Är VW:s anpassning av motorerna verkligen fusk? Nej.

Bästa läsare!

Jag har läst lite om den s.k. Volkswagen-skandalen som tydligen resulterat i att bilmärket inte får sälja bilar i alla länder längre sedan det visat sig att fabriken programmerat motorstyrningen på vissa dieselbilar så att utsläppen av kvävedioxider skall bli lägre när fordonet brukas i enlighet med en standardtestcykel.

När jag kört bil har jag känt att jag skulle vilja ha ett reglage där jag kan justera motoreffekten. Jodå, man kan förvisso göra det med hjälp av gaspedalen. Men det kräver en skicklig förare som är medveten om vad han eller hon gör. Och uppriktigt sagt, jag har åkt med människor som inte ens tänker på att de faktiskt kör bil vid sidan av fumlandet med mobiltelefoner och CD-askar.

Det jag är ute efter är att ha någon form av assistans där jag trycka på en knapp och få ”snål-läge”, oavsett hur jag än behandlar gaspedalen. Bilen skall uppföra sig så ekonomiskt som möjligt.

Sen, när jag är på det humöret, skall den vara som en hingst på grönbete när jag trycker på knappen ”Sport”.

Vad Volkswagen gjort, och som journalisterna påstår renderar i 40% ökade utsläpp, är att programmera in en snarlik funktion som jag efterlyser. Om VW-motorn i alla lägen uppförde sig som den skall göra i labbtestet kommer ingen vilja köpa bilen. En mer ärlig journalist förklarade att bilen inte skulle kännas som körbar i normal trafik.

Är det fel av VW att bygga in ett program som anpassar tändkurvor och bränslemängd till labbmiljö och samtidigt göra det möjligt att vräka ut farliga bilavgaser vid normal körning? Njae, nu är det så att den grundläggande avgasreningen fungerar. Det tidningarna skriver om ”med upp till 40% ökade utsläpp” är i själva verket någon enstaka procent av det totala utsläppet. Katalysatorn och insprutningen fungerar lika effektivt oavsett om motorstyrningen jobbar efter labb-programmet eller brukar-programmet. Det är redan känt av alla motorjournalister och de flesta bilköpare att alla bilar konsumerar mer bränsle än vad tillverkaren anger eftersom det är skillnad mellan labb och äkta väg. Och följaktligen kan bilarna släppa ut mer avgaser.

Sedan kan man ju beklaga sig över att bilkonstruktionerna är så överreglerade. I en libertariansk värld skulle vi se fler exemplar – nytillverkade – av Citroën 2CV. Ja, den är livsfarlig att krocka med. Men den är inte överfylld med en massa utrustning som myndigheterna kräver – och som gynnar biltillverkarna som tjänar allt mer pengar på eftermarknad när de komplicerade systemen går sönder och folk inte har råd att köpa nytt.

I en libertariansk värld avgör du som konsument vilken grad av skydd du önskar. För den som bara vill rulla fram på Paris gator i den fåfänga jakten på en parkeringsplats i centrum duger en 2CV med tunn fransk plåt och gräsklipparmotor. För dig som vill köra på Autobahn i 295 km/h kan det behövas någonting mer robust. Men det är du som skall välja hur säkert du vill fara fram. Inte staten.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Bil & trafik. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Är VW:s anpassning av motorerna verkligen fusk? Nej.

  1. Läsare skriver:

    Sen, när jag är på det humöret, skall den vara som en hingst på grönbete när jag trycker på knappen ”Sport”.
    ____________

    Du är allt en riktig skämtare du Peter. Diesel med ”sport”läge🙂

    Åkte fyra timmar i en BMW M3 v8 i våras. Min bror körde och han är en mycket skicklig förare. När du kör i 140 kmh på autobahn kommer du förr eller senare att höra ett kort:

    WHOONG …

    När du hör det ljudet vet du att du blivit omkörd av en riktig snabb bil. Vi körde i Sverige och det var minst fyra ofta fem lastbilar tät i rad som blev omkörda i ett svep. Han som körde den första lastbilen i kön hörde garanterat ett WHOONG när vi körde om.

    -Kan vi testa noll till hundra? Frågade jag. Det var ett tjänsteärende så vi betalade inte bensinen. Och brosan var ju tvungen att kolla så bilen hade blivit ordentligt reparerad. Alltså tjänsteärende😉

    Dryg km lång raka. O-100 tar fem sekunder, sedan slöar den till lite och 100-200 tar ytterligare tio sekunder. Den vi körde var spärrad till 250 eller 270 kmh, minns inte nu, men vi över 240 kmh många gånger.

    Mätarn går till 330 kmh och enligt brosan skall en ostrypt göra mer än så. Hur som, här är en M3 v8 som gör 0-300+ kmh. Kort video.

    BMW M3 e92 0-300 km/h Topspeed 317 VMAX

    Diesel ”sport”läge. Den var bra, skrattar gott. Jodå, det finns ett sportläge på M3. Så en rolig reklamgrej för M3. BMW påstod att de inte riktigt visste hur många sekunder 0-100 kmh tog, men de visste att 100 till 0 kmh tar två, 2 sekunder. Bromsskivorna är lika stora som fälgarna.

