Väst-Sahara? Nope. Kurdistan då? Tydligen… kanske… kanske inte.

Bästa läsare!

Min arbetskollega ramlade in med kaffemuggen i handen och frågade mig: ” – Vad tycker du om Väst-Sahara då?”. Jag tittade upp med förvånad min. Det är allmänt känt att jag avskyr att flyga, och att jag numera bara reser så långt bort som det finns bilväg och järnväg. Väst-Sahara står inte på min önskelista över resmål. ” – Brukar du inte och din fru vanligtvis föredra Grekland?”, blev min oskyldiga motfråga. Min arbetskollega log överlägset och uttalade namnet ”Margot Wallström”. Det hjälpte inte, och jag bad om ett förtydligande, vilket tydligen fick min kollega att fundera på vilka droger jag gick på.

Faktum är att ibland så skiter jag högaktningsfullt i vad som händer ute i världen, i synnerhet om det är förknippat med det sedvanliga förutsägbara politiska snömoset. Och jag har haft ett par såna perioder nu på sistone.

Tydligen har Sveriges regering bestämt sig för att inte erkänna Västsahara som en självständig stat, vilket fått en del människor att bli förbaskade eftersom man knappt hunnit kontrollräkna den sista valsedeln vid senaste valet förrän regeringen förklarade att man erkänner staten Palestina.

Finns det några länder som man skall akta sig för att ha en åsikt om så är det a) Israel b) Palestina c) Västsahara (mest riskfritt är att diskutera stavningen av namnet; särskrivet eller ihop som ett ord?).

De flesta läsare vet nog vilka goda skäl som ligger bakom den ideala tystnaden om dessa länder. Man kan nämligen bara tycka fel. Men min kollega gillar inte ifall jag inte har en åsikt. Min kollega tror att jag är sjuk eller sur då.

Jag gick tvangs lägga mina hemligstämplade dokument åt sidan och ägna mig åt några minuters omvärldsbevakning och kunde konstatera att regeringen gjort det lämpligaste valet sett ur ett skadeperspektivet, nämligen att inte erkänna Västsahara. Men man har tydligen varit dumma nog att göra en fråga av det. Trots att man vet hur dumt det är.

sb don't mention the war

Tydligen har det fajtats och bråkats om Västsahara sedan en lång tid. Polisario och Marocko slåss om de huvudgrupper av folk som bor där. Jag tittade upp igen på min kollega och sa min uppriktiga mening: ” – De har håll’t på och bråkat ända sedan Spanien tvingades avkolonisera landet på order av FN. Låt spanjorerna komma tillbaka igen och upprätta ordning där”, svarade jag i ett hjärtlöst tonfall. Min kollega tyckte att det var en dum idé. Och jag höll trots allt med. Att göra Västsahara till en del av Spanien innebär att Peter Sutherland och George Soros får ytterligare en till kanal för ”flyktingar” att svämma över Europa med.

Jag kan inte se någon anledning till att Sveriges regering skall lägga så värst mycket energi på Västsahara. Eller Palestina. Regeringen klarar ju inte ens av att regera sitt eget land!

Men när vi ändå talar om länder som strävar efter självständighet så dyker Kurdistan upp i mitt huvud. Enligt svenska politikerna är kurderna till skillnad från svenskarna ett folk, och de har dessutom en kultur som är alldeles egen, väl skyddad från influx efter att den senaste istiden upphörde. Så varför inte… en… egen stat? Typ, ein Volk, ein Reich… eh…?

Här skulle det vara intressant att veta vad den svenska regeringen har för planer. Det talas tyvärr alltför tyst om saken, men svenska Försvarsmakten befinner sig i Turkiet (och Irak)och tränar både turkar och kurder i krigföring (hur kan det komma sig att ett land som inte haft krig på tvåhundratvå år skall resa till ett par av de mest krigiska folkslagen, turkar och kurder, och lära den strid, undrar jag som skattebetalare?). Även om de svenska soldaterna officiellt inte är utkommenderade i offensiv strid så får de ”försvara sig om de blir attackerade”. Eftersom soldaterna blir både skadade och reser hem i kistor så undrar jag vad för slags soldatelever de har att utbilda? Turkiets sämsta? Nä, de är nog ute på fältet under stort hysch-hysch.

