”600 korsikaner kan inte ha fel – bränn en moské…”

Bästa läsare!

Egentligen hade jag tänkt att skriva några rader om de pågående upploppen runt om i Sverige under jullovet, och jag har även lekt med tanken på att åka iväg ”on location” och bilda mig en egen uppfattning. Men jag har just kommit hem från en uppfriskande promenad mellan Farsta strand och Rågsved, så jag tar och tittar lite i den övriga nyhetsskörden istället.

I dessa tider tycks det här med upplopp ha blivit vardagsmat. För svensk del verkar bilbränder, stenkastning och raketskjutning hänga samman med skollov. Vilket är ett tecken på att svenska skolan i övrigt gör nytta, d.v.s. håller vissa element borta från gator och torg där dessa annars väcker harm för civilbefolkningen…

Nå, jag vill avvakta med att kommentera de svenska upploppen, och istället göra en reflektion över moskébranden på Korsika sistlidna julafton, där ”en pöbel satte eld på både bönelokal och dess interiör med koraner” som hämnd för att ett ungdomsgäng attackerade den lokala räddningstjänsten, varvid två brandmän och en polis skadades. Hur tänkte korsikanerna här?

Vänta…

Skall vi försöka få svar på den frågan innan vi lämnar den med ett relexmässigt fördömande? Om inte annat så för att försöka få perspektiv på vad som skett. Min magkänsla säger att vi har med en framtidsprognos att göra här.

I medierna nämns stenkastningen mot de två brandmännen (och ibland får den skadade polismannen vara med på ett hörn). Enligt vissa källor beskrivs tilltaget som rena rama bakhållet. Det faktum att ungdomarna var maskerade för att inte bli igenkända (och därmed undvika att bli lagförda) visar att man planerat sitt våldsamma agerande.

Få yrken möter till vardags en så hög respekt som personal inom räddningstjänsten. Vi som färdas i trafiken vet att när det dyker upp blåljus längre bak i bilkön håller vi åt sidan och släpper förbi ambulans, brandbil och polisbil. I alla fall vi som har bilar utrustade med backspegel.

Korsikanarna har nog generellt minst samma respekt för sina brandsoldater, sjukvårdare och konstaplar som vi har i Sverige. Sålunda är en attack mot brandmän också en attack mot hela samhället (jag säger inte längre detsamma när journalister jagas iväg; min sympatikänsla för de flesta av dem är numera i nivå med min kärlek till mjölmask och mal i garderoben, med några få undantag). Vad händer i ett samhälle där brandmän och ambulanspersonal tvekar över att göra sitt jobb? Ja, det är lätt att föreställa sig hur obehagligt det skulle bli.

Min erfarenhet av korsikanare är i huvudsak baserad på seriealbumet ”Asterix i Korsika”. Förutom sekvensen med den korsiska delikatessosten så minns jag mest hur snarstuckna korsikanska män kunde vara, i synnerhet om man kastade en blick eller om främlingar tilltalade deras systrar… Med andra ord, man jiddrar inte med koriskanare.

sb asterix corsica

Lägger man därtill det faktum att Frankrike för mindre än två månader sedan utsattes för ett mycket tragiskt terrordåd som till det yttre bar islamistiska förtecken – ett av de värsta sedan man var i luven på självständighetsivrarna i Algeriet – så kan man ana att fransmän rent generellt hyser mindre kärlek till mångkultur än man gjort tidigare. Inte minst sett ur det perspektivet att attentatsmännen redan ”var en del” av Frankrike och Belgien.

Men är inte missnöje med islam en väldigt abstrakt grund för att marschera genom stan och attackera närmsta bönelokal för att visa sin aversion mot de rättrogna av fredens religion, i synnerhet då bara några skolpojkar kastat sten?

Jo, förvisso känns det lite som en överreaktion, i alla fall med svenska förlåtande batikhäxeögon mått mätt. Så därför får man söka sig djupare än till tidningsartiklarna för att få en begriplig teori om vad som kan ha hänt.

Jag har redan nämnt de psykologiska aspekterna som låg bakom reaktionen från de 600 uppretade korsikanarna i staden Ajaccio. Hur kopplade dessa moskén samman med dådet mot brandmännen?

Det tycks som att man snarare kopplade gärningsmännen till en motionslokal för ungdomar. Eller i vart fall är det vad lokalen officiellt sett används till. Men i själva verket skall man alltså även ha inrymt ett bönerum där upprörda korsikanare bröt sig in, vandaliserade den i övrigt spartanska inredningen och förstörde ett 50-tal koraner, varav några genom att försöka sätta eld på dem.

