Hur skall valobservatörer övervaka elektroniska omröstningar?

Bästa läsare!

För några år sedan umgicks jag med tankar på att vår demokrati kan behöva en uppgradering. Främst var det insikten om att oavsett vilket politiskt block som än regerade så blev utfallet t.ex. att det s.k. Bodström-samhället implementerades, och till dags dato kan vi konstatera att inte ens en ”återställare” med miljöpartistiskt bihang har hjälpt. Snarare tvärtom.

Jag vill minnas att det var bloggkollegan Josef Boberg (bland flera) som försökte övertyga mig om direktdemokratins förträfflighet nu i dessa tider då omröstningar kan genomföras via Internet. Jag försökte i all artighet komma med konstruktiv kritik mot detta annars så intressanta koncept, bl.a. – om jag minns rätt – risken för valfusk och politisk åsiktsregistrering.

Direktdemokrati kan däremot praktiseras på konventionellt sätt, genom valsedlar i vanliga urnor, precis som i dagens folkomröstningar, men mer frekvent och med ett större urval av frågor som väljarna får ta ställning till.

Fast trots möjligheten för fler tillfällen till omröstningar medelst denna typ av direktdemokrati kvarstår invändningar. Vet folk vad de röstar ? Och vad de röstar om?

Ett exempel på denna problematik var folkomröstningen om EU (1994) och sedermera om EMU (2003). Vad gäller EU vann förslaget om anslutning. Nu, många år senare, är det många som säger att de ångrar sig. Man röstade för fri rörlighet och möjligheten att ta in obegränsade mängder med alkohol. Men man fick en totalitär överstat som vill förbjuda snus och som inte ger fri rörlighet för alkoholvaror…

Visserligen skulle man i ett direktdemokratiskt samhälle kunna föreslå en ny omröstning, t.ex. om ett utträde ur EU, och på så vis backa ur sitt demokratiskt fastställda misstag. Men är det sant att majoriteten alltid har rätt? Ligger inte grundfelet med demokratin i att den alltid blir majoritetens förtryck över minoriteten? Demokrati innebär att det alltid kommer finnas människor som är missnöjda.

Det tog lite tid för mig att inse att det finns alternativ till demokrati, och att ett av dessa handlar om ett samhälle som baseras på individualism istället för kollektivism, d.v.s. ett samhälle som respekterar individens rätt till sitt liv och sin egendom. Alltså det som beskrivs i varierande grad som libertarianism, anarkism, voluntarism, etc. Jag använder benämningen ”det politikerlösa samhället”, för det är detta som är mitt mål.

Nu är vi förmodligen långt från min ”utopi”, och jag får nöja mig med att klanka ner på det nuvarande systemet.

Nota bene! Jag har alltså – till skillnad från de flesta som säger att ”demokrati är det enda tänkbara” – en idé som ger individer frihet, och därmed ett positivt alternativ till det system som används idag, och som kallas för representativ demokrati. Detta vill jag att man har i åtanke, för det motiverar den kritiska analysen av demokratins avigsidor. Om man bara såg despotism som alternativ till demokrati, då är risken stor att man accepterar demokratins onda sidor (vilket tyvärr är fallet med demokratidebatt idag). Men det finns alltså fullt tänkbara positiva alternativ. (Jag räknar sålunda diktatur som något negativt, om nu någon undrar.)

Förutom att man kan få samma politik oavsett vilket politiskt block som röstas fram så vill jag anföra problemet med valfusk som vi kan konstatera att vi både har indikationer på, liksom bevis för, även i våra egna demokratiskt högaktade länder. För svensk del har vi exempel på hur vårdpersonal lägger röstsedlar i patienternas valkuvert; försvunna säckar med röstsedlar; valförrättare som plockar bort valsedlar för ”oönskade” partier, etc etc.

I USA har det blossat upp en debatt kring ett misstänkt mer systematiserat valfusk. Ni som följt denna blogg under den amerikanska primärvalskampanjen år 2012 minns kanske hur jag rapporterade om misstänkt valfusk, inte bara organisatoriskt (Ron Paul-supporters stängdes ute från omröstningar och sammanräkningar), utan också genom manipulerade algoritmer i rösträkningsmaskinerna som yttrade sig i form av att data visade på ständigt sjunkande %-andel för Ron Paul och en ständigt stigande andel för Mitt Romney, fastän dessa kurvor borde ha rätats ut långt innan hälften av alla röster räknats samman som det gjorde för resten av de övriga kandidaterna. Till det organisatoriska valfusket kan också föras upp att delegater som Ron Paul vunnit med egen majoritet i vissa distrikt presenterades med siffran 0 av den centrala partiorganisationen, utan att svara på varför man gjort detta misstag (som inte heller rättades till!).

