Man kan inte lita på Moderaterna (och inga andra partier heller dessvärre)

Bästa läsare!

Först av allt vill jag gratulera sossarnas innovationsminister Mikael Damberg som deltar vid Bilderbergsgruppens ”informella samkväm” i Österrike. Njae, det är inte själva resan och laxsnittarna i sig som är Dambergs avundsvärda förmån, utan snarare det faktum att svenskt näringsliv härmed valt ut honom som Stefan Löfvéns efterträdare och potentiell statsminister. Och nu skall få världsledarnas godkännande.

När Bilderberggruppen bjuder in gäster är det för att de övriga potentaterna ska få skaffa sig personlig kännedom om presumtiva kandidater till uppdrag som partiledare och statsministrar. Damberg har faktiskt varit ifråga redan i samband med att Håkan Juholt skulle ersättas.

Så över till bloggämnets riktiga tema. Moderata samlingspartiets ordförande Cruella de Vil har förklarat att partiets önskan är att Alliansen gemensamt skall verka för att Sverige ansöker om medlemskap i krigspakten NATO under nästa mandatperiod. En snabb rekapitulation av moderat försvarspolitik, så långt som jag haft möjlighet att få en blick över densamma:

1960-talet: ”Vi skall ha ett starkt försvar.”
1970-talet: ”Vi skall ha ett starkt försvar.”
1980-talet: ”Vi skall ha ett starkt försvar.”
1990-talet: ”Vi skall ha ett starkt försvar.”
2000-talet: ”Vi skall ha ett starkt… eh, vänta. Vi behöver bara militär som kan åka och utföra vaktmästartjänst åt NATO.”
2010-talet: ”Hjälp, vi måste gå med i NATO.”

Jag tror att ifall jag går till mitt privatbibliotek och letar fram mitt exemplar av Allmänna Valmansförbundets jubileumsskrift (alltså föregångaren till dagens moderater) så lär jag nog hitta en konservativ försvarsvänlighet beskriven i skriften. Men jag hoppar över tiden före 1960-talet just nu för att inte bli långrandig. Jag tror att läsaren redan förstår min poäng. Moderaterna har klantat till det. Rejält. På grund av att de bytt politik.

Fredrik Reinfeldt lyckades med det som jag förr inte trott var möjligt, nämligen att jag skulle sluta sympatisera med detta parti. Under hans statsministertid blev jag varse att den moderata politiken inte längre var kopplad till ideologiska ideal på samma vis som förr i tiden. Istället kom en pragmatism där inte längre individen skulle gynnas, utan istället… någon annan sfär som inte riktigt kan identifieras. Är det Bilderberggruppen och dennas associerade jag tänker på..?

Nya Moderaternas försvarspolitik är det tydligaste exemplet på hur ett hyfsat förtroendeingivande parti kan bränna sina skepp från för till akter och från akter till för på en och samma gång. Jag var motståndare till nedrustningen under Reinfeldt 1 därför att jag såg en risk i att Sverige skulle stå försvagat i framtiden och senare tvingas in i NATO (eller en europeisk militärallians). Jag fick rätt, dock kvickare än jag anat. Man kan säga att mina tvivel om NATO:s hederlighet väcktes vid attacken mot Irak 2003 (och mitt förtroende för en EU-styrd armé är lika obefintlig). Mina studier sedan 2003 ger vid hand att USA inte alls var det demokratiska föredöme jag trott. USA:s regeringar har varit mer ruttna än vad jag någonsin kunnat föreställa mig. Tyvärr. Jag är den förste att beklaga detta.

Den nytillträdda M-ledaren Annika Kindberg-Butra Anna Kinberg-Batra ligger sannolikt mentalt sett efter med insikten om vad NATO är för en slags partner. Eller också äger hon insikt, fast drivs av samma principer som sin företrädare där den nationella suveräniteten och svenska folkets identitet må offras för att uppnå en värld som de äldre herrarna och damerna i Bilderberggänget vill skapa. Världsordningen.  [Deltagarlista]

Nej, det handlar inte om en konspirationsteori där dessa herrar klär ut sig till hedniska präster och offrar småbarn på ett altare, och kastar liken till en tvehövdad reptil som flugit hit från baksidan av planeten Uranus.

