Sånt här får mig själv att vilja bli journalist! (Vita huset insisterar på att deras ord är gott nog)

Bästa läsare!

Ett litet kort klipp att visa innan jag springer in i köket för att laga fredagssteken… (Ugnsbakad plommonspäckad fläskkarré)

På det privata planet har jag under 2015 försökt att kämpa för en nyanserad bild av Ryssland och rysk säkerhetspolitik. Mycket av denna speglas av den säkerhetspolitik som USA för. I min bekantskapskrets har det varit en helt omöjlig tanke att USA är minst lika mycket av en mörkerstat som folk i allmänhet uppfattar tsar Putin’s Ryssland som. Det jag berättar är ofta obekvämt – mest därför att folk undrar hur tusan jag kan ha en så förvriden syn på USA som en ondskefull stat medan det är självklart att man kan säga vad som helst om Ryssland, inklusive sådants om strider mot förnuft och fakta.

Men nu på senare tid har jag märkt att folk börjar vakna till liv. Inte på så sätt att man minskar sitt förakt mot Ryssland, men man är betydligt oftare överens om att USA ”är ena riktiga klåpare” när det kommer till att hålla fred i världen. Och jag kan också ana en viss förnöjdhet i tonfallet när folk säger att ”den där Putin gör ju precis som han vill”. Ja, jag törs nästan hålla med. Det kritiska är egentligen inte att han gör vad han vill, utan snarare vad han vill. Några hävdar att han steg för steg tänker erövra världsherravälde. Andra resonerar mer försiktigt i termer om att ”det är nog inte så klokt att hålla på att peta på den ryska björnen hela tiden som jänkarna gör”.

Mycket av den negativa attityden mot Ryssland beror sannolikt på landets arv från den sovjetkommunistiska eran. Men den eran är faktiskt över. Trots det saknas det aldrig argument för att kritisera Ryssland. Ett problem är att kritiken ofta hänger upp sig på enskilda detaljer, utan något beaktande av orsak och verkan. Just nu är det populärt att tala om ”Rysslands försök att ockupera Syrien”. Att folk använder sådana termer är begripligt om man enbart läser svenska nyhetstidningar, för under den första fasen av de ryska attackerna mot terrornätverket Islamska Staten valde medierna att beskriva Rysslands insatser med samma språk som Vita huset använder.

Ett exempel är hur okritiskt svenska medier återrapporterade Vita husets påståenden om att rysk militär saknar precision, och slår ut civila mål – bl.a. ett civilt sjukhus. Svenska medier beskrev denna nyhet med att händelsen bekräftats av humanitära organisationer på plats. Men de svenska medierna – och inte heller de amerikanska som man kopierade informationen ifrån – nämnde att organisationen ifråga hade kopplingar till det amerikanska utrikesdepartementet. Inte heller gjorde man stor sak av att Vita huset – som de facto anklagde Ryssland för att ha attackerat ett sjukhus – inte ville presentera några bevis som bestyrkte sitt påstående (D.v.s. samma strategi som när Vita huset pekar ut Ryssland som ansvarigt för nedskjutningen av Malaysian Airlines flygplan över Ukraina sommaren 2014).

Här är ett klipp från Russian Insider som belyser hur svag grunden är för olika uppgifter som presenteras på prioriterad plats i nyhetsflödet. Det finns väldigt många klipp på nätet där representanter för USA:s regering bemöter berättigade frågor med stor arrogans. Samma arrogans ligger också till grund för USA:s säkerhetspolitik. Just därför befinner sig världen i ett mycket farligt läge där en eller ett par enskilda händelser kan starta en händelsekedja med fasansfulla konsekvenser.

Titta nu på klippet. Det är faktiskt underhållande. Sånt här får vi aldrig se i svensk Stats-TV:

Och när det kommer till bombningar av sjukhus har nu USA bestämt sig för ytterligare en ny version av varför deras plan sprängde ett sjukhus tillhörande Läkare utan gränser i Afghanistan. Nu heter det att man haft ett tekniskt fel som gjort att piloten av misstag trodde att byggnaden var ett fängelse som hölls av talibanerna. Så under de fem attacker som planet gjorde mot sjukhusbyggnaden, avfyrandes över 200 granater, så trodde piloten att han sköt mot en byggnad som innehöll en filial för den afghanska underrättelsetjänsten som marktrupp önskade ha beskjuten. Mer om de patetiska undanflykterna kan man läsa om på Zero Hedge. Agendasatta Dagens Nyheter som annars nogsamt beskrivit ryska påstådda tillkortakommanden verkar inte ta upp ämnet om den amerikanska attacken igen.

