150 kreatur är ett acceptabelt pris på en amerikansk presidentdotter

Bästa läsare!

Jag kunde inte låta bli att fnissa när jag läste Fria Tiders artikel om att kenyanen Felix Kiprono drömmer om att gifta sig med president Barack Obamas äldsta dotter, den 16-åriga Malia Ann, och erbjuder hennes far 70 får, 50 kor och 30 getter som betalning.

sb malia ann
Malia Ann i en ålder som får vissa kenyanska
män att börja gå i giftastankar.

Det är faktiskt bra betalt. En mjölkko värderas i Kenya till ungefär 15’000 svenska kronor. En vanlig biffko är betydligt billigare, säg ungefär 4’000-5’000 kronor. Ett får går på ungefär 1’000 kronor och en get kring 700-800 kronor. Barack Obama och hans hustru får ett tillskott i hushållets förmögenhet på ungefär 150’000 kronor, uppåt eller neråt beroende på djurens ålder, hälsa och vikt.

Detta kan jämföras med den hustru som kostade den förre kenyanske kabinettsledamoten Dalmas Otieno 46 kreatur (art okänd men jag gissar på en mix i boskapsflottan) när han gifte sig för tredje gången härom året. Till detta betalade han en morgongåva på 40’000 kenyanska shillings. Det vill säga lite över 3’200 svenska kronor. Barack och Michelle Obama kommer få mer för sin dotter – de borde faktiskt slå till nu. Jag menar, Malia Ann blir ju inte direkt yngre ju längre de väntar…

Artikeln i Fria Tider gav skäl till ännu mer fniss än bara förslaget på brudens pris:

I en intervju med en tidning i Nairobi berättar Felix Kiprono att han sedan länge har drömt om att gifta sig med 16-åringen.

– Jag har varit intresserad av henne sedan 2008. Jag har faktiskt inte varit tillsammans med någon annan sedan dess och jag lovar att vara henne trogen.

sb felix-kiprono-facebookBarack Obamas ev. blivande svärsons Facebook-hemsida.
Man kan ana ett genuint intresse för juridik…

Ok, Felix Kiprono blev intresserad av Malia Ann när hon var nio år gammal… Ja, det som är så härligt med Fria Tider är att de är så subtila i sina artiklar och överlåter åt sina läsare att själva reagera. Vissa kanske utbrister i ett ”Vad i h-e…? Dessa j-a utlänningar…!” medan andra – som jag – bara fnissar. Ty referatet påminner mig om en liknande incident här hemma i Sverige.

Jag har förträngt namnet på personen, men det var en ungmoderat, kanske i 19-20-årsåldern som medverkade i en sändning från Radio Stockholm. Han fick uttala sig om kungahuset (var det måhända kunglig födelsedag eller riksdagens högtidliga öppnande?) och om dess fortlevnad. Den glade ungmoderaten var givetvis ”pro” avseende kungahusets fortsatta existens. Av någon anledning gled samtalet mellan den intervjuade ungmoderaten och radioreportern in på kronprinsessans eventuella familjebildning. Detta var någon gång i början eller mitten av 1990-talet. Den glade ungmoderaten förklarade att han själv skulle kunna tänka sig att bli ihop med prinsessan. Kronprinsessan Viktoria? Nej, Madeleine! svarade ungmoderaten.

Det hördes hur radioreportern blev både chockad och upprörd, tappade luften för ett par sekunder, och utbrast i ett förfärat  ” – Hon är ju bara 14 år!!!” och avslutade samtalet sekunden efter att ungmoderaten fnissade fram ett ” – Det är ok för mig…!”. Jag minns att jag satt i någon lastbil och kunde inte låta bli att asgarva. Det är tydligen inte någonting nytt med att jag älskar när folk säger saker som journalister inte älskar (även om jag faktiskt har ett antal väldigt trevliga journalister i min bekantskapskrets).

Jag har alltid undrat vad det blev av den lammköttsälskande rojalistiska ungmoderaten? Att han blivit äldre tvivlar jag inte en sekund på, men det skulle vara roligt att höra vad han fick för reaktioner på sitt radioutspel. Utslängd ur förbundet? Inburad?

Kanske ett ämne för Flashbacktråden ”Vart tog de vägen?”…?