Ser man till de skador som uppstått där de enligt gammelmedierna 600 korsikanarna dragit fram (150 enligt lokala källor) kan man konstatera att lokalen nästan ser orörd ut i jämförelse med hur det kan se ut i en svensk förort där ett tiotal ungdomar med huvor dragit fram. Inte för att detta i sig ursäktar attacken, men det ger saken ett intressant perspektiv. (Lokala källor säger att bara ett tiotal personer hade brutit sig in.)

Jag ser det inte alls som obefogat att lyfta detta med s.k. ”möteslokaler för ungdomar” som i själva verket används för religiös indoktrinering. Jag gjorde det själv i somras med anledning av att islamistsympatisören Omar Elturk i Fagersta påstod sig ha blivit attackerad på parkeringen av raggare. När jag granskade hans förehavanden fann jag att han är initiativtagare till föreningen ”Fagerstas Förenade Ungdomar” som beviljades SEK 63’000 av kommunen till att köpa leksaker och annan inredning till föreningens lokal. Någon reflektion kring att Omar Elturk hyllar islamister och skall arbeta med barn görs inte av etablerade medier, men gott och väl i sociala medier och på Fagerstas gator. [länk]

Det är mycket troligt att invånarna i Ajaccio reagerar på att det finns en ”hemlig” bönelokal där salafister troligen predikar mot det västerländska samhällets ideal.

Man kan också lägga till att i hela Frankrike växer missnöjet med etablissemanget. Sedan liberaler gjorde gemensam sak med socialister och kommunister för att hålla det högerorienterade Front National borta från valsegrar i provinsvalen har det genomförts flera demonstrationer. Inte så förvånande lägger franska opinionsbildare skulden på le Pen’s parti för det inträffade på Korsika.

Då jag försökte få ytterligare information om dådet i Ajaccio ter det sig som att medierna lagt mycket stort fokus vid den enskilda skadegörelsen, som alltså är ringa i förhållande till när AFA drar fram, men mer eller mindre mörkat den omständigheten att hundratals korsikanare i flera dagar demonstrerat i sympati för den utsatta personalen hos räddningstjänsten. Och man demonstrerade även under helgen trots att Korsikas guvernör förbjudit detta. Dessa demonstrationer har vad jag läst varit helt fredliga.

Så några generella tankar.

Inget bruk av våld annat än i självförsvar kan accepteras. Men jag befarar att vi kommer att se mer av våld och trakasserier vart tiden lider. Jag misstänker starkt att Frankrike kommer drabbas tidigast av alla faser som kan kopplas till etniska och kulturella konflikter. Korsikanarnas reaktion i Ajaccio liknar den som skedde vid Calais där några satte eld på de kojor som illegala migranter rest i väntan på att komma över till Storbritannien, samma natt som terrordådet i Paris ägde rum. Beroende på makthavarnas agerande kan vi se eskalering förr eller senare.

Jag vill inte utesluta att vi kommer se våld som leder till många dödsfall. Och jag ser det som sannolikt att ju längre fram i våldsprocessen vi kommer, desto fler svenskar och invandrare kommer drabbas på sådana sätt som känns otänkbara idag.

Hälsar eder Peter Harold

===========================================
Jag hävdar att 6’000’000 judar
5’900’000 judar
5’800’000 judar
5’700’000 judar
5’600’000 judar
5’500’000 judar
5’400’000 judar
5’300’000 judar
5’200’000 judar
5’100’000 judar
5’000’000 judar
4’900’000 judar
4’800’000 judar
4’700’000 judar
4’600’000 judar
4’500’000 judar
4’400’000 judar
4’300’000 judar
4’200’000 judar
4’100’000 judar
4’000’000 judar
3’900’000 judar
3’800’000 judar
3’700’000 judar
3’600’000 judar
3’500’000 judar
3’400’000 judar
dödades av nazisterna under Förintelsen. (Se förklaring här)
===========================================

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till ”600 korsikaner kan inte ha fel – bränn en moské…”

    • Peter Harold skriver:

      Sicken idiot till kommunalråd. Handlarna säljer inte attackvapen; handlarna säljer fyrverkeripjäser till folk som med legitimation kan visa att de är över 18 år gamla. Jag vill daska till karl-fan med en mörad gös…!😦

  1. Sofia skriver:

    Jag läste några olika utländska tidningar om fallet.
    Korsikanerna såg lugna och städade ut när de protesterade mot att asylsökande muslimer hade attackerat poliser med järnrör och baseball-trän. Poliser vittnade om att våldet från asylanterna hade kunnat få dödlig utgång.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s