Tänk om man fick parkera hur man ville? Och gratis dessutom.

Bästa läsare!

När någon anser att mina libertarianska utopier är omöjliga i verkligheten brukar det här med bilparkering dyka upp: ” – Utan regler skulle folk parkera som de vill”.

För svenska förhållanden är detta givetvis ett tankeexempel som man inte ens kan fantisera om. Tanken är omöjlig. Ja, kanske till och med moraliskt förbjuden. Steget till att parkera sin bil precis som man vill till att börja massmörda människor med skjutvapen är inte alls lång, säger samhällsetikens samvetsröster.

Att jag – trots att just parkeringsfrågan utgörs som en huvudtes av min antifrihetliga opponent – inte ens själv försöker föreställa mig konsekvenserna av fri parkering på allvar i studiesyfte, säger en hel del om hur pass indoktrinerad svensk jag är trots min libertarianska läggning.

Sålunda var det en smärre chock för mig att komma till den tyska staden Münster och leta efter en parkeringsplats… och finna att alla parkerade bilar stod uppställda där det fanns plats för dem. D.v.s. med ena sidan uppkörd på trottoaren så att det fanns plats för andra bilar att köra förbi på den smala villagatan. Intrycket av anarki var fullständigt.

Som om inte detta var nog för mitt redan belastade svenska ordningssinne – där alla vardagsproblem skall lösas av staten – så var det stört omöjligt för mig att finna någon parkeringsautomat när jag väl funnit en lucka att ställa min bil i enligt svenska parkeringsnormer (d.v.s. alla fyra hjul på vägbanan och fronten i riktning med trafiken). Jag gick runt hela kvarteret och letade, utan att finna det jag sökte.

Jag närmade mig en äldre herre som klippte häcken i sin trädgård. På knagglig skoltyska frågade jag efter parkeringsautomat. Svaret blev på simplifierad tyska: ” – Es ist kostenlos. Halten Sie, wie Sie wollen.”

Jag tittade skeptiskt. ” – Es ist Frei nur zu heute? ” frågade jag, denna soliga dag mitt i veckan, i tro att det var en tysk helgdag. Den tyske pensionären verkade förstå att han pratade med en dum svensk.
” – Alles Tag. Frei! Frei! ” (Obs! Pensionärens svar är här nedtecknad med min skoltyska)

Ok, det är så här libertariansk bilparkering ser ut. Jag noterade att ingen bil stod uppställd mot någon husvägg över trottoaren. Det fanns plats för barnvagnar och rullstolar. Ja, bilarna var faktiskt mest ett estetiskt problem; i vart fall mer än ett praktiskt. Och som bilist var det inte heller något problem att finna plats att ställa sin bil på eftersom alla nyttjade utrymmena ekonomiskt. Än mindre var det ett bekymmer att komma fram; jag såg inga hindrande dubbelparkeringar, vilket man annars kan bli varse i Sverige mer som regel än som undantag.

Eftersom Münsters stadsstyre inte belagt staden med parkeringsavgift kunde jag och mitt sällskap i lugn och ro strosa runt en stund och stödja de lokala näringsidkarna. För första gången i mitt liv åt jag fisk från ett streetfood-stånd. En himmelskt god friterad firre – backfish – med en lika god sås, fick mig att njuta av både mat och befrielsen från oro att ha en lappad bil som väntar vid tillbakakomsten. För även om man försöker parkera lagenligt i Sverige har man alltid ångest över att p-nissen bedömer att man är 1 cm över en gul markering i kantstenen eller något liknande. Bara för provisionens skull, och inte för trafiksäkerhetens.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Stadsliv. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Tänk om man fick parkera hur man ville? Och gratis dessutom.

  1. Sofia skriver:

    Romer/Sinti/Bulgarer får parkera/kolonisera hur de vill!
    http://hotpot.se

  2. Läsare skriver:

    Hej Peter, gott att höra ifrån dig 🙂 Du är saknad av mig i alla fall. På Flashback är det Krossa motståndaren som gäller, här är det mer avslappnat och du accepterar att jag skriver om judarna utan tjafs.

    För många år sedan hade Falköping fri parkering. Hur det är idag vet jag inte, men då fungerade det väldigt bra.

    Där jag bor nu är det fri parkering, utom i högsäsong, p-skiva då. Problemet är att en del långtidsparkerar i centrum. Finns gratis långtidsparkering en km utanför city. Många 24h parkeringar, husbilsparkering.

    Många turister blir väldigt förvånade att det är gratis parkering i city. Jag pratar med många.

    • Peter Harold skriver:

      Det låter härligt! Som bilist i en främmande stad är det ganska stressande att behöva handskas med en massa lokala parkeringsregler (även om de flesta är universella). Framför allt rädslan att inte hitta tillbaka till bilen i tid.

  3. Anna skriver:

    Jadu, Läsare. Prova att kommentera som kvinna och en som gjort sig skyldig till ”rasblandning” och kommentera på FB. Där har man absolut ingen kompis. Men det har jag väl inte här heller, egentligen… Du har ju åtminstone rätt många kompisar, Läsare! Men självklart så skriver man ju inte FÖR att få gehör, utan för att få ngn att reflektera över att det kan finnas en annan sanning…

    Fortfarande skriver jag för blinda ögon. Det är nog som mest omöjligt att göra sig hörd här i mitt egna land, vilket gör en rätt sorgsen. Du har dock fått mig att tänka mer brett vad gäller det här med ”sionism” som jag blivit uppvuxen att få höra om. Och Peter, så klart- har gjort att jag insett att jag inte är SÅ ensam om mina tankar. Men som sagt var. ”Man” tillhör fel kön. Ska ”man” vara kvinna kan man ju åtminstone vara konsekvent rasist, annars är man tydligen helt osynliggjord.

