Sent skall syndaren vakna – en bussresa med en f.d. ”batikhäxa” som bytt parti.

Bästa läsare!

Jag vet inte om jag berättade om detta, men jag var i Avesta för några veckor sedan och letade efter en affär som tydligen slagit igen. Då det som jag letade efter inte fanns kom jag att ränna fram och tillbaka genom centrum. Sålunda kunde jag snappa samtalsämnen vid caféborden i centrala Avesta. Och två samtalsämnen i vardera ände av gågatan handlade om Sverigedemokraterna. Och samtalen – av de fragment jag hann snappa upp – innehöll meningarna ” –Tyvärr har de rätt” respektive ” – Svenska politiker fattar ju ingenting, utom ‘de där’”. Hade jag varit SD:are hade jag nog varit stolt över att höra detta. Men den sympativåg som SD begåvats med är tyvärr inget att glädjas över; att var femte väljare nu överväger att rösta på SD är ett kvitto på att den svenska politiken lever sitt eget liv utan förankring hos medborgarna.

Man skulle här kanske kunna förklara bort rösterna i Avesta med Lena Sundström-resonemang, typ att avfärda dessa människors observationer med att de ”lever i glesbygd, är arga unga män, saknar högre utbildning”, etc. Men i båda fallen, i vardera ända av den bilfria delen av Kungsgatan, var det två grupper av fullvuxna och äldre medborgare, vilka satt i molnskenet (solen var i moln) och njöt sitt otium som folkpensionärer. Den första gruppen – med ”Tyvärr har de rätt” – var etniska svenskar i andra halvlek av mitt-i-livet. Den andra gruppen – ”Svenska politiker fattar ingenting” – såg ut att ha ett utomeuropeiskt ursprung, förutom den yngste som var i min ålder och såg ut som en balkan.

Härom dagen mötte jag en kvinnlig bussresenär som fördrev tiden i den långsamtgående och överfyllda bussen med att göra något så osvenskt som att konversera med sin stolsgranne. Det vill säga undertecknad. Och ganska snart ledde hon in samtalet på att hon inte känner igen sitt land, och att hon inte trivs med det. Hon betonade just det där med att inte trivas. Eftersom hon är född och uppvuxen i Sverige (Stockholm) så är det ju lite kymigt att inte längre gilla den plats man lever på. Man kan inte gå säker på IKEA längre. Man ser skyltar med budskap som inte kan läsas. Folk går klädda på underliga sätt, och de kommunicerar på samma obegripliga sätt som de oläsbara skyltarna. Ja, kort och gott så rabblade den äldre damen upp minst ett dussin punkter som betraktas som ”främlingsfientliga”.

Damen skämdes själv. Hon vill inte gärna känna så här. Hon vill inte tycka illa om arabiseringen, om no go-zoner i förorterna, om flyktingar som inte vill bo i Östersund. Hon vill helst av allt gilla det här. Men hennes inre röst säger ifrån. ” – Vet du, jag skall rösta på de där vid nästa val, de som skall ställa saker och ting tillrätta igen. Fast inte tusan vågar jag berätta det för någon i familjen heller”.

Sedan förklarade hon att hon hade en liberal bakgrund, och att hon tidigare varit positiv till invandrare, och att hon till och med bytt karriär en gång för att kunna jobba mer med dessa grupper. Kort sagt, lite batikhäxa med andra ord. ” – Men nu fungerar det inte längre. Det är för mycket av det. Man kan inte leva med deras brister”.

Jag förklarade givetvis min ståndpunkt för damen, och att jag i princip delade hennes observationer, men att jag mest av allt vill fördöma staten. Det är staten som svikit sina medborgare.

Var femte väljare ämnar rösta på SD. Med tanke på att få vet särskilt mycket om detta parti och vilken politik de vill föra, utöver att det är avskytt av de sju andra riksdagspartierna, så kan vi betrakta SD som ett kvalificerat missnöjesparti. Jag respekterar givetvis den som gjort ett medvetet val, men jag tror inte att det gäller alla. Och det är därför så pass allvarligt att den svenska politiken utvecklats i den riktning att var femte väljare säger ” – Jag röstar på vad som helst utom sjuklövern”. Precis som den pensionerade lärarinnan som pratade med mig i bussen. Någonting signifikant har alltså hänt i väljarkåren.

Enligt min mening – och det gjorde jag tydligt för den gamla damen – så kommer denna reaktion alldeles försent. Dagens situation har inte kommit som en överraskning för mig. Och säkert inte heller för många andra. Den svenska invandringspolitiken – som jag helst av allt önskar att jag inte behövde kommentera – är ett praktexempel på hur illa det är att låta politiker ägna sig åt samhällsbygge. Och jag tog tillfället i akt att nämna detta för damen.

