Och idag har jag inte varit vid Kungsträdgården

Bästa läsare!

Jag informerades i morse om att det skulle bli hysteri. Svenska landslaget U21 skulle komma hem. Varför då, frågade jag för att få klarhet i varför denna hemkomst skall utlösa hysteri. ” – De vann guld! ”, jublade kollegan. Det var väl roligt för dem, replikerade jag lakoniskt. I vilken gren tävlade de i, fortsatte jag att fråga för att låta intresserad. Kollegan stirrade på mig:
” – Fotboll så klart!!! Är du gö’r eller nåt?”. Någon vänlig läsare får gärna förklara för mig vad det där ”gö’r” betyder. Det verkar vara något uttryck som Göteborgare använder. Har det någonting med fisk att göra?

Jaha, så då skall Zlatan komma och visas upp? undrade jag försynt och nämnde namnet på den enda fotbollsspelare jag känner till. Ja, Tomas Ravelli känner jag också till. Sen är det stopp på min lista över svenska bollsparkare. Tydligen uppfattades min vetgiriga fråga som en förolämpning: ” – De fatta’ du väl att Zlatan inte har nå’et med U21 att göra…”.

U21? Har de spelat fotboll i en undervattensbåt? Snälla, har jag passerat någon portal till en annan tidsrymd? Vad är det här?

Jag underrättades om att jag bör undvika Kungsträdgården under eftermiddagen när jag skall åka hem. Och Sergels torg. Det skulle bli ”knökfullt”. Knökfullt finns även i mitt vokabulär, och används det tillsammans med namn som ”Sergels Torg” och ”Kungsträdgården” så är det nog till att rikta en laddad revolver mot min nacke för att jag skall bli motiverad att fara dit. Även om jag undrar vad u-båtar har med fotboll att göra.

Till slut förbarmade sig en annan kollega över min okunnighet. Och rätta mig om jag har fel – för jag var inte helt intresserad när jag lyssnade – så är det ett gäng ungdomar, de flesta så unga att de inte ens kan köpa ut sprit på Systembolaget, som varit nere i Europa och spelat ett antal matcher och inte vunnit en enda av dem, och trots denna moderata prestation fått guldmedalj för att de skjutit s.k. ”straffar”. Matcher – inte en turnering.

Om ”straffar” vet jag lite granna om. Det bygger på att alla spelare ställer sig vid sidan av och ser fåniga ut, utom den killen(*) som skall sparka på bollen i mål där målvakten står. Lustigt nog så tror jag mig vara fullständigt vetenskapligt säker på vad detta handlar om: Killen som sparkar bollen skall sparka åt det håll som han tror att målvakten inte hoppar åt. Svårare än så är det faktiskt inte.

Ska jag skjuta till vänster om målvakten, eller till höger? Skall jag skjuta högt, eller skall jag skjuta lågt. Låt oss säga att bollsparkaren har fyra zoner att välja mellan, och allt han kan göra är att hoppas på att målvakten inte valt att skydda samma zon, för då kommer bollen inte in i mål. Om jag får säga det själv så är chansen att få in bollen i målet ganska stor, om än att utgången är avhängigt bollsparkarens lycka.

Så, idag har tusentals människor kantat paradvägen för U21-landslaget och överbefolkat Kungsträdgården där de hört någon som heter Måns sjunga, bara på den meriten att de inte vunnit någon match, och att deras ensamme bollsparkare haft större tur än den hindrande målvakten.

Är ni helt gö’r eller…? Vad tusan är detta att bli euforiska över?

För ett år sedan upptäckte en grupp forskare i Sverige en ny medicin för behandling av cancer som ger färre biverkningar och som bryter ner de flesta olika sorters cancerceller. Medicinen förväntas att tas i produktion inom några år om inte Big Pharma sätter käppar i hjulet. Såg ni några av dessa forskare som kördes omkring med en nedcabbad dubbelbuss ifjol? Vilka artister spelade på Kungsträdgårdens scen för att ära dessa vetenskapens tjänare? Nope, nothing. Nada credits eller uppskattning.

Men en snubbe som sparkar på en boll, det är tydligen så jävla fantastiskt…! Snacka om prioriteringsförmåga, kära samhälle!

Hälsar eder Peter Harold

(*) Tydligen finns det en sportgren som heter fotboll, och den spelas av killar. Sen finns det en annan sportgren som heter damfotboll, och den spelas av lesbiska. Jag gillar damfotboll.

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Hälsa, Stadsliv. Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till Och idag har jag inte varit vid Kungsträdgården

  1. Sofia skriver:

    Många blir ledsna om de läser detta!
    Man kan också vara ÖVERINTELLEKTUELL!

    Uppmuntra de unga duktiga fotbollsspelarna så de kan vinna guld för vuxenlaget sedan!

    • Gruvmor skriver:

      Men de vann ju inte, eller hur? Det är som när småungar springer ikapp och får höra att alla vann. Den som kom sist ”vann sist”.

    • Peter Harold skriver:

      Njae, vem kommer vara mig, mina nära och kära och alla andra människor till störst gagn, ett gäng fotbollsspelare eller ett gäng forskare som kommer hjälpa till att bota cancer? Jag tycker det är proportionerna i hyllningarna som känns absurda.

  2. Rune skriver:

    Håller helt med Herr Harold! Hysterin kring sportgrenen Fotboll är ju helt obegriplig?

  3. Sofia skriver:

    Faktum är att Fotboll är den största sporten på detta klot.
    (Själv ser jag aldrig på sport så jag betraktar mig som neutral).

