Kvällsposten förordar incest? ;-)

sb kvp man skall våldta lillasystern

Bästa läsare!

Besökare av Kvällspostens hemsida satte under onsdagskvällen sitt middagsfika i halsen när de såg följande uppmaning till incest: ” Man ska ha våldtagit lillasystern 100 gånger”. Annars? Innan hon blir nöjd…?

Ok, det var nog bara jag som ”ville” missförstå rubriksättingen. Det är skillnad på man och man.

Det jag faktiskt i själva verket reagerade på var just den exakta siffran av våldtäkter. Hur blev det att storebrodern våldtog sin syster 100 gånger och inte den mer slumpmässiga siffran 97 eller 103?

De danska nyhetstidningarna är mer korrekta; de skriver ”cirka 100 gange” och citerar även gärningsmannen som uppger att han inte räknade hur många samlag han haft med småsystern, men att det skedde var och varannan dag, farm tills modern fick veta vad som försiggick.

Det kan tyckas som en petitess i sammanhanget eftersom en (1 st.) våldtäkt är i sig för mycket. Men som mediekritisk språkfascist på amatörnivå så vänder jag mig lite mot den godtycklighet som rubriksättare och journalister använder. Om man säger 100 då måste uppgiften stämma, även om det bara är en rubrik. Eller snarare; i synnerhet därför att det är en rubrik.

Sedan en betraktelse om artikeln i övrigt. Det kan vara värt att notera att den åtalade 18-åriga brodern (som var 15 år gammal när han började sätta på sin 9-åriga syster) åtalas för våldtäkt av systern och en 11-årig kusin (småbroder till en 19-årig medåtalad som också satt på lillasystern).

Kvällsposten nämner det inte, men kusinen till den huvudåtalade är en pojke som bl.a. sodomerats. Kvällsposten kanske inte vill skrämma sina kvällsfikande läsare alltför mycket med sådana detaljer (fast undertecknad generar sig inte). Vidare åtalas han för en sexuell förbindelse med en person som varit under 15 år, men inte för våldtäkt. Och av detta kan vi – ifall det missades i ingressen av KvP:s artikel – förstå att händelsen inte utspelat sig i Sverige (närmare bestämt i Vestervig).

En intressant skillnad är att de danska tidningarna mest använder ordet ”sexmissbrug” och ”sexovergreb” i sina rubriker. Bara någon enstaka satte ordet ”voldtaegt” i sin rubrik. Har danskarna en mer avspänd attityd till sexualbrott i sin nyhetsdramaturgi? Och varför skriver en svensk tidning om ett danskt incestdrama? Nyhetsvärde? Eller retas läsarnas nyfikenhet och ger extra klick? Rätt svar: Alternativ B. Klick.

Nej, nu skall jag gå tillbaka till sovrummet och fortsätta att packa för min långresa. Det kommer bli väldigt lite från min penna under september månad, kära läsare.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Medierna, Udda sex. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kvällsposten förordar incest? ;-)

  1. Anonym skriver:

    Bra reflektioner!
    Fick syn på denna artikel av en slump (då jag normalt aldrig läser KvP).
    Trodde först att det gällde ett fall i Sverige. Fel. Sedan trodde jag att det var ett nyligen inträffat fall i Danmark. Fel. Sedan trodde jag att det gällde ett äldre pågående rättsfall i Danmark som debatteras flitigt i Danmark. Fel.

    Det tog mig åtskilligt med tid att hitta någon dansk artikel om detta fall öht.
    Till slut fann jag en artikel på http://www.tvmidtvest.dk som skriven tor, 06/08/2015, och som kort redogör för åtalet. Facebooklänken säger ”Denne artikel snakker 5 andre om” .

    Den misstänkta gärnigsmannen blev alltså anhållen i ktober 2014, rättegången verkar inte få speciellt mycket uppmärksamhet i Danmark. Varför ska den få det här i Sverige?
    Detta är ett skräckexempel på dålig nyhetsvägning. KvP är hysteriska i sin klickjakt.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