” – Jag är libertarian. Jag anser att folk inte skall betala skatt till staten så att politikerna skall kunna skapa sådana situationer som t.ex. den i Sverige just nu. Det betyder självklart att man får lösa saker och ting på ett sätt som ligger närmare medborgarna, och att medborgarna själva tar sina kostnader.

Damen såg lite undrande ut. Sedan nämnde hon ett intryck från Australien, ett land som inte ägnar sig åt massinvandring sedan hundratals år, där en flickskola har samma skolbänkar som för just hundra år sedan. Eleverna är med och tar hand om och vårdar skolan. ” – Dessutom får de köpa sina egna skolböcker. Och de är rädda om skolböckerna eftersom de efter läsåret säljer dem till de nya eleverna”. Jag svarade att det är nog något man skulle se mer av i ett libertarianskt samhälle, att folk tog mer ansvar för sina saker och för sin omgivning.

Damen ifråga verkade så pass intelligent att jag inte ansåg det nödvändigt att påpeka att om staten inte längre har rätt att pungslå sina medborgare så kommer folk att faktiskt ha pengar att köpa skolböcker och betala skolavgifter för. Jag tror inte att jag behöver nämna det för läsaren heller, men någon oinvigd besökare kan ju tänkas hamna här, och kanske opponerar sig mot föräldrars betalningsförmåga (som inte är den bästa med de höga skatter som vi har idag).

Den som vill ha exempel på hur pass vårdslösa och obegåvade våra politiker är kan med fördel läsa Expressens artikel om de s.k. lotsföretagen som skulle hjälpa Arbetsförmedlingen att fixa jobb åt nyanlända invandrare. Resultatet var så beklämmande att inte ens den nya sosseregeringen kunde behålla denna reform. Det säger faktiskt en hel del om hur pass illa det gått. Nå, jag känner dem, och vi kan vara förvissade om att rödingarna hittar på något minst lika dumt, givetvis med Miljöpartiets benägna medverkan och godhetsmärkta initiativförmåga.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Sent skall syndaren vakna – en bussresa med en f.d. ”batikhäxa” som bytt parti.

  1. Sofia skriver:

    Så sant, så sant, suck……….

    • Peter Harold skriver:

      He he… ha, ha, ha! *stegrande garv*

    • Anna skriver:

      Så jag ääälskar den rubriken! Bästa hittills! Tackar och niger och tar en selfie på snippan… Inte första gången jag ser MIN snippa hursomhelst! Asgarv! Jag är en av de 47% hursomhelst, för intresseklubben att anteckna! Hahahaha… Har du kollat din snippa, Sofia?

      • Anna skriver:

        Fast min snippa har trivts rätt bra i groupiesammanhang också, i mina dar… Bättre än i selfies-sammanhang faktiskt! Kan inte du och jag bli en såndär ståuppkomikerduo- Sofia?

        Vi kan dra vitsar om snippor ur alla möjliga vinklar och vrår? haha- faan du är bäst, Sofia!

        • Sofia skriver:

          Jättekul att du uppskattade DN´s rubriksättningskombination!
          Tackar för erbjudandet men jag är en allvarlig typ som gör intrycket på män att vara superintellektuell – totala motsatsen till Ulla Skoog!
          Min humor är så väldigt ovanlig, känns det som…

          • Anna skriver:

            Just precis DÄRFÖR som du hade passat så bra som ståuppare. Eller Stånerare, eftersom Snopparna tenderar på att stå ner när damerna är roliga… High 5 till alla damerna som kvalificerar sig som stånerare… Hehehe. Det är just när det är tristessen som står i topp som man kan stå upp och bli alla mans ståupp…. Jaja, ska hålla tyst nu. Vi damer är ju inte roliga i alla fall. Det är som min son brukar säga: Ingen vill se dig dansa, mamma. Jag brukar säga att det skiter jag i. Jag dansar bäst jag vill.

    • Vauen skriver:

      Just dom där damerna har nog missat att föra fler saker framför en spegel…

  2. Sofia skriver:

    Det är väl inte att undra på varför Sverige rusar med full fart mot avgrunden –
    ingen som helst väsentlig och sanningsenlig information har nått folket de senaste 50 åren.
    http://varjager.wordpress.com/2015/08/17/inga-nyheter-i-public-service-bara-rodgrona-tarar-med-politiska-budskap/

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

