Bonnier-ägda Expressen påstår att Ryssland övar invasion av Sverige – och anklagar ÖB för att inte ha bevis!

Bästa läsare!

Den 25 juni publicerade Expressen en artikel som hamnade på löpsedlarna: ”Ryska övningen: Inta Gotland och Åland”. Man skrev bl.a. att:

Med cirka 30 000 soldater har Ryssland övat på att inta bland annat Gotland och Åland. Det framgår av en rapport från den amerikanska tankesmedjan Center for European Policy Analysis (Cepa).

– Det är en tydlig signal och den ingår i ett ryskt mediekrig som går ut på att skrämmas, säger Johan Eellend, säkerhetspolitisk analytiker på Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI).

[…] Under övningen, som utspelade sig i mars, tränade 33 000 ryska soldater på att invadera Åland, Gotland, Bornholm och norra Norge.

Enligt rapporten finns det en risk, ”om än inte särskilt sannolik, att Ryssland planerar en överraskningsattack mot Baltikum och de nordiska länderna.”

Jag kände mig väldigt skeptisk när jag såg Expressens rubrik. Och när jag sedermera fick veta att uppgifterna kommer från en tankesmedja… tja, jag kan bara säga att Expressens redaktion borde ha förhållit sig lite mer skeptiska. De borde faktiskt ta sig en funderare på vad det är för reaktioner de håller på att trigga igång.

Nu har Expressen vaknat upp och förstått att rapporten kan vara en del i ett propagandakrig. Men istället för att erkänna att man härom dagen svalde allt med hull och hår väljer Expressen att attackera Sveriges överbefälhavare med rubriken: ”ÖB saknar bevis för den ryska invasionsövningen”.

Men har övningen verkligen ägt rum? Den frågan ställer sig Sveriges ÖB Sverker Göranson i ett seminarium om den säkerhetspolitiska utvecklingen i Östersjön.
– Visa mig en vetenskaplig grund, säger ÖB när frågan kommer upp.

Detta är ju faktiskt ett oförskämt sätt att vinkla reportaget på. Det är Expressen som inte kan bevisa att de uppgifter man publicerade i förra veckan stämmer. Jävla nötter!

Utöver att Expressen publicerar artiklar som är lika spekulativa som idiotiska kan man konstatera att innehållet är lika tunt som välling. Om du, min gode läsare, verkligen är nyfiken på vad som sker runt om i världen, och vill fakta som inte filtrerats av Bonnier och Shibstedt, rekommenderar jag Ron Paul Institute‘s hemsida. Ja, jag rekommenderar den även för journalister. Och jag önskar också att en och annan besökare visare sin generositet genom att donera till RPI.

Off the record kan jag berätta att jag blivit tillfrågad om att medverka i händelse av att det uppstår en fristående avknoppare till RPI i Sverige. Och jag har svarat ja! Men allt är än så länge lika seriöst som vanligt fylleprat. Fast nog hoppas jag alltid!

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Bonnier-ägda Expressen påstår att Ryssland övar invasion av Sverige – och anklagar ÖB för att inte ha bevis!

  1. Petter skriver:

    Sätt krigshetsarna på Bonnier i FÄNGELSE

    • Peter Harold skriver:

      Nej, vi sätter dem att vakta gränsen. Jag har en bekant som var i beredskapen tillsammans med av Bonnier. Denne Bonnier behövde inte gå ombord och visitera de tyska lastskeppen.

  2. Sofia skriver:

    Vågar man tänka högt att man hoppas det vore sant😉

    När jag sussar i natt kommer jag förhoppningsvis drömma att visa bolsjeviktyper som förstört mitt älskade hemland hamnar där de förtjänar att vara
    G*L*G

  3. Cello Jr skriver:

    Svenska massmedier bedriver samhällsfientlig verksamhet.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

