Kriget i Ukraina pågår fortfarande (och EU vill utvidga österut)

Bästa läsare!

Under de senaste dagarna har jag spekulerat kring ämnet om ett inbördeskrig i Sverige, men jag erkänner att jag gjort det utan några måleriska egenskaper. Och det är helt avsiktligt. Vi vet inte hur detta eventuella inbördeskrig kommer att gestalta sig. Min gissning är att vi kommer se en hel del beskjutningar, sannolikt där offret attackeras p.g.a. sin hudfärg/klädsel. Vi kommer med allra största sannolikhet också se mängder av bränder, företrädesvis av skolor, kyrkor, moskéer, bensinstationer, polisstationer, bussgarage, och så vidare.

Men detta är inte nu. Och vi bör också eftersträva att inte hamna i denna situation.

För att förstå allvaret med inbördeskrig vill jag att man tar i beaktande att det redan nu pågår ett inbördeskrig i ett europeiskt land. Det är kriget mellan den väststyrda regimen i Kiev, Ukraina, mot utbrytarprovinserna Donetsk och Luhansk. Även om nyhetsmedierna inte rapporterar särskilt mycket – om någonting alls – om det ukrainska inbördeskriget så fortskrider det. Skott för skott, granat efter granat.

Den brittiska frilansjournalisten Graham Philips är en av få västerländska journalister på plats i östra Ukraina. Han är f.n. mycket involverad i distribution av mat och andra förnödenheter till människor som stannat kvar i de byar som regelbundet attackeras av den Kievkontrollerade militären. Via Twitter och sin YouTube-kanal förmedlar han bilder av de krigshärjade utbrytarprovinserna som beskjuts av den ukrainska regeringens armé (och oligarkkontrollerade miliser), samtidigt som Rysslands president Vladimir Putin vägrar att låta dessa provinser ansluta sig till den ryska federationen.

Den lågintensiva krigföring som pågår just nu förändrar inte den gräns som respektive part angriper/försvarar. Inga framryckningar eller reträtter tycks ske i större omfattning. Detta betyder att folket som fortfarande lever här måste fortsätta att utstå beskjutning, och hoppas att inte träffas av någon förlupen kula eller bli sprängd av någon granat. Den ukrainska arméns trupper är positionerade blott en kilometer från byn.

Graham Philips har före julen filmat en av dessa byar från luften med en drönare, för att visa hur det ser ut i Spartak efter 20 månaders beskjutning. Byn hade från början 2000 invånare. Nu är det mindre än 100 personer kvar. Och läget tycks vara låst, där utvecklingen eller avvecklingen av kriget förhindras av ett eld upphör-avtal som inte respekteras.

De få invånarna som finns kvar i Spartak har inte haft elektricitet eller vatten i kranarna på över 18 månader. Jämför detta med den storm av klagomål som blåser upp om strömmen eller vattnet försvinner blott för några timmar här hemma i Sverige. Och det finns inte heller någon livsmedelbutik öppen längre, varför de kvarvarande människorna som stannat är beroende av stöd utifrån. Troligtvis har omkring 100 personer i byn dött vid beskjutningen.

Anledningen till att Spartak hamnat i skottzonen beror på att byn ligger alldeles intill Donetsk flygplats, vilken angripits mycket intensivt av den ukrainska armén. Flygplatsen har varit ett av flera infrastrukturmål som angripits med syfte att skada civilsamhället så mycket som möjligt. Periodvis har flygplatsen också varit under kontroll av den ukrainska armén, vilket innebär att det varit högintensiv strid blott någon enstaka kilometer från provinshuvudstaden Donetsk.

sb donetsk spartak map

Inom EU nämner man inte längre någonting om beskjutningarna, fastän militären efter julens kortvariga och faktiska vapenvila på nytt börjat beskjuta området intill industri- och gruvstaden Gorlovkan 30 km norr om Donetsk.

I Bryssel har man istället korkat upp champagneflaskorna och firar att samarbetsavtalet med regimen i Kiev trätt ikraft, vilket är det första steget mot ett EU-medlemskap för Ukraina.

I resten av Europa, utanför EU-högkvarteret i Bryssel, är man inte lika entusiastiska. I Holland har medborgarna genom en petition (undertecknad av 450’000 medborgare)tvingat fram en rådgivande folkomröstning om Ukrainas medlemskap i EU. Och i en färsk opinionsundersökning säger omkring 75% av väljarna att de kommer rösta nej till att Ukraina skall få gå med i EU.

Detta har fått EU:s ej folkvalde president Jean-Claude Juncker att rikta sig direkt till det holländska folket och be dem att inte rösta nej.

