IKEA Västerås: Tänk om offren haft laglig rätt att försvara sina liv!

Bästa läsare!

Jag har aldrig gillat IKEA. Jag har absolut ingenting emot att verksamheten existerar, tro inte annat. Men jag åker hellre runt på loppmarknader för att hitta någon möbel med mer själ än vad Ingvar Kamprads spånskivor kan erbjuda i ihopskruvat skick. När det sedan gäller upplevelsen av IKEA-butikerna så är det jämt skägg mellan dessa och ett besök hos tandläkaren. D.v.s. varken njutningsfullt eller billigt.

Men trots detta negativa intryck är IKEA – åtminstone enligt SFI – svenska folkets nya kyrka. Här köper man bokhyllan Billy, köksstolen Öglan och matbordet Ingo. Sedan åker man hem, försöker skruva ihop prylarna och blir osams med partnern. IKEA och semesterresor, där har ni de största hoten mot äktenskapet. Alkohol och övertid kommer först längre ner på listan…

Ok, åter till IKEA Västerås. Jag behöver knappast formulera någon resumé över vad som skedde där igår. Men fakta idag tycks vara att två asylsökande eritreaner var i Västerås för ett möte med Migrationsverket, varefter de åkte ut till Erikslund (mina gamla svampmarker, om intresseklubben bryr sig, gott om trattkantarell och trumpetsvamp) och gick in på IKEA där åtminstone den ene eritreanen högg ner en kvinna och hennes vuxne son.

Det har spekulerats i huruvida detta var ett terrordåd eller inte. Många säger ”inte” eftersom åtminstone den ene gärningsmannen – han som skriker som en flicka på busshållplatsen enligt filmklippet – är koptisk. Med andra ord kristen. Denna omständighet sägs vara bevis för att de två männen inte är terrorister. Men jag är rädd för att deras dåd ändå kommer få politiska följder.

Det svenska statssamhället har nämligen redan reagerat. Två personer som ansöker om asyl i Sverige hugger ner och dödar två svenskar. Det svenska statssamhället svarar med att öka den polisiära närvaron vid flyktingförläggningarna för att skydda… flyktingarna. Det är alltså den första reaktionen av statssamhället…!

Jag bävar för den andra reaktionen. Men jag kan ändå förutse den.

Staten – som styrs av åtta partier med kollektivistisk värdegrund och sju partier i ohelig allians för att utestänga parti n:o 8 som de är mer ideologiskt besläktade med än vad de någonsin vågar erkänna – kommer att göra allt för att ”stävja mörkerkrafterna i samhället”.

Dessa partier och politiker kommer resonera enligt följande: de två gärningsmännen attackerade sina offer för att de inte vill tillbaka till sina hemländer. Sju-klöverns lösning: ge alla asylsökande uppehållstillstånd så att de inte skadar fler oskyldiga människor. Jag törs slå vad om en 20-lapp om att åtminstone några ungdomsförbundspolitiker kommer föreslå detta. Eventuellt redan under kommande antirasist-manifestationer som lär följa nu när två utlänningar dödat svenskar.

För min egen del är frågan mer komplex. Det finns två scenarios, A respektive B, och dessa skiljer sig åt.

Scenario A är det obestridliga faktum att vi har en stat som pungslår skattebetalare, företagare och konsumenter. Hur mycket jag än vill ändra på den saken (redovisas under scenario B) så är det så att staten tar mina pengar och delar ut dessa till andra (intill den dagen jag kommer på ett sätt att få tillbaka stålarna). Sålunda anser jag att det är statens förbannade plikt att varje skattekrona skall användas så effektivt som möjligt.

Detta innebär att nödlidande människor skall få hjälp där de lever och verkar. Sverige är inte ett optimalt land för krigsoffer med posttraumatisk stress. Bara en sådan sak som att rycka upp traumatiserade människor från sina kulturella rötter och tvinga dem att leva efter vår egen kultur är snarare en riskfaktor än någonting annat. Jag säger detta eftersom jag misstänker att de två asylsökande gärningsmännen har någon form av psykisk störning som kan vara orsakad av ett äldre trauma. Men mitt resonemang fungerar generellt.