Det är dock inte Ron Paul det handlar om nu. Istället riktas uppmärksamhet mot statistikern Beth Clarkson som nyligen fick sin stämningsansökan godkänd som ger henne rätt att begära en röstsammanräkning av arkiverade valsedlar i hennes eget distrikt, Sedgwick i Kansas. Domaren godkände att en ny röstsammanräkning får ske. Däremot avslog han hennes begäran om att få tillgång till registrerad data från rösträkningsmaskinerna. Och det är just dessa data som hon behöver för att kunna hitta en förklaring till de statistiska anomalier hon upptäckt i ett antal fall. Hon har sett att kandidater från både Republikanerna och Demokraterna har gynnats vid olika tillfällen.

Beth Carson publicerade i juni 2015 en artikel om de misstänkta och i vissa fall faktiskt konstaterat valfusk i USA: ”How trustworthy are electronic voting systems in the US?”.

Beth Carson skriver bl.a.:

My statistical analysis shows patterns indicative of vote manipulation in machines. The manipulation is relatively small, compared with the inherent variability of election results, but it is consistent. These results form a pattern that goes across the nation and back a number of election cycles. I’ve downloaded data and verified the results from several states for myself. Furthermore, the manipulation is not limited to a single powerful operator. My assessment is that the data reveals multiple (at least two) agents working independently to successfully alter voting results.

[…]

The voting machine software used is proprietary and even the election officials are not allowed to inspect it. This is termed Black Box Voting and combined with Direct Recording Electronic (DRE) voting, which permits touchscreen machines and does not require a paper trail allows a situation ripe for exploitation.

Hon citerar också ett stycke ur Harpers Magazine från 2012 som förklarade hur lätt det var att manipulera maskinerna i vallokalerna:

As recently as September 2011, a team at the U.S. Department of Energy’s Argonne National Laboratory hacked into one of Diebold’s old Accuvote touchscreen systems. Their report asserted that anyone with $26 in parts and an eighth-grade science education would be able to manipulate the outcome of an election….Johnston’s group also breached a system made by another industry giant, Sequoia, using the same “man in the middle” hack – a tiny wireless component that is inserted between the display screen and the main circuit board – which requires no knowledge of the actual voting software.

Beth Carson understryker att de statistiska anomalier som hon och flera andra presenterat per automatik inte är bevis för att det har ägt rum valfusk. För att fastslå något sådant måste man ha tillgång till de matriser som skapas av rösträkningsmaskinerna. Och dessa håller domstolarna oåtkomliga för statistikerna:

I want to emphasize, as I always try to do, that statistics don’t prove vote fraud. These statistics show that patterns exist in the data that correlate the type of electronic voting system in use with the %R vote changing with the total votes cast.Such patterns are examples of what we might expect to see if some voting systems were being sabotaged, but that doesn’t mean that no other explanations are possible for these patterns. Voting machine manipulation is, in my opinion, the most likely explanation for these patterns. The most common pattern supports Republican candidates, but Democratic candidates are sometimes the beneficiary.

The only way to prove vote fraud is through a post-election audit demonstrating significant deviations from the reported totals. That is what I want to see done.

Så det sista jag vill se är att vi skaffar elektronisk utrustning för att ”effektivisera” demokratin och medborgarinflytandet i Sverige. Vårt fosterland går mot allt mer korruption, och datorisering av de demokratiska systemen är ett steg i ledet för att korruptionen skall bli statsstyrd.

Och hur skall valobservatörer kunna övervaka röstsammanräkningen om det är en dator som utför denna? Allt valobservatörerna kan göra är att se att valförrättarna inte skjuter ihjäl någon och att dörrarna till vallokalerna stod uppställda enligt förestavade regler. Valobservatörer är f.ö. något vi kommer att behöva mer av i Sverige, i takt med att etablissemanget skräms av uppstickande missnöjesyttringar i den politiska partifloran.

Lösningen på dagens och morgondagens problem – som demokrati medför – består i att vi måste styra om till ett politikerlöst samhälle som bygger på individens grundläggande frihet.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

59 kommentarer till Hur skall valobservatörer övervaka elektroniska omröstningar?

  1. Anna skriver:

    Numera är ju alltfler drabbade av det osynliga syndromet elöverkänslighet. Vilket självfallet ignoreras eftersom det inte finns???

    Det här med elektronisk rösträkning är ju också något som i allra högsta grad finns medans den inte heller finns???

    Hur veta hur det osynliga beter sig, när det enda som kan synliggöra det osynliga återigen är människan och därmed den manuella räkningen?