” – I have no criticism of the political system in the Netherlands, or on this opportunity to speak out, but I am saying: watch out, this could change the balance in Europe. So the Dutch voter must act on April 6 as a European strategist.” säger Juncker, den europeiska versionen av Boris Jeltsin.

Den ej folkvalde presidenten Jean-Claude Juncker säger ingenting om att ett ukrainskt medlemskap är precis det som kommer förändra balansen i Europa, mer än tvärtom. Det blir ytterligare ett land som kommer kräva det västra Europas stöd, både monetärt men också politiskt och sannolikt även militärt då Kiev-regimens fight mot Ryssland därmed blir en direkt fråga för EU att förhålla sig till.

Holländarna fruktar att Ukraina är ett land som kommer leverera ännu fler fattiga migranter. Med tanke på att EU alltid lyckas förvandla vin till vatten så fruktar jag personligen att EU kommer ta över det ukrainska inbördeskriget och göra det till ett fullskaligt krig med Ryssland (ivrigt påhejade av USA:s nästa president). Är det verkligen så klokt?

Det som skulle behövas är faktiskt en klarsynt och nykter debatt om det som är ”en europeisk strategi” i enlighet med den icke folkvalde EU-presidentens idé. Hur mycket av denna strategi är i själva verket inte en global strategi?!! EU har varit en lydig tjänare åt den offentliga regimen i Washington, och den dolda i New York.

Ett nej till ukrainskt medlemskap i EU är nödvändigt för att bromsa implementeringen av den globala världsregeringen.

Vore det inte en idé att kräva en folkomröstning om ett svenskt utträde ur EU någon gång?

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik. Bokmärk permalänken.

56 kommentarer till Kriget i Ukraina pågår fortfarande (och EU vill utvidga österut)

  1. Sofia skriver:

    Putin i kyrkan (annan tideräkning i Ortodoxa)
    http://gloria.tv/media/x3LmYANoV8w

  2. Risto Matinen skriver:

    Håller som vanligt med! Vad är det för fel på antisvenska politiker, som säkert vill ha med Ukraina i EU, liksom islamistiska Turkiet?

    De j*vlarna har också skrivit in i grundlagen att Sverige är med i EU. För att försvåra ett utträde?!

  3. Björngunnar skriver:

    Ryska brudar mekkar i högklackat och nagellack.
    Jag mekkade också en Vaz ikväll och med startmotorn!
    Ryska tjejer är mer feminina och än många svenska fi- fan-are.

    • Läsare skriver:

      Har du en Vaz Lada? Pga av snålhet eller nostalgi?

      Det fanns en väldans massa Vaz Lada i ”israel” på 80-talet. Lägre befäl körde den i tjänsten. Det ryska folket måste ha ett väldigt starkt ”vänskapsförbund” med judar i ”Israel”?

      Den vanlige ryssen fick väl vänta minst tio år innan han fick köpa en Vaz Lada. Det var ju väldigt osjälviskt av det ryska folket att se till att judar hellre fick en bil än dom själva. För det kan ju inte ha nånting med att göra att de som styrde Sovjet stal bilarna från det ryska folket?

      Många frågor som jag har svaren på. Vaz Ladan fanns överallt i ”israel” och i mängder.

      • Björngunnar skriver:

        Lador i Israel?
        Skrev jag att Vazzen var min?
        Lada har jag och kor men ingen Vaz.
        Korna har jag inte i ladan utan dom går i skogen och på bete, men dom har en loge där dom kan gå in när det regnar och blåser kallt.
        Att det finns många Vaz Lada i Israel är väl inte konstigt.
        Många judar emigrerade till Israel från Sovjet och då tog dom väl med sig bilen?
        Vaz Lada är egentligen en Fiat, ryssarna har gjort mycket affärer med Italien, Togliatti heter orten där Vaz tillverkas och det namnet är taget från en italiensk kommunistledare.
        I Spanien heter samma bil Seat.
        Men för att återknyta till ämnet Ukraina, allt går inte som planerat, eller gud gav Novorussia ett finger.
        Den Uzastödda statskuppen hade inte räknat med att de östra delarna skulle utropa sig självständiga.
        Där låg mycket industri och gruvor och de var oligarkägda.
        Jag tror Putin bidar sin tid och så småningom kommer man att se att judarna i Uza och de som styr Ukraina kommer att vara dom stora förlorarna.
        Eile mit wiele…

        • Läsare skriver:

          Så judar som flyttade till Palestina tog med deras privata Vaz och gav/sålde den till den judiska militären?

