Zbig Brzezinskis svärdotter väninna med svenska kvinnliga partiledare

Bästa läsare!

Det var ifjol som jag uppmärksammade att Sveriges dåvarande utrikesminister Carl Bildt hyllade den neo-konservative geo-strategen Zbignew Brzezinski (mannen som lockade Sovjetunionen in i Afghanistankriget), i det att denne avslöjade att han läst Brzezinskis böcker med stort intresse på 1970-talet. Temat på böckerna handlade om hur man skulle utmana Sovjetunionen och Ryssland genom att använda de europeiska nationerna som pjäser i ett schackspel. Carl Bildt nämnde lite anspråkslöst i sin blogg att han såg fram mot en förestående middag med ”denne författare”.

Några ord om att Zbignew Brzezinski än idag bedriver en personlig vendetta mot det nuvarande Ryssland nämnde Bildt inte. Och inte heller skyltar han med att Zbig’s son Mark är en förenande länk mellan den av de neo-konservativa krafterna styrda amerikanska utrikespolitiken och Sveriges regering. Man kan i skenet av händelserna i Syrien och Ukraina under föregående mandatperiod notera att det svenska utrikesdepartementet hade en starkare koppling till USA än till Sverige, vilket inte minst visade sig vid de tillfällen då statsminister Fredrik Reinfeldt inte hade samsyn med sin utrikesminister i viktiga frågor. Ett faktum som svenska medier inte valt att analysera.

I ärlighetens namn skall det sägas att Carl Bildt under hela tiden sannolikt haft en mer direkt länk till det neo-konservativa lägret i USA via ungdomsvännen Karl Rove i högre grad än via USA:s ambassadör. Det är troligt att det via dessa informella vägar som Carl Bildt instruerats att tala för USA:s sak via EU och Sverige. Vilket är generande för oss svenska medborgare. Vi förväntar oss av våra folkvalda att de skall agera utifrån medborgarnas bästa. Samma kritik kan riktas mot den nuvarande regeringen där utrikesminister Margot Wallström rapar upp NATO-propaganda som den väldresserade papegoja hon är.

Trots att vi haft regeringsskifte, och trots att USA har en annan ambassadör, så fortsätter familjen Brzezinski att utöva inflytande i Sverige. Nu är det Zbig’s svärdotter Natalia Brzezinski som i samarbete med Dagens Industri skall sända podcast med tio kända kvinnliga makthavare i Sverige.

Om detta kan man läsa i ett reportage på DI Weekend signerat journalisten

Intervjuerna får också en personlig prägel, bland annat eftersom Natalia Brzezinski lärde känna flera av kvinnorna under åren hon bodde i Sverige, 2011–2015. […]

”Annie Lööf och jag har till exempel båda ändrats mycket sedan vi lärde känna varandra. Vi pratar nu om hur vi struntar i att bry oss om vad folk tycker. Om du är kvinna och tar för dig är det många som kommer att ha synpunkter och anse att du är aggressiv”, säger [Natalia Brzezinski].

Bland de intervjuade förutom Annie Lööf är den nuvarande (M)-ledaren Anna Kinderegg-Batra. Det är intressant att personerna som är föremål för Natalias podcast också är hennes personliga vänner. Peter Wolodarkis hustru känner sig därför manad att distansera Natalias podcast från ”den mer seriösa journalistiken”. Karin frågar: ” – Hur ser du på ditt arbete i kontrast till den undersökande journalistens?” Jag själv skulle vilja ställa Karin motfrågan: ” – Undersökande journalistik? I Sverige? Du måste skoja med mig…!

Men Zbigs svärdotter har inte dylika ambitioner. Hon vill lyfta fram de intervjuade kvinnorna – bl.a. hennes svägerska Mika Brzezinski, TV-stjärna: ” – Jag har givetvis haft den debatten med mig själv. Men den här podden handlar om att visa det bästa ur dessa kvinnor. Genom min podd vill jag starta en rörelse och inspirerar kvinnor och samhällen”.

Första sändningen släpps nu på lördag. Producenten Henrik Johansson har lovat att man redigerat bort det mesta överflödigt pladder som inte tillför ämnet något, så att varje avsnitt håller sig runt en halvtimma.

Även om den urspungliga nyheten handlar om en podcast som skall belysa kända kvinnors personliga egenskaper och mödor så är det ändå värt att uppmärksamma de band som det neo-konservativa nätverket består av, och som kan utnyttjas informellt för att eventuellt styra den svenska politiken i en för de neo-konservativa krafterna önskad riktning. Vi har ingen aning om vad dessa människor talar om när mikrofonerna är avstängda, vare sig de är män eller kvinnor.

Vill ni ha ytterligare reflektioner kring neo-konservativt genererad geo-politik kan jag rekommendera Lars Berns artikel om Zbig här.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Medierna. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Zbig Brzezinskis svärdotter väninna med svenska kvinnliga partiledare

  1. Sofia skriver:

    Neo-konservativ är täckord för………?

  2. w-son skriver:

    Det är lite intressant att notera hur ovillig både den nuvarande och den tidigare Alliansregeringen är att släppa Stasiarkivet fritt för forskare att ta del av i vad mån Stasi och KGB infiltrerade den politiska och mediala makten i Sverige. Samtidigt som man nu närmast dagligen trumpetar ut hur hotade vi är av Putin och Ryssland (inte minst då på DN), så till den milda grad att man nu tar hjälp av Natos strategiska kommunikationscentrum, Stratcom, för att undersöka hur Ryssland infiltrerar vårt ”tänkande”.
    Den som på minsta lilla sätt påstår att neo-con i USA/Nato påverkar svensk media och politiker bemöts då med att man är Putinister, hatare alternativt konspirationeteoretiker/foliehattar/dårar eller något annat nedsättande.