    Jag röstar på att studenterna som går ut nian får jobb. Varje röst ska kontrollräknas fyra gånger! Skrivna röster i pappersform och varje röst ska ha ett personnummer som är minst 18 år gammalt enligt SVENSK tideräkning, dvs inte afrikansk… Sen hade jag önskat att senila heller inte fått rösta med hjälp av släkten osv…

    • Anna skriver:

      Och inte heller medborgare med en hjärncell från födseln… Jag har (under kortare tid då jag inte stod ut med mitt dåliga samvete) jobbat med utvecklingsstörda med lägre intelligens än en groda i utvecklingsstadie, som haft rösträtt. Har de samvetsgranna släktingar, vilket man som svensk oftast har- tar man som självklart att denne inte röstar. Det har ingen i min familj gjort för min far sedan han blev grönsak. Men tyvärr gäller inte detta alla våra medborgare… Vissa gillar att få mer makt. Oavsett utgångslägen. Man skäms!

  2. Björngunnar skriver:

    Vad som behövs är ett nytt dalauppror där ”bönder” sticker högafflar i hösäckarna i riksdagen.
    Jag kan inte komma på något annat än det nazisterna förespråkar, den dugligaste, mest kompetente skall ha makten i sin hand…och så slipper vi rösträkningsproblematiken .
    Klasskamp och fackföreningar skall jagas med blåslampa, tillika feminism och marranojudar i svenska kyrkan.

    • Den Anonyme skriver:

      ”…den dugligaste, mest kompetente skall ha makten i sin hand”
      I de flesta fall är den enskilda individen den som är mest duglig och kompetent att bestämma över sig själv.
      …och meritokrati är det väl fler än nazister som förespråkar?

    • Rune skriver:

      Vem eller vilka skall bestämma vilka som är dugligaste och mest kompetenta?

  3. Björngunnar skriver:

    Ja, kan bara hålla med!
    Genom att dela ut makten så långt det är möjligt uppstår behovet att samarbeta istället för som nu alla bara tänker på sig själva.
    Ta ett företag te.x där inte dom anställda står och väntar på att stämpelklockan skall klicka till för kl16 så man kan gå hem.
    Jag hörde om svensken Bo Andersson som är (än så länge) på Vazfabriken i Togliatti, han hade som krav när han tog jobbet att han skulle få införa resultatbaserade löner, det pratades om en kille som svarvade till kolvar till motorerna, han skulle göra minst 48 stycken i timmen.
    Är det inte bättre, vore det inte bättre att alla anställda gjorde sitt bästa?

    • Själsdödande jobb där man bara vänta på att få komma hem eller redan på måndagen längtar till fredag vill jag i så görlig mån få bort. Det är sådana arbeten som skapar zombies. Förmodligen är det därför så många som är känslokalla. För det blir man efter 20-30 år på ett arbete man innerst inne hatar.

      • Björngunnar skriver:

        Själsdödande jobb?
        Kom med exempel!
        Alls jobb är väl roliga om något vettigt produceras?!

      • Annan skriver:

        Sant! Automatisera själsdödande jobb! Låt människan vara kreativ och använd maskinerna på smart sätt! Det är ju visserligen det som händer alltmer. Förarlösa bussar och bilar finns ju redan… Fast du syftade nog på mer monotona jobb än så, kan tänka. Jobb som aldrig har ett slut, där du aldrig får se ngt resultat av din insats. Undtar om lapplisorna känner att de gör en viktig insats? Det måste ju vara ett riktigt zombiejobb!

        • Björngunnar skriver:

          Sakta i backarna!
          På ASEA i Västerås satt en dam på Mimer och gjorde ett arbete ,hon hade genom sina rörelser med sin arm gjort fördjupningar i bordsskivan.
          När arbetsledningen började diskutera att ersätta arbetet med en maskin blev kvinnan i fråga arg, hon satt och vilade när hon jobbade sa hon…

          • Peter Harold skriver:

            Den där bänkskivan borde ha sparats som minne!🙂

            Det finns väl ingen ”ASEA-ström” kvar längre i dessa kvarter? Har ASEA kvar någon verksamhet inne i Västerås? Jag minns när jag var liten och såg hur folk lämnade portarna efter jobbet. Det blev trångt på Stora gatan under den tiden, även om det ringlade en del cyklar bort längs med Ringvägen.

            • Björngunnar skriver:

              Ja då var det full rulle i Vås.
              Nu finns inte ASEA kvar i Mimerverkstan.
              Jag kan berätta en historia från Mimer, det stog i en hiss, om hissen stannar mellan vångsplanen, tryck på knappen så kommer hjälp från Boden.
              Farsan som åkt o läst i hissen beklagade sig över att hjäp skulle behöva komma ända ifrån Boden, det måste ju ta lång tid att åka därifrån tyckte han.
              Men Boden, det hette egentligen Vår bod, var reparatörernas tillhåll och där fanns även skruv, brickor o muttrar ,mm som man kunde hämta ut om man behövde, det var ingen koll på dessa artiklar så den som behövde dessa grejor gick till Boden.

