Hur mycket hade DN:s rapportering av ”flyktingsbarnens” ofredande på Kungsträdgården påverkat debatten ifjol?

Ung08-festivalenUng08-festivalen 2011. Foto: Frankie Fouganthin, CC

Bästa läsare!

Skandalen med DN:s och andra mediers mörkande av ”ensamkommande flyktingbarns” sexövergrepp mot unga tjejer på en ungdomsfestival på Kungsträdgården i Stockholm har nu blivit internationellt uppmärksammat. Hemma i Sverige uppmärksammas också att de etablerade medierna hemma i landet även kom mycket sent med rapporteringen om liknande sexövergrepp i Tyskland, utförda av män med MENA-härkomst.

Skillnaden mellan övergreppen i Köln och de på Kungsträdgården är att de i Köln rapporterades tidigt och frekvent av medier lokalt och runt om i världen. Övergreppen i Sverige förblev okända för allmänheten i flera månader, och skulle nog inte ha uppmärksammats nu heller om det inte varit för det som hände i Tyskland under nyårsaftonen. Med andra ord, DN:s och andra etablerade mediers plan höll nästan på att lyckas…

Det går att resonera kring DN:s beröringsskräck för dylika brott och beteenden med denna kategori av gärningsmän som det aktuella fallet, och vi kan konstatera att tröskeln för att publicera dylikt material är mycket hög. Tröskeln höjdes nog extra mycket nu när det var frågan om sexövergrepp som ägt rum under ett ungdomsevenemang som präglats av arrangörens vurm för multikultur. Men gjort är gjort.

Istället skulle jag vilja ställa frågan vad som skett ifall DN – mot sin vana – redan i samband med festivalen publicerat uppgifterna om att en större mängd utländska unga män begått de övergrepp som nu avslöjats?

En konsekvens hade sannolikt blivit att en och annan mamma och pappa funderat en eller två gånger innan de släppt iväg sin tonårsdotter till den av Stockholms stads kulturförvaltning arrangerade festivalen.

En annan konsekvens hade sannolikt blivit att aktörerna i samhällsdebatten förmodligen tvingats inta en mindre naiv syn på konceptet med ”ensamkommande flyktingbarn”. Förmodligen hade man tvingats till en mer akademisk approach och resonerat mer sakligt om de mekanismer som ligger till grund för dessa unga mäns beteende.

Jag är säker på att utfallet inte hade blivit så fördelaktigt för just gruppen ”ensamkommande flyktingbarn”. Förmodligen hade vi under hösten haft en mer saklig diskussion om att hela arrangemanget med mottagandet av unga män och distribution av nallebjörnar och skor i storlek 42-46 till dessa är en skymf mot de genuint nödställda barnen i krigshärjade länder. Fler människor än de som tvingas söka efter fakta via sajter som Fria Tider, Nyheter Idag, Avpixlat, m.fl. hade börjat ifrågasätta rimligheten med att lägga ner så stora resurser på denna grupp, inte bara enbart för att vissa av dem inte kan tygla sin sexdrift eller klarar av att vara i ett möblerat rum, utan också därför att det är ett enormt slöseri med skattepengar.

Det är dock alldeles uppenbart att DN är helt fel arena för en dylik informationsförmedling och debatt. Vi får inte diskutera en grupps beteende, utan att ställa dem i relation mot andra. I alla fall inte utan att samtidigt säga att även killar från ”Svensson-familjer” minsann också tafsar på tjejer.

Det är för DN viktigare med svepande och generaliserande tankegångar om vem som gör vad (d.v.s. att det är ”killarna” utan några kulturella attribut), än att lyfta fram konkreta exempel på hur personer som kommer från främmande kulturer inte klarar av att möta den svenska utan att begå destruktiva handlingar.

De unga invandrarmän som begår denna typ av gärningar kommer inte att ta Sverige på allvar. De vet att de kan komma fram i horder om hundratals personer och tafsa, klämma och kanske också rent av fullborda våldtäkten, utan att de blir utpekade. Medierna väljer att inte varna för denna grupp av män, dessa tvåbenta rovdjur, utan föredrar att istället med svepande beskrivningar skapa en bild av att det bara är slumpen som avgör ifall en flicka råkar befinna sig på fel plats vid fel tillfälle i fel sällskap.

Det är sant att inte alla unga invandrarmän begår sexövergrepp, eller letar efter en chans att göra det. De behandlar inte unga kvinnor som ett lovligt byte. De är med stor sannolikhet inte ens i närheten av den sådan där festival som på Kungsträdgården. Så istället för att som med DN:s agendasatta journalistik försöka relativisera bort risken med att som ensam svensk flicka gå framför ett gäng unga blattar som skriker ” – Hora, vill du suga min stora k*k” utan frågetecken, så bör vi tala klarspråk. Rovdjuren finns där ute, och det är lätt att känna igen dem. Tjejerna vet detta, och de gillar det inte. DN tillför debatten ingenting av värde.

