Korkade elever eller en korkad skola? Nej. Korkade politiker.

Bästa läsare!

Till en artikel på sajten Dagens Samhälle skriver skolforskarna Johan Wennström och Gabriel Heller Sahlgren har redaktionen satt rubriken ”Skolbarns hjärnor är inte tillräckligt mogna”. [Länk] Det är dock inte riktigt så skolforskarna formulerar det. Istället för att finna att det är fel på skolbarnens hjärnor så menar de snarare att felet ligger i att pedagogik baserad på att skolbarn skall ägna sig åt självstudier inte är fördelaktig för inlärningsprocessen.

Och för min egen del skulle jag nog hellre sätta rubriken ”Korkade politiker försöker mixtra med skolbarns hjärnor”. För det problem som uppstått med att skolbarn i allt högre grad lider av ”ångest, hyperaktivitet, nedstämdhet och antisociala beteenden” beror enligt dessa forskare bl.a. på att politikerna i Sverige genom olika reformer infört en progressiv undervisning (vars konsekvenser forskare påvisat genom studier i utlandet där man provat modeller liknande den svenska), till skillnad från länder som inte uppvisar samma problem, och där barnen visar upp bättre kunskapsresultat tack vare att man tillämpar det traditionella skolarbetet med ”nötning, flit och träning”, vars studietekniker ”får elever att tillägna sig bestående kunskaper i matematik, naturvetenskap och läsförståelse.”

Citat ur artikeln:

I detta kognitiva perspektiv på skolundervisningen spelar lärarledda lektioner en mycket viktig roll. I Sverige har vi valt en annan inriktning, med mindre lärarinflytande och en pedagogik där elever förväntas klara sig själva. Redan när linjerna för den moderna enhetsskolan drogs upp, genom 1946 års skolkommission, blev det som i dag kallas ”eget arbete” ett tongivande inslag. Särskilt Alva Myrdal var starkt influerad av den amerikanske pedagogen John Deweys idéer.

[…]

Många av de progressiva pedagoger vars idéer har importerats hit och till andra länder, har förgrovats och förvanskats på vägen. Dewey menade till exempel aldrig att undervisningen helt och hållet skulle överlämnas till eleverna, men det var så det tolkades i praktiken.

Sorry, Janne, men någon gång skall jag ta mig tid och skriva något om din morsa. Jag vet, hon såg världen med helt andra glasögon än vad vi moderna frihetssinnade gör idag, och detta påstås vara en förmildrande omständighet, fastän vi kallt kan konstatera att då nationalsocialismens och socialdemokratins släktskap på 1930-talet bevisas av att koagulerat blod blir brunt under alla omständigheter, fastän sossarna låtsas att deras blodröda fanor skulle stå för motsatsen till de hakkorsbeprydda dito, vilket historiska studier visar är i bästa fall en halvsanning, men mer objektivt sett faktiskt en lögn.

Men än idag hyllas Alva Myrdal och hennes make i svensk skolundervisning som en föregångare, och en kvinnlig förebild. Vilket visar hur genomsyrat svensk skolväsende är av kulturmarxismen. Så det kan vara på sin plats att beskriva hur hon grundlade dagens fördärv. Fast det får jag göra en annan gång.

Nu är det dock inte bara socialdemokraterna som dekapiterat den svenska skolpolitiken och gjort den totalt huvudlös, ty även de borgerliga har gett sitt bidrag till utvecklingen – avvecklingen av den kunskapsbärande skolan. Ett till citat från artikeln:

Sverige har både vänstern och högern stått under inflytande av den progressiva pedagogiken. Och även om eget arbete har varit en målsättning sedan innan enhetsskolan etablerades, tycks det verkligt stora genomslaget ha kommit i samband med den borgerliga läroplansreformen 1994. Sedan dess har självundervisningen i skolan ökat markant.