Sålunda skall bistånd och humanitära insatser utföras så nära oros- och krishärden som möjligt. En hel negerby i Afrika kan få rent rinnande vatten och ett solkraftverk för vad ett ensamkommande skäggbarn kostar under ett par månader.

Men vi kan inte stanna vid detta. Utöver att hjälpa till där hjälpen behövs är det också svenska statens skyldighet att verka för att skademinimera kriserna. I detta ingår alltså att våga tala sanning om krisernas uppkomst och våga ta ställning för de realistiska lösningar som kan ge fred. Att som idag låta svenska UD fungera som ett lokalkontor för Vita huset och Bryssel/Strassbourg är ett hån mot krigens alla offer. Vi lever i en tid där världspolisen är den största busen. Tyvärr.

Scenario B är dock att föredra. Där har libertarianerna avskaffat förbudet mot att bära vapen för självförsvar. De knivhuggande eritreanerna hade idag haft var sitt kulhål i pannan (eller åtminstone den av de två som utförde dådet) och den mördade kvinna och hennes son skulle ha varit i livet idag om det varit lagligt att vara beväpnad.

För uppriktigt sagt, hur många går fram och avväpnar en gapande afrikan med en blodig kniv i högsta hugg? Få gör det. Det är inte många som har IS i magen att rycka till sig ett exemplar av stekpannan Senior för 249 kr och dänga den i skallen på knivmördaren. De flesta andra försöker nog – vilket säkert är klokt – att fly från platsen så fort som möjligt. Inte minst därför att islamistisk fanatiker är den första tanken som slår en i en dylik situation. Ja, alternativt ”Det är nog bara en filminspelning; vi smyger förbi här”. Tro mig, det finns folk som promenerat i lugn och ro förbi bankkontor medan rånarna rusat ut och inte brytt sig alls. Det finns de som påstår att jag är en av dem.

I scenario B skulle inte heller staten kunna norpa till sig skattepengar för att göda Bert Karlsson och andra förläggningsbaroner och använda kustbevakningen som färjetransport från Afrika. I scenario B skulle det snarare vara så att organisationer som Röda korset väljer ut sina värst drabbade hjälpmottagare, och som transporterar hit dem och tar hand om dessa under hela tiden. Med andra ord, Röda korset skulle se till att deras ”gäster” inte åker omkring och stabbar ner folk, begår inbrott eller grova stölder. Och Röda korset skulle bara kunna göra detta med pengar som folk donerar frivilligt. Tro mig, Röda korset och liknande organisationer skulle faktiskt må väldigt bra av detta. Plus alla nödställda runt om i världen.

Hälsar eder Peter Harold

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff, Krig & fred. Bokmärk permalänken.

35 kommentarer till IKEA Västerås: Tänk om offren haft laglig rätt att försvara sina liv!

  1. Martin skriver:

    Jag tycker det här var en läbbig och hemsk artikel. Statens enda tänkbara funktion är att vara till nytta för medborgarna. De som arbetar i staten har ingen annan funktion. Men här argumenterar alltså en person som låtsas vara ”libertarian” (ha!) för att staten skall konfiskera medborgarnas pengar och bedriva välgörenhet med dem enligt byråkraters och funktionärers skön. Och samme person visar ingen som helst medvetenhet om att politikers enda existensberättigande finns i att gynna medborgarna. Som libertarian betraktat är Harold en charlatan.

    Citat för att illustrera mitt resonemang:
    ”Detta innebär att nödlidande människor skall få hjälp där de lever och verkar. Sverige är inte ett optimalt land för krigsoffer med posttraumatisk stress. Bara en sådan sak som att rycka upp traumatiserade människor från sina kulturella rötter och tvinga dem att leva efter vår egen kultur är snarare en riskfaktor än någonting annat. Jag säger detta eftersom jag misstänker att de två asylsökande gärningsmännen har någon form av psykisk störning som kan vara orsakad av ett äldre trauma. Men mitt resonemang fungerar generellt.

