Det är snarare ditt fel, Åsa Linderborg, att SD växer och växer.

Bästa läsare!

Åsa Linderborg, skribent på Aftonbladet Kultur, anklagar ”eliten” för att de fått SD att växa. Åsa – med förflutet från revolutionära organisationer i vår forna gemensamma hemstad Västerås – avskyr SD. Och hon avskyr borgerliga politiker, ideologer och väljare. Så det är inte förvånande att en tankegång i Åsa Linderborgs huvud gestaltar sig i att SD och de borgerliga är samma slags ondska. Därav rubriken i hennes krönika: ”Det är elitens fel att SD växer”.

Eliten representeras i detta fall av ”Proventus VD Daniel Sachs och tre före detta toppolitiker, Mona Sahlin, Maria Wetterstrand och Per Schlingmann” som undertecknat en artikel(?) om politikerskola för ungdomar i DN. Åsa Linderborg menar att detta är en elit som vill odla fram en ny elit. Eliten begår enligt Åsa Linderborg följande synd:

Eliten är de människor i maktpositioner som talar till oss utan att vidgå vad deras egna aktiviteter betytt för att öka orättvisorna. De snackar som om vi inte skulle fatta att det är deras egna göranden och låtanden som är orsaken till våra problem.

Låt oss utgå från att detta klasskampspjämmel från Aftonbladets kultursida har med SD och etablissemanget i landet att göra.

I så fall: Åsa Linderborg måste vara en vampyr. Hon ser inte sig själv när hon står framför spegeln. När hon talar om en elit som orsak till att SD växer tycks hon glömma att de bästa valarbetare som det partiet haft är den svenska journalistkåren – inklusive Åsa Linderborg. I synnerhet Åsa Linderborg…!

Det faktum att hon och hennes själsfränder på Aftonbladet så kategoriskt angriper SD ur alla möjliga och omöjliga vinklar leder oss nyhets- och kulturkonsumenter till misstanken att den intellektuella vänstern i landet är mer intresserad över att få vara förbannad av princip, mer än att det skulle finnas reella skäl till deras ilska.

Låt oss experimentera i tanken. Låtsats som att SD eller M inte finns. Kommer Åsa Linderborg och hennes röda kollegor att tystna? Knappast. Man ger sig på nästa kyckling att hacka på; sannolikt den nya KD-ledarinnan Ebba Bush-Nånting. ” – Tro på gud och familjen, fy farao!”, tänker Åsa ilsket och skriver en kria om hur mycket bättre det var när Lenin deklamerade att ”religion är ett opium för folket”.

Tag bort Ebba Bush-Nånting och KD. Då kommer Reserv-major Björklund att vara belsebub personifierad. Tag bort FP. Då kommer Åsa Linderborg att beskriva centerledaren Annie Lööf som en kvinnlig Adolf Hitler. Tag bort centern, och Åsa kommer beklaga sig över att Stefan Löfvén inte infört omskolningsläger för privata företagare. Tag bort socialdemokraterna, och Åsa Linderborg kommer kräva en kontrarevolution enligt maoistisk modell.

Jag överlåter åt läsaren att avgöra om det är skrattretande eller bara tragikomiskt när Åsa Linderborg klagar på den nya demokratiskolan i DN och dess mål som formulerats av en direktör, en sosse, en miljöpartist och en moderat under ledning av en individ från Feministiskt Initiativ:

Problemen ska lösas genom att alla börjar ­resonera likadant eller inom ramarna för vad eliten kan acceptera. Allt annat stämplas som extremism.

Jag förstår inte vad Åsa gnäller över? Förmodligen befinner hon sig i det stadium jag beskriver där vi plockat bort allt utom hon själv. Och så är det nog. Åsa Linderborg är topp tunnor rasande över att den svenska vänstern och högern gör gemensam sak för att ”bekämpa” SD. De gör intrång i hennes politiska revir och försöker åstadkomma det som Åsa Linderborg själv de facto misslyckats med.

