Den svenska identiteten är baserad på alkoholism?

Bästa läsare!

Jag fick ett tips på en ganska intressant artikel på sajten The Local som tydligen är svenska nyheter på lingua inglese. Man intervjuar professorn i internationell hälsa, Hans Rosling, som ger sitt perspektiv på ”det svenska”. Jag tänkte skriva ”svenskhet”, men det går inte enligt Hans Rosling därför att det finns inget svenskt som kan bilda svenskhet (det skulle krävas flera egenskaper för att bilda en ”svenskhet”). Däremot finns det enligt honom fenomen som existerar inom Sverige, och som vi då får förmoda är identitetsbärande för vårt folk.

Hans Rosling far runt världen för att berätta om internationell hälsostatistik om han inte tar ett sabbatskvartal för att utplåna ebola i Liberia. Under sina resor passerar han många tax-freebutiker:

“Our public health problem beyond everything is alcoholism,” he explains, noting that chronic alcoholism was first described at Stockholm’s Karolinska Institutet, where Rosling is also a Professor of International Health.

“If anything is Swedish it’s alcoholism.”

While he acknowledges the commercial forces behind airport duty-free shops, he believes it’s important to “adapt the pleasure of the majority at the cost of the suffering of the minority”.

Jag som trodde att det stora vemodet var det typiska svenska…?

Jag har bara låtit Hans Rosling passera min periferisyn som hastigast under alla år, även om jag har ett svagt minne av att jag kan ha varit på någon föreläsning med honom för väldigt länge sedan. Jag vet att han är djupt beundrad i alla läger. Men det är ganska intressant att en professor kopplar alkoholism till ”det svenska”.

Enligt Världshälsoorganisationen WHO dricker svenskarna (fyllda 15 år och äldre) räknat i ren alkohol 9,2 liter. Och dessa 9,2 liters konsumtion kvalificerar oss att bli betraktade som ett land som präglas av alkholism – ja, ett land som är Alkoholismen personifierad.

WHO har dock inte med Sverige på sin 10-i-topp-lista över länder med hög alkoholkonsumtion. Den listan ser ut så här:

Vitryssland – 17.5 liter
Moldavien – 16.8 liter
Litauen – 15.4 liter
Ryssland – 15.1 liter
Rumänien – 14.4 liter
Ukraina – 13.9 liter
Andorra – 13.8 liter
Ungern – 13.3 liter
Tjeckien – 13 liter
Slovakien – 13 liter
Portugal – 12.9 liter

Svenska folkets konsumtionsnivå ligger enligt WHO i samma nivå som USA och större delen av Sydamerika, Norge samt några afrikanska länder. Vi ligger lägre än resten av Västeuropa, Kanada, Australien, Östeuropa/Ryssland, Sydkorea och några öar i Västindien. Vi ligger dock högre än de muslimska länderna i Afrika och Mellersta östern samt andra fattiga länder. Vilket inte borde vara förvånande.

Statistik i all ära, det är alkoholism som är svenskt, om någonting är svenskt enligt professor Rosling. Och IOGT-NTO hänger på. De konstaterar att så gott som alla vuxna svenskar dricker alkohol. Åtminstone 90%. Detta borde vara en god nyhet, om vi nu skall anse att statistik är till för att göra oss lyckliga. Ju fler svenskar som dricker, desto fler är det som skall dela på de genomsnittliga 9,2 literna. I statistiken.

För det är inte genomsnittet som utgör alkoholismen, utan den individuella överkonsumtionen. Här säger WHO att 34,5% av alla som dricker i Sverige konsumerar för mycket. Och ”för mycket” är enligt WHO att man under en 30-dagarsperiod konsumerat mer än 60 gr alkohol. Om jag räknar rätt är det 20-25 gram alkohol i ett glas med vanligt rödvin. Jag är lite osäker på hur jag skall tolka kriteriet, men låt oss säga att om du någon gång under månaden druckit tre glas vin vid ett och samma tillfälle… bingo, då är du typiskt svensk enligt Hans Rosling.

Lite jämförtal: I Finland dricker 53% av alla alkoholkonsumenter ”för mycket”. I vinlandet Frankrike är det… 31%. Vänta nu… Vinlandet Frankrike har färre alkoholister än Sverige med sitt folkhälsovårdande Systembolag….? Ja, statistiken kan väl inte ljuga? Nä, det är WHO, och WHO jobbar för regeringarna. Vad kan folkhälsoministern tycka om detta obekväma faktum?