Även om den svenska insatsen knappast kan mäta sig mot den amerikanska – vilken i sig var tämligen halvdan ända tills Ryssland fick i uppdrag av Syriens regering att rensa ut de islamistiska rebellförbanden – så har regeringen därmed fört Sverige in i konflikten med Islamska Staten. Det innebär att Sverige nu är ett potentiellt mål för muslimsk terrorism, vid sidan av Muhammed-karikatyrer och våra lösläppta svenska kvinnor som inte höljer sin hud och sitt hår. I vilket svenskt köpcentra kommer terroristerna slå till?

Och varför är våra soldater över huvud taget i Turkiet och Irak? Det går väl inte hitta en svensk dagstidning som inte har pekat ut Ryssland som en invasionsmakt som – nästan så gott som enligt ledarspalterna – står vid Sveriges gräns och vill angripa oss. Och i det läget skickar svenska försvaret sina soldater till Mellersta Östern…? Vad är det för fusktryffelhjärna till försvarsminister vi har…?!!

Tydligen är ett av skälen till den återupptagna värnplikten att det är väldigt svårt att få aspiranter till yrkesförsvaret i vårt land. En av anledningarna till detta motstånd sägs vara att svenskar inte vill bli skickade utomlands på uppdrag. Denna sunda och moraliskt föredömliga inställning tycker inte svenska staten om, och därför återinför man värnplikten. Borde vi inte först ta en diskussion först om vad vi skall ha vårt försvar till innan staten tillgriper detta tvångsmedlet igen? Skall det svenska försvaret vara en del i FN:s och NATO:s arsenal? Eller skall det vara ett instrument för det svenska folket att kunna försvara sitt fosterland? Ni kan ana vad jag lägger min röst på.

Jag hör tyvärr inte någon sådan ideologisk debatt. Jag hör bara en massa goda ord om ”humanitära insatser”, fredsbevarande trupper” och ”fokus på hållbarhet”, ord som i praktiken kan betyda vad som helst, utom just den ordagranna lydelsen.

Sverige befinner sig alltså utomlands och strider tillsammans med kurderna som återigen hoppas på att få en egen stat så fort Islamska Staten är nedkämpat. Att IS kommer falla beror på när USA, Storbritannien, Saudiarabien, Israel och Jemen släppt sitt (illa dolda) stöd till dem. Men även om kurderna är ett folk och har sin kultur så är de tacksamma att luras med. USA har gjort det förr. Och USA kommer göra det igen med kurderna. USA är ett land som inte räds att svika sina allierade och hugga dem i ryggen när man skaffat sig en ny partner. Olyckligtvis är vi där i Turkiet och Irak på en övergripande amerikansk anmodan, och när USA inte behöver kurdernas bistånd riskerar vi svenskar att komma stå som medansvariga till USA:s svek. Det är lätt att se en hotbild i detta, bara för att Margot Wallström skall få vara kompis med Barack Obama.

Det finns ingen logik som talar för att USA vill på NATO-landet Turkiets bekostnad medverka till skapandet av en självständig kurdisk stat. Vill kurderna verkligen ha ett eget land, då får de lov att göra som Islamska Staten. Vilket visat sig vara inte alltför populärt, mer än när USA behöver en hemlig bundsförvant som kan hjälpa till vid regimskiften.

Hm, jag har hört ett rykte om att Erdogan visst blivit en belastning för Washington… kanske det blir en kurdisk stat trots allt, efter ytterligare någon miljon döda i inbördeskrig? Flyktingarna kan ju alltid komma till EU och Sverige.

*Ljudet av Peter Sutherlands och George Soros diaboliska skratt hörs*

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Krig & fred. Bokmärk permalänken.

51 kommentarer till Väst-Sahara? Nope. Kurdistan då? Tydligen… kanske… kanske inte.

