Och sen var det detta med Putin-vänlighet… (Forum för inbördes navelskådning)

Bästa läsare!

En vän bad mig att kolla in bloggen Fnordspotting som uppger sig vara i gränslandet mellan libertarianism och konservatism. Med risk för att jag trampar på ömma tår, men jag kan konstatera att även inom den libertarianska sfären kan tolkningen av olika samhälsfrågor skilja oss frihetliga debattörer åt från varandra. I synnerhet när det rör frågor som faktiskt inte alls har särskilt mycket med libertarianism att göra.

Nyligen belyste Fnordspotting ett fenomen som jag instämmer helt till fullo i, nämligen att vi har politiker som är halvidioter, och som är stolta över detta. Nej, det var inte så Fnordspotting formulerade det, utan det handlade om ”naivitet” som skribenten helt korrekt identifierar med det mer sanningsenliga ordet ”inkompetens”.

Det faktum att politikerna så oblygt försöker framställa naivitet som en positiv egenskap hos dem själva – socialdemokratiska riksdagskvinnan Åsa Lindestam menar att det är fint att vara naiv – för att sen kunna skylla på folket när politikerna inte fattat nödvändiga beslut (eller som i de flesta fall, fattat fel beslut), berättigar Fnordspottings påpekande.

För mig är det frustrerande med att se politiker som försöker utmåla folket som naiva (Stefan Löfvén) samtidigt som deras egen naivitet tycks vara ett ideal (Åsa Lindestam). Utifrån detta perspektiv blir jag allt mer övertygad om att framtidens framgångssamhälle bygger ett politikerlöst samhälle.

Anledningen till att jag engagerar mig som bloggskribent är att ge mitt bidrag till det offentliga samtalet för att utplåna naivitet. Och lika stor ansträngning gör jag för att försöka nyansera meningar som far fram i det oöverskådliga debattbruset, som t.ex. om orsak och verkan kring faktiska och eventuella kriser (för det är kriser det handlar om när Stefan Löfvén och Åsa Lindstam uttalar sig i statsmedierna).

Sedan skriver Fnordspotting i en egen kommentar i sitt kommentarsfält: ”Som vanligt gäller för övrigt att Putinvänliga kommentarer hamnar i papperskorgen direkt.”

Ok, inte riktigt den approach jag skulle ta till gentemot mina läsare. Gillar jag inte folks åsikter så argumenterar jag emot. Det enda jag skickar direkt i papperskorgen är reklam.

Jag ser att i en ännu tidigare bloggpost hälsar Fnordspotting sina debattsugna läsare med orden: ”Som sagt. Alla kommentarer från Putinjugend hamnar direkt i papperskorgen.” Detta är tveklöst en association till den nazistiska ungdomsrörelsen Hitlerjugend på 1930- och 1940-talet. Jag blir nyfiken på vad kriteriet är för att bli utpekad som ”Putinvänlig” och ”Putinjugend” av denne person? Eller snarare inte. Och hur hamnade Fnordspott i denna sinnesstämning?

Som en kuriös detalj kan nämnas att rubriken på den ovan nämnda bloggposten lyder: ”Från RT och Sputnik till DN och Aftonbladet” och handlar bl.a. om polemik mellan DN:s chefredaktör Peter Wolodarski (vars ringa uppskattning för mångfald av åsikter i den offentliga debatten är känd för de flesta besökare av Skrivarens Blogg) samt nationalekonomien Tino Sanandaji. Wolodarski läser SCB-statistik och säger att vi skall hurra högt därför att svensk ekonomi går så bra just nu när det väller in migranter i tusental till Sverige varje dag. Och Fnordspotting lyfter fram Sanandajis uppdatering på Facebook som sakligt bestrider DN-redaktörens påståenden.

Fnordspotting nöjer sig inte vid detta, utan väljer istället att likna DN:s ledarsida med ”det propagandakrig som Ryssland bedriver”. Fnordspotting beskriver DN:s likhet med den rysk propagandan med orden: ” – I båda fallen handlar det om att dränka samhällsdebatten med tillräckligt många skönmålningar, vrångbilder och direkta lögner för att sanningen skall drunkna i bruset”. Och som bevis för sitt påstående länkar Fnordspotting till en ledarspalt från DN(!) som anklagar Ryssland för att bedriva propagandkrig…. Tablå!

Intressant nog låter alltså Fnordspotting sin kritik mot ”den ryska propagandan” referera till lögnhalsarna på DN. Det är i mina ögon besynnerligt att dessa lögnhalsar enligt Fnordspott är exemplariska sanningssägare när det kommer till Ryssland och att beskriva all ondska som det landet står för, men ljuger som en häst galopperar i andra ämnen. F.ö. var vi många andra som läste DN:s utfall om ”rysk propaganda” och kände mer igen DN och svensk mainstream media i artikeltexten än själva Ryssland som specifik aktör i budskapskriget. Det är sant att det kommer underliga uppgifter från Ryssland, men ofta ifrån okända kommittéer och sammanslutningar, och även i mediekanaler som RT framförs kritik mot källor i Ryssland som saknar trovärdighet.

By the way, RT har en ganska kul reklamfilm om sig själva:

Ser hoppfullt ut!🙂

Avslutningsvis vill jag hävda att vi skulle inte behöva vara så beroende av RT och Sputnik om mediehusen i västvärlden haft större integritet och distanserat sig i högre grad från Vita huset och de neo-konservativa tankesmedjorna i USA (som finansieras av samma folk som har inflytande över mediehusen). I RT ställs frågor om västvärlden som västvärldens egna medier har svårt att ställa (och än mindre besvara sakligt). Vi får leva med att alla ägnar sig åt propaganda i varierande grad, och vi får förlita oss på kompetenta och trovärdiga människor som har förmåga att teckna en mer nyanserad bild över tingens ordning via alternativa kanaler (som t.ex. bloggosfären).

