Och så var det detta med den förre påven som blev avsatt…

Bäste läsare!

Visst, jag höjde ett ögonbryn när jag hörde att påven Benedictus skulle avgå från sitt ämbete med livet i behåll. Men jag ryckte på axlarna. Verkligheten kan knappast vara lika spännande som Dan Browns ”Änglar och demoner” (Jag erkänner, jag har bara sett filmen…).

Så här i efterhand börjar jag fundera. Jag kände inte påven Benedictus, och jag hade ingen aning om han verkligen var en gammal skröplig gubbe såsom medierna ville ge sken av. Jag minns att Johannes Paulus 2.0  inte var så alert mot slutet av livet, men han kämpade på. Dock har jag haft på känn att Vatikanstatens styre haft demografiska likheter med Sovjetunionens ledargarnityr där en nyutnämnd generalsekreterare i Partiet aldrig blev gammal på posten. Eh, jag menar, aldrig blev långvarig.

Officiellt avgick Benedictus därför att han kände att hans fysiska förmågor var på upphällningen. När jag läser genom diverse artiklar om ämnet börjar jag fundera på om detta var hela sanningen? Benedictus var nämligen en konservativ påve. Han ville att den katolska kyrkan skulle förbli vad den varit, och kanske till och med återta gamla ståndpunkter.

Som redan nämnts i denna bloggs kommentarsfält har den katolska kyrkan stått i vägen för det som betecknas som den moderna sekuläriteten i samhället. Katolska kyrkan har till viss del förlorat kampen på naturlig väg, d.v.s. att folk är idag mindre benägna att tro på gudar och andeväsen, och att synen på diverse moraliska frågor (som t.ex. sex och samlevnad) förändrats så att den katolska kyrkan inte längre kan styra över människors fria val på samma sätt som förr i tiden.

Och samtidigt har den katolska kyrkan utsatts för angrepp från både stat och intresseorganisationer (som tveklöst påverkat allmänhetens moral). Det finns mycket att säga om detta, främst att det tycks vara svårt att skapa balans när två motstridiga sidor bekämpar varandra i samhället. Men ett argument som alltför sällan nämns är att den katolska kyrkan – eller vilken kyrka som helst – är ett hinder för staten och dess totalitärism. Den kristne anser inte att presidenten/kungen/premiärministern/statsministern är den högste; ty över denne härskar gud. Därav det av samhället sanktionerade ”kriget” mot kyrkornas hus och bokstav.

Ett exempel där kyrkan verkligen är ett uttalat problem för staten är de kommunistiska regimernas förhållande till religioner. Men även i ett demokratiskt samhälle, som t.ex. USA, har man ansett sig vara tvingade att reducera den katolska kyrkans inflytande eller förändra den i grunden. Här spelar flera ”filantropiska” organisationer in, som t.ex. Rockefellerinstitutet.

I mycket har den katolska kyrkan ”reformerats”, d.v.s. tvingats anpassa sig till den nya tidens ideal, vilka vi i allmänhet betraktar som frihetliga eller moderna, men som i själva verket ibland införts med ibland lömska baktankar. Detta innebär att kyrkans roll som opponent i vissa situationer inte längre fungerar, och att kyrkan decimeras till en halvmesyr utan konsistent innehåll. Här må jag säga att denna beskrivning passar bäst in på Svenska Kyrkan.

Påven Benedictus var emot denna utveckling. Det är i alla fall den slutsats jag kommer till efter att ha läst en handfull artiklar.

Därmed finns det ett motiv till att han avsattes.

Hur det gick till är däremot en öppen fråga. Tidigare har skribenten Kevin Barrett kommenterat händelsen i en artikel i Veterans Today genom att citera redaktören för Inside the Vatican, Robert Moynihan. Denne beskrev sina intryck med följande ord:

I saw the Pope twice this week, once at a concert (on Monday evening, where I was sitting about 20 yards away from him) and at his General Audience on Wednesday. For a man of 85, he looked well, though he did seem tired.” On Saturday, I intended (sic) a funeral Mass in St. Peter’s Basilica for a cardinal who died last week (Cardinal Giovanni Cheli). Pope Benedict was scheduled to attend, but at the very last minute, he canceled his attendance. This was an indication to me already Saturday evening that he was unusually tired (he had spent several hours that monring (sic) with the Order of the Knights of Malta). Normally he would have been present at a cardinal’s funeral.

Och Barrett noterar att felsägningen ”monring” är ett dolt erkännande att påven avsattes, då man hanterar en ring i samband med att en påve avlidit och förstör denna för att förhindra förfalskningar och bedrägliga handlingar.

Enligt Kevin Barretts tes skall alltså korstågsentreprenörerna från Malta ha varit involverade i påvens avsättning (den oskyldigaste tolkningen är att påven blev så trött efter mötet med maltesriddarna att han fruktade att han aldrig skulle bli pigg igen…).

Nu i dagarna vädras en annan teori, vilken – utifrån det lilla jag läst om saken – egentligen inte behöver motsäga den första teorin. Maurizio Blondet skriver om saken på sin blogg utifrån en referens i en fransk artikel om Kinas och Rysslands utmaning mot US-dollar som reservvaluta. I artikeln nämns att den internationella banktransfereringsorganisationen SWIFT utestängde Vatikanstatens bank i samband med Benedictus avgång.