  1. Sofia skriver:

    Gillar bäst den sista meningen omramad med ** 😉

  2. Björngunnar skriver:

    http://fof.se/sites/fof.se/files/styles/full/public/artikelbild/10452-nar-fosforn-sinar-blir-det-svalt.jpg?itok=eLZuEoqv
    Det finns gott om fosfor i Västsahara, största köparen är USA.
    Naturligtvis kan inte sveriges zogstyrda politiker erkänna Västsahara.
    När de svenska helikopterpiloterna vägrade att tjänstgöra i Afganistan så fick de ultimatum, åk eller bli av med pensionen.
    Sverige styrs med järnhand men det är inte svenskt järn!

  3. Läsare skriver:

    Den här artikeln på Avpixlat handlar om senaste SIFO. Och som vanligt är det i kommentarerna som du lär dig något nytt.
    _____

    Sifo verkar vara ”beställda siffror” Andra resultat för SD i januari. YouGov 28,8, Sentio 25,5 och Inizio 22,2%. Snitt 25,5%. Vi är troligtvis landets största parti i dagsläget. Nu gäller det att få egen majoritet 2018.

    5  Anton

    Alla vet att SIFO är beställd av Västkustens största dagstidning GP som ägs av en folkpartistisk liberal familj, och att folkpartiet och de borgerliga alltid får skyhöga siffror, och SD så lågt som möjligt i SIFOs så kallade väljarbarometer.
    _______________

    Läsare: Ett gravt misstag som många gör är att de utgår ifrån är att det de vet – det vet alla. Misstaget är att det gör ”alla” visst inte. Om det stämmer att SIFO är beställt av GP-judarna, så hade jag ingen aning om det.

    Men, rent logiskt verkar det som att det är korrekt info. Jag har läst GP så länge jag kan minnas. GP är väst-Sveriges DN. Idiotin in GP ligger ofta före DN. Har alltid retat mig som fan på den pissliberala skit blaskan.

    Många i Göteborg är FP-idioter eller kommunistkräk. Efter att jag vaknade upp till juden, då är idiotin i det judiska reklambladet GP helt logiskt. GP är judisk idioti.

    SIFO är alltså judiskt beställningsjobb. SD får 18 procent i senaste SIFO, men minst 25 procent i övriga opinionsundersökningar. Det är alltså närmare tio procentenheter från verkligheten.

    I SIFO finns var tredje SD röstare inte. Och vilken trovärdighet har då SIFO? Noll och intet. ~Tack~ Hjörne-juden.

    För kanske fem år sedan pratade jag med en 68-kvinna som hade varit i Paris 68 och kastat sten på polisen. Hon påstod att hon bodde granne med Hjörnejuden.

    Jodå, hon visste juden. Hon frågade mig om jag visste vad AIPAC är. Hon är till dags dato den enda som ens nämnt AIPAC på svenska. Hon sa att han är en jävla fjant.

    Då lärde jag mig nått nytt idag med. SIFO = judiska lögner. Allt är alltså som det alltid varit med juden och ”media”, lögner, lögner och mer judiska lögner.

    När 35 procent av ett partis väljare konsekvent inte redovisas korrekt, då handlar det inte om att slarva med sanningen eller att skarva lite här och där, utan medveten lögn. Och det är juden Hjörne som ljuger. Alltså exakt samma som Bonnier-judarna alltid ljuger i DN.
    _________

    Att det ens är lagligt att påstå lögner och inte redovisa rådatatill undersökningen?

    Alla märker vi att M sjunker som en sten, 
    FP är under 4 % (därav deras drastiska namnbyte), 
    SD är största partiet och fortsätter växa, och 
    S har en nedåtgående trend, och 
    MP är på väg ut ur riksdagen.

    Jokkmokk  Anton

    hva410

    Sifo är det institutet, vars opinionsundersökning varit längst ifrån valresultatet de senaste 2 valen!!!!

    http://avpixlat.info/2016/01/23/sifo-januari-3/

    • Läsare skriver:

      Holmger

      Valet 2014, gav SD 13,9 procent Sifos siffror innan valet låg på 9,9 procent.