    Sålunda skall bistånd och humanitära insatser utföras så nära oros- och krishärden som möjligt. En hel negerby i Afrika kan få rent rinnande vatten och ett solkraftverk för vad ett ensamkommande skäggbarn kostar under ett par månader.”

    • Peter Harold skriver:

      Jag förstår inte vad du får mig till att bli en charlatan. Jag är ju tydlig med att scenario A baseras på en samhällsordning som vi har idag – en ordning som inte är libertariansk, men som man som libertarian har all rätt att ha synpunkter på. Som jag skrev: ”Scenario A är det obestridliga faktum att vi har en stat som pungslår skattebetalare, företagare och konsumenter” och att under nuvarande ordning ”anser jag att det är statens förbannade plikt att varje skattekrona skall användas så effektivt som möjligt.” Det betyder inte att jag tycker att det är rätt av staten att ta skatt. Det framgår ju tydligt av min presentation av scenario B som jag formulerar ur ett libertarianskt perspektiv. Att jag ö h t nämner scenario A är därför att jag tror att folk behöver en ”brygga” mellan dagens ordning och till den anarko-kapitalistiska ordningen.

  2. Martin skriver:

    Medborgarnas rätt att beväpna sig håller jag däremot helt med om!

  3. Pontus skriver:

    Jag kanske inte skulle använda lika hårda ord men jag håller med Martin i sak. All välgörenhet där givaren själv inte har någon vinst än en egotripp är skadlig både för givare och mottagare, och är oavsett dess effektivitet absolut ingenting som staten ska hålla på med.

    • Peter Harold skriver:

      Som jag säger, staten har idag rätt att stjä… jag menar, ta ut skatt, och som skattebetalare – och libertarian – har man rätt att ha synpunkter på hur denna skatt används. Så länge som vi libertarianer inte stiftar lagen får vi förhålla oss till det faktiska förhållandet som råder. Och därför kommer scenario A upp på dagordningen först, innan vi kan gå vidare med scenario B.

  4. Anna skriver:

    Ja, enligt Martin och andra libertariantroende innehåller deras bibel något som käre Peter Harold inte har: Den fyrkantiga formel som helt går ut på att inte ett korvöres skatt ska spenderas på annat än statens egna försorg. Det som gör att jag och en hel del andra, som däremot INTE är övertygade snålmoderater eller ”libertarianer” eller ens en gång kristdemokrater eller puritaner av något annat slag- har fattat tycke för den här libertarianism som Peter genom sin blogg- gjort mig betänksam- hade ingen annan klarat av att göra. Jag tycker DET är en bedrift som få eller kanske ingen- klarar av att göra i dagens samhälle. Peter har en begåvning att se runt och omkring sig. Inte i en fyrkant. Och kan man det så lyckas man med att överbrygga klyftor och skapa ett förnuft i kaoset. Jag tror att Peter ser det här sambandet mellan hur statens satsningar slår ut helt fel och kommer med en lösning istället för att
    vägra ta av sig sina gamla glasögon som blivit förlegade iochmed försämrat synfält. Det är det alltför många som gör redan. Jag tycker att det är jävligt strongt av dig, Peter- att trots att du har dina djupt rotade frihetstankar och ideologier- klarar av att vidga vyerna. Håller med dig fullständigt om vad som skulle lösa statens dilemma med felsatsningar. Vore politikerna som du hade du fått jävligt många röster. Det är precis så här man ska tänka. Hjälp på plats. Det är många som nu inser hur svenskt rättsväsende fungerar. Staten är räddare för sitt rykte och för upplopp- än måna om sitt egna folk.