Hälsar eder Peter Harold

(Äntligen fick jag nytta av min ämneskategori ”Gör det med djur” igen!)🙂

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Gör det med djur. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till 150 kreatur är ett acceptabelt pris på en amerikansk presidentdotter

  1. Anna skriver:

    Om jag hade känt dig personligen och du då, trots detta- inte hade velat hjälpa till med att förmedla min sits så hade jag verkligen sagt upp bekantskapen med dig. Det är precis som att ingen tror mig. Att jag inbillar mig allt. Jag har mailat precis alla jag kan tänka mig utan att någon hakar på medialt. Funderar på att skita i allt men har inget alternativ egentligen. Ingen vill ta i mitt gigantiska skitproblem med svenska bostäder som inte låter mig (oss) flytta.

    Det är ingen som tror oss. Hade någon tagit det här på allvar och vi därmed hade haft vänner som kunde förmedlat detta till media, så hade vår sits varit löst. Vi hade varit på andra sidan nu.

    Den fungerande sidan. Skit samma. I rest my case.

    • Peter Harold skriver:

      Du vet hur världen ser ut. Vanligt folk kämpar, ungefär som om man trillat i vattnet. Och när man närmar sig stranden så står byråkraterna och knuffar ut en igen. Ja, om du inte är exeptionellt ond, t.ex. en ISIS-aktivist. Då drar man upp dig, torkar dig, ger dig nya kläder, ett hem och ett arbete.

      Samhället är ett hån mot vanliga människor.

  2. Risto Matinen skriver:

    Men, är inte mulatten Obama gift med en transa? Hur får ett sådant par barn? Adoption?

    Hur som helst Obama, sälj din dotter på negervis! Visa att alla är lika värda budgivare…

    Madeleine? Ingen behöver vara pedofil, för att se att hon också blir vuxen, och då är hon lovlig. Victoria har jag alltid sett som en brottartyp, bortsett ifrån när hon hade något anorexiskt anfall. Lillasyrran är klart snyggare.

    En kompis sa om min då nioåriga dotter att hon kommer att bli en toppingla. Det var för nästan 30 år sedan. Det såg inte jag som att han var pervers, utan att han har/hade ett gott omdöme om vad som bliva skall.

    Muhammed däremot, gifte sig med en sexåring och satte på henne som nioåring…

    • Peter Harold skriver:

      Jag har en väldigt oanständig kommentar om Obamas hustru, men lagen sätter nog stopp för att jag skriver ut den. Jag kan inte ens ge en ledtråd, mer än att min kommentar skulle betraktas som sexistisk, rasistisk och… ja, lite småplump också.😉

      På den där glade ungmoderaten lät det som att han kunde tänka sig att fullborda äktenskapet på stående fot. Vilket inte rimmar så bra med Madeleines preferenser eftersom hon föredrar doggy-style. Japp, jag råkar faktiskt veta det. På riktigt.🙂

      Det skall för all del erkännas att vissa flickor redan i ung ålder kan anas vad de kommer bli som stora. Jag minns en gång en amerikanska som såg min dotter som var omkring 8 år, och utbrast i ett ”Oh, you gonna break so many hearts”. Det var väl lite grann den söta klänningens förtjänst. I vart fall mer än henne sgräslige faders genbank, i vart fall.🙂

  3. Läsare skriver:

    även om jag faktiskt har ett antal väldigt trevliga journalister i min bekantskapskrets)
    _______

    Det är möjligt att det finns undantag men i min bok är alla så kallade ”journalister” slödder, ett ljugande patrask helt enkelt.

  4. Anna skriver:

    Va? Obamas fru ser väl ut som en helt vanlig medelålders kvinna? Ser inte alls ut som en transperson i mina ögon. I så fall ser jag väl också ut så. 50-åringar kan liksom inte se ut som när de var 25. Det är rätt komiskt faktiskt: samma killar som tände på mig som hårt tränande tjej och då med mina ovanligt smala höfter och fejktuttar och breda muskulösa axlar, tyckte jag var skitsnygg med mina 10% kroppsfett- de tycker nu att jag ser för jävlig ut som helt vanlig medelålders kvinna med bredare höfter och smalare axlar. Hur står det till med könsperceptionen- egentligen?

    Kanske är det så att mina förra killar egentligen var smygpedofiler och/ eller bögar? Det är ju såna som ogillar det kvinnliga kurviga (”feta” vilket är normen faktiskt, för kvinnor då vi normalt sett har sådär 10% mer kroppsfett än männen).