      13.9/9.9 ger en omräkningsfaktor på 1.3. Med tanke på att Sifo i alla undersökningar ligger ordentligt under valresultatet, gällande SD, är det rimligt att räkna om 18,2*1,3=23.7!

      Använd status.st för att se hur opinionsinstituten alltid med undantag från (sentio och numer även yougov) underskattar SD och överskattar MP med ungefär samma siffror. Novus (talesman kommer inte ihåg hans namn) berättade om denna felräkning och att inga andra än de själva var intresserade av att rätta till problemet. Han berättade att han försökt få igång en diskussion med övriga efter förra valet om var i felet bestod och fick svaret att de inte tyckte att de hade några fel. Det innebär att Sifo avsiktligt använder en beräkningsmodell som missgynnar SD och gynnar MP. Det är Novus som säger detta inte jag!

      Bombi_Bitt

      SD fick vid valet september 2014 12,9%. Men fick av:
      Sifo,  9,9% = -3 procentenheter, 23,3% fel
      Ipsos, 

      10,5% = -2,4 procentenheter, 18,6% fel
      Skop, 

      8,7% = -4,2 procentenheter, 32,6% fel
      Sentio, 

      12,7% = -0,2 procentenheter, 1,6% fel
      Novus, 

      9,1% = -3,8 procentenheter, 29,5% fel
      Demoskop, 

      11,2% = -1,7 procentenheter, 13,2% fel
      YouGov, 

      10,9% = -2 procentenheter, 15,5% fel

      Grymt bra spaning. Om jag räknat rätt på dina siffror, så är snittet ca 19,2% fel. Är det månne rädslan att säga sina innersta tankar till en främling som ringer…? En annan sak – hur stor andel osäkra är det? Eller tvingar man fram ett ställningstagande????? Om så är fallet, s

      • Björngunnar skriver:

        Fast vad har det här med moppe att göra?
        Moppe moppe moppe…
        Den minsta gemensamma nämnaren är…?

      • Den Anonyme skriver:

        Januaris snittvärden för opionsinstitueten uppdelat i web och telefon

        https://pbs.twimg.com/media/CZb4CGMUYAA3ANU.jpg:large

        Då tidningarna är dåliga på att redovisa vilken frågeställning som använts vid de olika undersökningarna, stor skillnad på -Vilket parti är bäst? -Vilket parti sympatiserar du med? -Vilket parti skulle du rösta på idag?, tar jag uppsjön av opionsinsundetsökningar med flera nypor salt.

        MätningarsMätning http://www.henrikoscarsson.com/p/matningarnas-matning.html som Henrik Ekengren Oscarsson sammanställer anser jag är den som bäst visar hur väljaropinionen trendar.

        • Den Anonyme skriver:

          Även http://status.st sammanställningar är bra för att se trender. De inriktar sig mest på SDs siffror men trendkurvor för blocken visas också, dock ej per parti.

          MäMä och status.st är de relevanta, resten av undersökningarna är clickbaits och lösnummerförsäljningstricks.

        • Peter Harold skriver:

          Intressant om hur dessa siffror kan tolkas och mätas. Sedan tror jag att det kommer hända saker dagarna före valdagen. Det skulle inte förvåna mig att det inför 2018 händer något som smäller högt.

    • Peter Harold skriver:

      Ja, jag har egna erfarenheter från SIFO där man kunnigt berättat hur man skall ställa frågorna för att få önskade svar.

  4. Herr Flick skriver:

    Att inte erkänna Västsahara gjorde Marocko villigt att ta emot sina gatubarn som förpestar tillvaron i flera städer.
    Det var ju bra.

    • Peter Harold skriver:

      High Five, eller vad är det man brukar säga?😉

      • Läsare skriver:

        Hörde på radio idag att high five var något som bögar i San Faggot (San Francisco) började använda för ca 100 år sedan, som signal på att de är bögar.