              Det jobbade en del fruntimmer som var fruktansvärt fräcka i käften vid monteringsbanden, jag var dit till en förman en gång o tanterna ropade saker till honom som gjorde honomnpionröd i ansiktet.
              Han tyckte nog inte det var lika roligt som jag…

              På andra sidan gatan utanför mimerporten låg en gammal smidesverstad, jag vill minnas att det stog W på smidesportarna, kanske du minns detta?

        • Peter Harold skriver:

          Ehm, jag jobbar som byråkrat, och ser det som ett jobb utan slut, och hinner inte se resultatet förrän det är dags att göra om och göra fel… Min själ är stendöd!😉

          • Anna skriver:

            Nej, din själ är inte stendöd. Eftersom du har denna blogg, är vetgirig och tydligen har tid för fritid. Det finns dock rätt många som har riktigt själsdödande jobb. Det som dödar själen är inte främst att göra trista upprepande rörelser utan att behöva använda hjärnan- däremot dödar hjärnan på riktigt NÄR du kopplar på hjärnan och framför allt är det bristen på att samtala med någon som delar din upplevelse- som är själsdödande.

            • Peter Harold skriver:

              Jag ser dock dåligt. Jag läste ”Eftersom du har denna blogg, är vegetarian och tydligen…”. Var i all världen har du fått det ifrån att jag är vegetarian? tänkte jag, men såg sen vad det var du skrivit, ha ha!🙂

              Ja, när min dotter blev lite större märkte jag direkt hur min fritid växte. Hon har dessutom avhållit sig från idrott (däremot gör hon några hundra situps varje kväll) så jag har aldrig behövt skjutsa omkring henne. Mer tid för studier och skrivande.

  4. Erik skriver:

    Redan Stalin visste att det viktiga inte var vilka som röstade utan vilka som räknade rösterna.

    • Risto Matinen skriver:

      Ska kolla denna video, men den startade taskigt. Ungefär: USA är världens bästa demokrati. Nej, Schweitz ligger före. Men det var väl inte meningen, utan att alla skulle få bestämma själv?

      Självbestämmande står långt över demokrati!

      • Risto Matinen skriver:

        Allt för långdraget för mig, så jag avbröt efter 12 min. Mitt tips till alla som vill ha sitt budskap fram. Slösa inte på vår tid!

        Träffade en kul gubbe i Toronto för över 20 år sedan, en i gruvbranschen där jag jobbat. Han sa:

        Ett kontrakt ska rymmas på en sida. Är det längre, skriver inte jag under.

        Finnar är bra på att jobba, men de hänger sig för ofta. Efter att ha tvingats plocka ner två sådana…

        • Björngunnar skriver:

          Skägget på ASEA ,Barnevik, sa att den tanke som man inte kunde formulera på 25 sekunder är inte värd att lyssna på!
          Den är inte genomtänkt.

        • Peter Harold skriver:

          Ja, det skall till att ha en vass kniv (det brukar väl finnar ha…?) för att skära av snaran. Är kniven slö så får man bara den hängande kroppen att börja pendla, vilket försvårar jobbet.

    • Peter Harold skriver:

      Intressant dokumentär. Vi borde faktiskt införa ett förbud mot elektronisk rösträkning till de offentliga valen. Tack för länken!

  5. Risto Matinen skriver:

    Skriver inte detta bara för att göra er avundsjuka, men frugan och jag drar till Karibien på söndag för två veckor. Men en förklaring till att jag inte kommer att skriva här förrän efter hemkomsten.

    Slippa alla dåliga nyheter och koncentrera mig på sola, bada och pina colada…

  6. Cello Jr skriver:

    Röstning via internet är väl oförenligt – för att inte ngn skall kunna rösta flera ggr – med valhemligheten? Eller kan det byggas in spärrar utan de kopplas till IP-nummer?

    • Peter Harold skriver:

      Man använder elektroniskt ID, misstänker jag. Ungefär som man kvitterar sin deklaration. Jag gör det givetvis till en hederssak att lämna in deklarationen i väl förseglat kuvert.

      • Anna skriver:

        Ja, precis. Men skillnaden med att rösta och deklarera är ju att ingen har intresse av att kapa min dator för att ändra min deklaration. Så det är väl skit samma. Men däremot att kapa några hundratusen röster är ju en annan femma.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