Det enda kloka Åsa säger är att SD kommer tjäna på detta nya projekt. Och jag håller med. Men då skall hon veta att jag själv tvingats lägga band på mina känslor och upprepa mantrat ”Nej, nej, nej, jag får inte rösta på SD fastän Åsa Linderborg hatar dem” gång på gång, hur frestande det än är att rösta just på det partiet när man precis läst vad hon skriver.

Åsa häcklar Sahlin-Wetterstrand-Schlingmann med orden: ” – Varje gång de här människorna ­öppnar näbben kommer SD få tio tusen nya väljare.” Ja du, Åsa. Om det fanns tiotusen personer som läste dina krönikor så tror jag att resultat skulle bli detsamma. Jag är övertygad om att Åsa Linderborg fått tusentals tvivlande väljare att till slut ge efter och lägga sin röst på SD. Trots att de önskat i sina hjärtan att det fanns ett bättre alternativ.

Vore jag artig skulle jag föreslå Åsa Linderborg att börja med självkritik innan hon muckar med andra som vill jobba bort SD, om det nu verkligen är sänkt väljarstöd för SD som hon är ute efter. Men eftersom hon har ett ideologiskt utgångsläge (kommunist) som alltid kommer ge socialkonservativa SD en favör så ger jag inget stort hopp i att hon skulle kunna argumentera emot SD i sakfrågor. Åsa Linderborg bör nog snarare hålla tyst om SD för att inte fresta fler osäkra väljare att rösta på partiet.

När jag tittar på vad jag skrivit tidigare om Åsa Linderborg slås jag över hur osmart hon måste vara. Det kan inte handla om att hon vill bekämpa SD. Nej, hennes drift måste handla om någonting helt annat. Det hon ägnar sig åt är att skapa sig en nisch som aggressiv opinionsbildare, och hon använder hellre (vulgära) slagord än formulerar några tankeslående idéer. Och hon gillar inte konkurrens.

Nu är Åsa bittrare än någonsin. Färre läser hennes tidning. Och det är ännu färre som tycker att hon har rätt i sina resonemang. De flesta tycker att Åsa Linderborgs sida är slöseri med trycksvärta. Jag håller med dem. När hon anklagar Sahlin-Wetterstrand-Schlingmann för att skapa nya SD-väljare så är det ironiskt nog med samma metod som hon själv gjort sig skyldig till. Åsa Linderborg har varit med och definierat den tighta korridor för godkända åsikter som råder i Sverige. Åsas problem är att hon inte vill att fler skall rymmas i den korridoren. Hon vill härska ensam. Jag själv vill hellre spränga åsiktskorridoren. Åsa Linderborg får gärna stanna kvar i den när det sker.

Hälsar eder Peter Harold

 

Åsa Linderborg tidigare i Skrivarens Blogg:

https://peterharold.wordpress.com/2012/12/20/ingen-skall-behova-ha-sex-med-asa-linderborg-inte-ens-en-valdtaktsman/

https://peterharold.wordpress.com/2013/03/02/sondagskronikan-att-tvala-in-munnen-pa-natpobeln-har-kristna-anor-asa-linderborg/

https://peterharold.wordpress.com/2013/05/15/vita-pilar-rod-pil-och-svart-pil/

https://peterharold.wordpress.com/2013/01/21/sondagskronikan-den-stora-debatten-om-nathat-vad-handlar-den-om/

 

 

 

 

http://www.aftonbladet.se/kultur/article21047734.ab?ref=yfp

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Medierna, Politik. Bokmärk permalänken.

29 kommentarer till Det är snarare ditt fel, Åsa Linderborg, att SD växer och växer.

  1. Rune skriver:

    Det är en sak man kan invända mot. Sahlin och Wetterstrand är väl ändå ingen elit? Etablissemang är de ju, men elit? Elitmänniskor är ju i mina ögon personer som har begåvning och förmåga högt över oss medelbegåvade människor.
    Jag tycker inte att Sahlin och Wetterstrand har sådana förmågor. Möjligen har Schlingmann sådana förmågor?

