, tack”. Eller ”kcat, gim åp nets atsak atulS” eftersom det är arabiska.

Jag fortsatte att föda det gapande lilla transportbandet med mina urdruckna PET-flaskor, och den lilla damen gick runt till min andra sida, alltså den sida som pantkvittot skulle komma ut på. Hon fortsatte att dra i min arm och pekade på sin mage. ” – Baby. Hungry. Baby hungry”. Hennes hand landade för en stund med smeksamma rörelser mot sidan av mitt bröst. Sista flaskan åkte in i återvinningsmaskinens öppning. Jag tryckte på den gröna knappen, den som inte medger att en bunt kommunister i KF:s styrelse skall få skicka bort mina pengar till någon jäkla svindlare i miljöbranchen.

Min hand och tiggarinnans hand möttes, hamnade på varandra, framför kvittoskrivarens öppning. Hennes fingrar spelade över mina, och hennes andra hand pekade på hennes mage. ” – Please, baby hungry”. Medan kvittot skrevs ut med ett surrande ljud spelade hennes fingrar lekfullt över mina innan hennes hand började dra i min arm. Ja, jag höll på att säga att den enda plats på mig som hon inte rörde på var väl den region som skulle kunnat få mig att överväga att ge henne pengar – om det vore lagligt – men i hennes ögon såg jag skådespelerskans sanna blick. Det var som att hon njöt av denna lek med mitt samvete.

Jag kan däremot inte säga att jag njöt. I mitt huvud tänkte jag hela tiden att det här är vansinnigt. Vad skulle hända om jag började dra i hennes kläder? Jag skulle bli anmäld för ofredande.

Nej, det obehagliga är inte att jag fick några kvinnohänder som drog i mig. Jag fick inte heller dåligt samvete för att jag behöll mina pengar. Nej, det som var obehagligt är att detta beteende hos tiggarna är accepterat av personalen på denna stormarknad. De bryr sig varken om sina kunder eller sina ägare när man låter denna obehöriga verksamhet pågå till harm för besökarna.

Stormarknaderna börjar inse att vi kunder hatar – jag upprepar ordet med stora bokstäver – HATAR dessa påflugna entréförsäljare från diverse telefonbolag eller Rädda barnen med sina flap-ups, och därför börjar överväga att ta bort dessa. Stormarknaderna borde inse att det vi ogillar hos tiggarna – näst efter deras fysiska närvaro, som man tydligen inte kan göra mycket åt – är deras påflugenhet. En påflugenhet som blir värre och värre.

Nå, om utvecklingen får fortsätta som det gör nu kanske man inom ett år kan få ett handjob utfört vid returstationen för att öka motivationen att lämna ifrån sig pantkvittot. Intet ont som förhoppningsvis har något gott med sig…

Hälsar eder Peter Harold

 

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Stadsliv. Bokmärk permalänken.

36 kommentarer till Hon tog på mig överallt utom där jag kunnat ge pengar för…

  1. Läsare skriver:

    Stora tiggartråden på Flashback.se som troligtvis är Sveriges mest lästa forumtråd. Borde ge dig PH en välförtjänt topp på besöksstatestiken.

    https://www.flashback.org/showthread.php?p=53436674&posted=1#p53436674

    • Peter Harold skriver:

      Herrejisses! Över 17’000 debattinlägg i den där tråden!!! Och så säger politikerna att svenska folket anser att klimatförändringarna är den viktigaste frågan näst efter sysselsättning! Tja, om nu tiggeri skall räknas in som en sysselsättning.🙂

      • Läsare skriver:

        Jag fryser, Maj 2014 måste vara de kallaste Maj i mannaminne, var är den där globala uppvärmningen som skall få jorden skall gå under? Kan närgångna zigenare vara lösningen på frusenheten? Ryser vid bara tanken på att en smutsig zigenare skall röra mig.

