Hur jag och brittiska The Sun räddar världen från ondska…

Bästa läsare!

Stor ångest. Jag har ett potentiellt scoop. Men jag saknar bevisen. Förmodligen mörkar de svenska redaktionerna det jag fått veta. Fast i bästa fall är de bara okunniga, och borde ifall jag fick tag på mer material bli intresserade. Dock ser jag att en risk i att gå vidare. Jag säger bara Cats Falck och jag har redan sagt för mycket egentligen… Nu är det inte utsikten att bli mördad av staten (eller i detta fall en annan stat) som ger mig ångest, utan snarare att det jag fått veta är så uppseendeväckande att det borde vara på löpsedlarna. Men det är det inte. Och i brist på bevis så måste även jag hålla min mun. Suck.

Ok, ett annat ämne: Brittiska The Sun slår sig för bröstet (dock intet sådant bröst som återfinns på sidan tre i tidningen) och hävdar att de avstyrt ett terroristdåd mot en minnesmanifestation i Storbritannien. Hurra vad bra! Äntligen gör gammelmedierna lite nytta…!

Men så granskar jag vad nyhetsnotisen lite noggrannare. Och vad framkommer om inte en kvalificerad brottsprovokation. Ja, det det är väl publicistiskt ansvar under devisen ”Finns det inga nyheter så skapar vi dem”…!

Vad The Sun gjort är att de låtit deras reporter skriva på olika internetforum (troligtvis med inriktning på islam, men det är en slutsats som jag drar på egen hand och som måhända kan vara felaktig), där denne med olika inlindande eller mer öppna formuleringar uppger att vederbörande vill utföra ett terrordåd i Storbritannien.

Och till slut så svarar någon på The Suns trådskapare: ” – Bra idé! Gör en bomb och spräng den under en minnesparad”. The Sun svarar: ” – Very good, kan jag få en bomb av dig?”. Och någon ute i cyberrymden svarar: ” – Njae, du får liksom göra den själv…”. The Sun: ” – Hurdå?”. Cyberrymden: ” – Googla…”. The Sun: ” – Jag orkar inte…”. Cyberrymden: ” – Okej då. Lyssna noga nu…”, varvid någon i cyberrymden förmodligen själv googlade efter hemmagjorda bomber och med stor sannolikhet hittade en artikel om maratonbombarna i Boston. Och när The Sun väl fått anvisningarna gick man till polisen för att anmäla det hela och sen skryta om att man avstyrt ett terrordåd.

Det hela påminner mig om en heroisk insats som jag påstod mig ha utfört för några år sedan. En kvinnlig väktarkollega kom för att gå på kvällspasset en måndag. Hon frågade hur min helg varit. Jag svarade: ” – Jo tack, bara bra. Jag räddade en tjej från att bli våldtagen”. Till saken hör att jag var ganska tanig och känd för att ägna mig åt lugna hemmakvällar eller vara ute på långfärd med bilen. Så att jag skulle bevittna ett våldtäktsförsök var inte direkt väntat. Att tanige jag därtill skulle kunna göra någonting åt det var ännu mindre tänkbart. Väktaren frågade med glädjefylld förvåning mig om hur jag bar mig åt. Jag svarade: ” – Jag behärskade mig...!” Hon blev sur på mig. Kvinnor har ingen humor.

Ok, i ärlighetens namn, det är lite problematiskt att det finns islamister som bedriver gratis rådgivning för nyblivna jihadister. Jag drabbas inte av något lyckorus över detta. Min misstanke är att The Sun förmodligen fiskat ganska skickligt för att få kontakt med en representant från Islamska Staten, men vi lever i 2010-talet och med Internet kan man få kontakt med dem man vill nå (under förutsättning att mottagaren vill svara).

Även om The Sun begått en brottsprovokation så finns det nu en allmän förståelse för hur islamisterna arbetar gentemot västvärlden. Nu återstår väl att se ifall Islamska Staten ändrar sina arbetsmetoder efter att ha blivit exponerade av medierna. I de flesta fall rekryteras ju jihadister via moskéer och samlingslokaler. Att gå undercover där kan inte vara så svårt; det är ju bara att dra en burka över sig… Sorry, jag tycks befinna mig i en svärm mellan allvar och trams ikväll. Jag önskar er läsare en angenäm första sommarvecka nu.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff, Medierna. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Hur jag och brittiska The Sun räddar världen från ondska…

  1. Sofia skriver:

    Det var nog inte så farligt.

  2. Vauen skriver:

    Snälla, ”potentiellt scoop” har bara amatörer! Säg istället at du jobbar på ditt nästa stora scoop, om det nu är nödvändigt (smart) att annonsera detta!?😉

    Den där våldtäktsskämtet var ju riktigt omoget! Ska dra det vid tillfälle!

  3. Syster skriver:

    Du är modig och en stor inspiration! Du gör våra journalisters jobb och jag uppskattar också din information om libertarianism.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

