”Goverment” – om hur jag undrade varför Microsofts rättstavningsprogram kunde vara så dyslektiskt.

Bästa läsare!

Mången vänstertomte har roat sig kungligt över att Sverigedemokraterna under sin ”Vi-ber-om-ursäkt-för-alla-smutsiga-tiggare-som sitter-i-vägen”-kampanj råkade stava ordet ”government” felaktigt (man skrev ”goverment”). Men jag har en stark känsla av att 8 av 10 passerat nämnda reklamskyltar inte reagerat på denna stavning.

Jag skulle dock ha varit den nionde eller 10:e personen och skakat på huvudet och suckat. Inte över att (SD) stavat fel, utan därför att det hela skulle påminna mig om ett oerhört pinsamt ögonblick i mitt värv som skribent.

Det hände sig att jag satt och författade ett blogginlägg för något år sedan. Det överintelligenta rättstavningsprogrammet som i en och samma text tydligen har förmåga att lista ut att jag växlar mellan svenska och engelska envisades med att ändå felmarkera ett av de engelska orden. Goverment. För säkerhets skull markerade jag ordet och bokade i att det var English. Men den röda markeringen var kvar. Jag raderade, skrev ”goverment” igen, givetvis med samma resultat. Jag markerade hela texten som English i rättstavningsprogrammet, med resultatet att allt blev rödmarkerat, inklusive ”goverment”.

” – What the fork…?!?!” utbrast jag ilsket.

Eftersom jag hatar WIN8 redan från grunden är min tröskel för raseriutbrott så låg att om det vore en riktig tröskel till en offentlig lokal skulle den godkänts av DHR. Den dag jag har råd att köpa en Mac och lyckats överföra all porr… jag menar, alla viktiga dokument, skall jag leka Reagan vs Hinckley med min PC. Och jag kommer inte vara Reagan. Jag menar, när jag bevisligen är smartare än den här datorn… *hybris* …varför skulle jag behandla den med nåd?

Jag sansade mig. Kanske inte Bill Gates låg bakom det här. Det kunde inte vara drivrutinens fel att programmet inte klarar av att godkänna ett så vanligt ord som gover…  hm, vänta nu… Och så bläddrade jag i min engelsk-svenska ordbok. Tablå…! G-o-v-e-r-n-m-e-n-t.

Vet ni, om man googlar på ”goverment” får man 13,9 miljoner träffar. Vissa leder till och med till den svenska regeringen (och i text finns också det felstavade ordet ”goverment”). Söker man på den korrekta stavningen får man typ 14 miljarder träffar. Jag är sålunda ganska säker på att en och annan av de vänster-, mitten- och högertomtar som hånat SD:s felstavning haft ett anslag av nervositet i sitt skratt. Ty detta är ett av de vanligast felstavade ord på engelska, näst efter fork… De har nog själva stavat fel.

I övrigt noterar jag att det svenska samhället fungerar precis som det skall göra i en kultur-marxistisk stat: någon kommer med ett obekvämt budskap, detta fördöms av ”intelligentian” som via Twitter uppmanar stormtrupperna att agera – vilket de gör – och den skattefinansierade aktör som är satt att upprätthålla lag och ordning står lugnt vid sidan av och observerar. Skillnaden mot fascism-  ifråga om de inblandades agerande – har blivit hårfin.

Det är så här yttrandefrihet fungerar i Sverige 2015. Kan vi se en trend för 2016 och 2017? Njae, jag anar snarare vad vi inte kan se. Jag tror inte att så värst många fler människor kommer att ansluta sig till den våldsbenägna vänstern. Men jag tror att de inte heller kommer träda tillbaka. Fler aktioner är att vänta. I takt med att allt fler vanliga människor lämnar sina gamla partier och istället lägger sina sympatier på SD kommer vänstern att öka intensiteten på sin verksamhet.

Detta vet förstås de människor som befinner sig ideologiskt sett ganska djupt förankrade i den nationalistiska rörelsen. Ju mer våldsvänstern (och här måste vi inkludera medieanlitade papegojor som Henrik Arnstad, och andra Twitter-aktivister, som skapar en oberättigad fientlighet mot SD och dess sympatier genom sina inte alltför genomtänkta argument) trappar upp sin kamp, desto större är risken att en motreaktion uppstår.

Om jag får spekulera så misstänker jag att denna motreaktion från den nationalistiska sidan är precis det Henrik Arnstad med många i hans ideologiska sfär gärna vill se. Man vill att ”Sverige-vännerna” mobiliserar sig, för just denna reaktion kommer få Arnstad et Cie att utbrista i ett ”Se, vad var det jag sa!”. Någon självrannsakan kommer inte äga rum. Och vänstern älskar allt som har med kamp att göra, vare sig det är med sprayfärg eller tillhyggen.