        17.000 inlägg om zigenare som skitar ner hela det offentliga rummet på det största debattforum som finns på svenska Flashback.se

        Den länken på Flashback.se borde få din Peter Harold bloggstatestik att flyga i luften. Berätta gärna din stat. Är väldigt intresserad av stat. En av mina bloggar passerade 100.000 klick för år sedan.

        Jag skriver endast på bloggar som har hög besökstatestik, det vill säga många läsare. Jag skriver inte för byrålådan, jag skriver för att MÅNGA skall läsa det jag skriver. Och du Peter Harold förtjänar många läsare.

        • Läsare skriver:

          Kan ”kärvänliga” zigenare vid alla pantmaskiner i Sverige vara lösningen på den uteblivna globala uppvärmningen? Glöm aldrig att Sverige är en Humanitär SUPERMAKT.

        • Peter Harold skriver:

          He he, jag får väl åtminstone buga för 65 extra besökare nu på morgonen. Jag brukar väl ha ungefär 400-500 visningar om dagen, så jag kan nog inte påstå att min blogg är extremt vältrafikerad. Någon enstaka topp på 1000-1500 emellanåt. Vad gäller tiggeriplågan tror jag att min mening drunknar i mängden, och jag utmärker mig inte på något särskilt iögonfallande sätt med min åsikt om dem. Det finns andra som är mer rättframma med vad man kan göra med dessa människor. Och egentligen är saken redan biff; tiggarna ägnar sig åt verksamhet som inte är förenlig med gällande ordningsregler i (åtminstone) storstäderna. Men polisen kan inget göra eftersom man är bakbundna av medierna. Samma sak med ungdomsgäng som kastar brandbomber i Tensta; 50 kids går till attack mot polisen: 0 gripna.

          Det är skam.

        • Anonym skriver:

          Läsare: Det var snällt tänkt av dig, men jag tror inte att Peters blogg blir uppmärksammad på ett bra sätt genom Flashback. FB är nedlusat av drägg som bara är där för att klanka ner på åsiktsyttrare och är inte ett dugg intresserade av att veta hur någon annan har det IRL och inte heller vill de debattera på ett sakligt sätt. Det finns så klart riktiga människor där med, men min erfarenhet av FB- folk är att där finns alltför många ”troll” och virusattackerna kommer studsande mot en så fort man postat något som inte handlar om att släppa knarket och gränserna fria…

          Vill man som politiskt inkorrekt må ännu sämre, så ska man gå in och posta ngt invandringskritiskt på FB. Då får man höra att man är ett luder och ska gå och dö, ungefär…
          /Anna (inte hemma, men borta…)

  2. judaspainkiller skriver:

    De såg givetvis att du var sjuklig och valde ut dig.
    Jag lovar att göra spargrisar av varje zigenare som stör dig i min stad.

    • Peter Harold skriver:

      Ja, kanske det, fast jag mötte en bekant alldeles innan som sa att ”du ser jättepigg ut”. Fast det är klart, om någon gör sig besväret att säga så kan man ju förutsätta aatt jag normalt sett ser ut som ett vrak eller också ljög människan, ha ha!

  3. Anna skriver:

    Var det kanske Coop forum i Vinsta som du besökte i går? Sena fredagskvällar är min favoritdag för att storhandla där. Nästintill tomt i affären. Hade det du beskriver hänt mig, hade jag gått in och haffat någon anställd som fick komma och hjälpa mig panta. Det står alltid någon i kundtjänsten, där man kan köpa tobak och lotter, blommor osv. De brukar vara hjälpsamma.

    • Peter Harold skriver:

      Nej, det var vid Bromma Blocks. Samma ställe som jag tror att Avpixlat skrev om för någon månad sedan där ett gäng tiggare rök ihop och bankade på varandra. Jag brukar annars handla vid min ”nya” hembutik ICA BEA i Svedmyra (som också aktualiserades på Avpixlat därför att två tiggare kom i luven på varandra; den gången hade den ena ett slagträ).

      • Anonym skriver:

        Aha- gillar inte bromma blocks. Det är som gillrat för att bli överkörd av bilar medan man går i lugn och ro på det som man uppfattar som trottoar… Livsfarligt ställe. Fullt med stressade småbarnsföräldrar i stadsjeepar som i naiv desperation försöker komma hem till villan innan Ulvsundavägen proppat ihop sig.

