Hur i hela h-e kan man få ett tiggarläger till en rättighet enligt allemansrätten?

Bästa läsare!

Han må vara professor i civilrätt, men SvD:s juridiske experts utspel om att tiggarlägren runt om i våra städer skulle ha sitt berättigande i den svenska allemansrätten är bara så… Argh! Jag saknar ord!!!

Karln heter Mårten Schultz och levererade en artikel i SvD där han bagatelliserar de omtalade tiggarlägren i ett resonemang som är så pinsamt att man måste vara jurist för att inte se det tragikomiska i hans ordval (tro mig, han har fått massor av ryggdunk från sina kollegor för artikeln). Tornbjörn Jerlerup-faktorn i Mårten Schultz text är alarmerande hög. Han skriver:

Allemansrätten gäller inte bara för svenska medborgare. Även människor från andra länder har rätt att ta del av svensk natur. Det här har redan tidigare har orsakat friktion när organiserade (!) grupper från andra länder kommit hit, till exempel för att plocka bär. Utgångspunkten är emellertid den som hörs redan av namnet: Alla män – och kvinnor – omfattas av rätten. Vilket för mig till min poäng.

Det gäller även tiggare. Tiggare från andra länder omfattas också av allemansrätten. Det ger dem rätt att ta del av vår natur, vilket inkluderar att slå upp tält och övernatta. Denna rätt gäller även privat mark.

Ok, det enda jag saknar är kravet på att allemansrätten döps om till allehensrätten, men det är väl bara en tidsfråga. Min dotter har f.ö. fått lära sig i skolan att kvinnor kan bli gravida utan män, men att avkomman bara kan bli kvinnor – Så passande då! – så snart kommer män inte att behövas. Nå, tillbaka till Schultz. Han har rätt. Allemansrätten gäller alla, arm som rik, vit som färgad, tjock som smal, vacker som ful. Ärlig såväl som SvD-medarbetare. Det är inte lagens mening som Schultz snubblar på:

I allemansrätten ligger en tanke om respekt för naturen – att alla ska visa hänsyn och varsamhet i umgänget med naturen. Den som använder sig av allemansrätten måste undvika att orsaka skada på omgivningen och man får inte skräpa ned. Rätten att övernatta innefattar inte en rätt att slå upp läger på samma plats under en månad. Däremot torde allemansrätten tillåta att man tältar några nätter på samma plats, så länge det inte stör någon.

Det som gör Mårten Schultz pamflett så kusligt pinsam är att artikeln och rubriksättningen försöker insinuera att den lokala bosättningen av hitresta EU-migranter relativt sett har rätt att slå sig ner ett litet tag och sen dra vidare, precis som när herr och fru Svensson med sina 2,5 barn gör när de är på tältsemester i Dalarna eller på Västkusten.

” – Hur skall vi kunna rentvå de stackars tiggarna nu när vanligt folk till och med i våra hemtrakter Södermalm börjar bli kritiska över att tiggarna sover i gångtunnlarna och bajsar bland buskarna vid skolan? Ah, vi låter en juridisk expert säga att det är lagligt för tiggarna att ha sina tält uppsatta lite här och var innan de strosar vidare mot nya djärva mål. Åh, så romantiskt med att sova i tält… Nu förstår läsarna varför tiggarna hellre sover i tält här i Sverige än är i sina hemländer där de trots allt har tak över huvudet. Sverige är ju ett så trevligt land att campa i…!

Jag vet inte om det var så man resonerade på SvD-redaktionen, men jag kan inte låta bli att misstänka att gammelmedierna nu är desperata i sitt sökande efter argument som kan få svenska folket att bli blidkade nu när tiggarplågan är en riktig plåga. Vanligt hederligt folk, sådana som tills nyligen gav en slant då och då i de skramlande pappmuggarna, bokstavligt talat skäms för hur det ser ut nu. Nej, detta är ingen överdrift. Vi skäms när vi har besök från utlandet och skall visa upp stan.

Jag vet inte om jag skall välja mellan ”pinsamt” eller ”onödigt” när det gäller att beskriva Mårten Schultz artikel. Pinsamt därför att artikeln andas en verklighetsförnekelse med politiskt korrekta undertoner. Mårten Schultz kan uppenbarligen inte ha sett hur det ser ut i och kring ett s.k. tiggarläger.

