F.d. utrikeskorre rasar mot den svenska PK-journalistiken

Bästa läsare!

Hanna Lindholm, ordf. i en lokal SDU-krets och utnämnd till kvinnohatare i Expressen, lade upp en kritisk text på Facebook som handlar om att Göteborgs-Posten redigerat en av sina artiklar som handlade om ett s.k. ensamkommande flyktingbarn. Flera läsare av GP hade nämligen reagerat på att personen i bildmaterial såg äldre ut än den ålder han uppgett till Migrationsverket i samband med hans asylansökan, och några läsare lyckades även hitta spår på sociala medier efter denna person som bestyrker misstankarna om att det ensamkommande barnet inte hade den låga ålder som han uppgett.

Göteborgs-Posten tog tillfälligt ner sin artikel och redigerade den med motivet att skydda medverkande som ”utsatts för påhopp”. Bl.a. tog redaktionen bort bilderna på personen, som t.ex. denna:

sb gp barnet 00

Den forne utrikeskorrespondenten Rolf Söderlind (f.d. Reuters, AP och UPI) kommenterar Hannas postning med att upplysa henne om att GP raderade ursprungsartikeln redan för flera veckor sedan. Därefter reflekterar han själv över medie- och debattklimatet i Sverige.

Han skriver bl.a.:

Är gammal utrikeskorrespondent med engelska som arbetsspråk och bor sedan ett kvartssekel utomlands. Begriper inte vad en del svenska journalister sysslar med nuförtiden. De borde skämmas.

[…] Jag vill bara tillägga för de i den här tråden som inte är journalister att det faktiskt är en plikt för seriösa nyhetsmedier i civiliserade länder att publicera en rättelse om de har gjort sig skyldiga till ett misstag, dvs skrivit något som klart strider mot sanningen. Det är det enda sättet för dem att bevara sin integritet och fortsätta ha läsarnas/lyssnarnas förtroende. Men i detta fall har GP lättvindigt svikit sina läsare av uppenbart politiskt korrekta orsaker om jag förstått saken rätt. Tidningen har förmodligen brutit mot en grundregel inom seriös journalistik.

[…] Med alternativmedia förmodar jag att du syftar på en kamp om sanningen som verkar stå mellan vissa etablerade medier, som tjänar statsmakten, och sajter som Fria Tider. Detta påminner mig om när jag jobbade i Europa under kalla kriget och underjordiska flygblad typ Samizdat försökte tränga igenom de kommunistiska pressmonopolen i stater som Sovjetunionen, Östtyskland och Polen. […] Vad som verkligen slår mig när jag lyssnar till debatten i Sverige idag är hur polariserad den är. Jag har på Facebook förklarat den brittiska restriktiva flyktingpolitiken bara för att bli stämplad som rasist av vänstern.

Rolf Söderlind har varit utrikeskorrespondent i flera år, och arbetat för flera engelskspråkiga nyhetsbyråer (jag minns själv att jag läst hans artiklar när jag gick i högstadiet). Han har precis kommit ut med en självbiografi där han berättar om olika minnen från sin långa karriär som ”korre”. Numera bor han som pensionär i Storbritannien och lirar bluesrock med vänner.

Rolf Söderlinds självbiografi ”Dagar jag aldrig glömmer” kan köpas på nätbokhandeln.

Jag tänkte att det kunde vara på sin plats att jag publicerar åtminstone en bloggpost som är positiv till journalisters åsikter. Tro mig, jag har i grunden respekt för journalister som yrkesgrupp. Dessa har ett yrke som jag avundas.

Men jag skulle inte vilja bli en journalist av det snitt vi ser dagligdags i våra medier. Den strävan efter sanning som Rolf Söderlind beskriver i sin kommentar hos Hanna Lindholm ser vi väldigt sällan prov på när vi bläddrar i våra inhemska dagstidningar eller zappar mellan nyhetssändningarna. Liknelsen med kommunisterans mediemonopol i öststaterna känns berättigad; jag får ofta kalla kårar när jag läser svenska medier och vill gråta när jag inser att journalisterna dagtingar på sin yrkesmässiga integritet, med enda utgången att de skadar det samhälle som de skall skildra verkligheten från.

Hälsar eder Peter Harold

UPPDATERAT:
Alternativa nyhetssajten Fria Tider har tydligen också bläddrat i kommentarsfältet hos Hanna Lindholms Facebook-sida och hittat Rolf Söderlinds kommentar. Eller…?😉

===========================================
Jag hävdar att 6’000’000 judar
5’900’000 judar
5’800’000 judar
5’700’000 judar
5’600’000 judar
5’500’000 judar
5’400’000 judar
5’300’000 judar
5’200’000 judar
5’100’000 judar
5’000’000 judar
4’900’000 judar
4’800’000 judar
4’700’000 judar
4’600’000 judar
4’500’000 judar

dödades av nazisterna under Förintelsen. (Se förklaring här)
===========================================

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Medierna. Bokmärk permalänken.

34 kommentarer till F.d. utrikeskorre rasar mot den svenska PK-journalistiken

  1. Benny skriver:

    Att vara journalist idag är att vara maktens lydiga hantlangare! I stället för att berätta sanningen om vad som händer i Sverige och utomlands så sysslar man med s.k agendajournalistik som i praktiken betyder ”ljug så mycket du orkar” så att dina ägare blir nöjda. Denna ”yrkeskår” har samma trovärdighet som en som ”jobbar” på arbetsförmedlingen eller migrationsverket. Man undrar ju var ord som integritet och yrkesheder tagit vägen bland dessa patetiska fånar som kallar sig journalister?