        • Peter Harold skriver:

          Ha ha, precis min tanke. Speciellt i hörnet mot ingången till Clas Ohlsson. Herregud, vad tänkte arkitekten på egentligen?!? Annars tycker jag om Bromma Blocks för att det går 2-3 expediter på varje kund. Jag undrar om det där shoppingcentrat kan löna sig?

          • Anna skriver:

            Kanske gamla ombyggda flyghangarer är billigare att hyra lokaler i, än vanliga hus? Jag har också undrat varför man – om man nu ska bygga nya hus och kanske tom skyskrapor- inte börjar bygga i industriområdet där intill? Där står ju rätt många tomma lokaler och ekar innehållslöshet, har jag sett när vi åker buss 509 i området. Det vore väl klockrent egentligen: En skyskrapa intill Mc-klubben hells angels lokaler?

  4. Rune skriver:

    Du är alldeles för snäll och artig! Fräs till ordentligt mot dessa tiggare så flyttar de sig.

    • Peter Harold skriver:

      Det värsta är att jag har en enormt hög tröskel innan jag blir arg. Jag minns ett av mina gräl där hemma där Mrs Harold började, och jag hängde aldrig på. Det gjorde henne ännu mer arg, och jag fortsatte med ”Mm, kanske det…”, ”Ja, det kan du kanske tycka…”, ”Njae, det vete katten…”. Eftersom Mrs Harold är kvinna vill hon ju vinna striden, men när det inte blir strid så började hon medvetet att försöka provocera fram en reaktion från mig, och drog till med, ja, låt oss kalla det ett väldigt barnsligt artilleri av skällsord. Då kunde jag inte låta bli att fnissa istället.😉 Nä, jag håller vreden inom mig. Det är jag bra på.🙂

      • Rune skriver:

        Men du behöver ju inte bli arg. Du behöver bara på ett trovärdigt sätt låtsas bli arg. Det är rätt effektivt i och med att man är helt kall bakom sin arga mask och kan ta i på ett sådant sätt som har störst verkan.

  5. X skriver:

    Det är mesar som du som gör att även vi andra besväras av zigenarna!
    Om de bara så mycket som fäster blicken på mig så skriker jag ”Far åt helvete!”!!

    Om alla gjorde som jag skulle zigenarplågan vara löst för länge sedan.

    • Peter Harold skriver:

      Njae, troligare är att jag hade blivit åtalad för ofredande och dömts att betala skadestånd till den stackars kränkta tiggaren. Nej, det enda man egentligen kan göra är att ge tusan i att ge tiggarna pengar. Då försvinner problemet med deras närvaro i det offentliga rummet.

  6. kjell wikström skriver:

    Jag är inte svensk och inte boende i Sverige men jag tror inte att ni representerar den ”svenska åsikten”.

    • J skriver:

      Va?
      En majoritet av Svenskarna är spylessa på de där toket bara synd att vänstern å mp får styra vad som är rätt å fel!

  7. Dennis Nilsson skriver:

    ”Jag tryckte på den gröna knappen, den som inte medger att en bunt kommunister i KF:s styrelse skall få skicka bort mina pengar till någon jäkla svindlare i miljöbranchen.”

    Ifall du nu inte gillar ”kommunister” så varför handlar du i ett varuhus för ”kommunister”?

    Jag, för min del trycker på den gröna knappen som skänker panten till mindre lyckligt lottade, som kan behöva den bättre, än vad jag gör.

    Efter att ha jobbat inom KF för många år sedan, så kan jag säga att det minsta KF:s styrelse av idag är, är att den är ”kommunistisk”, snarare är den extrem åt det andra hållet, roffarkapitalistisk.