    • Peter Harold skriver:

      Den föregående och den nuvarande regeringen kör hårt med att hemlighålla många viktiga handlingar. Jag tror att det också finns ett intresse hos medierna att även skapa en norm för att även i andra sammanhang skydda journalisternas förehavanden från exponering. Jag har en stark känsla av att det omvänt också fanns och finns än idag svenska journalister som avlönats av t.ex. den amerikanska regeringen, såsom den västtyske journalisten Udo Ulfkotte avslöjade ifjol. Det skulle inte förvåna mig om det finns namn på journalister och politiker som jobbat åt båda sidorna.

  3. Har inte hört Oates i just detta programmet än men i ett annat. Det där med reverse speech/baklöngesmeddelanden verkar förekomma i bra mycket mer än 80-tals hårdrock. Det kan i princip appliceras på vem som helst. Som när påven medger att han våldtagit pokjar, Obama erkänner att han är nazi eller när hustrumördaren Scott Petersen säger ”hit her neck hard” och när liket sedan hittas så var hon dekapiterad. Oates egen teori är att det är psykologiskt och att sanningen kommer fram i det undermedvetna. Han menar på att detta har potential att bli den ultimata lögndetektorn. Hade jag inte varit teknisk idiot själv så skulle jag gärna testa det här på diverse svenska personligheter. Som att köra Reinfeldts drapor om öppna hjärtan ursvenskt barbari baklänges. Eller Sahlin när hon tycker att midsommar är töntigt och Lööf när hon hävdar att att i Sverige är det förbjudet att vara kriminell eller när Gardell hävdar att han gömt en flyktingpojke i källaren tillsammans med sin make. Vad månne komma fram när man kör dessa tal baklänges?

  4. Cello Jr skriver:

    Hatar att pusha mig själv, men skrev just detta p g a diverse surfande, med träffar som torde ha en viss bäring åtminstone på bloggningen ovan:

    http://riksforbundetmotpolitiskkorrekthet.blogspot.se/2015/10/deep-state-eller-skuggregeringen-anders.html

  5. Anonym skriver:

    Jag har läst det där B-ski ”namnet” en miljon men så fasen jag kan stava det. Okey, det går att copypast. Jag kallar honom B-ski i forts.

    Du återkommer ofta till B-ski. Nått särskilt skäl?

    Detta är mycket intressant och skall följas. Skall jag berätta en sak om US-”ambassadörer” som jag kom på av en slump efter att ha läst DN-papper? Okay, du behöver inte svara, jag berättar ändå antingen du vill eller inte😉

    Stort uppslaget på förstasidan i DN var att USA hade sänt en ny ambassadör till Sverige. På sidor 6-7, nästan två helsidor handlade om den nya US-ambassadören. Det var ingen ände på vilken bra kille detta var. CV var en halv kilometer långt och hans fru och barn var väldigt fina och bildade. Rena Allers Hemma hos reportag.

    Jag minns inte året, kanske på 90-talet, kanske efter 2000. Men det går att ta reda på. Det som är det intressanta är att nått år efteråt läste jag av en ren slump på sidan 58 och var det en liten notis om att det hade kommit en ny US-ambassadör till Sverige.

    Det stod inte ett ord om detta på förstasidan i DN. Nu till frågan: Kan du gissa vad skillnaden beror på?

    Den ena var jude och den andra en sketen goj, icke-jude.

    Men nu får du skärpa till dig Peter för nu kommer den svåra fråga. Kan du gissa vilken ”ambassadör” som är vad?

    Nä, jag hittar inte på detta. Att jag öht läste den lilla notisen var en ren slump och skillnaden i behandlingen var därför att det fastnade i bakhuvudet.

    Samma sak var det när Georg Soros kom till Sverige efter att han plundrat Sverige på mångmiljardbelopp. Stort uppslaget i DN där Soros framställdes som en hyvens grabb.

    Vet du vad Soros, B-ski och Wolodarski har gemensamt med neoconsen? Fem bokstäver, börjar på J och slutar på -udar.

    • Peter Harold skriver:

      Ha ha, du vet att jag är högst subtil när det gäller att peka ut guds utvalda folk. Men jag har anteckningar på nattduksbordet som jag tänkte sammanställa till ett alster som jag tror du kommer att gilla. Arbetstiteln är ”Det är judarnas fel”, och kommer bli en halvakademisk text.

  6. Läsare skriver:

    Läsare ovan.

  7. Läsare skriver:

    Av nått skäl försvinner mitt nick. Nu då?

  8. Läsare skriver:

    BRZEZINSKI’S LIFELONG DREAM of bringing Russia under America’s thumb is going up in smoke.

    http://www.realjewnews.com/?p=1070

    • Peter Harold skriver:

      He he, broder Nathanel broderar definitivt inte ut något smicker över de inblandade amerikanarna och deras inuitiska vänner…😉 Men allvarligt talat, jag hittar inte några direkta sakfel i det han skriver. Möjligtvis att ett och annat resonemang är förenklat, men i princip tror jag att allt det han säger är också det som skett (under B-zinskis välsignelse/order). Jag vet att folk kan säga ”Nej, allt det här kan inte vara möjligt”. Men tyvärr är det möjligt. Vår värld styrs av få. Det finns inte något inflytande från medborgarna. Snarare tvärtom; medborgarna mobiliseras för att stödja härskarna.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