          Om det fanns privata Vaz minns jag inte, inget som jag la märke till iaf. Men som jag skrev ovan, lägre befäl hade Vaz som tjänstebil. Bara militärer i uniform fick åka i dom. Inte ens civilklädda judar fick åka med.

          Min farbror hade 120 mjölkkor på lösdrift på 80-talet. Mjölkstation, 5 kor på var sida gropen.

          Vad fasen fick dig att lägga upp Vaz videon?

          • Björngunnar skriver:

            Varför skrev jag redan, jag mekkade med en Vaz och med startmotorn.
            Vad är konspirationen att det finns Vaz i Israel?
            Dom var väl bra o billiga och så köpte judarna dom!
            Videon hade rätt många visningar, liknande videor som lagts in med manliga aktörer brukar ha 60/80 visningar.

        • Peter Harold skriver:

          Det kan nog finnas Lador och Vazar lite här och var i högre koncentrationer. Eller jag menar, att det har funnits. De hade ju en tendens till att rosta fruktansvärt kvickt på saltade vägar. En av anledningarna till att det hamnade så många sådana här bilar i bl.a. Europa var att Sovjetunionen köpte fabriksutrustning (och andra saker) från Sverige, men kunde inte betala med rubel eller dollar, varför de i utbyte mot varorna skeppade massor med bilarna till de europeiska företagen, och sedan fick personalen köpa bilarna (vilket blev kontanter till företagen som exporterat till Sovjetunionen).

          Jag har själv funderat på att skaffa mig en sån där ifall det blir aktuellt med en expedition till Uralbergen eller Kina. Sommartid gör det ju inget att man har bakhjulsdrift.

          • Björngunnar skriver:

            Jag har givit bort min Vaz till grabben.
            Vazäventyret började med att en kompis ville att jag skulle följa med och titta på en Bentley som han var spekulant på, men jag hade inte tid och det var långt bort.
            Kompisen blev nog lite sur, han skickade ett vykort från Budapest med en röd Vaz.
            Han skaldade, Bentley är blaha blaha, Jaguar är inget att ha, nu har jag funnit bilen till dig…
            Och det här var naturligtvis menat som en pik.
            Men jag tittade omedelbart på Blocket och där fanns en Vaz till salu i Halmstad.
            En annan av mina söner bodde i Halmstad just då så jag ringde o sa, köp Vazzen o kör hem den.
            En grön stationsvaz som en gammal dam ägt.
            Så inom ett par dagar så var den hemma och jag skickade ett mail till vykortsskickaren på mig själv bredvid Vazzen.
            Jamen det var ju bara ett skämt sa han…
            Men faktum är att jag var sugen på en likadan som en flygvapenofficer ägt, på den stog det dessutom på ryska på mätarna.
            Jag tror vaz är perfekt om man vill färdas i Ryssland utan uppmärksamhet.
            Vill man ha lite mer fart på den, den är inte slö, så kan man sätta i en fiatmotor på 2 liter med twincam.
            Den skall passa.
            Jag köpte delar till Vaz på Krim och de var inte dyra, vill minnas att bakljusen kostade 35 kronor styck.
            Jag köpte också nya kulbultar till framvagnen och jag frågade i affären, ni vill väl veta årsmodell, nej det behövs inte, alla vazdelar är lika.
            Jag tror jag köper en igen, vazzuget har satt in!
            Valet står mellan Mercedes 500 och Vaz, det blir ett svårt val!

    • Lusekofta skriver:

      Och ryska män är manligare och snyggare!? Sug på den! Ryskor kanske oftare jobbar som sexarbetare? Har du funderat på det, Mr Charming?

      • Björngunnar skriver:

        Jämför man svenska tjejer och ryska do så är det stor skillnad.
        Jag skrev inte att dom var snyggare, men dom vårdar sig om sitt utseende medans många svenska kvinnor är dåligt klädda och feta, en del extremt feta!
        Det ser man knappast på rysk gata!
        Möjligen nån babushka som lagt på hullet.
        Det antar jag beror på att kulturmarxismen som är hjärntvätt har haft ett stort genomslag i sveornas rike.
        Skillnaden på kvinnor på Sverige och Ryssland kan jämföras med hur det ser ut i en rysk kyrka jämfört med hur det ser ut i en svensk.
        Kalt, kallt, kalkade väggar, lutherskt kan man kanske kalla det.
        I en rysk kyrka är en stämning som, ja den lever och den svenska är död, stendöd!
        Det påstår Läsaren beror på judarna🙂
        Och det kan ingalunda uteslutas.
        Jag talade med en rysk präst i ett kloster utanför Moskva en gång, jag beskrev den svenska kyrkans dekadenta yttringar, han svarade, vi känner till det du berättar om.
        Jag tror to,m att den ryska kyrkan tagit avstånd från den svenska do.

