Semester för Bertie

Bästa läsare!

Jag har drabbats av semester. Eftersom jag i samband med bilbytet tappade några hästkrafter men får varje tank att räcka nästan 40% längre så befinner jag mig väldigt mycket ute på vägarna. Och vilka vägar sen! Asfalterade och krokiga, dragna genom ljusa tallskogar och genom dystert mörka granskogar, och här och var bryter en och annan bruksbygd fram. Jag har farit kors och tvärs genom Dalarna, Västmanland och Sörmland och kommit fram till att det mesta av Sverige fortfarande är vackert.

Till semestern hör också tid för läsning. Och vad jag läst. Och jag har läst om sådant som jag skulle kunna destillera till en och annan blogpost. Men det får vänta eftersom jag är bara hemma i all hast för att tvätta kläder och packa inför nästa resa.

Jag skall dock komma med en bekännelse. Jag gjorde en nygammal bekantskap i böckernas värld. En bekantskap som säkert förvånar läsare av Skrivarens Blogg att jag inte gjort tidigare i en mer direkt form. Om jag får utnämna en brittisk TV-komedi som världens bästa så väljer jag ”Jeeves & Woster” med skådespelarna Stephen Fry och Hugh Laurie. Det faktum att jag kommer ihåg deras namn utan att behöva googla säger en hel del om vilket intryck den TV-serien gjort på mig. Naturligtvis har jag DVD-boxarna.

Men denna sommar har jag gjort det jag sagt att jag skall göra sedan länge, nämligen läsa P.G. Wodehouse böcker. Läsa! Inte titta på TV.

Jag ser min läsares haka falla ner på bröstet med en ljudlig dunk. Vad, har Peter Harold – blogskribenten mitt uppe i sin medelålderskris – aldrig läst en bok av P.G. Wodehouse? Aldrig någonsin tidigare?

Japp. Det är fakta. Jag har ju sällan köpt någon skönlitteratur att föra upp i min privatbibliotek, utan mest hållit mig till de ämnen jag varit mest intresserad av. Men nu tycks det som att min salig farfars samling av P.G. Woodehouse skall få en ny ägare, antingen Västerås kommun (soptippen) eller någon annan. Och ett smakprov har sänts mig för att se ifall jag är någon annan. Och mycket tyder på att jag kommer acceptera det erbjudandet. Herregud, varenda rad i dessa böcker är ju fulla med humor.

Jag har bara ett enda aber med böckerna om Jeeves och Woster. Jag har svårt att relatera till karaktärerna. Jag är ngen bortskämd överklasslyngel. Och jag har inte Jeeves ordningssinne. Än mindre hans klipskhet. Å andra sidan är jag inte lika korkad som Wooster. I vart fall vill jag inte erkänna det. Och inte har jag några fastrar, varken goda eller onda.

Jag skulle dock behöva en Jeeves. I synnerhet nu när jag försöker att packa. Sossarna har ju makten nu; gick de inte till val på en betjänt-reform vid förr-förra valet? Jag vill minnas att Veronika Palm eller någon annan Stockholmssosse lovade att det skulle vara möjligt att plocka upp en betjänt på tunnelbanan. Nu har ju sossarna makten, både över landet och i huvudstaden. Var är min betjänt? Visst ja, Veronika Palm är ju upptagen med att försöka förbjuda kommersiell porr.

Nej, skratta inte. De här idioterna har lyckats förbjuda en massa saker. Och gärna medelst lagar som man kan ändamålsglida hela vägen till Gulagsamhället på. Jag hatar sossar och mygg. ”Jag hatar sossar och mygg” – med de fem orden skulle jag vilja beskriva min sommar.

Njut, kära medborgare!

Hälsar eder Bertie Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Privat. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Semester för Bertie

  1. Assar skriver:

    Håller med, ”Jeeves & Woster” är en fantastiskt rolig serie.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