Istället handlar det om en kombination av egenintressen samt en övertygelse om att världen blir bättre om alla i kollektivistisk anda följer den allvetande eliten. Flera av Bilderberggruppens medlemmar och gäster skulle nog av hela sitt hjärta säga att de är alla envar ute efter att skapa ett ultimat drömsamhälle. Och att det finns förutsättningar för dem att under resans gång till detta drömsamhälles fullbordan kunna göra sig en hacka på skattebetalarnas bekostnad – de anser att de gjort sig förtjänta av den möjligheten att sko sig på sina undersåtar. Det sistnämnda säger de givetvis inte öppet, naturligtvis. Men vi ser resultatet.

Jag har dåliga nyheter. Även om moderaterna visat att de är ideologiskt degenererade så är det lika illa med de sju andra riksdagspartierna. De drivs av kollektivism, och de är lika lättköpta som Bildt-Reinfeldt-Butra, oavsett vad de kallar sin ideologi för. Detta är tragiskt. Men vi måste faktiskt åskådliggöra det politiska bedrägeriet. Vad du än röstar på idag så får du bara välja på åtta nyanser av kollektivism och minskad individuell frihet.

Annika Kindwall-Butra Anna Kinberg-Batra säger i intervju i SvD att det finns inget annat realistiskt alternativ till NATO. Det gör det visst. När en politiker säger att ”…det finns inget annat alternativ…” så har vi en första indikation på att det faktiskt gör det. Och ett alternativ är en skandinavisk eller nordisk försvarsallians. Något som många förespråkar av seriösa skäl.

Vad Annika Kindwall-Butra Anna Kinberg-Batra inte förstår är att NATO inte har resurser att skydda Sverige. Hur vet vi detta? Jo, därför att NATO inte har resurser idag att skydda medlemslandet NATO. Ryssland har idag möjlighet att sända in 20’000 soldater på två veckor vid ett angrepp mot Norge. NATO har idag inte möjlighet att ta fram så många marschkängor på samma tid att man kan matcha en eventuell rysk invasion. Vi köper en falsk försäkring samtidigt som vi utsätter svenska soldater och vårt land för högre grad av faror.

Nu är en rysk invasion inte aktuell, vad än partiledarna och DN:s ledarskribenter säger om rysk aggression. Ja, det är sant att Ryssland kunnat invadera Ukraina, om man önskat. Men det är inte troligt att man skulle kunna ockupera det landet på lång sikt. Inte ens Krim är en ockupation, fastän det är detta begrepp som används av oss i väst. Jag vet, många blir provocerade av mitt resonemang. Men krig och bestående ockupation är olika saker.

Det som är allra mest beklagliga med Anna Schibstedt-Batras Anna Kinberg-Batras utspel är att det vittnar om bristande insikt i rådande säkerhetspolitiska läget. Varför agerar Ryssland när den folkvalda regeringen i Ukraina störtas p.g.a. att Vita huset har tjänstemän och aktivister involverade i upploppet? Jo, därför att Ryssland vet att Vita huset vill flytta fram USA:s positioner för att kunna dominera över Ryssland. Detta ledde till det ukrainska inbördeskriget (där den EU-vänliga regimen är aggressorn). Ryssland vill inte ha NATO som granne eftersom man fått löfte om att den alliansen skulle läggas ner när Warszawapakten upplösts.

Vad kommer då den svenska moderatledaren till för slutsats? Jo, att Sverige måste gå med i NATO. Jag tror att vår nye moderatledare kommer från landet, för hon verkar inte särskilt smart…!