        • Peter Harold skriver:

          Ryska kvinnor är ihåliga. Och så finns det en till kvinna i dem som också är ihålig. Och inuti henne så finns det ytterligare en ihålig kvinna… och en till… och ytterligare en till…

          • Björngunnar skriver:

            Haha, ja det stämmer!
            Och på Röda torget i Moskva kan man även köpa sovjetiska cigarettändare som låter mer som en svets och med en liten vazz låga!

  4. Sofia skriver:

    En tanke går till nyss avlidne David Bowie, stor konstnär;

  5. Lusekofta skriver:

    Det där med att få rösta om ett EU- utträde borde väl vara realistiskt med tanke på opinionen, tycker man. Vad kallas det för i lagboken när de styrande ignorerar folkets vilja?

  6. Läsare skriver:

    Andra från vänster är inte en dag över 17 år, 11 månader och 29 dagar, alltså en ”ensamkommande flyktingbaaaarn”. -Jak vara baaaaarn på mitt landet. Se själv:

    https://m.facebook.com/goingeskolan/posts/833876390062367

    • Anna skriver:

      Kan bara inte smälta hur NÅGON från socialtjänsten med ett uns moral i kroppen kan gå med på att leka charader med 45- åringar som spelar minderåriga. Hoppas alla de satarna blir av med sina jobb på studs! Borde ju klassas som urkundsbrott! Åtminstone som medhjälp till brott!?

      • Läsare skriver:

        Jag har sett bilder på halvt flintskalliga skägg”baaaarn”. Har själv snackat med ”baaarn” med minst två cm GROV skäggväxt. Dom bara garvade när jag frågade om de var ”ensamkommande baaaaarn”. Ingen av dom var en dag äldre än 16 år. Dom visste att jag visste att dom ljög.

        Han 45 åringen på bilden ovan är den äldsta jag sett, till riktig ålder. Här har du Sveriges snabbaste ”14-åring” på bild. Denna bilden har varit publicerad i pappers”tidningen”, läs det lokala reklambladet.

        http://mediamorkar.blogspot.se/2013/06/varldenssnabbaste-14-aring-i.html?m=1

        Sverige är idioternas land.

        • Läsare skriver:

          Kriget i Sverige

          Blatte dödar vit i Broby, Östra Göinge, Skånes minsta kommun med flest asylsökande per capita av alla kommuner i Skåne. Lärare har huckle.
          _________

          Tänk tanken att det hade varit 14-årige Kalle Svensson som dödade 15-årige Ahmed Mohammed. Kalles identitet hade varit ute i samtliga tidningar direkt, med bild, och Svetsaren hade kallat till fackeltåg samma kväll och protestera mot rasismen.

          https://www.flashback.org/t2672098p31

          När Mohammed kom till Sverige, då började inbördeskriget.

      • Peter Harold skriver:

        Ja, det skulle vara intressant att höra dem tala ut. Dessa lögner måste trots allt smärta om deras själ är sund i övrigt.

    • Sofia skriver:

      Den mördade Arminas (troligen invandrare från Balticum)

      Mördaren är troligen från Afrika. (enligt twitter)

    • Peter Harold skriver:

      Vilket land ligger den där skolan i?

  7. Peter Harold skriver:

    Datastrul. Sorry! Vi hörs, kära läsare!

  8. Läsare skriver:

    Brother Nathan on Ukraine.
    ________

    Jews And Their Lies On Ukraine

    http://www.realjewnews.com/?p=947

    • Peter Harold skriver:

      Hm, jag vet inte. Jag fick aldrig illuminati-vibbar när jag lyssnade på hans musik de få gånger jag gjorde det. Men jag har inte penetrerat hans texter så värst mycket.

    • Björngunnar skriver:

      Åka ut i rymden är Illuminatis högsta önskan och mål.
      Om alla andra dör på kuppen är dem totalt likgiltigt.
      Videon var mycket bra ,om det ockulta, dolda.
      Det märks att det i kristendomen finns mycken kunskap om dom som har djävulen till far ,deras religion.
      Videon missade shackrutorna, svart/vitt, i en av videorna ovan, känd frimurarsymbolik.
      Jag tror inte heller att han är död!
      En bluff som så mycket annat!

  9. Ping: Oväntat? Politiker gör politik av Eurovision. | Peter Harold – Skrivarens blogg

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

