Lyckan att se en väns ögon öppnas…

Bästa läsare!

Det känns hopplöst och hoppfullt. Känslan av hopplöshet är betungande när jag bläddrar genom förstasidan på DN.se och SvD.se och försöker få en bild av vad som sker i omvärlden. Ack, så mycket tyckande. Även om genomsnittsläsaren inte ser det så kunde jag i alla fall konstatera att nästan alla artikelrubriker tveklöst var förenliga med en agenda som råder hos respektive tidning. Nyheter med partisk betoning.

Det hoppfulla är att fler och fler tycker illa om detta. Jag har en vän som har sina rötter från Ungern. Det är en dam som vårdar sitt yttre, är en partyprinsessa och inte riktigt den typen som kastar sig in i diskussioner om djupa ämnen. I vart fall inte tidigare.

Men någonting har hänt. Hon anser att svenska medier skriver vinklat och osant om hennes föräldrars gamla hemland. Nej, hon har inga utpräglade politiska sympatier, men det stör henne att Ungern utmålas som ett land där fascismen återuppstått. I hennes ögon handlar Ungern på ett ansvarsfullt sätt när de hejdar flyktingströmmen norrut. Och när hennes tanke vandrar vidare börjar hon fundera på vad vi i Sverige gör. Med ”vi” i landet menar hon givetvis politikerna och medierna.

I just detta går hon över tröskeln. Hon ser hur förljugen bilden av hennes föräldrars forna hemland är. Och så börjar hon ifrågasätta fler ”sanningar” som svenska medier trycker ner i hennes hals. Med lite benägen hjälp av människor som mig och andra upptäcker hon att… vi lever i ett medieklimat som är skrämmande.

Medierna tror att de är säkra i sina sadlar. Men någonting börjar hända. Allt fler tvingas möta verkligheten, och verkligheten är inte som medierna beskriver den.

I mitt fall var det klimatfrågan som var min ”trigger”. Medierna rapporterade med enfald. Och sedan har jag sett att samma förhållande gäller även andra ämnen.

Det handlar alltså inte om enskilda journalister som arbetar efter sin politiska övertygelse. Nej, det handlar om en hel yrkeskår som förstör en hel bransch. Och med detta också utsätter vårt demokratiska samhälle för en akut fara (i dubbel bemärkelse).

Vi skall inte tro att det lyckliga slutet består i att gammelmedierna gräver sin egen grav. Nej, det kommer inte makthavarna att tillåta. Men med den insikten kan vi räkna ut att makthavarna kommer vidta ganska drastiska åtgärder för att det inte skall märkas att fler upptäcker den verklighet som de etablerade agendamedierna försöker dölja.

Fast hur?

Mitt tips är att politikerna kommer jobba via ekonomiskt understöd och via lagstiftning för att begränsa utmanarnas möjligheter. Ungefär som man jobbat hittills med andra ord.

Hälsar eder Peter Harold

PS
Jag har använt ordet ”vän” ganska liberalt här. Låt säga att det är en person som jag är bekant med via ett tidigare jobb.
DS

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Lyckan att se en väns ögon öppnas…

  1. Sofia skriver:

    Svenskarna är, sorgligt nog, ännu bättre Sovjetmedborgare än Östeuropéerna någonsin var.
    Kanske beror det på svenskens starka intellekt? Svensken är duktig ingenjör och organisatör.
    Svagheten är Socialpsykologin.
    Denna oförmåga att begripa dynamiken i individ/grupper/samhälle är ett ökänt fenomen hur utlänningar uppfattar svenskens ”kompetens”. Det finns dokumenterat i sociologiska skattningar sedan decennier tillbaka.
    KGB skrev för länge sedan att intellektuella är de mest lättledda och gör minst motstånd mot repression.

    • Läsare skriver:

      De självinbillade ”intellektuella” är de största idioterna på jorden. Egofixerade byfånar som tror att de vet allt därför att de orkat stava sig igenom sammanfattning på baksidan boken.

    • Anna skriver:

      Jag har rätt länge tänkt mig dig som samma skribent som Julia Caesar, Sofia. Jag hoppas att jag har rätt. Men oavsett så visar det på att vi svenska tanter har sitt ursprung från precis samma nystan… Det brukar inte vara nystanets fel att någon har ställt till oordning. Grejen är att ett nystan inte är samordnat med andra nystan. Vore ett nystan det hade det inte varit ett nystan. Då blir det en vävstol av allting.

  2. Läsare skriver:

    För det första och sista, ALL ”media” i hela västvärlden ägs av judar. Punkt Slut, end of all discussion!

    Så då är frågan varför jude”media” konstant pratar skit om Ungern? Det är enkelt, ungrarna slängde ut judarna från Ungern 1956.

    David Irving – The 1956 Hungarian Uprising. —- 6 min. Svaret kommer vid två minuter.

  3. Majsan skriver:

    Heja Ungern!

  4. Risto Matinen skriver:

    Test

    • Risto Matinen skriver:

      Konstigt, kunde inte publicera i en annan tråd. Därför detta, nu onödiga.
      Nu fungerade det, efter att ha startat ett nytt fönster…

  5. Sofia skriver:

    ÖPPNA-GRÄNSER-PROPAGANDA
    Samma manus som den drunknade lille pojken på stranden i Europa:

  6. Anna skriver:

    Jag TROR att det var BBC news jag såg den engelska versionen av händelsen. Har fått ett såndärt paketerbjudande/ inflyttserbjudande där man får alldeles för många kanaler att prova på i 3 månader… I det nyhetsflödet sa det hursomhelst samma sak som jag fått läsa här, dvs att pappan till det drunknade barnet var anordnare av båtresan.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