    • Peter Harold skriver:

      Sahlin inte elit? Så du menar att Sveriges största riksdagsparti, det frekvent regeringsbärande partiet, inte förmådde att utse en partiledare som hämtades från den absoluta toppen av den politiska gräddan, med övermänskliga förmågor och en genialitet som sällan kan skådas utanför de bästa lärosätena…? He he, nä, du har helt rätt. Och invändningen säger ju faktiskt en hel del om vad Åsa Linderborg anser att det är för slags folk som skall kunna kallas elit. Jag tror att Åsa gärna räknar sig själv dit. Därav hennes bittra tonfall i debattartikeln.

  2. Anna skriver:

    Enligt min ordbok är ”eliten” de som fått överhanden över andras liv. Det behöver inte alls handla om att de har vare sig högre IQ eller större plånböcker. Eliten av i dag utgörs snarare av kreti och pleti som de alldeles för många socionomerna som kläckts genom det snabbt växande ”behov” av de just för att Sverige ”tagit” hand om så skitmånga flyktingar som kräver omhändertagning. Mig veterligen så är ju faktiskt den här politiken rätt ”moderat” och kläckt av Reinfeldt. Det finns ju inte svenskar, enligt Reinfeldt så alltfler ”svenskar” tycks sätta likhetstecken mellan svenska arbetslösa kvinnor och tiggare från Rumänien. Enligt mig så är detta den största orsaken till SD och dess framgångar. Så det är visst klass-samhället som vi fått de senaste åren- som ligger bakom SD och partiets möjligheter till framgång. Det sjukaste av allt är ju att SD som parti verkligen är de sista som egentligen vill ha med sina röstare att göra…

    Det är eliten som röstar ”rätt” men som själva är gödningsmedlet för gräsrötterna ibland de ”orätta”… Det är så otroligt komiskt allting numera i det här landet. Det är liksom lika bra att gifta sig med sin ärkefiende på en gång. Vi kommer ändå dit förr eller senare.

    • stefan skriver:

      SD är väl det enda parti som pratat om att införa samma system som Schweiz(direktdemokrati) och det om nåt pekar väl emot din tes men du har väl köpt Löfvens skitsnack om att SD är ett nyfascistiskt parti som är byggt på dåren Henrik Arnstads magnifika forskning.

      • Peter Harold skriver:

        Frågan är om det är tillåtet att prata i SD. Mattias Karlsson verkar inte vara så förtjust i det. Men SD har onekligen en potential om de vill lära sig av UKIP.

        • Läsare skriver:

          Ukip är samma som SD, så länge du babblar om muuuuuslimer, då är allting bra, men fan ta dig om du säger det minsta lilla negativt om judar, då blir du utesluten . Judisk ”demokrati” at work.

          När all ”media” ägs av en handfull judar, då är demokrati ett judiskt bedrägeri, och det är där hela västvärlden är idag.

          • Peter Harold skriver:

            Sionister. Sionister som inte tillåter tal om judar. Sionister som t.o.m. blir arga om man talar alltför fördelaktigt om judar. Som t.ex. vicepresidenten Joe Bidens hyllning till denna grupp inom Hollywood. Oj, det var riktigt underhållande.🙂

      • Läsare skriver:

        Såså Stefan, finns ingen anledning för dig att ge dig på Anna. Du borde fundera på vad DU själv inte fattar om SD och vilket SD skitprat DU gått på om vilket jävla ”demokratiskt” parti SD är.

        SD styrs av zionist-judar. Alla SD are som har varit kritiska till judar i SD har konsekvent och under lång tid uteslutits från SD.

        Någon som är så okunnig som Stefan är knappast den rätte att ställa upp stor käft och skälla ut andra och dessutom pratar vi en dam här. Mycket otrevligt inlägg av stefan.

    • Peter Harold skriver:

      Eliten utgörs av dem vi inte ser i nyhetstidningarna eller på TV. Eliten drar i trådarna. Och kammar hem vinsten.

    • Läsare skriver:

      Juden David Schwarz var den juden som drog igång invandringsidiotin runt 65.

      https://janmilld.wordpress.com/2011/06/17/judisk-agenda/

      Senare startade juden David Schwarz en egen tidskrift, Invandrare och Minoritete, IoM, givetvis på de svenska skattebetalarnas pengar.

      IoM kom ut med sex nr om året, det var många tunga forskarrapporter från hela världen om invandringen. Jag har läst nästan alla nr. Jodå, det har jag.