Jag har gjort det. Jag fick en chock. Ett helt skogsområde fylld med soppåsar, sönderslitna madrasser och sängkläder, kablageplast, bindor, plastskal till olika mekaniska eller elektroniska komponenter. Visserligen låg sakerna omkring 20 meter från den intilliggande cykelbanan, och syntes inte så länge som buskaget hade sitt bladverk. Men när hösten kom… nej, det var för sorgligt. Jag vill inte ens försöka måla upp bilden för dig, käre läsare. Det kändes i hjärtat; hur kan någon vara så här hänsynslös mot vår natur?

Vi vet svaret på den frågan.

Mårten Schultz må bagatellisera tiggarna om han så önskar. Vi har yttrandefrihet. Men lika allvarligt som att tiggarna bokstavligt talat  skiter i vår allemansrätt, lika allvarligt är det att gammelmedierna försöker fostra fram en kärlek till tiggarna som existerar i multipla upplagor på varje gata, varje tunnelbaneekipage, varje livsmedelsbutik och systembolag. De är överallt…

För att parafrasera Sven Jerring:

Tiggare, tiggare, förslummade tiggare; från vilt slående tiggare till lika vilt värjande svenskar. Tiggare som ligger, tiggare som hänger, tiggare som fläker sig. Tiggare som gör allt för att ta mynten från förbipasserande för att ta till klanhövdingen i Rumänien. Och svenskar, svenskar som kämpat redligen, men som nu är slagna.”

Ok, det var faktiskt bara sista meningen i citatet som är oförändrat av Sven Jerrings ord. Men jag har i stort sett behållit hans rytm, så den som vill kan läsa detta och ändå höra hans berömda speakerröst observera hur det ser ut på stan idag, nästan 80 år efter referatet från fotbollsmatchen i Berlin 1936 under OS. Vi är slagna – slagna av handlingsförlamning.

Frågan är hur Sverige ser ut 2036. Jag tror inte jag vill veta.

Hälsar eder Peter Harold

 

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Stadsliv. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Hur i hela h-e kan man få ett tiggarläger till en rättighet enligt allemansrätten?

  1. Läsare skriver:

    Bäste Peter Harold
    Du verkar vara på väg att bli intolerant; -)

    Blir trött i huvudet bara jag tänker på att det sitter en zigenare utanför affären.

  2. Hjalmar Ochhulda skriver:

    Det är som att någon hela tiden lägger ännu mer kol på brasan i idiottågets lok. Just när man tror att nu har det sags så mycket dumt från den s.k. eliten att det måste vända snart, kommer något som detta.
    Varför ta upp allemansrätten när tattarlägren bryter mot i stort sett alla dess regler?
    Det har väl aldrig varit tillåtet att campa i stadsparker, förresten?
    Ett billigt trick för att förvirra debatten.
    Vems ärenden går denna nya eldare? Ingen vet.
    Han kanske bara är en enskild, helt självständig idiot som vill förbättra sina chanser till avancemang. Kommer säkert att fungera eftersom idioti är det enda som promoveras idag.

    • Peter Harold skriver:

      Jo, jag kan mycket väl tänka mig att detta är PK-elitens nya strategi; man försöker skapa begreppsförvirring och misstolkar till det yttersta, och sen slå ut med armarna och be folk att sluta debattera för att ämnet ”är för komplicerat”.

  3. Rune skriver:

    Man har rätt enligt allemansrätten att tälta eller slå läger ett dygn i skogen eller på någon äng. Vill man vara där längre så måste man fråga markägaren. Man får inte heller skräpa ner eller skada växtligheten, planterade träd eller sådd.

  4. Anna skriver:

    Jag tar fasta på sista mening i citatet, som du la till själv : ” Och svenskar, svenskar som kämpat redligen, men som nu är slagna.”
    Den här ofantligt uttröttande handlingsförlamningen som ockuperat åtminstone mig, följt av försök till att göra något handlingskraftigt som att aktivera mig politiskt eller söka mig till andra som verkligen gör något i praktiken- åtföljt av en ännu djupare ångest då jag efter de försöken inser att man är rätt ensam i sin kammare TROTS att därute någonstans- finns onekligen skitmånga människor som liksom jag- tröttnat på att vara förlamade. Som också vill sprattla till, få smittas av positiv energi av varandra- genom den gemensamma kampen mot dumheten!