    Nu är det svart på vitt. Förresten- det här har inget alls med artikeln att göra- men i dag när jag köpt en magnum Classic i pressbyrån i solna på väg till att hämta sonen på fritids bredvid- ser jag hur den hemlösa kvinnan i parken- har sex (eller vadfan det nu var) med den lokala tiggargubben.

    Jag är traumatiserad. Hoppas hon fick mycket betalt. Eller är det hon som ska betala, kanske?
    Rösta på länken nedanför….

  5. Anna skriver:

    Jag menar att det är blåögt att tro att en ideologi kan bli adopterad, sådär rätt av- av ett samhälle. Om man verkligen vill påverka så måste man påverka i någon grad först och sen mer och mer. Det här fattade ju moderaterna. Gick ju inte så bra för de, men de lever ju på den andra sidans motgångar. Vore skönt med ett tredje alternativ, som inte är SD. Och ett öppnare parti och ideologi. Tycker att du Peter- är ute på helt rätt spår. Ska man nu betala skatt och folk vill betala skatt- så ska man åtminstone se till att staten använder pengarna på ett bra sätt. Att svenska folket vill betala skatt är ju faktiskt inget som ifrågasätts på riktigt. Snarare är det informationen som fattas folket.

  6. Anna skriver:

    Jag bidrar med mitt alldeles egna förslag härmed (proposition) till regeringen: Alla medborgare skall, innan de lägger sin röst på något som har med skattefinansiering att göra- jobba minst ett halvår i hemtjänsten. Efter detta mandomsprov kan de lägga sin röst. Tänk- vilken skillnad de hade gjort för utfallet.

    Nu ska jag stänga av. God natt. Sov gott- låt inte bedbugs bite. (Om du bor i ett getto lär de göra det oavsett hur söta drömmar du drömmer). Då är det komat som gäller, plus ett icke rekommenderat intag av alkohol samt allehanda andra hjälpmedel. Tänk på andra- men gärna i närområdet. Usch- jag tänker på hemlösa tanten som bor i skytteholmsparken. Inte för att jag tror att det värsta hon råkat ut för skulle vara tiggargubbens neddragna gylf (något annat tror jag inte hon uppfattat, faktiskt) men för det sätt som Solna stad behandlat henne. Varför bor det en svensk hemlös tant i min ålder- i en park med alla sina tillhörigheter inskrymda i en butiksvagn i närförort till Stockholm? Usch igen, jag har inte pratat med henne men jag undrar ändå vadfaan solna är för jävla kommun?

    Moderatkommun är den ju bevisligen. Enligt mig är Solna stad värre än den gubbe som köpt sex för en 6-pack öl eller vad det nu var hon fick. Irriterar mig mycket att jag kanske är den enda som ställer frågan…

    • Peter Harold skriver:

      Vissa människor kan inte inordna sig i det inrutade Svensson-livet. Samhället är inte anpassat för dessa människor. Det finns ingen ensam täppa för dem att vara på, mer än den egna kundvagnen som de drar omkring med. Det är sorgligt.

      • Anna skriver:

        Men frågan här var ju varför detta fenomen uppträder i moderatkommuner som anammat ett visst bemötande av de här individerna. Inte faan har jag sett någon sån tant i Hagaparken eller annanstans i stockholms stad. Inte någon som permanent bor där iaf. Solna är en skabbig kommun. Mycket korruption. Businessen är nöjd (företagen) medans barn och medborgare i underläge nonchas bort totalt.

        Jag säger att det i Sverige blir mer och mer av den här varianten av milsvida skillnader i levnadsvillkor. Moderatkommunerna skiljer sig markant från sossekommunerna.

        • Peter Harold skriver:

          Det kan ju vara sant. När det gäller Stockholmsområdet tycker jag dock att det är ju en geografisk närhet som gör att man snabbt kan passera kommungränser, så jag skulle vilja gissa att det lite hänger på vad som attraherar denna typ av människor. Finns det tiggarläger i Solna också?