Ja, det politiskt korrekta svaret skulle kunna vara att om vi inte hade det statliga monopolet av alkoholförsäljning skulle vi supa ihjäl oss lika snabbt som finländarna (de dör 5 år ”för tidigt” enligt WHO). Men se, statistiken säger också att de 31% franska alkoholisterna också dör 5 år för tidigt. Detta samtidigt som fransmännen har lägre procent alkoholister utan något statligt försäljningsmonopol. In the bitter end kommer både franska och finska alkoholister förkorta sina liv med 5 år. Och svenska staten kommer att hävda att svenska folket – som kollektivt präglas av alkoholism enligt Hans Rosling – att behöva förmyndas så att de inte dricker tre glas rödvin vid ett och samma tillfälle under en månad. Detta säger egentligen mer om statens vurm att få vara nanny över medborgarna än om att svenskar är ett dryckesfolk.

Statens skryt om att försäljningsmonopolet finns för folkhälsans skull är faktiskt inte egalt. Systembolaget är inte en garant för att folk kommer behålla sin hälsa. Däremot är det synnerligen förrädiskt att staten ger sken av att kunna påverka konsumentens hälsa genom sitt monopol. Varför är en flaska Gato Negro från Systembolaget mer hälsosam än om du köpt den från ICA Maxi eller Coop Forum? Staten säger att Systembolagens butiker förhindrar impulsköp av alkohol om denna fanns i vanliga butiker. Ja, gå till Systembolaget en fredag eftermiddag och se hur hur effektivt man hindrar både impulsköp och planerade köp av alkohol!

Det enda Systembolaget kan förhindra är att barn och fyllon som är dyngraka kan komma åt alkohol. Alla andra – inklusive den som dricker enligt WHO förhatliga 3 glas rödvin till middagen – passerar genom ”torknätets” maskor. I Tyskland kan alkohol köpas (billigt!) i varuhus, och där förlorar deras alkoholister lika många år som svenska alkoholister. Och ändå är det färre i Tyskland som är alkoholberoende än i Sverige (Tyskland rejält under det europeiska genomsnittet, och Sverige en bit över)!

Mig veterligen gör inte Systembolaget hälsobesiktning av sina kunder. Fast det är väl en tidsfråga innan någon statsvurmande professor får för sig att koppla ihop medborgarnas hälsostatus med köplicens på alkohol, typ motbok. Allt för folkhälsans skull. Att människor skall få välja själva vad de skall göra med sina kroppar och inre organ, det är otänkbart eftersom staten alltid vet bäst hur vi skall leva…! Är inte den attityden ett kvitto på att staten anser sig att vi är statens egendom istället för att staten är vår tjänare? In that case – pork the state!

Hälsar eder Peter Harold, nykterist sedan 4-årsåldern.

 

 

För statistiknörden:
http://www.who.int/substance_abuse/publications/global_alcohol_report/msb_gsr_2014_2.pdf?ua=1
The Local möter Hans Rosling:
http://www.thelocal.se/20150513/hans-rosling-im-an-ambassador-for-the-world-in-sweden-connectsweden-tlccu

 

 

 

 

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till Den svenska identiteten är baserad på alkoholism?

  1. Anonym skriver:

    Är Hans Rosling av judebörd, månntro? Läsare- har du koll på det? Jag har faktiskt tänkt på att ett av de få ställen jag besöker där flertalet av kunderna är svenska, är just Systembolaget. Men det är ju för att det övervägande antalet av icke svenskar här består av muslimer och rumänska ”turister’. Även utan professorsexamen har jag lyckats klura ut det… Sen undrar jag också: Kommer allt det vinet som gårdarna i Frankrike säljer direkt till kunder, med i statistiken? Eller allt vinet som de själva tillverkat och dricker där på gården? Å andra sidan kommer väl inte all hembränning i norr med heller… Knepigt detta med statistiska underlag… Haha!

    • Peter Harold skriver:

      Statistik är verkligen knepigt!😉 Vad gäller fransk gårdsförsäljning så räknar nog fransmännen av det som exporteras, och svenska myndigheter räknar nog in privatimporten i ”förbrukningssiffran”, även om jag tror att det är marginellt.