        Vad som är sant här vet jag inte, men oavsett vad som hyllas av kommunistslöddret på SR/Svt/TV4 är motbjudande judisk marxism. Jag har iaf gjort min sista high five.

        • Peter Harold skriver:

          Njae, jag är inte förvånad över att man räknar in hög-femman i de homosexuellas kanon, mest därför att en homosexuell neger som spelade fotboll inte visste vad han skulle göra med sin hand när han gjort mål, så han slog sin lagkompis i handen. Sedermera var han homosexuell aktivist och dog i AIDS.

          High five-gesten finns dokumenterad i fransk film på 1960-talet, och efter Andra Världskriget noterade de besegrade japanska invånarna hur amerikanska soldater gick omkring och gratulerade varandra med att slå varandras utbredda handflator, då kallat ”high touch”. Var dessa soldater fick detta ifrån? Naturligtvis från RFSL föregångare. Näääää! Naturligtvis inte. I själva verket kom traditionen från något så antihomosexuell miljö som bara tänkas kan, nämligen den amerikanska jazzscenen, där musikerna efter ett lyckat solo eller ett perfekt gig gratulerade varandra med high five. Som jazzmusiker var det kutym att sätta på allt som gick i kjol, och på den tiden gick inte män i kjol.

          Radio- och TV-huset blir förmodligen den första byggnad som sprängs av de partilösa revolutionärerna, hoppas jag…!😉

  5. Björngunnar skriver:

    Läsaren!
    Du kan ju räkna med bråk istället!
    Procent vet nog inte alla vad det är.
    Var fjärde eller var femte röstar på Sd beroende av vilka som gjort undersökningen och bakomliggande agendor.
    Nu lär det ju vara så att Sd är judestyrt och att det finns ett judiskt talesätt att, det du motsätter dig det får du…
    Och att själva grundbulten i globalismen är mat åt alla slavar och för att producera mat behövs fosfor!
    Eller om dom föredrar oss döda och isåfall är kontrollen av fosfor ännu viktigare.

    • Sofia skriver:

      Mat eller brandbomber ~~~~~~~~~~~~~~~ ?

    • Anna skriver:

      Hur man än vrider på teorierna får man ändå samma resultat . Död död och åter död. Spelar kanske inte så stor roll vad obducenten kommer fram till som dödsorsak? Är man på obduktion så är man väl död ändå… Får mig att tänka på den där scenen med John Cleese som konfronterar zooägaren med att ha sålt en död papegoja. Tvisten gick inte att lösa och så går de hem tillsammans och dricker te…

      • Peter Harold skriver:

        Det är inte alla gånger som det slutar på det viset.

      • Björngunnar skriver:

        Att död är död det håller jag med om!
        Antalet mördade svenska foster stämmer kusligt väl med antalet invällare.
        Hade det inte varit bättre att haft svenskar än babbar?
        Gud visar fingret, det mellersta som Peter sa!
        Begreppet gud definieras inte vad jag känner till, bara att han bor i himlen nånstans, det är väl därför som det satsas så mycket på rymdfärder?
        För att en utvald grupp skall få åka till Gud ?
        Grundaren till Jehovas vittnen hade direktkontakt med Gud och det tog 8 dagar för ett meddelande från Gud att nå honom.
        Men eftersom det är ett tag sedan som han levde och fick sina meddelanden till Usa där han bodde kan ju Gud ha bott i England också, det tog en atlantångare 8 dar att korsa pölen.

    • Läsare skriver:

      Brukar använda bägge. Tog ett tag innan jag själv fattade vad procentenheter är. Annars Tack.

      • Peter Harold skriver:

        Av den diskussion som varit i kommentarsfälten på denna blogg under senaste tid är jag förvånad över att inte enheten ”promille” nämns, men nu mäts ju inte ”rökats” effekter enligt den skalan…😉

  6. Sofia skriver:

    Jag odlar ekologiskt så jag har en annan synvinkel.

