Rand Paul vill se Edward J Snowden i fängelse

Bästa läsare!

Jag satt på bussen häromdagen och funderade på om jag – drabbad av hybris – skulle uttala mitt stöd till senator Rand Paul i hans kampanj som presidentkandidat för Republikanerna i det kommande valet.

Näe, det är nog skit samma vad jag tycker och tänker om det ämnet – det spelar ingen roll om 100 år och än mindre just nu.

Men det hade i alla fall varit en god ursäkt för mig att skriva någonting positivt om presidentvalet 2016. Ty hittills får jag inte riktigt upp samma entusiasm som inför 2012 då Rand Pauls pappa, libertarianen Ron Paul, försökte vinna samma nomineringsstrid. Ron Paul är inte längre med i matchen, utan fokuserar mera på sitt Ron Paul Institute och Ron Paul Liberty Report. Karln är ju inte längre någon ungdom, även om jag alla dagar skulle föredra honom framför vem som helst annan.

Som sagt, jag hade tänkt att skriva något om Rand Paul, i stil med att han är – av de tävlande om den amerikanska kungakronan – den minst dåliga. Nu röstar jag inte i amerikanska val, och därtill påminner jag mig själv om det bedrövliga i att man väljer att rösta på det minst dåliga alternativet istället för den politik man vill ha. Dessvärre är detta precis den erfarenhet jag har som svensk väljare. Inte nog med att man röstar på det minst dåliga partiet i riksdagsvalet; samma parti (oavsett vilket) bedriver oftast en annan politik efter valdagen än före.

Jag hade tänkt skriva i bloggposten att ”om valet står mellan demokraternas Hillary Clinton och Rand Paul för republikanerna, då är valet givet att jag väljer Rand”. Istället för min röst i valurnan menade jag då att jag väljer Rand Paul som favorit i egenskap av tänkande människa och skribent.

Jag är glad för att jag inte hann komma med denna utfästelse. Nej, jag uttrycker inte min sympati för Hillary Clinton. Verkligen inte. Jag köper inte heller argumentet att det är dags för henne att bli USA:s president därför att hon är kvinna – även om det är just huvudskälet för många att vilja se henne som president. Om väljarna röstar på henne därför att hon har vagina, då är väljarna på samma nivå som svenska kvällstidningsjournalister och ledarspaltsredaktörer…

Trots det kommer jag nu fram till att Rand Paul inte är tillräckligt bra för att jag vill ge honom mitt helhjärtade moraliska stöd. Det är begripligt att Rand Paul inte är Ron Paul.  Och domen blir därefter.

Rand Paul vill bli president. Han vill nå detta ämbete och hans far har – medvetet eller högst ofrivilligt – krattat manegen. Ron Paul skulle säkert bli glad och stolt, men politiskt är det skillnad mellan dem (och Ron Paul kunde acceptera att bli president ifall han mot all förmodan blev vald…). Detta visade sig inte minst nu i samband med att Rand Paul presenterade sin nya bok (”Taking a Stand: Moving Beyond Partisan Politics to Unite America”) vid en författarträff på Strand Book Store i New York. Rand Paul har nyligen varit igång med ett nytt försök till att filibustra mot en förnyelse av The Patriot Act, och under sin bokpresentation kommenterade han Edward J Snowden som avslöjade omfattningen på USA:s massövervakning (genom bl.a. NSA). Och kommentaren väckte uppmärksamhet:

” – Snowden and Clapper should be in the same cell, talking about liberty and security”.

Detta att jämföra med pappa Ron Pauls uttalanden om Edward J Snowden, där Ron med eftertryck sagt att ” – My understanding is that espionage means giving secret or classified information to the enemy. Since Snowden shared information with the American people, his indictment for espionage could reveal (or confirm) that the US Government views you and me as the enemy.” och senare även: ” – [Snowden]’s done a great service, because he’s telling the truth and this is what we are starved for. The American people are starved for the truth. And when you have a dictatorship or an authoritarian government, truth becomes treasonous. For somebody to tell the American people the truth is a heroic effort.”

Det sista är nog inte sagt om Rand Pauls kandidatur, men han verkar inte direkt fiska efter stöd från sin faders supporterskara utan snarare hos de konservativa. Om det är för att han tar faderns supporters för givet eller för att han inte är intresserad av dessa törs jag inte uttala mig om.

Under rådande omständigheter vill jag faktiskt hellre se den forne brottaren och guvernören Jesse Ventura som amerikansk president.  Och gärna judge Napolitano som vicepresident. Vilket team!🙂

James Clapper i Rand Pauls kommentar är chefen för USA:s nationella underrättelsetjänst, som ljög i kongressförhör om NSA:s verksamhet innan Snowden avslöjade denna.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Rand Paul vill se Edward J Snowden i fängelse

  1. Benny skriver:

    Den ekonomiska eliten som styr USA tycker självfallet att Snowden och alla medborgare i USA är fiender om man motsätter sig eller bekämpar dem. Vem dessa dolda makthavare (som ju egentligen är rätt kända) tillsätter som marionett (president) är tämligen ointressant, politiken blir som de verkliga makthavarna vill. Så Peter, du har egentligen inget att ta ställning till och Rand Paul har insett att ska han ha en chans att godkännas som kandidat så får han räta in sig i ledet.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