Henrik Arnstad påminner mig lite om den där stygga lilla pojken som leker intill fågeldammen vid parken, som först kastar jord mot änderna, och sen jagar ankorna längs vattenkanten under upprymt skrattande. Men sen vänder sig en av gässen och nyper honom i benet, vilket får honom att gråtande springa tillbaka till sin mamma. Och när han gråtit ut i hennes knä springer han tillbaka ner mot dammen och fortsätter att jaga fåglarna, och känner triumfen skölja honom när inga längre är kvar på land. När jag ser såna barn får jag lust att slänga dem i vattnet. Skulle vara skönt att göra samma sak med Henrik Arnstad också. Han skulle behöva svalka av sig.

Hälsar eder Peter Harold (ej SD-väljare)

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till ”Goverment” – om hur jag undrade varför Microsofts rättstavningsprogram kunde vara så dyslektiskt.

  1. Jag råkade själv ut för stormtrupperna i våras efter Trolljägarna. Att deras idiotier drabbar oskyldiga människor också som mina grannar och bostadsbolaget retar gallfeber på mig. Den lokala AFA-cellen kan skatta sig lycklig att undertecknad är så långt från Rambo som det bara går. Men man kan ju alltid få drömma. Vad gött det hade varit att få spöa upp dom bortskämda curlade överklassungdomarna för en gångs skull.

    • Peter Harold skriver:

      Det är så det går till; de vill ”straffa” folk för att rättssystemet inte betjänar dem. Så då åker de istället runt och försöker jaga upp antipati för personen i dennes omgivning. De ringer ju runt till arbetskollegor och chefer, allt för att försöka få folk att vända sig emot vederbörande.

  2. Rune skriver:

    Har det någon betydelse hur detta ord stavas? De engelskspråkiga uttalar ju ändå inte orden som de stavas.

    • Peter Harold skriver:

      Så sant, så sant. Jag har faktiskt funderat på när det engelska skriftspråket skall utvecklas så att det harmoniserar med hur det uttalas.

      • Rune skriver:

        Engelskan har väl i stort sett samma stavning som på femtonhundratalet? Skulle vara intressant att se vårt nuvarande svenska språk stavas på femtonhundratalssätt.

      • Anna skriver:

        Det beror väl också på vem den engelsktalande är? Jag kan höra n:et även om det är rätt stumt. Storbritannien har behållit stilen, medan USA gärna förkortar allt som går att förkorta. Men så tycker du ju också att det är för långt till popcorn-skålen…

        Ponera att engelskans ”Govern” skulle bli ”Gover”. Då blir den regerande en ”Goveror” istället för en ”Governor”. Vad är en ”Goveror”? Konsonanterna finns där av en anledning. Hade faktiskt sett att det fanns kvar en del av gammelsvenskan i vokabuläret, då det krävs fler tänder i munnen för att uttala ord som mest innehåller vokaler. Bara som exempel…

  3. Anna skriver:

    Jag har blivit så van vid att se stavfel överallt att jag blivit så luttrad att jag faktiskt slutat att påpeka det pinsamma faktumet, för felstavarna. En gång i tiden sa jag till i mataffären när de stavat lustigt, som ”köt” (kött) ”eklogiskt” eller tom ecklogiskt, köpa 2 betala för 3, och annat komiskt. Men det har blivit så vanligt att jag blivit en windows 8 själv…

    Hade jag sett banderollerna live hade jag nog blivit generad å deras vägnar. Just för att jag anmälde mig som frivillig i lokala partiet på den tiden jag sökte efter jobb- och nämnde just det här med att jag såg alla felstavningar. Men men, det var lika så väl det ändå, med facit i hand. Ett facit de hellre anlitade windows 8 för att göra gratisjobbet…

    Man får det man betalar för, borde väl bli dagens lärdom. Vänstern älskar allt som sammanför de och ger de en ursäkt för att få utlopp för sin energi. Detsamma gäller för nationalister, men till skillnad från vänsterfolket så har nationalisterna något de aldrig kan få; en identitet som sammanför de, lika självklar som färgen på deras hud. Vänstern i Sverige blir allt svagare ju fler som Sveriges politiker tar emot. Något som vänstervänner inte kan hantera och vägrar förstå.

    Sverige och Skandinaviens vänner av genetiksamfund, växer sig däremot starkare allt eftersom ”mångfalden” begår övergrepp på våra samhällen. Jag tror att svenskarnas partis nedläggning, egentligen bara är en dimridå. Fler av de verksamma blir i högre grad mer beroende av att jobba med annat, men det har ju redan resten av oss insett för länge sen. De största fondgivarna har gått i graven och deras arvtagare är inte intresserade av att fortsätta med fondernas autogiron. Det är bara en gissning, kan ha helt fel också. Men jag tror att i Sverige och i resten av norden- växer sig den nationella rörelsen allt starkare. Vilket jag se som att det sunda förnuftet ändå segrar till slut.

    Det sunda förnuftet inser framför allt att den äkta kampen består i att ha tålamod och jobba saktmodigt och aldrig svika sina ideal.