          • Anna skriver:

            Tiggarläger vet jag inget om. Har bara farit runt som en tätting mellan solna centrum via brommaplan/ blå tunnelbanelinje från stan i ett års tid. Inget tiggarläger nära centrum vad jag noterat. Vet inte om det finns ngt hela långa vägen från Hagaparkens början till slut. Skulle inte tro det. Men det visar egentligen inte på ngt eftersom det här med kommunernas medborgarpolicy gäller just medborgarna. Tiggare är ju inte medborgare. Ännu…

            • Peter Harold skriver:

              Jag tror inte att det finns något vid Hagaparken, för jag gick där i förr-förra helgen och vandrade till Solna. Nu bjuder nog kommunerna ut gratis härbärge åt dem, så det är väl inte lika många som sover ute. Det lev ju för mycket bajs i lekparkerna i Södermalm…

              • Anna skriver:

                Ja, det är finare att vara hemlös tiggare från andra länder, än att vara svensk och hemlös. Föreningarna och kyrkan och det fiiiina svenska folket med stoooora hjärtan- öppnar hellre plånkan och öppnar sina dörrar för de fina tiggarna än för våra svenska hemlösa. Det är sorgligt.

  7. Läsare skriver:

    Det Nya Spännande Sverige.

    Två kvinnor, 70 och 75 år gamla, utsattes på söndagskvällen för en väskryckning av fyra pojkar i 14-15-årsåldern. Den ena kvinnan drogs ned i marken och fick sedan motta ett flertal sparkar.

    Kvinnan som misshandlades bröt ena benet och den andra kvinnan har fått skador på ryggen och ena armbågen.

    https://www.flashback.org/t2605650

  8. Läsare skriver:

    TORSDAG 13 AUGUSTI 2015TIDNINGSINFORMATION

    En polishelikopter spanar efter bovar på natten.

    Publicerad 7/8 14:47

    Polishelikopter bevakar Malmö nattetid

    Susanna Nygren

    MALMÖ En polishelikopter ligger uppe i luften över Malmö varje natt och spanar efter bovar. 
    Det är nationell förstärkning efter alla sprängningar med handgranater och helikoptern bevakar allt som sker på marken.

    http://www.skd.se/2015/08/07/polishelikopter-bevakar-malmo-nattetid-2/

  9. Anna skriver:

    Ja, tanken har slagit mig rätt många gånger som boendes i blackebergsgettot: Helikoptrarna är inte här på nöjesturer. Helikopterpådrag får mig att känna mig som en jagad spelare i GTA. Inte tryggare, som det tydligen är meningen. Tror inte jag är ensam om upplevelsen. Tvärtemot som SL och media och polis gärna vill få oss alla att tro. ”Vi är här för att folk ska känna sig trygga- och så står de där med armarna i kors och bara står i vägen liksom. Eller förstör nöjet med att fiska från bryggan. Jävla typer! Om de bara hade varit ärliga med syftet bakom aktionerna hade ju liksom folk känt sig tryggare. Men de behandlar alla som ställer frågan som om de vore bakom flötet. Oavsett om de sitter och fiskar eller ej…

    • Peter Harold skriver:

      Hm, jag som hade tänkt ta en promenad från Drottningholmsvägen och längs Mälarstranden till Riddersvik. Kanske man är säker i dagsljus?

      • Anna skriver:

        Du kan nog ta den promenaden i dagsljus, ja. Överlag är det ju lugnt i bromma, det är närmare vällingspy som det blir jobbigt. Jag brukar säga att på brommasidan är det borgargetto medans längre västerut längs tunnelbanelinjen, är det blattegetto. Men bara man håller sig till promenadstråken en bit ifrån t-banespåren är Hässelby jättevackert. Gillar egentligen västerort. Riddersvik är jättefint.