Av en ren händelse så ekar ett par kloka ord av min far – den pensionerade gymnasieläraren – i mina öron: ” – Sossarna brukar föra borgerlig politik i smyg, och borgarna brukar föra sossarnas politik helt öppet”. Så jag bör väl inte vara förvånad över att det krävdes en borgerlig läroplansreform för att förverkliga en av Alva Myrdals visioner inom den svenska skolan. Och på plussidan kunde man dra ner antalet lärarledda undervisningstimmar, till stor gagn för statskassan (eller snarare den kommunala kassan).

Hur kunde det gå så här illa?

Ja, en orsak är att skolväsendet är en angelägenhet för politikerna. Även om vi har lärare och annan skolpersonal som bedriver undervisning så styrs denna av den av politikerna fastställda läroplanen, vilken är gemensam för alla skolor i Sverige.

I den svenska skoldebatten betonar vissa debattörer vikten av att skolpolitiken har kontinuitet, och att den inte skall förändras p.g.a. ett regimskifte eftersom detta anses skada den långsiktiga pedagogiska processen. Detta argument har plockats upp partipolitikerna som hävdar att de ständigt sjunkande resultaten i svensk skola beror på att den förra regeringen förde en annan politik än vad det nuvarande regeringspartiet/partierna gjorde gången innan de hade makten. För att undvika konsekvenser av ”återställarpolitik” vill politikerna satsa på ”breda uppgörelser”. Jag tror att detta är enbart av ondo, såvida inte vi vill uppnå ett socialistiskt toppstyrt centralplaneringssamhälle á la Sovjetunionen. Jag vill det inte.

Vi har i mer än ett århundrade låtit politikerna och statsmakten definiera vilka kunskaper som barnen skall ha. Skolan är därför ett indoktrineringsredskap för makthavarna. Helt ogenerat har politikerna formulerat att skolans uppgift är ett förmedla en värdegrund till skolans elever. Intressant. Borde inte barnens moraliska fostran vara en uppgift för föräldrarna, medan skolan koncentrerar sig på de fundamentala kunskaperna, som att lära barnen läsa, skriva, räkna? Nej, säger staten, vilken tar sig rätt att hämta barnet med polis om föräldrarna vägrar sända sin avkomma till den statskontrollerade institutionen.

Jag är medveten om att man kan filosofera om skolan som ett genomgående ondskefullt väsen. Och säkert är det många barn som upplever skolan på det viset. Men jag vill vara ödmjuk och erkänna att skolan faktiskt ger viktiga kunskaper (vilket vi kan tacka politikernas självbevarelsedrift för, ty föräldrarna skulle ha gjort revolution om lärarna enbart fått Maos lilla röda och olika Olof Palme-biografier att använda sig av i sin undervisning). Läsa. Skriva. Räkna. Men det är i detaljerna vi finner djävulen. I synnerhet i skolan.

Det har alltid funnits behov av lärande. Kulturens fortbestånd, överlevnad och utveckling hänger på lärandet. Primitiva stammar lär sina barn att jaga och odla och låter traditioner gå i arv. De välbärgade under 1700-talet (liksom före och efter) anlitade guvernanter att undervisa sina barn i de ämnen föräldrarna ansåg erfordrades för att nästa generation skulle kunna förvalta det arv som föräldrarna kom att lämna efter sig.

Lärandet ses ofta som ett tvång, i synnerhet av barn. Men när föräldrarna anordnar lärande för barnen så är det en kärlekshandling. När staten bestämmer innehållet i lärandet och hur det skall bedrivas, så är det i huvudsak statens självkärlek som kommer till tals; skolans mål är att alla skall vara goda demokrater och bli lojala medborgare, och kritiskt tänkande uppmuntras så länge som kritiken riktas mot statens meningsmotståndare. Och möjligtvis tar den lärosättande staten hänsyn till vad branschorganisationerna säger att dessa behöver för slags folk att anställa.

Men i takt med att fler företag kommer vilja ha allt färre anställda kommer vi stå med utbildade utan mening och nytta. Och staten kommer förhindra att dessa överblivna lärda gör sig nyttiga – ty det skulle hota de dominerande drakarna i de nyss nämnda organisationerna – medelst regleringar och skatter. Befria skolan. Befria marknaden. Befria konsumenterna. Befria tanken. Låt folk bestämma vad de vill lära sig. De kan så mycket bättre än politikerna.

