Otäckare än ”Crimson peak”…

Bästa läsare!

Jag har två fribiljetter till SF. Jag frågade min dotter vad hon vill föreslå. Hennes tips var skräckfilmen ”Crimson peak”. Jag fick se trailern och jag tyckte att den var obehaglig. Min dotter däremot myste, och tyckte att de vidriga spökvarelserna såg så spännande ut. Mm, ”spännande” var ett understatement. Undrar dessutom om jag skulle kunna klara av att se filmen på bio med allt blod. Min dotter trodde inte att det skulle vålla henne några besvär.

Jag frågade henne om hon inte föredrog äkta skräck hämtad ur verkligheten. Vaddå? frågade hon. Jag svarade att hon kunde söka på YouTube efter ”Open gates”. Första klippet som dök upp var just det som jag avsåg. Hon tittade på några sekvenser, och stängde av efter någon minut. Verkligheten var för otäckt för henne… Hellre ett blodigt skelett som jagar en genom ett gotiskt slott än 3’000 skriande främlingar som marscherar genom den nyss så fridfulla sydeuropeiska bondbyn.

Jag vet att detta är en propagerande dokumentär. Den är redigerad på ett sätt som inte väcker sympati med de människor som uppger sig vara flyktingar och som kräver att ta del av västerlandets välfärd. Men ingenting är fiktion. Detta sker här och nu.

Vi lever i en intressant tid. Några av oss som är filosofiskt lagda har frågat oss vad som händer om världens alla fattiga vill ta del av vårt välstånd. Sedan något år tillbaka har i alla fall jag varit medveten om att det finns de som arbetar hårt för att så verkligen skall ske. Några vakna människor har kanske varit medvetna om detta sedan flera år tillbaka, och bara väntat på att detta skall hända. Men det som är allvarligt är att alltför få fortfarande inte har en aning om vad som sker och varför det sker.

Väckarklockan ringer. Det är dags att vakna. Mardrömmen har börjat. Kanske har den era börjat då vi skall ångra att vi föddes.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff. Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Otäckare än ”Crimson peak”…

  1. Ping: Begränsad begränsning | Jan Millds blogg

  2. Sofia skriver:

    Som dessert efter den filmen:

    • Anna skriver:

      Kul kille. Påföljden för det här skriveriet blir väl att ortens kommunpolitiker (svennarna som han vill döda) kommer att ge bifall till ökat bidrag till att starta fritidsgård. Det är ju sååååå synd om de för att de inte har något vettigare att göra… Och så gratis fotbollsträning såklart. Och gratis rap-kurs på fryshuset med betalda luncher och gratis spray-burkar så de kan sprida sitt budskap utan att behöva åka fast för klotter. Yup.

  3. BaraVarat skriver:

    Jo verkligheten är en hemsk plats och lär bli värre….

  4. Hollywood-skräckfilmer är bara underhållning. Finns inget alls skrämmande med dessa. Antingen myser man eller så gapflabbar man. Verkligheten är något helt annat. Så jag förstår din dotter.

  5. Anna skriver:

    Ja, jag brukar säga till folk som ifrågasatt mitt av sonen delade intresse för skräckfilmer, att nyheterna är ruggigare än de värsta skräckfilmerna. Undantaget för det jag inte kallar skräckfilmer, utan tortyrfilmer vilket går ut på ngt helt annat (sadism) vilket vi inte kollar på. Det som etsar sig fast mest är verkliga bilder på torterade djur och nyheter om våldtagna /dödade barn. Så länge barnen slipper se och höra nyheterna och undviker SVT slipper de att bli traumatiserade. Det är mysigt att se skräckfilmer tillsammans under täcket!

    • Peter Harold skriver:

      Njae, jag sitter bara där och tänker ”Nej, gå inte in i det där rummet” eller ”Nej, öppna inte den där lådan” när jag ser på film, ha ha!

      • Jag tycker alltid att det lika komiskt varje gång. Oavsett om det är någon mänsklig psykopat likt Jason eller nåt övernaturligt väsen. Hur det alltid börjar med ett sällskap av unga människor och hur dom trots faran alltid envisas med att dela upp sig, minst i par men ofta helt själva går dom åt olika håll. A recipe for disaster. Att folk aldrig lär sig. men dramaturgiskt hade förmodligen filmen blivit rätt tråkig om dom hade uppträtt mer logiskt. Det hade väl slutat med att Jason fått pisk redan efter en halvtimme in i filmen.

        • Peter Harold skriver:

          Hm, jag fick en association till miljöpartistiska politiker när jag läste din kommentar här. Typ, att de aldrig lär sig och ”A recipe for disaster”…😉

          • Huga, hoppas ingen får för sig att göra skräckfilm av deras partiprogram. Då blir det kanske en riktig rysare för en gångs skull? Möjligtvis skulle jag klara av det om han tysken Uwe Boll som har sabbat alla möjliga spel med filmtolkningar som är aningen kalkonartade.

        • Anna skriver:

          Har ni inte lagt märke till att Jason är övermänskligt stark? Sonen dissar fredag den 13:e pga att det blir så tjatigt att Jason överlever trots att han stekts, brunnit, knivhuggits, dränkts och utstått ett decennium tillsammans med psykotisk ensammorsa… Hehe., Håller med barnen: Det är jävligt orealistiskt!

          • Anna skriver:

            Å andra sidan dissar han även Spectre som vi gick på i går. James Bond kan inte bli fel. Undrar varför han då gillar GTA 5… Bond-filmerna är ju the original GTA 5? såg att filmens manusförfattare snappat upp samtidens problem med tolkningarna medborgares/ kontra övre samhällskiktets/ tolkningar, på vad ”demokrati” egentligen betyder…

  6. Jag har ännu inte märkt några problem. Testa dessa två appar så kanske du slipper problemen?

    https://chrome.google.com/webstore/detail/zenmate-security-privacy/fdcgdnkidjaadafnichfpabhfomcebme?hl=en

    https://chrome.google.com/webstore/detail/ghostery/mlomiejdfkolichcflejclcbmpeaniij?hl=en

    Dom finns för Firefox också om du använder den istället.

    Det senaste Bilderbergmötet i somras handlade ju bl a om problemet med fritt internet så jag är inte förvånad om det så här ett halvår senare börjar märkas av. Vaken-artikeln verkade vara lånad av Vigilant Citizen. Tyckte jag kände igen den.

    http://vigilantcitizen.com/

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