        • Peter Harold skriver:

          Tack, då skall jag se till att få den där promenaden gjord innan det blir höstmörker. Fast det är klart, en storm över Mälaren skulle också vara fint att uppleva (från torra land).🙂

          • Vauen skriver:

            Ni som är hemma i Stockholm. Är det någon som vet om detta daghem finns kvar? …gissar att det inte kallas Negerbyn längre, trots att det kanske passar ännu bättre idag:

            • Vauen skriver:

              ca 13min in.

              • Anna skriver:

                I Skarpnäcksområdet och en bra bit in är det Carema som bonat in sig och satt sin prägel på närområdet sedan rätt lång tid tillbaks. Nu var det några år sedan jag jobbade där, men jag vet att själva skarpnäcksgården finns kvar. Ett boende där riskkapitalister gjort sig en hel förmögenhet på de hemlösa och drogmissbrukare som inte har som tvång att sluta med missbruket. Det är dock lite olika krav på de boende beroende på vilken huskropp de bor i. Tyckte det var skrämmande lite man gjorde för de som befann sig där. Jag kan tänka mig att det var en hel del påverkan som dessa boende hade på närområdet. Det är så skitmånga människor som lever vind för våg och som bara fungerar bra i ett kugghjul- det vinstdrivande kugghjulet för företagen och för de anställda som skiter i vad de gör, bara de får en lön…
                Nu får jag be om ursäkt om jag har helt fel angående kartan här. Tror att sköntorp är söderförort?

            • Peter Harold skriver:

              Japp, Sköntorpsgården finns kvar, men jag vet inte om namnet används fortfarande. Min kvalificerade gissning är att det inte gör det, ha ha! Årsta har en blandning av pensionärer, alkisar och journalister. Jag tror att det är fler asiater än negr… personer med afrikanskt påbrå i området. As a matter of fact, en thailändsk kvinna som jag känner flyttade från Rinkeby till Årsta, och hon sa att det var som att leva i en dröm nu.

  10. Vauen skriver:

    Augusti 2015 kommer folk minnas för två saker: SD fick sina affischer nedrivna av ett uppbåd av våldsamma vänsterextremister. Och två helt vanliga svenskar blev mördade i svenskarnas största tempel av uppenbart illegala invandrare. En hård vecka för mångkulturvurmare ur PR synvinkel! Bara de mest indoktrinerade kan få dessa saker till något som stärker deras tro på mångkulturen och dess förespråkare.

    IKEA behöver inte ta fram nått knivblock eller skärbräda med namnet Erikslund för att alla ska påminnas om vad som hände denna vecka. Jag gissar att många butiker inte kommer låta knivar ligga lättåtkomliga framöver. Så detta dåd kommer bli ihågkommet mycket länge! (iaf var gång man vill köpa en ny kniv)

  11. Risto Matinen skriver:

    Nja, även med skjutvapen är det svårt att försvara sig mot sådana attacker. Den som vill döda vilken som helst, kan göra det lätt.

    Nej, det krävs andra lösningar! Probledet är genetisk. Inga asylsökande släpps in, och de som inte kan avhysas direkt interneras. Vidare krävs speciell övergångslagstiftning där asylpolitik riskerar avrättning och i värsta/bästa fall avrättas hela mördarens släkt.

    • Risto Matinen skriver:

      Ja jäklar. Skrev ovanstående på mobiltelefonen och givetvis ändrade den orden efter jag sett var det första var.

      Givetvis skulle det inte stått ”asylpoliti” ovan, utan asylparasiter. Så blev det något annat fel också, men det lämnar jag därhän…

    • Peter Harold skriver:

      Kanske lite väl radikalt med att bestraffa hela släkten, men att undvika att få hit folk som är psyksjuka och krigsskadade är en god början. Men det enda vi kan göra nu är skademinimera.

  12. Anna skriver:

    Jag är emot diskriminering. Sverige ska inte ta emot några alls. Punkt. Alla länder ska skriva på avtal som går ut på att ge hjälp på plats. Vägrar deras länder att ge hjälpen till de nödlidande ska de som sitter i makten avrättas. Punkt.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