Det är synd att vi nu skall lägga en massa energi åt att debattera frågan om ”när och hur medierna skall rapportera om invandrares sexövergrepp”, istället för att diskutera migranternas beteenden och brott här i Europa och i Sverige, vilket behövs om vi inte stillatigande ska betrakta utvecklingen mot ett allt osäkrare samhälle för unga kvinnor i Sverige (unga män räknas ju inte).

DN har jag slutat läsa sedan länge. Det är dock svårare att bojkotta en våldtäktsman.

Hälsar eder Peter Harold

P.S.
P.g.a. datastrul är jag sen med att besvara kommentarer. Jag ber om ursäkt. I’ll be back!🙂
D.S.

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Medierna. Bokmärk permalänken.

43 kommentarer till Hur mycket hade DN:s rapportering av ”flyktingsbarnens” ofredande på Kungsträdgården påverkat debatten ifjol?

  1. Sofia skriver:

    Det är en krigsförklaring mot Tyskland och Sverige:
    http://gloria.tv/media/jRUQvEBwyiQ

  2. Risto Matinen skriver:

    Svinaktiga arabslyngel! Kan babbar avbabbifieras? Jag tror inte det, då deras beteenden främst är genetiskt styrda. Minns en gång för ca 20 år sedan. Såg då tre barn i ca 11 års åldern som tjafsade, två svenska och som det visade sig en arablymmel. Gick fram för att avstyra bråket, men märkte då att den senare redan var en fullfjädrad spännblatte. Kaxade som attan, och det var han som muckade, så jag lät dem hållas…

    Bättre att avbabbifiera Sverige!

  3. Läsare skriver:

    Vision om framtiden

    Ohlsson talade på nationaldagen 2001 under parollen ”bevara Sverige blandatta avstånd från rasism”. I en artikel publicerad i Expressen den 6 juni 2001 skriver Ohlsson: ”Det är dags för oss som kallar oss för världsmedborgare att damma av världsfederalismen som vision för en mer rättfärdig värld genom att sträva efter en global union med federalistiskt statsskick.

    Varje land ska avstå delar av sin nationella suveränitet. Genom en global rättsordning kan mellanfolkliga konflikter lösas fredligt. En världslag ska stiftas av ett demokratiskt valt världsparlament och hävdas genom världspolis.” —-Birgitta Ohlsson, gift med en jude.

    http://sv.metapedia.org/wiki/Birgitta_Ohlsson

    With the exception of the U.S.S.R. as a federated Eurasian State, all other continents will become united in a world alliance at whose disposal will be an international police force. —-Ben Gurion, jude.

    http://davidduke.com/jewish-supremacist-delusions-grandeur-exemplified-first-israeli-prime-minister/

  4. Ping: Till botten med Eliasson | Jan Millds blogg

  5. Läsare skriver:

    (English Translation) Cologne Riot – Yet another first person account – 2016 Jan 07

    • Peter Harold skriver:

      Jag hörde att det alltså var två våldtäkter där. Jag bara undrar, står de där mitt bland folk och…?

      • Läsare skriver:

        Näste man!

        WALLA WALLA JALLAAAaaa…

        NÄSTE MAN!

        Jag har varit med om gruppsex en gång, tre killar och en tjej. Det satt långt inne, men hon ville verkligen själv. Jag ligger inte och kör i dom andras gör, så jag gick först.

        Men våldta i grupp? Det är bortom mitt förstånd. Vi pratar inte människor hör, utan hjärndöda primater och de kommer aldrig att bli annat.

        • Peter Harold skriver:

          Ja, jag har all respekt för de tjejer som vill det och också gör det. Fast gruppsex är som bilkörning i rusningstid… en jävla massa idioter före en…!😉

        • Anna skriver:

          Gillar att inte att diskutera skön frivillig sex i grupp och gang bang våldtäkt i samma mening. Går ju inte att jämföra eftersom det ena bygger på ömsesidig attraktion och samförstånd om var gränserna går, som de inblandade är införstådda med allihop. Därför som det uppstår en attraktion. Utan den här ömsesidigheten handlar det inte om sex, utan om en hundgård där aggressiva hundar huserar och som bara svarar på maktspråk. Sexövergreppen är precis som annat våld. Det är en maktuppvisning som uppstår när vilsna och aggressiva djur saknar kärleksfulla ledare. De där människorna kommer alltid att vara som de där aggressiva hundarna som sätter på allt och alla. Avlivning är det enda som hjälper när det gått så långt. Det enda humana!

    • Sofia skriver:

      Snälla, sluta äckla er så fruktansvärt!

    • Peter Harold skriver:

      och sen kallades hon för rasist och har hotats till livet.

  6. Läsare skriver:

    Marcus Birro. Kommentarer.
    __________

    Expressen och Aftonbladet har helsjuka agendor.Jag har slutat med båda. Aftonbladet lade jag av med 2006.