    • Läsare skriver:

      Kan bara hoppas att riktigt många Miljöpartister får en välförtjänt hjärtattack efter att ha sett BMW videon ovan. Som. Jimmy Åkesson sa: Give’m hell!🙂

    • Peter Harold skriver:

      Wow, om det hade varit liggande bromsskivor (jag vet, det fungerar inte) lär du nog ha kunnat steka ägg på dem efter den inbromsningen, he he! Jag har bromsat in en familjebuss från 140 km/h till 0 på kanske några fler sekunder, och jag tyckte det lät som att bromsvätskan kokade inne i ledningarna…🙂

      • Läsare skriver:

        Du Peter borde hitta en BMW M3 v8 ganska lätt på bÖgholmen. Cupe och två avgasrör x2. Lär dig fronten och kolla in bromsskivorna. Om du är osäker, kolla förarsätet och instrumentpanelen.

        Otroligt få tangenter. V8 har variabla kamaxlar å fan vet allt.

  2. Risto Matinen skriver:

    Det finns redan bilar som beter sig som Peter önskar, dock inte genom att ändra motorstyrkan. Min bil från mitten av 90-talet har normalläge, sportläge och halkläge. Bara att trycka på en knapp, så är det fixat. Det sist nämnda läget fungerar också som ekonomiläge. Bilen ska vara utrustad med automatlåda och antispinn, för att kunna göras.

    Visst vore det mycket bättre om stater/överstater inte hade så många onödiga regler, även gällande bilar. Galningarna går även så som långt att tvinga på särskilda tekniska lösningar, såsom t.ex. katalysatorrening som gör att motorn drar mer bensin, istället för att vara teknikneutral.
    Det handlar dock främst om makt. ”Utvecklingen” är skrämmande, inte minst på bilområdet. Våra onda makthavare vill ha ”smarta” bilar, som de t.o.m. vill kunna fjärrstyra, stänga av motorn, osv… Så att det även skulle gå att döda alla i bilen. Hackare har demonstrerat att det går redan nu:
    http://www.ibtimes.co.uk/hackers-remotely-turn-off-engine-jam-brakes-car-1511954

    Själv skulle jag aldrig köpa sådana bilar.

    Tja, nog är det fusk om VW använt sig av preparerade bilar för testtillfällen, och inte finns som standard. Fast jag läste att det är tillåtet att preparera testbilarna, åtminstone inom EU, så då är det inte fusk, även om ”journalister” tycker det; http://unvis.it/www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/motor/article3933756.ece. Det ska bli nya regler 2017.
    Sedan kommer givetvis de grova överdrifterna om hur hemsk detta skulle vara
    Avgaskraven från staten/överstaten var beskedligare förr i tiden. Minns en kreativ biltillverkare som inte satte in någon ”reningsåtgärd”, utan bara en fläkt som blåste in luft i avgasröret och på så sätt spädde ut avgaserna. Tror det var Lancia.

    • Risto Matinen skriver:

      Fann en kommentar under artikeln på NyT, (kör i så fall utan unvis), som jag fann extra intressant:

      ”This bust of VW is an EPA scam pure and simple. The current regime in America has not allowed a single truly fuel efficient car onto American roads because there is too much profit in high fuel consumption, and too much ”guilt” to be exploited in the name of climate change.”

      Vidare: ”Why would Volkswagen do this? The answer is obvious – ALL American cars are programmed to waste fuel on purpose, to heat up the catalytic converters so less carbon monoxide is produced (after the catalytic converter burns it off) and as it turns out, a LOT of fuel is wasted this way, many many miles per gallon worth. A car that runs too clean won’t heat the catalytic converter up enough for it to function. Having a catalytic converter is all just a corruption enforced arbitrary rule when clean emissions can be accomplished the correct way in any computer controlled car – by burning the fuel perfectly to begin with. Volkswagen basically ”broke the law” by producing cars so efficient a catalytic converter was not needed, and they shut off the fuel wasting process that heats the catalytic converter up enough for it to work. No one noticed any stink, because the cars did not make any stink to begin with, and the benefit was much higher fuel economy than any other equivalent cars on the road.

    • Peter Harold skriver:

      Jag har hört en historia om att Citroën också gjorde så med sin CX-motor för att få den godkänd enligt dåtidens miljöreglemente i mitten av 1970-talet. Men jag har kollat upp detta, och det var inte enbart för att späda ut avgaserna, utan också för att den tillförda luften möjliggjorde en förbränning av resterande oförbrända kolväten i avgassystemet.

      Jag såg en gammal Lancia Coupé på parkeringen vid Arlanda för en månad sedan. Jag börjar sakna synen av de gamla 70-talsbilarna.