Hos mig är alla välkomna att kommentera, inklusive er som inte håller med undertecknad.

Sedan tvingar mitt ego mig att påpeka att jag publicerade min bloggpost om f.d. utrikeskorrespondenten Rolf Söderlind minst en timma före Fria Tider (som hade ämnet som huvudnyhet under resten av måndagen; sannolikt p.g.a. nyhetstorka!).

Jag försöker nämligen undvika ämnen som FT redan publicerat med sin högre standard. Eftersom jag fann uppgiften i mitten av cyberrymden misstänker jag att någon på FT snarare hittade informationen på Skrivarens Blogg istället för vid den ursprungliga källan. Det är högst osannolikt att vi ”fiskade” på samma ställe.

sb i see u

Hälsar eder Peter Harold

===========================================
Jag hävdar att 6’000’000 judar
5’900’000 judar
5’800’000 judar
5’700’000 judar
5’600’000 judar
5’500’000 judar
5’400’000 judar
5’300’000 judar
5’200’000 judar
5’100’000 judar
5’000’000 judar
4’900’000 judar
4’800’000 judar
4’700’000 judar
4’600’000 judar
4’500’000 judar
4’400’000 judar

dödades av nazisterna under Förintelsen. (Se förklaring här)
===========================================

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Blogg. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Och sen var det detta med Putin-vänlighet… (Forum för inbördes navelskådning)

  1. Benny skriver:

    Ja, en del bloggare verkar inte riktigt sluga! Läser nästan aldrig Fnordspotting pga den agenda han har och det är inte sanningen dessvärre. Han är som sagt i samma fålla som DN och nästan all övrig MSM-media fast från en annan plattform. Fnordspotting, en SD och Israelvänlig blogg med vinklade inlägg…då är din betydligt bättre Peter. Man behöver ju inte vara ett fan av Putin för att ge honom cred för mycket av det han gör. Putin är dessutom världen populäraste politikern i den stora världen som inte består av väst dvs mer 6 miljarder människor, och detta faktum lämnar medier i väst ingen ro.

    • Peter Harold skriver:

      Ja, om man skulle tvingas välja mellan Stefan Löfvén och Vladimir Putin så vet jag vem jag skulle föredra. Putin talar ju svenska också. Hans kompetens betvivlar jag inte. Löfvéns kompetens däremot… finns den?

  2. Anonym skriver:

    Fnorden är mer lik Putin än vad han själv inser.
    Tillämpar samma sorts ”styrda demokrati”.

    Han borde läsa Marika Formgrens Neo-artikel om värdegrundsdemokrati (afa, DDR) och västlig demokrati.

    http://magasinetneo.se/artiklar/demokrater-for-asiktsfrihet-och-demokrater-emot/

    Fnorde har förresten blockat mitt IP-nummer i kommentarforumet trots att jag aldrig uttrycker mig okultiverat eller kränkande.

  3. Björngunnar skriver:

    Peter, jag gillar din blogg!
    Håller man sig till sanningen behövs ingen ( illa dold) agenda.
    Det märks också rätt snart vilka som vinklar, lustigt men dessamma som påstår att Ryssland vinklar🙂
    Den som arbetarcinom mainstream media har att välja på att vinkla eller att vara arbetslös…

  4. Sofia skriver:

    Många relevanta och välformulerade tankar hos Fnordspotting. Undrar hur han kan bo i Norrland och hata björnar så mycket? Eller är han livrädd för dem?

    Hans inställning till Putte är dum, tycker jag.

  5. Sofia skriver:

    Om Fnordspotting läser här, får han nog spader av denna bild:

  6. bernys skriver:

    Man får ju vara bra naiv och korkad om man tror att ryssarna skulle sitta med armarna i kors när det sker en revolution i Kiev. Klart att Putin säkrar den vitala flottbasen på Krim som han riskerade bli av med. Och det gjorde han i stort sett utan blodspillan. Säga vad man vill om Putin men det var fan i mig ett mästerverk!

    • Peter Harold skriver:

      Det är just detta jag också tycker är så slående. Och just därför att det är så det gått till visar ju på att han måste besitta ett annat sinne för takt och fason än t.ex. Barack Obama.

  7. Cello Jr skriver:

    Mitt förtroende för gammelmedia så i botten, att jag – efter att ha läst Daily Express, som gör samma påstående som Independent – nämligen att Putin hotat använda kärnvapenbestyckade missiler mot IS, tror det först när jag läser samma sak på Zero Hedge-bloggen.

    http://www.zerohedge.com/news/2015-12-08/putin-hopes-there-will-be-no-need-nuke-islamic-state

    P.S. Ang. journalisters etik, Peter, så är det fullkomliga massavskedanden dagarna i ända på både lantsorts- och rikstidningar. En seger för korrekt information.😉

    Mer Sputnik News!

    • Peter Harold skriver:

      Jag minns att i samband med invasionen av Irak för att mota bort Saddam Hussein så förklarade företrädare för Pentagon att ”begränsad användning av kärnvapen ingår i våra möjligheter”, eller något liknande.

      PK-journalistiken finns ute i landsorten, så jag gråter inte över dessa nedskärningar.🙂

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