    • Sofia skriver:

      Väldigt få människor ser ned på någon som har barn av ”blandras”.
      Inget att bry sig om.

      • Anna skriver:

        Det går djupare än så, Sofia. I diskussioner om invandring/flyktingmottagning och dess konsekvenser de här sakerna ger oss, inte bara samhällsekonomiskt utan den inverkan detta får på det sociala planet och medborgarnas privatekonomi, som jag fått känna på rejält i och med att det inte går att få fast jobb längre i ”min” bransch- blir jag totalt demoniserad. Denna demonisering är ngt jag ges INTE av den lilla klick rastänkare som finns, utan den består huvudsakligen av de ”goda” samariterna som innehar makten att göra något åt saken. Såna som anställer folk, föräldrar till andra barn, grannar osv. Såna man inte kan leva utan för att man behöver varandra. Så jag hade önskat att det inte vore ngt att bry sig om. Jag bryr mig inte men det ger konsekvenser för vår familj, som jag bryr mig om. Det är en dummifierande diskussion det här med att ha ett barn av ”blandras” och samtidigt önska stoppa mottagandet av flyktingar och istället ge hela biståndet till hjälp på plats. Det är precis lika hopplöst som att försöka få gemene man att tan ansvar själv för sitt parkerande och på så vis sluta förlita sig på staten att tänka och bestämma var man ska parkera… Och göra livet outhärdligt krångligt osv.

        Såg att Julia Caesar använt det här med ”mentalt inbördeskrig” som jag känner igen sen jag beskrev läget som så. Känner igen det från grejer jag skrev 2010. Kul att NÅGON tar NÅGOT jag skrev om i alla fall, och använder det på ett bra sätt.

  4. Bo Adolfsson skriver:

    I somras körde vi bil till Finland och Ryssland. I Finland bodde vi på ett hostel i norra kurvan på Olympiastadion endast två km från centrum.
    Gratisparkering direkt utanför.
    I St Petersburg bodde vi 300 m från huvudgatan Nevskij Prospekt. På denna sidogata var det gratisparkering. Där stod bilen i lugn och ro i fem dagar. Vi såg bilen och Pusjkinstatyn högt uppifrån vårt fönster. Ingen gatusopning, i stället spolades gatan varje dag. Vilken enkel lösning i denna femmiljonersstad! Obyråkratiskt Ryssland!
    Efter att ha varit uppe på Nordkap kom vi till den lilla norska staden Alta.
    Där var det parkeringsautomat intill stadens nybyggda och fula köpcentrum. Efter en snabb och dyr lunch hann vi precis tillbaka till bilen innan lapplisan. Norge är mycket vackert men tyvärr dyrt.
    Civilingenjör Bo Adolfsson

    • Peter Harold skriver:

      Norge är svindyrt. Jag är sugen på att se hur det ser ut i Karel-Ryssland. Jag skulle vilja åka runt Ladoga och vidare till Onega och kanske ta en avstickare till Vita havet.

      • Bo Adolfsson skriver:

        Det rekommenderar jag Dig att göra nästa sommar.
        Det var dock inte obyråkratiskt att ordna visum. Puh! Vi gav upp målet att komma till Vita Havet och Murmansk utan återvände till Finland efter Petrozavodsk. Du bör helst fixa visat med hjälp av en resebyrå! För att tanka vår dieselbil krävdes ett specialrör!
        Civilingenjör Bo Adolfsson

  5. Risto Matinen skriver:

    Med horder av korkade politIiker/byråkrater som nästan alltid försöker försvåra våra liv, är det inte lätt att ens parkera en bil.

    I vår lilla stad, innan negerinvasionen, fanns flera/många kommunala betalplatser. De rubbade kom fram till att installera dyra P-automater skulle bekostas av P-böter. Så sossepacket bestämde sig givetvis för den dyraste ”lösningen”, för att ett par senare ta bort den. Så här parkeras gratis numera.

    Att de använder reglerna för att suga ut oss är numera uppenbart för mig. Min äldsta dotter bor på Norrmalm i Fjollträsk. Parkerade bilen nära hennes port. På morgonen gick jag ner för att betala. Gjorde det och skullen sätta lappen innanför vindrutan. Då hade jag fått böter tusen spänn för att jag stod 8 och inte 10 m från ett övergångsställe, som de tydligen mät upp. Kanske var det så, att jag missbedömde avståndet, men: Ostjesus!

    Ska det vara så precist? Ska man ha med måttband? Eller, om det ska vara så exakt anser jag att det absolut ska markeras på gatan var gränsen går. Nä, jag åker inte till Fjollträsk mer. Fyll stan och särskilt Södermalm med araber, neger, zigenare och annat pack! Får vi se hur det går, innan journalistförrädare skriver sanning för en gångs skull? Sedan skall packet ut!

  6. Vauen skriver:

    Såg en film på YT om Stockholm arkitektur som var bra. Om jag inte minns fel så sa han i filmen att man vid ett tillfälle i stan hade testat att ta bort alla trafikljus. Det gick inte så bra, så folk bad om att de skulle upp igen. Ska se om jag inte kan finna denna film…

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

