Är Murdoch Mysteries smyglibertarianskt?

sb murdoch

Bästa läsare!

Jodå, ibland… väldigt sällan… kan jag hänge mig åt att slötitta på TV. T.ex. om jag ätit en tidig middag – eller vi kan nog kalla det för en sen lunch – på lördagseftermiddagen. Mätt och dåsig har jag lagt mig att vila i sängsoffan vid TV:n för att hålla tonårsdottern sällskap medan hon chattar med den där saxofonspelande långa drasuten med sexpack (ett uttryck som skall associera till den plastkomponent som håller samman ölburkar, fast här i form av en formation av muskelvävnad på drasutens buk) som jobbar extra på en ICA-butik i södra Stockholm.

Oftast blir jag brutalt dåsig. I det skicket tillåter jag inte vad som helst på TV:n, för då slocknar jag. Richard Attenbougarogaboruogh som berättar om en trast som jagar mask på Grönland får mig att definitivt förlora mina livskrafter.

Och att titta på något av de fyra matprogramen som sänds samtidigt via Comhem är inte heller att tänka på när man just ätit sig så proppmätt att känslan av ånger dominerar allt annat, och man fruktar att nästa inredningsdetalj man skall behöva röra med händerna är sittringen på muggen…

Jag vet att vissa kommunister klagar över att det är så mycket matlagningsprogram på TV medan halva planeten svälter, men det är inte det som är mitt problem. Nej, det som upprör mig är att nästan alla dessa matlagningsprogram är gjorda av engelsmän, med engelsmän och för engelsmän. MEN ENGLAND HAR INGEN MATKULTUR! Det engelska köket är som grå betongfärg; man försöker piffa upp ett material som är både dött och själlöst.

Det enda ljuset i TV-mörkret på helgeftermiddagen är den kanadensiska TV-serien ”Murdoch Mysteries”.

Nej, det är ingen våldsamt action. Nej, de verkliga personerna som återgestaltas i berättelserna är långt ifrån bildlika. Nej, skämten är småputtriga och mig veterligen har man inte sett några bara bröst i något avsnitt. Jo, vänta nu. Ett avsnitt utspelade sig delvis i en nudistkoloni. Och där fick vi snarare se budskapet att folk var väldigt besvärade av människokroppen även i dess naturligaste tillstånd under denna epok.

”Murdoch Mysteries” utspelar sig i tiden kring 1895, vilket innebär att vi ändå har förhållandevis ganska lätt att relatera oss till människorna på den tiden. Kvinnorna går visserligen omkring i fina klänningar och stora kjolar, men de flesta av männen bär kostym eller har uniform, och det känns absolut inte som ett kostymdrama á la Marie-Antoniette med peruker och solfjädrar. Varje episod handlar i regel om en historisk person eller händelse, och här och var insmyger sig en lustig situation där något banbrytande betraktas med en skrattretande skepsis i klass med Ines Usmans ” – Internet är bara en fluga”.

Fast i all denna oskyldiga underhållning finns ett allvar insmuget. ”Murdoch Mysteries” återger inte tiden för förra sekelskiftet helt historiskt autentiskt, och inte så sällan låter man den tidens händelser spegla vad som sker i vår egen tid.

Jag tänker på den repris som jag såg idag, episod 15 i sjunde säsongen – ”The Spy Who Came Up To The Cold” – som handlade om mordet på den amerikanske presidenten William McKinley som utfördes av anarkisten Leon Czolgosz. Det som följde i Murdoch Mysteries var att den alltid lika skumme regeringsagenten Terrence Meyers anlände för att massarrestera alla som hade sympatier med anarkism och ta deras fingeravtryck och upprätta ett register över dessa personer för framtida bruk. ” – Du kommer att tacka mig”, sade Terrence Meyer till William Murdoch som inte dolde sitt ogillande. I mina ögon var detta en tydlig kommentar till det massövervakningssamhälle som vi har idag. och hur USA:s regering hanterade vad som följde efter Nine Eleven.

Ett annat drag som jag finner (i Murdoch Mysteries) är att staten i många fall sänder sina representanter för att styra och ställa över både medborgare och polis i Toronto, vilket inte alltid ses med gillande av de drabbade. Och ofta ser man att entreprenörer framträder i positiva roller. En del av de företeelser som framställs som negativa är snarare kommentarer om förhållanden i vår egen tid. Men läs gärna en bok från denna tid, och förvånas över hur lika vi människor är trots att mer än 100 år förflutit.

Just det faktum att ”Murdoch Mysteries” utspelar sig i tiden kring det förra sekelskiftet är också upplyftande för en publik med libertariansk livsåskådning. Vi libertarianer är ofta historiskt intresserade, och vi har en tendens att ”drömma” oss tillbaka till den epok då entreprenörsandan var fri, staten inte hade makt att lägga sig i vanligt folks leverne med väldiga byråkratiska resurser, och storbankskartellen Federal Reserve System inte fanns, och därmed inte samma möjlighet för storindustrin att styra hela nationen i det fördolda (även om den mördade presidenten McKinley faktiskt erbjöd en försmak av vad som skulle komma med presidenter som Woodrow Wilson och Franklin D Roosevelt som lovade sina väljare att stå utanför Europas storkrig, men som gick med i dessa med benägen hjälp från storbankerna). Vi hamnar därför ofta i denna epok kring 1890-talet.

Det är tack vare institutioner som Federal Reserve System som vi har en så pass orolig värld som vi har, med bokstavliga horder av migranter som fyller upp öarna i Medelhavet. Federal Reserve System försörjer den amerikanska staten så att den skall fortsätta att kunna finansiera sitt ”demokratiarbete” runt om i världen, och detta oavsett resultat.

Tack vare Federal Rserve System har USA råd med att inte bara ha en krigsmakt med global kapacitet; man kan också föra andra staters krig. Allt fler medborgare upptäcker detta, och för varje dag omvärderar folk sin syn på USA som frihetens land.

Många, inklusive undertecknad, känner sig svikna. Kontakten med verkligheten är så omvälvande att de flesta väljer att stoppa ner huvudet i sanden och hoppas att det går över. Men tyvärr, det kommer det inte att göra. Inte förrän den amerikanska dollarn faller kraschar. Det olyckliga är att även vanligt folk kommer att dras med. Politikerna kommer få ultimatum av bankerna att pungslå medborgarna istället för att tvinga storbankerna (Federal Reserve System) att likvidera de skulder som baseras på tillgångar som aldrig funnits.

Avslutningsvis vill jag berätta en gåta:

Vad är det för förnuft i att Israel bombar syriska armén som straff för att islamistiska terrorister skjuter missiler som levererats av al-Qaidaassocierade organisationer som sponsras av USA? Allt USA och Israel gör är ju att förhindra att Syrien skall kunna bekämpa Islamska Staten? Ursäkta min franska, men what the fuck?

I övrigt önskar jag läsaren en trevlig fortsättning på helgen.

Hälsar eder Peter Harold

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Dumburk. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Är Murdoch Mysteries smyglibertarianskt?

  1. Vauen skriver:

    Och varför attackerar inte ISIS och Al-Quada inte Israel? Det vore väl logistiskt och politiskt motiverat?

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