    • Peter Harold skriver:

      Touché, det är en bra fråga varför jag handlar där (fast nu var jag bara där för att panta; köerna till kassorna skrämde mig). Det kan nog hända att KF blivit roffarkapitalistiskt, och skaffar sig ett socialt alibi genom att donera mina pant-pengar till välgörande ändamål. Och det är här jag har mitt största problem med KF: man är inte kvar vid sina ideal. Mina föräldrar har suttit i en styrelse för ett av landets äldsta konsumföreningar, men de lämnade därför att KF inte har något välvilligt intresse för sina butiker som ligger alltför långt från närmsta centralförråd. Konsum var guld för kunderna en gång i tiden då man hade sina medlemmars intresse i fokus. Idag vill man bara se sig som en jättekoncern. Och det värsta är ju att konkurrenterna är bättre på så gott som alla områden. Det kan faktiskt vara så illa att KF inte längre behövs.

      En liten ironi är att konsumföreningarna bildades som ett prisvärt alternativ i bruksbygderna för att den av patron ägda brukshandeln hade monopol på marknaden och arbetarna handlade på krita. I vissa fall var priserna humana, i andra fall på gränsen till ocker. Då kom Konsum som ett vällovligt alternativ. Idag – ett och ett halvt århundrade senare – måste de lokala bruksföretagen gå in och sponsra om man skall behålla de lokala butikerna… Jag tror att man kan säga att det är ironiskt.

      Kuriosa: KF:s biståndsknapp används flitigast i borgerliga kommuner.

      • Anna skriver:

        De andra affärerna (lidl, willys bland annat) har ett utbud och priser som visserligen kan vara bättre, men Coops utbud av grönsaker knäcker de nämnda, åtminstone coop forums. Jag tycker ju faktiskt att det känns bättre att handla hos butiker som jag vet, ger bättre villkor hos de anställda. Personalen på coop är trevliga och hjälpsamma för att de har en bra tillvaro som anställda hos de. Coop anser att deras personal är människor med behov precis som alla andra. Personalen hos Lidl och Willys osv- behandlas som kreatur.

        Det är som att jämföra sjukhusets undersköterskor (som tror att de har det dåligt) med hemtjänstpersonalens undersköterskor (som inte ens orkar tänka på framtiden). Jag handlar hellre hos Coop än hos de andra (icas personal är nog jämställd med villkoren hos Ica) för att jag gärna vill att folk ska ha det bra. Jag vill inte sponsra skitföretag, och även om Coop har slopat det kooperativa idealet så är det fortfarande ett företag där personalen anställer bra folk och gärna vill behålla de. Inte som de andra lågprisföretagen, liksom hemtjänstföretag- som behandlar folk som slit och släng-produkter. Det är samhället, dvs vi som betalar skatt- som tar hand om de som inte orkar med den här hetsen och skitvillkoren. Glöm inte det.

  8. Läsare skriver:

    Jan Björklund på TV i Vem Vet Mer Än En 5-åring? Kort video. Det går inte bra för den fd UTBILDNINGSMINISTERN. Öhhh ….. är det Y eller J?

    https://www.nordfront.se/film-jan-bjorklund-kan-inte-stava.smr

    • Läsare skriver:

      Inte för att jag är världsmästare i stavning, men så har jag aldrig påstått att jag är utbildningsminister. Jag kan inte stava till avundsjuk på engelska och då har jag ändå läst ordet en miljon gånger. Men att inte ens veta att det stavas med j i början.

      • Anna skriver:

        Fniss- jag är bra på att se stavfel och vet oftast hur ord jag inte riktigt vet vad de betyder, stavas… Tro det eller ej då jag skriver slarvfel ganska ofta här i kommentarsfältet. Får skylla på mitt slitna tangentbord… Det är faktiskt rätt pinsamt ibland att kunna stava skitbra på både engelska som svenska eftersom det uppfattas som att jag bara för att jag vet hur orden stavas- är beläst i ämnet. Hade lätt kunnat ställa upp i rättstavning för stavningsnördar. Att stava känns som helt onödigt numera, vilket kan kännas trist för såna som jag som inte är överbegåvad på så mycket annat… Hehe.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