    • Peter Harold skriver:

      När jag lyssnade på något föredrag om konspirationer så nämndes just skapandet av fotbollsarenor som ett koncept för att pacificera folk och hålla dem borta från tankearbete. Med tanke på att det med dessa evenemang uppstår arméer så undrar jag om det finns en idé om att skapa informella våldsverkande institutioner genom något så oskyldigt som fotboll?

    • Peter Harold skriver:

      He he, jag är inte rädd för att utmana 3,5 miljarder fotbollsfans…!😉

  4. Läsare skriver:

    För något decennium (eller två) sedan skulle mitt jobb spela fotboll mot något annat lag från samma arbetsgivare. Någon hade fixat fram klubbtröjor. Ena laget hade en färg på tröjorna och det andra laget hade en annan färg.

    Det var på en fredag innan solmarsemestern. Publiken inskränkt sig till ett gäng på fem tolvåringar. När det gått 10-15 började publiken skandera: – UT MED ÅTTAN. UT MED ÅTTAN.

    Vem menar de, frågade jag en lagkamrat. -Du har åtta på tröjan, sa han till mig.

    När jag var tolv tränade jag med fotbollslaget. Blev uttagen som reserv, fick spela de sista tio minuterna och blev efter det inte ens uttagen som reserv. Dessutom hatar jag löpträning. Sparka på en boll och leka fotboll är helt enkelt inte min grej.

    Var på krogen och kom i gäng med tre engelsmän som var sjömän i 25-30 års åldern. När vi gått ut från krogen och gått 30 meter säger den ena: -Jag kan sparka till en gatlampa.

    En vanlig gatlampa är minst sex meter ovan trottoaren. -Kan du visa mig?

    Max 8-10 meters ansats och på mindre än en sekund hade han sparkat till gatlampa. Såg hela händelseförloppet, hörde hur han sparkade till lampan som blinkade till och slocknade i några sekunder.

    Vi pratar ninja-https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Agility

    Hade den här engelsmannen spelat fotboll hade den där Zlattan, eller vad han nu heter, framstått som en ton tung cementblock.

    En bra fotbollsmatch är spännande att se på. Men det är underhållning och jag kan till denna dag inte nämna en enda fotbollsspelare som har ett IQ över 70.

    U står väl för Ungdomslag? Orkar inte ens googla på det.

    För att sammanfatta PH inlägg: Sveriges U21 är så kasst att de inte ens klarar av att vinna en enda av 5-10 matcher på egna meriter. Sedan lyckas EN, jag säger det igen, EN målvakt slänga sig åt rätt håll och putta ut en tåfjutt, och sedan är det icke-existerande Sverige världsmästare i U-fotboll?

    Gääääääsp …

  5. Risto Matinen skriver:

    Är inte heller någon sportbeundrare och tittar/läser ytterst lite om saken. Frugan ser mer på sport än jag, så det säger väl en del. Bandy har jag gillat, men det blir lite av det numera. Enda av intresse är trav. För att vinna stålar…

    Senast det var VM i fotboll såg jag ingen match. Försökte se finalen, men somnade på soffan. Däremot är jag bra på att gissa. Sa till frugan innan VM-start, att Tyskland vinner, och om jag inte missminner mig, så blev det så.

    Är det inte larvigt att vuxna springer efter en boll och åstadkommer ingenting. Sjukt stora pengar kan de bästa dock tjäna, så jag förstår att det förekommer.

    Jag däremot, sysslar med riktigt karlgöra (frugans vokabulär). Renoverar kåken. Byter tak i två inredda källarrum, som föregående ägare inte konstruerat eller byggt rätt. Vitlasering av mörkade obehandlade träpaneler, nya golv, osv. Tre nya golv. Ett rum nästan klart, bara lister ligger och väntar. Bla, bla, bla, ska inte trötta dig/er med allt som måste göras/gjorts.

    En trapp/entré har kastat in handduken. Köpte virke idag för att bygga en liten kombinerad pyttealtan (har redan två) med trapp. Där ska man kunna sitta med morgonsol och t.ex. fika.

    Nu blev det plötsligt så sabla varmt, att jag för att både njuta av vädret och orka något, nöjt mig med att städa garaget…

    • Peter Harold skriver:

      Det finns ett intresse hos publiken för byggandet av hem också. Temat handlar om att man är opraktisk eller lat, och sen kommer nå arg snubbe från TV och bygger allt åt en. Konceptet används även inom ekonomi; man slutar betala sina räkningar, lånar massor av pengar och köper strunt. Sen kommer två allvarliga män och ett kamerateam och ser till att allt går ihop igen.

      TV fostrar och skapar…

  6. Cello Jr skriver:

    Skön sågning av stupiditeten hos allmänheten. Hysterin kring evenemanget en form av härskarteknik à la den romerska om bröd och skådespel. ”Jag vill se feta människor omkring mig.”

    Som Karl Marx sa: ”Sport är ett opium för folket.” Den intellektuella nivån på sportintresserade kan illustreras med följande lilla anekdot om den eminente tv-kommentatorn Putte Kock: ”Putte Kock refererar en fotbollsmatch och säger flera gånger i direktsändning att ”negern löper på vänsterkanten”, ”där nickar negern”, ”negern slår ut till inkast” etc. Hemmastudion blir mer och mer förfärad och försöker att till Putte få fram det olämpliga i att säga ”negern”. Eftersom förbindelsen mellan studion i Sverige och Putte på plats inte är den bästa hör dock Putte inte riktigt vad studion säger. De försöker bokstavera: ”Putte, du kan inte säga neger, Niklas Erik Gustav Erik Rudolf, neger.” Varvid Putte replikerar: ”Konstigt, de säger hemifrån att negern skulle heta Niklas Erik Gustav, men det tror jag inte ett ögonblick på.”

    Varför kan de inte klona Putte och låta honom återuppstå i tv-sporten.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