    Fritz-Ingvar 

    2006 !? Jag skippade lögnerna redan 1968, det var då Svenne Hedlund fickparkerade på kungsholmen och råkade repa bilen bakom. Aftonbladets löpsedel skrek dagen efter : ”Hepstars i bilkrasch”

    http://www.exponerat.net/birro-jag-nar-nastan-fler-lasare-nu-sedan-avskedet-pa-expressen/

  7. Läsare skriver:

    Marcus Birro. Kommentarer.
    __________

    Expressen och Aftonbladet har helsjuka agendor.Jag har slutat med båda. Aftonbladet lade jag av med 2006.

    Fritz-Ingvar 

    2006 !? Jag skippade lögnerna redan 1968, det var då Svenne Hedlund fickparkerade på kungsholmen och råkade repa bilen bakom. Aftonbladets löpsedel skrek dagen efter : ”Hepstars i bilkrasch”

    exponerat.net/birro-jag-nar-nastan-fler-lasare-nu-sedan-avskedet-pa-expressen/

  8. Läsare skriver:

    Marcus Birro. Kommentarer.
    __________

    Expressen och Aftonbladet har helsjuka agendor.Jag har slutat med båda. Aftonbladet lade jag av med 2006.

    Fritz-Ingvar 

    2006 !? Jag skippade lögnerna redan 1968, det var då Svenne Hedlund fickparkerade på kungsholmen och råkade repa bilen bakom. Aftonbladets löpsedel skrek dagen efter : ”Hepstars i bilkrasch”

    exponerat

    birro-jag-nar-nastan-fler-lasare-nu-sedan-avskedet-pa-expressen/

    • Läsare skriver:

      Exponerat länkar hamnar alltid i spamboxen.

        • Läsare skriver:

          Ja. Om kommentaren inte visas med en gång, då hamnar jag längst upp på sidan. Då backar jag och tar bort http osv, då brukar det posta och då ser jag kommentaren med en gång.

          Du får gå in på Admi sidan och kolla spamboxen.

          • Läsare skriver:

            Du är kanske inte van att hantera kommentarer PH? Händer hela tiden att kommentarer hamnar i spamboxen på mina bloggar.

            Jag har Spamblinka på mina bloggar, dvs ett hasbara-filter. Alla måste ha en godkänd kommentar av mig, sedan kan de posta allt de vill.

            Om jag hade som du PH, att alla kan kommentera rätt av, då skulle hasbara-judarna spamma sönder kommentarsfältet.

            Du har inga hasbara-judar här – än. Men får du momentum och högtrafik, då kommer du att märka när hasbara-judarna går till attack i flock, exakt samma som araberna anfaller i flock.

            Hasbara-judarna i JIDF lyckades stänga ner två av mina JewTube bloggar. Minst 400 vänner och minst 600 videos om judarna på varje blogg.

            http://www.thejidf.org

            • Peter Harold skriver:

              Ja, det stämde. Ett flertal kommentarsposter med adress till Exponerat hade stoppats. Men även en till Jan Millds blogg.😦 Jag har ändrat så de är publicerade nu.

            • Peter Harold skriver:

              Jag såg att det fastnat ytterligare kommentarer. Jag kommer gå in i WordPress och kolla två gånger om dagen och kolla ”filtret”. Jag vet inte riktigt varför det slår till eftersom även de med en enda länk också drabbats. kan WP ha lagt in ordet ”jew” i filtret…?

    • Peter Harold skriver:

      Jag mötte faktiskt Svenne och Lotta ifjol på Drottninggatan. Med den bilen kan jag förstå att det är lätt att repa bilar bakom en. Rejält åk!🙂

  9. Sofia skriver:

    NWO-bevis
    Historiens förste Jesuitpåve anser att Jesus är bara en av många –
    NWO-diktaturen ska ha bara en världsreligion:
    http://gloria.tv/media/f3RgbvwQoSC

  10. Sofia skriver:

    Gatuhund räddade övergiven nyfödd baby:
    http://gloria.tv/media/BDcj2T14L7X

    • Anna skriver:

      Gatuhundarna är underbara och smarta djur. De mindre smarta hundarna blir ju inte gamla på gatan… Jag känner flera gatuhundar som blivit ”adopterade” av svenska familjer. Underbara allihop och så himla sociala. De har ju verkligen blivit uppvuxna i flock. Skär i hjärtat att se hur hjälpsamma de är! Jag kan tänka mig att den där hunden tog bebisen till människorna för att han ville ha belöning. Hoppas att han fick lite godis!

    • Peter Harold skriver:

      Uäck! Vilken bristande modersinstinkt någon måste lida av. Gravid vid våldtäkt, kanske?

      • Anna skriver:

        Har du sett filmen ”Parfymen”? Handlar om en kille som föddes av en stående mor som sålde fisk på torget. Hon skar av navelsträngen med fiskkniven och sparkade in ungen bland fisken. Man skulle inte sett så stor skillnad på blodig fisk och det här knytet… Kolla filmen! Hoppas inte det räddade barnet blir som killen i filmen… Kanske meningen att den skulle förblivit ofödd…

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