Hälsar eder Peter Harold

UPPDATERAT:

Vi tar ett till klipp:

===========================================
Jag hävdar att 6’000’000 judar
5’900’000 judar
5’800’000 judar
5’700’000 judar
5’600’000 judar
5’500’000 judar
5’400’000 judar
dödades av nazisterna under Förintelsen. (Se förklaring här)
===========================================

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Krig & fred. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Sånt här får mig själv att vilja bli journalist! (Vita huset insisterar på att deras ord är gott nog)

  1. Sofia skriver:

    Världshärskarna kontrollerar det mesta – men inte allt.
    Folkens frihet bygger på sanning, fri information och frihet att diskutera vad man vill med vem man vill.
    Om vi ska bli mer inflytelserika än myggan på elefantens öra –
    är en framkomlig väg att det finns många diskussionsforum där informationsutbyte sker. Länka hit och dit, kors och tvärs – då finns inte bara en måltavla som översittarna kan sikta på.

  2. Läsare skriver:

    Do ZIONISTS/ISRAEL Control the U.S. Government ? —2 min

    Titta på videon som Peter har ovan. Var är det sänt från? US state department. By ut state department och Amerika med AIPAC/CFR/Likud-judar och du har sanningen rätt i ansiktet.

  3. Rune skriver:

    Men du är ju journalist som gräver fram olika företeelser och presenterar dem för internetpubliken. Att du inte har genomgått vänsterindoktrineringen på journalisthögskolan gör dig ju bara till en bättre journalist.

    • Peter Harold skriver:

      Vilket påminner mig om ett samtal jag hade med min dotter idag. Hon läser på inför ett prov i samhällskunskap. Jag jublade och sa att det var mitt favoritämne. ” – Får jag hjälpa till?!!” sade jag med en entusiasm som var mer av en begäran än ett erbjudande. Och min dotter svarade: ” – Nej, det får du inte. Jag kommer få underkänt i så fall. Jag måste lära mig vad min skola vill att jag skall kunna. Du får lära mig vad som är sant efteråt, tack”.

      Jag tror inte att min dotter kommer göra revolution i plugget. Kanske senare…😉

  4. Risto Matinen skriver:

    Tja, dålig arbetsmarknad för ”journalister”! Bara massiva subverionerRiktiga journalister håller dock på att dö ut.

    Redan som 14-15-åring fick jag aversioner mot journalister. Var på ett arrangemang där flygvapnet ville värva framtida piloter, genom att locka till intresse för segelflygning. Läste tidningen dagen därpå, och inget stämde i det ”reportaget”…

    Senare, med mitt intresse för bandy, undrade man om ”reportern” varit på samma match, som jag?

    Har kanske skrivet detta innan, sagt/skrivet av en vis man redan på 18-hundratalet, men det skadar inte att upprepas:

    Om du inte läser tidningar, är du oinformerad

    Om du läser tidningar, är du desinformerad

    • Risto Matinen skriver:

      Sablar, blev något fel där ovan. Alltså, andra meningen stympades.

      Bara massiva subversioner av antisvensk fulmedia kan få dessa att leva vidare, skulle det ha stått…

      • Läsare skriver:

        Judar ÄGER OCH KONTROLLERAR all ”media” i HELA västvärlden. Och dessa ”media”judar ljuger om vad fan som helst så länge det gynnar dessa ”media”judars agenda.

        Det räcker att läsa förstasidan i Bonnier-judarnas Dagens Nonsens, DN och judarnas lögner är överallt på förstasidan.

        Ge mig valfri förstasida i vilken DN som helst och jag skall berätta vad dagens judelögn är.

        • Risto Matinen skriver:

          Tja, har sagt upp DN för ett par år sedan, så jag kan/vill inte ge dig någon helsida…

          Ändå konstigt att Polenjuden Wolodarski är så öppet antisvensk. Hoppas/tror han att Gulag gäller för oss som framhärdar? De överskattar grovt sin förmåga, enär de värsta kulturmarxisterna bara är ett par tiotusen.

          Visst, med statens våldsmakt i ryggen kan en sådan liten minoritet ta kål på miljontals svenskar. Men, måttet är rågat sedan länge, SÅ se efter era arslen:

          Antisvenska politiker
          Antisvenska ”journalister”
          Utländska legosoldater (”flyktingar”) som översvämmat landet

    • Peter Harold skriver:

      Den vise mannen var Mark Twain, och han skulle ha hur mycket som helst att kommentera i dagens värld.

      ”“If you don’t read the newspaper, you’re uninformed. If you read the newspaper, you’re mis-informed.”

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