  7. Björngunnar skriver:

    Jag odlar också ekologiskt!
    Men får inte lantbruket tillskott av fosfor, konstgödning, så blir skördarna otillräckliga.
    Maten räcker inte till och enbart den rike får råd att äta sig mätt.
    Jag tror jag svarade dig om mitt lantbruk på annat ställe hos Peter.
    Hur ser ditt ut?

    • Sofia skriver:

      Två små trädgårdar.

      • Björngunnar skriver:

        🙂 Då kanske du behöver växthus?
        Jag tillverkar dylika i limträ med bredder mellan 3 och 12 meter!
        Snygga om jag får säga det själv, ser ut som ryska kyrko, lökkupoler, utsvängda nertill som norrländska lador.
        Men växter behöver inte bara fosfor och människan behöver mer än mat.
        När hästgödsel ”brinner” så frigörs värme och kolsioxid vilket ger en enorm växtlighet om det är under glas, plast.

        • Sofia skriver:

          Låter trevligt men jag har ej behov av växthus nu.
          I framtiden kanske!?!
          Har du bilder att visa på dina skapelser?

          • Björngunnar skriver:

            Bilder finns men hur får jag över dem?

            • Sofia skriver:

              Skapa en egen hemsida, kanske?
              Kontakt med kunder då.

              • Björngunnar skriver:

                Hellre ett hem med familj än en hem-sida.
                Vi kan ju gifta oss och skaffa barn så tillverkar jag växthus åt dig🙂

                • Sofia skriver:

                  1. Jag är redan gift sedan många år tillbaka
                  2. Jag är för gammal för att få barn.
                  (Mitt äldsta barnbarn är 18 år)

                  • Björngunnar skriver:

                    Gratulerar, det låter trevligt!
                    Själv har jag bara 4 barn och det är på tok för lite tycker jag.
                    Förr i världen under bättre tider hade man långt över 10 barn.
                    Jag gillar Albert Engströms böcker och han berättar om en man som hade 28 st.
                    Inte nödvändigtvis med samma quinna.
                    Kanske Peter som har våra respektive e-mailadresser kan koppla ihop oss.
                    Hemsida låter avancerat…

                    • Peter Harold skriver:

                      Japp, ni kan mejla mig på haroldmania med adress på Yahoo.se så kan jag skicka varandras mejladresser (plus skicka ett cc till mig så att jag också får se växthusen, för om kärestan och jag bildar ett nytt hem så har vi sagt att jag skall få ett växthus att leka i). Glöm inte att det skall vara ett snabel-a någonstans före Yahoo.

                      OBS! Jag hinner inte alltid läsa privat e-post varje dag, så dröjer det ett litet tag så bli inte förvånade.

    • Björngunnar skriver:

      Jag har boken istället för vapen av Folke Bernadotte.
      Låt barmhärtigheten tala istället för vapen skriver i förordet.

    • Peter Harold skriver:

      Wow, det kallar jag faktiskt en källa till oro, om jag gick i Wallströms klänning…!

      • Läsare skriver:

        Judar kan hota att döda gojer utan att någon säger något, men om Wallström ens antydt något som var i närheten, då hade hela helvetet brutit loss i jude”media”.

        Folke Bernadotte varnade inte judarna, de bara sköt honom på fläcken. FBs fru hette Estrell.

        Vad hände med dessa judiska mördare som sköt Bernadotte? Judarna VALDE dom som deras ledare. Vad kommer att hända med den juden som dödshot Wallström? Ingenting, troligtvis efterträder han Satanjahoo.

  8. Risto Matinen skriver:

    En i sammanhanget passande teckning:

  9. Hej Peter
    Till skillnad från turkar, araber och perser har kurder inte valt krig i syfte att förtrycka andra eller att ta över andras mark utan endast att försvara vår existens!
    Hälsar Josef Maxmuri

    • Peter Harold skriver:

      Ja, så är det nog. Och tyvärr lockar många länder kurderna att deltaga i strider med hopp om att de skall få sitt land, och sen – förmodligen innan striden är vunnen – lämnar man kurderna åt sitt öde.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