      Juden David Schwarz använde sidan två för att delge läsarnas hans syn på saken. Judarna kallar alltid dessa sidor för ”Ledare”.

      Fram till 88 var det ett enda lyriskt hyllning till massinvasionen i dessa ”Ledare”, men sedan under 88 blev det mer och mer WTF? What the fuck? Va i helvete?

      89 skrev juden David Schwarz, och detta är ordagrant citat:

      ”Invandringen växer till en storindustri där sofistikerade expertkunskaper växer på kvadraten med det kulturella och geografiska avståndet.”

  3. Majsan skriver:

    Jadu, 2010 var jag lyckligt ovetandes hur det stod till i landet och märkte knappt kacklet kring något parti som hette SD. Visst jag kollade upp fakta och statistiken och den var ju inte alls bra, men föll igen för Reinfeldts bedyrande om Ansvar. Ansvar för Sverige är viktigt, ju. Hur mycket jag än mer höll med SD (invandring, integration, försvaret, energipolitiken) så ansåg jag dem för oerfarna. Erfarna politiker måste ju vara mera pålästa, mer tillförlitliga och inte lova sådant de absolut inte kan hålla.

    Ramaskriet (Gudars så osvenskt!) då SD kom in i Riksdagen fick mig minst sagt att höja ögonbrynen och kolla upp mycket grundligare det tillstånd jag så länge varit lyckligt ovetandes om. I ett antal månader var jag fortfarande förvissad om att större delen av Alliansen bara måste sansa sig, i synnerhet nu när det där förhatliga SD ju fått så pass många procent. alla partier måste ju dessutom veta mer än vad jag gör om problemen samt parallellerna som finns till andra liknande områden genom historien. Alliansens sansade sig inte. Reinfeldt sköt Ansvar i sank.

    Hur det sett ut i media, uttalanden av sådana som Åsa med många fler ‘journalister’, politiker från alla de sju behöver jag inte nämna, men min reaktion kan bäst beskrivas med stigande förakt och en otrevlig insikt att jag vanlig kanske över medel påläst och allmänbildad medborgare förstår orsak och verkan bättre än många politiker och journalister.
    Tror det var ungefär 2012 jag blev övermätt på stupida floskler och så gott som noll realistiska argument. Endast avbön (”vi hade fel!”) och omvändelse skulle få mig att rösta på något av de sju igen. Det hände då inte 2014.

    Kan bara tolka opinionsundersökningarna med ett sakta stigande SD sedan dess som att allt fler kom till ungefär samma insikt. DÖ och S+MPs larvanden under 2015 har fått än fler att storkna på stupiditeterna. Det sker nu fler små omvändelser (inga avböner), men under ideliga protester och bedyranden mot ”brunhetsklet” respektive ”vi är inte alls SD!” och jag kan inte säga att avsmaken minskat. I synnerhet då det gäller det ‘nya’ man försöker lägga på SD. Att det är deras fel att det blivit så svårt att regera Sverige …. att det skulle vara SDs fel att det är ‘kaos’.

    Kan tillägga att jag sett större tillnyktring på journalistfronten än vad jag sett på politikerfronten. Ännu en sak jag haft fel om (då det gäller dem, inte själva Sverige). Jag trodde det skulle bli det omvända, att politikerna skulle nyktra till först. Annie Lööf sjönk till nästan Romson-nivå i min aktning med det senaste uttalandet om att de 58% män som har störst förtroende för Åkesson, dessa vet inte vad de har förtroende för.

    Blev längre än vad jag tänkt mig, men jag hoppas verkligen nuvarande trend mot mer realism håller i sig (den borde kunna göra annat, för nu är det så illa ‘överallt’ att det ‘går inte’ att ducka) för nu kan vi kanske börja få se förändringar till det bättre. Om något år eller så.

    • Peter Harold skriver:

      Ja, när folk i min bekantskapskrets frågade mig om min syn på SD så sade jag också att jag betraktade deras politiker som omogna. Det intrycket kan ju i o f s komma av att medierna i regel letat fram SD:s värsta stolpskott och presenterat detta på ett ofördelaktigt vis. Man finner likadana tomtar även hos MP (kanske i ännu högre grad, trots att partiet är uppe i MILF-åldern). Ett av det mest extrema fallet är kvinnan som nu blivit vice statsminister.