    • Peter Harold skriver:

      För skojs skull gick jag nu in på Exprssen.se för att se om det fanns något intressant att referera till. Nej, det gjorde det inte. Vill man orientera sig om vad medierna skriker om så kan man besöka deras förstasida, men att klicka sig till en artikel är egentligen slöseri med tid. Jag får ändå min beskärda del av filmer med underliga eller gulliga djur via Facebook, och mina bekanta lägger också upp ödmjuka ”RIP Kändis” när en dito sådan gått bort.

      Insprängt i allt trams på tidningarnas hemsidor finns den agendasatta journalistisken. ”Journalistiken som berör”, kallar det detta själva, men i verkligheten handlar det om att vinkla nyheten och få folk upprörda. Bäst mår redaktören om något barn dör.

  2. Risto Matinen skriver:

    Karln ser i mina ögon ut som 30-35 år, inte 16. Jag hyser ingen respekt för antisvenska hor-nalister, snarare förakt! Maktens megafoner & megafånar…

    Sverige har väl skiljt sig länge från alla journalistiska ideal?! Av en händelse råkade jag strax innan jag läst ovanstående läst följande under rubrik Våra svenska medier; http://joh27cam94lou.bloggo.nu/Vara-svenska-medier/

    Där refereras bl.a. en bok skriven av Roland Huntford, som kom ut redan 1971 på engelska och ett år senare på svenska. Boken hette då ”Det blinda Sverige”. Kort citat:

    Roland Huntford ansåg att i Sverige skiljer sig media från andra västerländska stater genom att formera,dvs forma opinionen istället för att informera medborgarna. Roland Huntford hade intervjuat TV2 chefen Örjan Wallquist som menade att svenskarna är ”intellektuellt primitiva och underutvecklade” och därför behövs medier som formar deras åsikter.

    Var då själv en ung man, men minns inte att jag hört talas om boken. Hade andra intressen då…

    • Peter Harold skriver:

      En mycket bra artikel. Och väldigt mycket bra saker har skrivits förr i tiden. Jag måste försöka leta rätt på den där boken. Tack för länktipset!

    • Jag skulle till och med kunna tänka mig gå upp till en 38-42-nånting. Men hur som helst, 16 var något han var för väldigt längesedan. Vi blir utskämda i omvärlden med detta dravel om barn. Det klassiska uttrycket die dummen schweden får verkligen vatten på sin kvarn eller det engelska swede (kålrot).

    • Anna skriver:

      När jag pratat med såna som är välvilligt inställda till att ta emot alla från Krigen utan slut, säger de att det här med ålder inte är och ska vara något att ”hänga upp sig på” utan bara tjänar till att ta hand om de som kommer själva, strunt samma om de egentligen är ”ankare” som sedan tar hit resten av familj på 10 personer och är 30 bast. Efter den kommentaren slutar jag att försöka få ut ngt vettigt ur diskussionen. Det är liksom helt kört då ingen logik finns att resonera om.

  3. Läsare skriver:

    Testar en kommentar.

  4. Läsare skriver:

    http://varstundisverige.blogspot.se/2014/04/sverige-den-nya-sovjetstaten.html?m=1

    The New Totalitarians (Det blinda Sverige) – Roland Huntford, 348 sider, PDF

    SovjetSverige

  5. Läsare skriver:

    Hur vet du att en så kallad ”journalist” i Sverige ljuger?

    Läpparna rör sig.

  6. Sofia skriver:

    Ovanligt i dagens MSM; en som försvarar oss vanliga mot MSM´s övergrepp:

    http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/medier/article21884305.ab

    • Peter Harold skriver:

      Jädrans otur, men INfowars ligger nere nu när jag försöker komma åt den.

    • Risto Matinen skriver:

      Tja, det där var inte särskilt övertygande heller.

      Jag är kanske för korkad eller har bristande fantasi för att sådana skjutattacker används för att förbjuda/försvåra för vanliga människor att ha vapen. Min logik säger tvärtom, det talar för att underlätta för vanliga människor att ha vapen. Dessutom om förövarna är muslimer eller andra utbölingar som angriper amerikaner, stärker det den saken ytterligare.

      De som önskar avväpna folket borde snarare skaka fram vita jägare eller något liknande som ger sig på vanliga människor eller varför inte politiker? Man kanske inte ske dem några bättre idéer…

      Att staten/politiker/zionister önskar avväpna folken i vita länder är särskilt allvarligt, och ska se som en STOR varningssignal!

  7. Benny skriver:

    Intressant att ”journalisterna” dragit igång drevet mot Wallström efter hennes för omväxlings skull sanningsenliga uttalanden om Israel. Hon borde ju veta vilka man INTE får kritisera i Sverige för att slippa drevet. Frapperande skillnad mot hennes famösa resa till Kiev där hon diskuterade hjälp till fascistregeringen för att fortsätta kriget mot sin egen befolkning…inte ett kritiskt ord från svenska media. Ja, Sverige är ett dårhus ur medial och politisk synvinkel. De övriga nordiska länderna är ju sunda i jämförelse…Sverige borde sättas under förmynderi av de övriga nordiska länderna omgående tills det blivit ordning här i Sverige också.

  8. Risto Matinen skriver:

    Nu öppnar Google upp för PK-censurering av deras sökmotor:

    ”Det är för enkelt att använda internet bara för att interagera med likasinnade, istället för att söka efter perspektiv som man annars inte skulle exponeras för. Denna tendens till nationalistiskt beteende visar att vi har behov av en gemensam värdegrund och ett starkt ledarskap”, skriver Eric Schmidt.
    http://www.friatider.se/google-ppnar-f-r-pk-censur-i-s-kresultaten

    • Peter Harold skriver:

      Japp, jag såg det där. Och jag är inte förvånad. Det har under senare år – sedan Google blev en del av CFR och Bilderberg – utvecklats många tankar om hur man ”ska förbättra kvaliteten på sökmotorn”.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