    Suck. Varje gång jag sökt mig till någon form av motståndsrörelse har jag insett att jag ingenstans där hör hemma, heller. Det måste väl rimligtvis finnas gott om svenskar (och svenska medborgare av annat ursprung) som inte heller tas emot med öppna armar av nationalister (pga genetiskt ursprung eller som jag pga mitt ”blandrasbarn” vilket ju är en dödssynd enligt de) och inte heller blir accepterade av SD-folket då de inte godkänner folk som är alltför liberalt inställda till olagliga saker samt att de flesta svenskar i dag vill strypa invandringen ännu mer än SD har på sin agenda och därmed anser SD att de som vill engagera sig i partiet är alltför ”extrema” osv osv.

    Anarkisterna vill ha renodlade anarkister i sitt ”lag”. Nationalister vill ha renodlade ariska medlemmar i sitt lag. Sverigedemokrater vill ha rövslickare i sitt… Och liberalistiska rörelser – skulle ju självdö som ideologi ifall man började släppa in folk som ville stänga gränserna och stoppa den ”fria rörligheten”… Sistnämnda består ju egentligen av individer och inte en grupp, men ändå. Det finns inget som sammanför alla oss andra som hamnar mellan stolarna.

    Såna som jag själv som törstar efter ett samhälle i vilket min son kan få växa upp i, som jag själv fick göra som barn- var är alla de? Jag vill kunna leva någonstans där jag och sonen blir accepterade precis som vi är och inte att folk på gatan ska döma oss vilket sorgligt nog är fallet mer och mer i dag pga tiggarna och andra som Sverige tar emot. Hörde faktiskt ett gammalt par som vi tålmodigt gick efter (de gick väääääldigt långsamt) på väg till spärrområdet i brommaplan. När vi fiskade upp våra månadskort ur fickorna hörde jag tanten säga till gubben tittandes på oss: ”Pratade de svenska? ”

    Det känns oerhört sorgligt att inse hur Svenska folket blivit så nedlusade av tiggare att man tycker sig se tiggare överallt -misstänker precis alla som har en solbränna och mörka ögon, som sonen har. Jag slås av en sån djup frustration såsom mamma till en liten kille som bara vill växa upp och ha en härlig barndom som jag fick när jag var liten. Och som liksom buntas ihop med alla som svenskarna antingen tycker synd om eller avskyr, bara för att där finns en liten likhet i utseendet…

    Nu förstår ju jag att det här gamla paret inte skulle se skillnad på en pudel eller cockerspaniel heller på samma avstånd, men det jag säger är att det här gamla paret tydliggör det som hänt i Sverige sedan vi öppnade upp för tiggare osv. Sverige har blivit ett rasistiskt land, ett fördomsfullt land som pga att vi inte får protestera och lamslås- tenderar till att dra folk över samma kam.

    Och vi som hamnar mittemellan får ta hela smällen. Är man en familj som inte möter upp till det man ser ut att vara- är man inte välkommen någonstans. Jag har sedan jag fick min son tänkt och tänkt så det knakar- att jag verkligen borde börja hålla med i alla dessa floskler som serveras. För sonens skull ska jag bara le och hålla med mantrat de påstår- att ”alla är lika mycket värda” bla bla bla. Jag ska inte svara med en motfråga :” Jaha- så ni menar att ni anser att Jimmie Åkesson också är lika mycket värd?” vilket ju självklart inte de tycker. ”Alla” är nämligen per definition enligt ”alla som delar vår värdegrund” vilket ju faktiskt långtifrån egentligen ÄR ”ALLA”.

    Jag vill verkligen grunda en rörelse. Någon som hakar på?

    • Peter Harold skriver:

      Jag kommer gärna och gästtalar när det är dags, Anna!🙂

      • Anna skriver:

        Tack! När vi flyttat ifrån detta helvete så lovar jag att ta itu med kampanjen! Förresten så tycker jag att den där kvinnan med utländskt namn som är talesman/kvinna för SD är SDs bästa ”man” och den som gör bäst reklam för SD. Förutom Åkesson själv och den som är hans ”stand in”. Nu blev det ju ett väldigt smurfande här i brist på smurf…

        För mycket smurf i smurfande stund… Sorry- gick upp 5 i smurfen…

        Smurfa på- Peter! Du är the SMURF!

        • Peter Harold skriver:

          Jag bugar och smurfar!🙂

          Ja, det var någon brud hos SD som lät ganska klar i knoppen. Kommer inte ihåg vad hon hette nu. Så många namn att hålla reda på.