      • Risto Matinen skriver:

        Kan så vara, för det krävs syre för förbränning. Annars smart, för det som mäts är halt och inte mängd. Något som ganska få fattar…

        Det var betydligt mer komplicerat med VW:s metod än jag först anade. De använde standardbilar och inte specialpreparerade fordon:

        Ganska snart riktades misstankarna mot mjukvaran i motorstyrningen. På något sätt kunde bilmodellerna i vissa lägen gå över i ett ”test mode” där NOx-värdena justerades ner till korrekt nivå. Men vid vanlig landsvägskörning var NOx-värdena alltså betydligt högre.

        På ett mycket skickligt sätt räknade mjukvaran på egen hand ut när bilen testades och när den kördes som vanligt. ”Test mode” aktiverades när inget styrutslag gjorts under en viss tid (bilen står alltså still på en rullande landsväg) samt temperaturen och lufttrycket var inom vissa intervall (= labbmiljö).

        Citat från http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150922/dieselgate-sa-fuskade-vw-med-avgasutslappen-och-fler-kan-folja

        Är imponerad av skickligheten. De är kanske delvis libertarianer på VW? Så skulle jag kunna tänka mig göra för att kringgå imbecilla regler. Är det VW och andra bilindustrier, som anpassat sig till politikernas testmetoder, som är bovarna i dramat?

        Mer om ämnet av intresse finns också att läsa: http://antropocene.se/2015/september/ar-vw-affaren-bara-toppen-pa-ett-isberg.html#comment

        För övrigt drabbades jag för ca 7 år sedan av en mobil avgastest på E4 i Västerbotten. Det var en ovanligt kall dag. Hade besiktat bilen (min vinterbil) en månad innan och den gick igenom utan anmärkning.
        Nej, sa polisen din bil har för dåliga avgasvärden. Du måste åtgärda det och ombesikta! Jaha, lämnade in bilen på verkstan och inget fel hittades, men tvingades betala en ombesiktning som bilen klarade galant! Tja, bara ett sätt att lugga oss på pengar? Bara vara dryg? Brott utan brottsoffer? Saken torde vara den att bilar ibland, särskilt i sträng kyla, beter sig annorlunda.

        • Peter Harold skriver:

          Otroligt att polisen bedriver sådan verksamhet! Många fina elaka kommentarer om MP i Lars Berns blogg och i kommentarsfältet!

          • Risto Matinen skriver:

            Allt för att tracka oss svenskar, men lämna invasionspacket fria händer att våldföra sig på oss.

            Frugan åkte dit på att inte ha säkerhetsbälte på sig, förra veckan. Kostade henne 15 hundra spänn. Ännu ett politiskt brott, utan offer. Ironiskt nog fasttagen av en våra grannar.

            Visade sig vara dubbelt så dyrt med hund utan bälte/bur.

            Han, min polisgranne, verkar ändå vara en riktigt reko typ, så lite jag har lärt känna honom. Frågan är hur polisen agerar när negrer och araber går bärsärk mot oss svenskar. Blir de förrädare eller står de upp för oss svenskar mot den mörkhyade pöbeln?

            Att polisen stod och tittade på när fienden begick upplopp i fjol, men agerade kraftfullt emot svenska medborgargarden oroar stort…

  3. Läsare skriver:

    ”… an attack on a major German industry is an attack on Germany itself.

    A telling excerpt from the article:

    http://www.tomatobubble.com/id898.html

    Allting på TomatoBubble är obligatorisk läsning. Do your homework!

    • Peter Harold skriver:

      Läcker bildesign av Adolf Hitler, jag måste säga att hans utkast ser bättre ut än Porsches. Undrar om han funderade kring tekniken under skalet, eller om han överlät detta helt och hållet åt konstruktörerna på Daimler?

  4. Vauen skriver:

    Citroën är ett intressant märke dom hade dels den enkla 2CV men också den mycket avancerade DS (och SM), två motpoler. Båda är helt underbara bilar!:

    • Peter Harold skriver:

      Fasen, vilket ha-begär jag får. Jag önskar att jag hade hans garage.🙂 Fast jag måste nog opponera mig mot beskrivningen av 2CV som en enkel bil. För att vara en småbil verkar den vara genomgående vetenskapligt konstruerad. Tag bara en sådan sak som att hålla tjänstevikten nere med en lättillverkad men robust ram och den korrugerade motorhuven som gör att allt i motorrummet är tillgängligt. Liggande fjädring och motverkande stötdämpare (en metallkula trycker ner hjulet när det studsar upp och gör en motrörelse när hjulet åker ner). Bromsarna satt på växellådan om jag inte missminner mig och gav ännu lägre ofjädrad vikt till hjulen. Inga mekanismer till stolen som kunde gå sönder; justering medelst vilka hål du vill fästa sätet i golvet med. Och både tak och baklucka kunde rullas av. Men mest imponerande är att fjädringsvägen är så lång att man måste välta omkull bilen innan något hjul förlorar väggrepp. Det är annat än dagens bilar med gokart-komfort, ha ha!

      Just nu håller jag på att leta efter en bil med snarlik komfort, och undersöker u-ländernas bilfabriker i händelse av att det finns någonting där.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s