Var det en av USA:s drönare som flög in i det störtade Metrojetplanet?

Bästa läsare!

Då det anses att Islamska Staten inte har vapen med kapacitet att skjuta ner trafikplan på ordinarie flyghöjd, samt att det inte finns några av spaningssatelliter registrerade värmespår efter eventuell uppskjutning av någon luftvärnsrobot, har det istället spekulerats i om planet kan ha haft en bomb ombord som exploderat. Vad som är uppenbart är att även detta flygplan slets i bitar uppe i luften innan det träffade marken.

Dock har det tillkommit en teori om att Metrojet:s luftfartyg kolliderat med något annat objekt i luften. Författaren Jack Parry – som granskat USA.s anklagelser om att Ryssland låg bakom fjolårets nedskjutning av MH017 – framför teorin att det var en amerikansk drönare som trafikplanet kolliderade med.

Remember when the U.S. was whining that Russian cruise missiles fired into Syria were in danger of hitting our drones? Good ol’ SecDef Ash Carter laid that one on us. I think a U.S. drone either hit this Russian airliner by accident, or it ran into a drone. This would appear to be far more likely than any other scenario I’ve heard.

[…]

The drones that the U.S. military uses are substantially larger. Therefore, if an airliner struck a drone the size of the ones the U.S. military uses, it would certainly be capable of fatally disabling the Aircraft.

[…]

But if it hit a drone, wouldn’t we find wreckage of the drone? Not necessarily, at least not immediately. It’ll be mingled with the wreckage of the aircraft. It probably would have gone INTO the aircraft, rather like a bullet into a window. If it ran into the cockpit as its point-of-entry, there would’ve been no radio distress calls or even any register of anything that may point to the crew having seen the drone.

But wouldn’t the drone have been picked up on radar? Not necessarily. The U.S. RQ-170 Sentinel drone is a stealth drone capable of evading radar. Therefore, it would also be manufactured from mostly composites, thus the wreckage of one will take a lot of time to discover if it collided with this airliner. We know these drones are in the Middle East because Iran captured one back in 2011. It has an operational ceiling of up to 50,000 feet. The plane impacted something at around 31,000 feet, well within the altitude range of a Sentinel drone.

 

SB RQ-170-Sentinel
Bild på RQ-170-drönare. Foto: Aircraft.Wikia.

Enligt Jack Parry är ett tecken på att han kan ha rätt det faktum att USA:s regering igår gått ut och sagt att ”man inte kan utesluta att IS lyckats skjuta ner trafikplanet”, trots att man dagen innan påstått att det inte fanns några tecken på någon missiluppskjutning från marken. Han misstänker att USA försöker anpassa storyn.

Jack Parry flaggar för att det kan vara svårt att identifiera drönaren. Haverikommissionen bör teoretiskt sett få tag i en liten hög med vrakdelar som inte finns med i Airbus reservdelskatalog. Om det är just en RQ-170-drönare som träffat Metrojet-planet skulle haverikommissionen fråga Irans regering efter referensmaterial för att identifiera överskottsdelarna.

Den 4 december 2011 lyckades Irans militär att hacka sig in i manöversystemet på en amerikansk drönare som var ute på uppdrag över landet (USA hävdade att man ”tappat” drönaren över Afghanistan), och landade den obemannade farkosten och ställt ut denna efter kosmetiska reparationer. USA:s regering har bett att få tillbaka drönaren (förre vicepresidenten Dick Cheney krävde att president Obama skulle beordra en flygattack mot den bas där iranierna förvarar farkosten), men fått ett nej.

Hälsar eder Peter Harold

 

UPPDATERAT:

Islamska Staten har släppt två filmer som de påstår skall föreställa nedskjutningen av Metrojet-planet.

 

 

 

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Krig & fred. Bokmärk permalänken.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s