    Nu är ju Victoria inte fet, hon är vältränad, vilket hon borde vara med den pojkvännen som delar intresset. Skillnaden mellan syrran är ju egentligen bara åldersmässig. Samma sak med Obamas fru. Hon är inte fet utan vältränad. Men grejen är ju faktiskt att hade hon varit vanlig tant gift med en vanlig man, hade hon förmodligen inte varit i form alls utan fet som andra normala kvinnor. Det verkar som att kvinnor i medelåldern som av ngn anledning står i fokus, tenderar till att bli jämförda med kvinnor 10- 20 år yngre, vilket jag tycker känns väldigt orättvist…?

    Är man transa för att man vågar klä sig i snygg klänning fastän man är 40-50 år? Jag tycker att både Victoria och Obamas fru är snygga. Önskar faktiskt att jag vore dragen till det motsatta könet. Då hade jag haft större raggningschanser…

    • Anna skriver:

      Oj- nu gjorde jag det igen: Skrev tvärtomspråket! Menade ju självklart att jag önskade att jag var dragen till samköniga, dvs till samma kön… Hysteriskt roligt skrivfel, där.

    • Risto Matinen skriver:

      Bekänner att jag är trött på ditt gnäll om att vara ensamstående mor. Varför är du det? Kunde du inte hålla sams med fadern till ditt barn? Och du vill att skattebetalarna ska betala för ditt misslyckande? Varför skulle vi andra vilja betala för det?

      • Anna skriver:

        Jaa du, käre Risto. (Åter i Flashback-träsket…. ) Men jag gör ett försök att svara på din fråga. Svaret är egentligen att jag inte gnäller över att behöva utstå ensamförälderskapet, utan mer att behöva hamna i ett ständigt moment 22 såsom ensamstående förälder. Och jag förstår inte riktigt din fråga: Varför skulle mitt gnäll handla om att jag förväntar mig att ”vi andra” skulle betala för att jag är det? Om du tror att jag hade varit lyckligare av att få det bättre ekonomiskt om bara bidragen hade höjts så finns inget svar på din fråga, eftersom det är något jag aldrig tagit upp i mitt gnällande.

        Mitt gnäll består av att min valfrihet såsom ensamstående skurits ner till obefintligt. Detta vet jag ju eftersom jag levt utan barn och varit precis densamma som jag är nu- och haft denna självklara rättighet. Mitt gnäll handlar om att inte kunna välja var jag ska bo som ensam försörjare i hushållet. Det handlar inte om någon form av bitter kärlek efter att ha velat leva som en kärnfamilj och har misslyckats med förhållandet. Mannen jag har barn med är verkligen ingen man jag velat ha barn med överhuvudtaget, utan en man som jag festat med sedan jag var 20 bast ungefär och hade som enda gemensamma nämnaren att vi hade det jävligt bra ihop, i festande tillstånd. Och därmed känner vi varandra kanske ännu mer än de par som gift sig och skaffat barn med i nyktert tillstånd.

        Enda anledningen till att mitt barn finns är faktiskt att både han och jag var kroppsbyggare under en längre tid och han ”gick” på grejer som var falska, vilket inte är så ovanligt egentligen numera. Men på den tiden var det inte så vanligt. Han, kan man säga ”gick på p-piller” som inte funkade.

        Och jag gick på grejer som funkade. Jag tränade hårt tillsammans med honom (och annat uppenbarligen) och eftersom jag inte haft lingonvecka på sådär 5 år upptäcktes inte att jag var gravid förrän han redan var där i stort sett…

        Han drog självklart medans jag fick en underbar present. Vilket jag självfallet inte ångrar på något vis. Men faktum kvarstår att jag var jäkligt oförberedd. Jag ville verkligen inte vara mamma på det här viset. Barn ska ha en mamma och en pappa. Punkt. Och jag skulle aldrig ta bussen eller t-banan med ungen när jag var mamma.

        Men livet blir inte alltid som man tänkt sig…

        Eftersom jag är en jävla kämpe som alltid klarat mig i alla situationer, så hade jag en tanke att jag också skulle klara att ta vilket skitjobb som helst bara det skedde under dagtid. Men så har det inte heller visat sig vara i verkligheten…

        Nej, Jag förväntar mig inte att någon skattebetalare ska behöva betala för mina misslyckanden som förälder. Jag förväntar mig bara att jag ska få en chans att komma på fötter- kunna ge sonen en bra uppväxt i ett bra område som jag fick som liten. Och vilket jobb som helst – bara det sker under dagtid.

        Hoppas att jag gett dig svar på din fråga.

    • Peter Harold skriver:

      ”Önskar faktiskt att jag vore dragen till det motsatta könet. Då hade jag haft större raggningschanser…”

      En replik som sagts av många män också.😉

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