    • Peter Harold skriver:

      Du nämner någonting som är väldigt viktigt, och det är att alla opinionsbildande verksamheter behöver pengar. Även om folk kan blogga gratis på Internet så är det ett faktum att det behövs pengar till arrangemang, möteslokaler, reseersättningar, trycksaker, tillståndsavgifter, och gud vet vad.

  4. Sofia skriver:

    Otrooooooooligt!

    • Sofia skriver:

      SL´s nya ”policy” är alltså att inte ha reklam i taket därför att det är en säkerhetsrisk om resenärer river ned dem!!!

    • Peter Harold skriver:

      Ha ha, det där var humor.🙂

    • Anna skriver:

      Hmm- den här datorn har kraschat och har räddat den a´la snabbversionen… Har en ny dator som jag fått men det tar tid att ställa in den rätt så den börjar jag använda efter flytten osv… Kan inte se klippet. Finns det ngn annan länk till klippet? SL är min favorit att vara irriterad på. Så ser gärna klippet. SL bjuder på en oändlig oas av saker att avsky och ifrågasätta. Varför ingen luft/ öppningsbara fönster? Var det en oändlig mängd idioter som fick halsen schavotterad när de stack ut huvet från fönstren? På den gamla ”goda” tiden när fönstren gick att öppna? Hur många resenärer som lider av klaustrofobi- tvingas nu att åka färdtjänsttaxi i dessa tider? Hur många barn, fulla gubbar och festande ungdomar- eller bara vanligt hederligt folk som lider av synfel eller bara går långsammare än vad SL anser är normen- har klämt sig i giljotinspärrarna?

      Varför finns det fortfarande spärrexpeditörer? Fastän de inte gör något eftersom alla resenärerna ändå betalar vi automaterna? Enda ställena där de här expeditörerna har ngt att göra är väl vid brommaplan, Skanstull eller andra få knutpunkter.

      Behåller man dessa för att SL ser som sin största uppgift att ordna jobb åt invandrare?

      Ingen luft, otrevliga stressiga miljöer, varmt och unket. Bussfiler endast på vissa sträckor. Varför bussfil på ekerösidan, medan ingen bussfil fram till brommarondellen… Som sagt var- en oändlig brunn som aldrig sinar, medan ingen verkar ifrågasätta eller ställa krav på SL. Vart går pengarna när SL påstår sig gå back? Tycker att SL speglar svenska samhället glasklart. Alla som har råd att välja ressätt tar bilen. Vi andra görs osynliga. SLchefen lär vi nog aldrig se på tunnelbanan eller bussen.

  5. Risto Matinen skriver:

    Ja, rättstavningsfunktioner kan ha sina brister, minst sagt. Värst är väl de för mobiltelefoner och surfplattor?!

    Minns när jag för flera år sedan skulle åka till en K-holme för behövligt sol- och badsemester, under vintern. Kom på att jag borde meddela min uppdragsgivare (jobbar som konsult) att de kan nå mig ifall det behövs. Skrev: Jag kan nås via e-post, eftersom jag tar med mig min resedator. En pytteliten dator då. Numera räcker det med att ta med telefonen. ”Rättstavningsfunktionen” ändrade slutet av meningen till: ”min respirator”. De undrade hur sjuk jag var, som behövde ta med en sådan apparat på semestern…

    Idag skulle jag söka efter hemsidan till Jula via surfplattan, där vi som tvingas/behöver göra ”karlgöra” gärna botaniserar bland billiga verktyg. Nä, vägrade ta Jula om jag tryckte ett mellanslag efter ordet. Det blev det kula, istället…

    • Peter Harold skriver:

      Åh, värst var väl gamla Nokia, minns jag. Den var visst inställd med autokorrigering som default. Jag lyckades aldrig lära mig hur den fungerade. Fast i ditt fall blev det ganska komiskt, he he!🙂

    • Anna skriver:

      hahaha- respiratorn var askul! Får man ladda den med lustgas eller annat kul så tar jag gärna den med mig, istället för datorn! Asgarv! Tack för den- nu har jag något komiskt att uppta mina tankar under den sista veckans resa till och från mupp-gettot-skola-jobb. (Ja, man kan gå i ”skolan” även på sommaren om man behöver sommarfritids, vilket min son verkar tycka är värre/ jobbigare än riktig skola… Fördelen med det här är att han ser fram emot riktiga skolan nästa vecka! Om jag vore som du, Risto- hade jag mailat dina kunder som gjort sig lustiga på din bekostnad- en bild av hur du sitter med din respirator och en jättestor dator (bara för att vara lustig och 90-talsohipp) och utför ditt arbete…

      Hehe.

  6. cfr skriver:

    …..hmmmm………så Harold röstar alltså direkt eller indirekt för Miljöpartiets invandringspolitik?

    • Peter Harold skriver:

      Ha ha, Peter Harold får inte rösta, eftersom de rättrådiga valarbetarna hade plockat bort de valsedlar han ville använda.

      Dock har jag funderat på att ge mig in i politiken på riktigt och stoppa MP:s politik på alla dess fronter.

  7. Sofia skriver:

    Stringent och lysande argumentation mot PK:

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

