Det står skrivet i böckernas värld

sb woldor

Bästa läsare!

Just nu är jag inne i en period av mycket bokläsning. Det tråkiga är att mina ögon blir snabbt trötta, och jag har fått avstå från att sitta vid datorn som jag så ofta annars brukar göra.

Det finns en brist med bloggformatet – även om jag försöker utmana dess begränsningar – och det är att det mesta jag får upp i mina texter är fragment av en helhet. Eftersom jag vet att gamla poster dyker upp för tillfälliga besökare så har jag sedan lång tid ovanan att för femtioelfte gången försöka inkludera en bakgrundsbild som säkert blir repetitiv för frekventa läsare. Och dessa bakgrundsbeskrivningar stjäl både tid av mig och de regelbundna läsarna, och gör mina texter under stundom ganska långa i förhållande till vad som är bekvämt för folk i allmänhet.

Detta har fått mig att fundera mycket kring om att istället sammanställa en längre text där jag kan beskriva de grundläggande aspekterna i de ämnen som jag så ofta återkommer till. När jag väl kom så långt insåg jag att det nästa som saknas är tid. Detta väcker ju frågan om besväret är till någon större gagn för fler än enstaka besökare som kommit hit av ”misstag”?

Så istället började jag umgås med tanken att börja sammanställa en e-bok. Jag har några arbetsskisser, och jag ser genast att det hela egentligen borde vara en redaktionell arbetsuppgift. Jag inser att jag borde ha arbetat i en grupp istället för att skriva blogg i all enskildhet. Men det är svårt. Jag inser att de forum som redan existerar antingen har en så pass hög nivå eller är redan så heltäckande att jag inte kan bidraga med något av nytta, eller också har de en förvanskad syn på libertarianism, i det att de i egenskap av liberaler eller nationalister gillar yttrandefrihet men vill att denna skall användas enbart för sina egna syften. Detta, plus min tidsbrist och bräckliga hälsa, dämpar givetvis min lust att ge mig i kast med alltför ambitiösa projekt.

*

Till min stora glädje har det dock hänt en del i den allmänna debatten som känns riktigt friskt. Fler duktiga skribenter har efter många om och men insett att de lutar åt frihetliga ideal såsom dessa formuleras enligt libertarianismen.

Dessutom har den havererade invandringspolitiken fått fler att träda fram och ifrågasätta etablissemanget. Ibland har det till och med inträffat att kritiken är så träffsäkert formulerad att jag nästan börjar tro på mirakel. Jag tänker här på AB-krönikören Johan Hakelius som sakligt och välbehövligt beskriver att Dagens Nyheter förlorat sin journalistiska trovärdighet p.g.a. sin agendasatta journalistik. Visserligen säger Hakelius inget som inte redan sagts av oss andra i sociala och alternativa medier, men det faktum att kritiken kommer internt från den egna branschen är både underhållande och välgörande. Hakelius rycker dock ut minst ett halvt årtionde efter mig, då jag kom till slutsatsen om DN:s propagandism via klimatfrågan under 00-talet. Och med tiden blev det uppenbart för mig – och många andra – att DN är ett organ som bedriver propaganda även inom andra ämnesområden.

Helst av allt önskar jag att Dagens Nyheter blev bestraffade av sina läsare, d.v.s att de slutar köpa denna produkt. Ja, det är sorgligt att vi därmed berövas en nyhetskanal, ty mångfald är både bra och nödvändigt, även om det handlar om en meningsmotståndare. DN har på ett förtjänstfullt sätt visat vad maktetablissemanget vill. Det tragiska är bara att alltför få av tidningens läsare förstår att det ligger en agenda bakom det som kallas för nyheter!

Det är förvisso bra för oss samhällskritiker och dissidenter att kunna hålla oss ajour med utvecklingen, där vi översätter Dagens Nyheters nyspråk till riktig svenska. Men samtidigt innebär DN:s publicering att etablissemangets vilja får legitimitet genom att DN alltjämt av allmänheten uppfattas som en betrodd nyhetskanal och inte som den propagandacentral den är i verkligheten.

Jag ser bara två alternativ: det ena är att DN med det snaraste dör sotdöden och lägger ner, förhoppningsvis med en enorm kännbar kostnad för Bonnier-koncernen. Det andra är att allmänhetens förtroende för DN sjunker till den nivå tidningen förtjänar, d.v.s. i nivå med Expressen och Aftonbladet.

Men man måste också påpeka att den kritik som Johan Hakelius riktar mot Bonnier-ägda DN går också – med byte av namn och enskilda händelser – att rikta mot hans egen tidning, det Schibstedt-ägda Aftonbladet, och för all del också koncernbrodern Svenska Dagbladet. Jag vet, det finns inte många läskunniga svenskar som tar Aftonbladets journalistik på allvar, men av någon anledning tycks det som är tryckt på papper väga tyngre än det skrivna ordet på Internet. Även vi nyhetskonsumenter har en del omprogrammering att göra. Detta gäller sålunda också för SvD:s läsare, en tidning som tveklöst går amerikanska neo-konservativa och andra kollektivistiska ideologers ärenden.

*

Under tiden skall jag gå tillbaka till böckernas värld. Där står det som DN, Aftonbladet, Expressen och SvD inte anser att läsarna skall få veta. Och vem vet, kanske får jag ihop en egen liten bok som kan ge ett referat till hur experterna förklarar tingens ordning i det fördolda.

Hälsar eder Peter Harold

===========================================
Jag hävdar att 6’000’000 judar
5’900’000 judar
5’800’000 judar
5’700’000 judar
5’600’000 judar
5’500’000 judar
5’400’000 judar
5’300’000 judar
5’200’000 judar
5’100’000 judar
5’000’000 judar
4’900’000 judar
4’800’000 judar
4’700’000 judar
4’600’000 judar
4’500’000 judar
4’400’000 judar
4’300’000 judar
4’200’000 judar
4’100’000 judar
4’000’000 judar
3’900’000 judar
dödades av nazisterna under Förintelsen. (Se förklaring här)
===========================================

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Medierna. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Det står skrivet i böckernas värld

  1. Sofia skriver:

    UVELL har också reagerat inom matrisen:

    http://www.uvell.se/2015/10/24/mördare-28905599

    Bra gjort!

  2. Läsare skriver:

    Bonnier-judarnas lokala reklamblad DN, Dagens judiska Nonsens är Södermalms Kamratposten. DN, ett litet obetydligt reklamblad som pissbögarna på Sööödermalm betalar Bonnier-judarna 30 spänn om dagen för.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