  5. Augustasia skriver:

    Ja, den där artikeln var rejält förvirrad måste jag säga. Vem försöker denne Mårten Schultz lura? Sig själv? Sina hipsterkompisar? I stort sett ALLA svenskar, inklusive barn, vet hur allemansrätten fungerar. Och den fungerar inte på det sätt Mårten Schultz insinuerar. Ska du lura folk får du anstränga dig lite mer Mårten Schultz. Ingen svensk med lite IQ i behåll låter sig luras längre.

    • Peter Harold skriver:

      Jag undrar. Ibland känns det som att folk är väldigt okunniga. Eller att de är oengagerade. Eller att de bara kort och gott litar på auktoriteterna.

      • Anna skriver:

        Jag tror att det är ett aktivt val som folk gör (läs svenskar). Man väljer att inte se för då dras man med i det ”negativa” och neggiga människor vet man ju, blir inte framgångsrika. Och slutar man haka på det vinnande tåget så hamnar man inte längre i businessclass utan får åka standby. Och standby i dessa tider, innebär att du kan få vänta väldigt länge på att få plats… Jag har större tolerans för de som agerar eller inte agerar pga okunskap och/eller låg intelligensnivå, än för de som vet alltför väl vad de gör men skiter i att agera.

        Känns som att medelsnittssvensken numera är som en tonåring hela livet ut. Ytlig och lättmanipulerad och identitetssökande som en tonåring fast hela livet ut… Det här med ansvarstagande är medelsnittets svagaste punkt. Sveriges akilleshäl. Har vi haft det för lätt- inget krig som sammanfört oss, jämfört med de andra länderna bredvid?

        Jag tror det är hela förklaringen bakom det här märkliga fenomenet som stavas Sverige. Det finns fanimig inget alls som sammanfogar oss längre.

        • Läsare skriver:

          Jag tror det är hela förklaringen bakom det här märkliga fenomenet som stavas Sverige. Det finns fanimig inget alls som sammanfogar oss längre.
          _________

          Sverige är judarnas labatorioum. Härska genom att söndra är judarnas strategi. Få alla att bli osams med alla är optiumet för judarnas söndra allt och alla strategi. Här är en kort video, en minut där en jude förklarar vad judarna gör. Best ever.

          We smash things up

          Douglas Rushkoff: ”the thing that makes judaism dangerous…”

          https://m.youtube.com/watch?v=UGt7_0GEOvo

        • Peter Harold skriver:

          Ja, utan tvekan är det så att personlig mognad uppnås allt senare i livet. Å andra sidan kanske folk var ganska lättduperade även förr i tiden, men att informationskanalerna saknades för att granska och kritisera? Fast störst skuld har nog medierna, för det var lättare för alternativa åsikter att existera innan kulturmarxismen tog över informationskanalerna helt och hållet.

          • Anna skriver:

            Det tror jag med. Att det var svårare att nå ut förr men att du då begravdes av trollande skitkommentatorer som bara gör så med alla som inte tycker som de och som inte har ett dugg intresse av att debattera egentligen. Synd att inte alla får en tårta i fejan på en gång, för då hade tårtorna tagit slut och man hade insett på bageriet att detta inte kan vara normalt beteende att slänga tårtor i fejan så fort ngt obekvämt yttrade sig…

            • Anna skriver:

              INTE begravdes, såklart. Nej, ber om ursäkt. Är så stressad att jag inte klarar att kommentera ens en gång.. Inväntar besked om ytterligare ett byte. Önskar jag hade roppar så hade jag varit lugn och fiiin. Suck. Ska inte kommentera ngt mer nu. Det blir bara slarv av alltihop…

  6. Reblogga detta på pappasven och kommenterade:
    Hur kan så många veta så lite om så få saker? Det borde inte vara ett problem att se verkligheten……..

  7. Augustasia skriver:

    Har läst lite mer kring denne Mårten Schultz och det verkar som om karln har en agenda. Han vill alltså ha inskränkningar i allemansrätten och har upptäckt att zigenartiggarna är ett utmärkt medel för att driva frågan. Då blir plötsligt hans artikel glasklar för mig.

    Detta verkar fullt rimligt. Annars har jag svårt att se varför en synbarligen intelligent man skulle häva ur sig dylika dumheter.

    Lite otäckt att driva sina åsikter på ett så subtilt och ljusskyggt sätt dock. Svensken bör nog vakna lite och se att det finns en större bakomliggande agenda i många fall.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