Artikelförfattarna uppger att det har aldrig klarlagts varför SWIFT stoppade transaktionsmöjligheterna med Vatikanstaten. Men uppehållet skall även ha påverkat bankomaterna i Vatikanstaten, vilket sades bero på att EU inte godkände åtgärder mot penningatvätt [Daily Mail]. SWIFT har däremot inte agerat gentemot andra stater som är mer utpräglade ”skurkstater” (enligt USA:s syn på detta begrepp). Även banker som fallit i händerna på islamska staten är fortfarande medlemmar i SWIFT!

Det tycks i vart fall se ut som att etablissemanget är väldigt nöjda med den påve de fått istället. I vart fall politiskt sett.

Hälsar eder Peter Harold

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Religion. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Och så var det detta med den förre påven som blev avsatt…

  1. Sofia skriver:

    De högst uppsatta i Bankhierarkin stängde möjligheterna för Vatikanens bank att använda SWIFT tills de avsatte ”den tyske påven”.
    Jesuiten tillsatte en judisk chef för Vatikanens bank därefter.
    Enligt Leo Zagami var detta orsaken varför utpressningen kom från det hållet.
    ”Follow the money”!

    • Peter Harold skriver:

      Äsch, det var nog bara en slump att det blev en judisk chef för Vatikanens bank…😉 Nä, uppriktigt sagt, jag tycker att det låter som att man anställt räven att vakta hönsen nu.

  2. Sofia skriver:

    Förra gången en påve avgick levande:
    Gregory Xll år 1415.

  3. Risto Matinen skriver:

    Jaha, nu lärde jag mig något nytt igen. Hur har du tid och kanske främst förmåga att hitta all skit?

    Katolska kyrkan är man tacksam för att den försvann från landet, även om jag inte gillar Gustav Wasa, en tyrann. Nietzsche skev att kyrkan var antikrist, som österrikare syftade han främst på just katoliker. Pråliga kyrkor är ett bevis, om inte annat.

    Själv är jag ålderspensionär, så länge det varar med massinvasionen av parasiter och kriminella av oönskat slag. Orkar inte lusläsa, så man får vara tacksam för alla alternativa media.

    • Peter Harold skriver:

      Jag för min egen del tror inte att jag kommer hinna bli ålderspensionär, utan jag kommer nog bli ihjälslagen innan dess av någon av de nämnda kriminella parasiterna. Eller mördad av staten. Jag hade f.ö. en upplevelse av det senare slaget under min utlandsresa. Jag tänkte under en kort stund ” – Vafan, jag är ju ingen Alex Jones. Hur kunde de hitta mig här?” Men jag överlevde ”mordförsöket”.🙂

      • Risto Matinen skriver:

        Jaha, du tänker så. Jag tänker döda så många fiender jag kan, innan jag lämnar in…

        En bil blir lätt ett dödligt vapen1

      • Sofia skriver:

        Berätta MER!!!

      • Peter Harold skriver:

        Jag och min vän hade stannat till vid ett värdshus och övernattat där. PÅ morgonen vandrade vi längs en flod mellan två större berg. Först hörde jag en helikopter flyga över området där jag ställt bilen, men den försvann ganska snart. Jag och min fortsatte vidare längs floden och kom nu till vad man skulle kunna betrakta som en djup ravin med kanske upp mot 80-100 meters djup. Stigen var ungefär 1,5 meter bred inklusive den lilla gräsvall som utgjorde gräns mot avgrunden. Efter en stund passerade vi skyltar som angav att det var rasrisk, och jag såg spår av stenar som slagit i marken på stigen. Då hörde vi helikoptern igen. Den flög längs ravinen och passerade oss på ett par hundra meters höjd. Jag noterade att det var en arméhelikopter. Strax efter att den passerat oss vände den och sänkte sig något. Sidodörren var öppen och jag såg hur någon tittade ut. Det bullrade kraftigt. Helikoptern hovrade och jag insåg att det var oss man betraktade eftersom vi var först ut till ravinen denna morgon. Då började helikoptern sänka sig ytterligare och var nu kanske på sin höjd 50 meter snett ovanför oss. Bullret slog mellan bergssidorna och luften vibrerade av ljudet och det kändes till och med i kroppen. Jag sade åt min vän att stanna, och förbereda oss på att retirera bakåt längs stigen. Det jag fruktade allra mest var att helikoptern skulle utlösa ett skred från berget ovanför oss. Skred brukar kunna utlösas av åskknallar, så med en hovrande arméhelikopter var risken ännu större. Hade faktiskt varit ett perfekt tillfälle för staten att göra sig av med mig. Men som sagt, jag är ingen Alex Jones.eller Michael Hastings. Fast jag var lite orolig för att jag skulle stryka med där ”av en olyckshändelse”. Jag har ju trots allt börjat dra i en del trådar i hop om att kunna förbereda någonting inför nästa valrörelse. Och sedan de där märkliga personerna som smög runt mitt kvarter ifjol… (förmodligen AFA-folk eller liknande).

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