      Många finnar går på systemet, så det är inte bara svenskar…😉

      • Benny skriver:

        Privatimporten må vara liten i dina hemtrakter Peter, men här i södra Sverige är det en instution att åka ner till kontinenten och köpa billig sprit. Och det är ju så att mer än halva Sveriges befolkning bor här i söder så den privata importen är nog betydligt större än vad statistiken säger, och därmed den svenska alkoholkonsumtionen. Angående Vitryssland så har jag en kompis som har en vitrysk fru och han påstår bestämt att det är en ganska begränsad del av befolkningen i Vitryssland som hinkar i sig spriten (säkert samma fenomen i Sverige). I alla fall upplever han inte att det sups mer där än här, men visst tar man sig en rejäl nubbe till maten det har han egen erfarenhet av.

        • Peter Harold skriver:

          Tro’t eller ej, men jag har handlat vin i Tyskland (gett bort till Mrs Harold mot att jag får ett halvt glas per flaska när jag kokar rödvinssås). Och besynnerligt nog var jag tvungen att tala om var jag kom ifrån när jag handlade där.

          Sedan blev jag lite smått chockad över att staten fortfarande har synpunkter på hur mycket alkohol man skall få forsla med sig. Är vi med i EU eller inte? I så fall är det fri rörlighet för varor och tjänster som skall gälla. Jävla politiker!

    • Läsare skriver:

      Han ser inte judisk ut, men jude-DN hyllar honom så troligtvis är han en nyttig idiot för judarnas agenda.

  2. Anonym skriver:

    Sen tänker jag också att OM folk hade valfrihet, kunde få välja var och hur de bor även de som inte har råd att ta lån eller köpa egen bostad- skulle säkert alkoholkonsumtionen gå ned lite, för då behövde man inte dränka sorgerna… Ju mindre inflytande folket har och påtvingas se på när alltfler grannar blir blir muslimer och förvandlar området till oigenkännbarhet- desto mer dricka blir det!

  3. Syster skriver:

    Mmm… För ett par år sedan hade jag respekt för Roslings statistik med kurvor och bubblor då han skämtsamt förde fram sitt budskap. Sedan blev jag medveten om att budskapen passade eliten. Icke-svenskheten passar igen eliten och dess agenda!

  4. Anonym skriver:

    En nyfiken fråga här, Käre Peter: Du är nykterist sedan du var 4 år. Vad drack du innan, då?

    • Peter Harold skriver:

      Mellanöl ur ett kylskåp som var lättöppnat. TT. Jag blev märkbart berusad enligt mina föräldrar. Första och sista fyllan faktiskt.

      • Anonym skriver:

        Ja ditt ovanliga goda långtidsminne vittnar om dina pigga hjärnceller pga din nykterism! Härligt, men djävulen i mig får mig att vilja supa dig under bordet! Inte ofta man träffar på en medelålders nykterist sen barnsben!

        • Peter Harold skriver:

          Ha ha! OM jag fick en hundralapp varje gång jag mötte folk som skulle vilja supa mig under bordet skulle jag vara rik!😉

          • Anna skriver:

            Hmmm- gratis sprit- det hade jag aldrig kunnat stå emot! Har du aldrig blivit nyfiken på hur det är att bli snurrig någon gång? Men jag erkänner: De åren då jag tränade mycket och vägde maten, så var det aldrig så lätt att motstå kompisarnas ”trugande”… De såg verkligen inte så fräscha ut och det stärkte mig i att hålla mig nykter… Med detta inte sagt att samma sak gällde för det som kunde snortas…

            Hehe…

            • Peter Harold skriver:

              Nej, någon nyfikenhet har jag aldrig haft någonsin. Jag såg ju hur klasskompisar och lumparpolare bar sig åt och hur de blev sjuka. Jag har alltid haft kräkfobi, så det har varit helt uteslutet för mig att ens fundera på att göra något som man blir spynödig av. Alltså, jag kan inte ens förstå att någon frivilligt gör det där…! Det måste saknas förnuft!🙂

              • Anna skriver:

                Jag ska berätta en hemlis för dig här; Förnuftet är liksom det man gärna vill lämna bakom sig. Den som en gång lämnat förnuftet, vill gärna återvända dit förnuftet slutade att gälla.

  5. Anna skriver:

    Det var jag som skrev anonymt förut. Var inte hemma så skrev mobilt… Kan jag få ett svar nu? Är hemskt nyfiken på vad du drack innan du började dricka mjölk???

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