Hälsar eder Peter Harold

BONUS: Tysklands förbudskansler Angela Merkel och USA:s president Barack Obama fotograferade vid presidentens senaste försök att få förbundskanslern att förlåta honom för att han tjuvlyssnat på hennes privata telefon. Just denna bild får mig att tro att han sitter och gör något ännu värre än tjuvlyssnar… Sommaren är på gång, och fallen av blottning brukar öka nu i juni.

sb obama flashes

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Man kan inte lita på Moderaterna (och inga andra partier heller dessvärre)

  1. Sofia skriver:

    Skönt att jag inte är ensam om svårigheten att minnas namn korrekt 😉

  2. Läsare skriver:

    Moderat = Landsförrädare.

    Hot och våld – biblioteken i mångkulturen.

    https://www.flashback.org/t2579647

    • Peter Harold skriver:

      Jag tänkte faktiskt reflektera lite över biblioteken…

    • Anna skriver:

      Jag är faktiskt avundsjuk på de som upptäckt /blivit drabbade först NU och det ändå- i det offentliga rummet. Min bostadssituation är ju resultatet av precis det här fenomenet som man hittar här i biblioteken. Men skillnaden är att jag drabbats i hemmiljön och inte kunde ta mig därifrån. Från ett bibliotek kan man ju gå när man vill. Det var ju när jag flyttade från knivsöder till större lgh i Bagarmossen, som mitt första möte med de här dräggen skedde. Och därifrån fick jag förtur till ett annat sorts förortshelvete. Och härifrån går det inte heller att ta sig in till civilisationen igen för att jag verkar gå baklänges i bostadskön… Tycker synd om sonen som spenderat sina första (inte första året för då bodde vi med trevliga grannar) år att vänta på bättre tider. Snart flyttar vi, snart blir det bättre ska du se. När vi fått flytta DÅ får du kompisar ska du se… Stackarn. Och allt detta för att PRECIS såna här jävla skitungdomar beter sig som svin och fullständigt ockuperar sina områden, med hjälp av allmännyttiga bostadsvärdar som bara tycker SÅ synd om de och belönar de med att öppna fritidsgårdar. Varför i helvete tar de inte ett snack med deras skitföräldrar då då, undrar jag? De jävlarna som tjänade skitmycket pengar på sin jävla tobaksaffär på bagarmossens torg och som hoppade över ölburkarna och läskburkarna och fimparna och chipspåsarna som deras 8 jävla infantila ungjävlar sulat ner på golvet i trapphuset? Jag SÅG hur deras päron HOPPADE över detta skräp FASTÄN de visste att det var deras ungar som suttit där! Och sen kom stockholmshems bovärd och städade åt de! Alltså det var helt obeskrivligt! Jag var SÅ nära att kasta ner en liten äcklig tjej på sådär 13 bast nerför loftgången där, efter att hon spottat på mig. SÅ nära! Bara tanken på att min son skulle bli föräldralös om jag fick sitta i finkan, stoppade mig. FY FAAN vilket jävla skit de här sopor till folk drar med sig! Helt ofattbart!

      • Anna skriver:

        För övrigt var min kontakt med de här dräggen själva grunden till hur min utmattning tog form och detta fick följdeffekter, vilka jag fortfarande lider av. Ekonomin drabbades, det sociala kontaktnätet drabbades, allt har fullständigt kollapsat i min värld. Vem har ens en gång brytt som om oss som familj? Vi borde fan ersättas för detta. För lidandet. Vi borde fan kunna stämma staten för att behöva bli utsatta för sånt här! Jag kräver skadestånd! Alla vi som utsätts för sånt här borde söka skadestånd av staten.

  3. J skriver:

    Sd enda parti som vill bevara vår nationella integritet och våt gamla kultur arv! detta är viktigt för att en nation ska fungera, bara att jämnföra Sverige förre 00 och Sverige efter 00 och nu även efter DÖ från otrolig demokrati till halv-diktatur stat helt otroligt att inte Svenskar sätter sig själva i första båten utan borrar istället hål i de skepp dom burit oss så länge och väl genom stormar och sel men är man dum nog att borra ett hål och inte förstå att skeppet kom till att vattenfyllas och är då alla extrabåtar utlånade ja då dör i det här fallet nationen och allt vad den står för.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