      Vad gäller journalister så bor de på Södermalm och i Bromma. I Södermalm hittar man bajsande tiggare lite här och var, och i Bromma rullar öststatsskyltade skåpbilar omkring och rekognoserar efter villor med ägare som farit ut. Och när de passerat tiggerskan som under 1½-års tid suttit vid samma t-banestation med samma skylt om att hon är gravid, och finner att bemanningen på positionen utökas med ytterligare en tiggare (eller tiggarinnans fästman som skall sitta och övervaka sin dam så att hon inte skall nappa på något snaskigt erbjudande), då kanske journalisten börjar tänka till.

      Jag tror att en faktor har stor betydelse: vi stockholmare skäms över vår stad. Och då jag åkt mycket bil över södra Mellansverige skulle jag säga att jag numera skäms över hur mitt land ser ut nu. Invandrarnas fel? Well, jag steg av min tunnelbanevagn för en timma sedan, efter att ha suttit med åtta (8!) asiater (kineser, korean och thailändare samt en filippinska) i min del av vagnen konstaterade jag att det fungerade alldeles utmärkt att ha dem omkring mig. Hela, rena och reserverat artiga. Idag precis som alla andra dagar då jag passerat Hötorget (Stockholms ”China-town”). Så jag tror inte att det är invandringen specifikt som får journalisterna att tvingas till tillnyktring. Det är nog snarare frågan om vilka som invandrar. Och de konflikterna kan vi faktiskt se ganska tydligt, även om etablissemanget avstår från att tala klarspråk.

      • w-son skriver:

        På tal om omogna politiker. Om du anser SD:s riksdagsledamöter som politiskt omogna, i vilken kategori placerar du i så fall vår statsminister? Eller för den delen resten av regeringen inklusive hela 7-klöverns representanter i riksdagen – undantaget några få personer? Jag förmodar att även du lyssnar till de debatter som förs i landets politiska högsäte, riksdagen

        • Peter Harold skriver:

          Jag ber att få omformulera mig. Vad gäller SD var det mer passande att säga ”politiskt oerfarna” mer än politiskt omogna. Riksdagsdebatterna lyssnar jag inte längre på, helt av den anledningen att där inte diskuteras saker som är av vikt. Talarna är dessutom ointressanta. Och när de angriper varandra känns de enbart barnsliga. När jag var ung försökte jag lyssna så ofta jag kunde på partiledardebatterna. Sen avtog intresset. För några år sedan upptäckte jag Ron Paul. Visserligen handlade det om politik utifrån ett amerikanskt perspektiv, men oj vad jag blev förbluffad över att någon kan hålla ett anförande som borgar om ett genuint intresse för ämnet och principerna, och inte är ute efter att ge tjuvnyp på motståndarna. Efter Ron Paul har jag försökt lyssna på en partiledardebatt, och jag höll på att gå i taket när jag hörde vilka imbecilla idioter vi har till ledare i vårt land.

          Vår statsminister placerar jag i kategorin ”Fackpampar som borde blivit vid sin läst”.

      • Läsare skriver:

        MILF-åldrern, hehe😉
        Vad håller du Peter egentligen på med där bakom skärmen !-》

        Var i Hässleholm några timmar igår, fullt med hucklekärringar och ghettoblattar. Byt ut alla MENA-iter med thai, koreaner osv och jag skulle inte fundera så mycket på invandringen.

        MENA står för ME, Middle East. NA står för North APrika och negrer.

        Men det är inte en massa thai osv som jag ser och stör mig på, det är DNA-skiten från MENA jag ser och hör.

  4. Läsare skriver:

    Ron Paul och hans son Rand Paul är inget annat än judestyrd falsk opposition.

  5. Läsare skriver:

    RLM Intervjuar Gunnar Sandelin & Karl Olov Arnstberg — 70 min.

    http://m.youtube.com/watch?v=v9lrT6D0Ht8

    Karl-Olov Arnstberg är Sveriges främsta expert på zigenare. Börjar vid 43 min.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