Hälsar eder Peter Harold

P.S.
Jag ber om ursäkt för att jag är långsam och ofullständig med att besvara kommentarer och e-post. På det personliga planet mår jag hyfsat bra, och i skrivande stund puttrar en sats oxsvanssoppa på spisen. Till min glädje har mina ögon räckt till för att författa dagens bloggtext.
D.S.

EJ BETALD REKLAM VIA SKRIVARENS BLOGG:
”NYTT ALBUM MED NAD SYLVAN – UTE NU!”

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Teknik & forskning. Bokmärk permalänken.

32 kommentarer till Korkade elever eller en korkad skola? Nej. Korkade politiker.

  1. Den Anonyme skriver:

    Jag hjälpte en brorson med hans engelskaläxa tidigare idag. Han högläste ett stycke från sin lärobok och jag spärrade förvånat upp öronen. Texten handlade om några ungdomar från olika delar av världen som beskrev sina förhoppningar om framtiden och i sann svensk genuspropaganda skruvades texten till rejält. De två med pojknamn hoppades dels på att gifta sig rikt och leva i lyx samt att bli hemmapappa medans flickorna i stycket närde drömmar om att bli advokat och läkare och förbättra världen för de svaga.*
    Rakt på sak från våra läroboksförfattare även i ett neutralt ämne som engelska. Våra ungdomar/barn indoktrineras/hjärntvättas av normkritiska dårar nonstop i skolan på dagtid och av barnprogram på TV på kvällarna.
    Har de inga föräldrar eller andra vuxna som har tid, ork eller kunskap att hjälpa dem att motstå denna lågfrekventa tortyr av deras intellekt och medfödda förmågor är den unga generationen förlorad är jag rädd.

    • Anna skriver:

      Ja, det verkar vara upp till de enskilda skolorna att välja av utbudet av skolböcker. Har du otur går ditt barn i den skola som väljer såna här engelskaböcker. Jag har sett att det skiljer sig rätt mycket mellan grundskolorna. Sonen går i sin fjärde skola sedan förskoleklass på sina tre år i skolan… Den här skolan verkar i alla fall välja bort de här mest hard core svenskfientliga böckerna. Det krockar för mycket med vad de lär sig hemma och hade inte funkat. Det som funkar för barn är texter som handlar om något mysterium med ngn försvunnen skatt eller annat som är neutralt och spännande. Sen finns det väl gott om ”intellektuella” genusvetare där ute som säkert här inflikat att Pippi Långstrump minsann inte var neutral läsning det heller osv… Det går att vända och vrida på allt, men det går inte att INTE se att de där böckerna du nämnde i din kommentar- är en skymf mot våra barns intellekt! Tror författarna att barnen lever i en grönsakslåda där hemma?

    • Peter Harold skriver:

      Perverst. Bara att tänka sig att skriva att en tjej drömmer om att gifta sig rikt skulle ju vara otänkbart i en lärobok. Nå, vi lever i ”Alla kan bära kjol”-epoken…

  2. Ron (GB) skriver:

    Svensk skola är en form av totalitär hjärntvätt. Vill man komma nån vart får man ta in kunskaperna på annat håll.

    Vad gäller engelskan så har det ju visat sig att dataspelare snappar upp språket bättre än icke-dataspelare…

    Jimmy Changs mattelektioner på Youtube är generellt sett ganska bra. Engelska och matte på samma gång.

    Här kan ni lära er addera bråk med magister Chang:

    fractions = bråk
    numerator = täljare
    denominator = nämnare
    add = lägga till
    subtract = dra ifrån

    Hänger man inte med första gången så är det bara att spela klippet igen… och igen… du kommer aldrig efter. Trägen vinner.

    • Peter Harold skriver:

      Absolut. Och framför allt kan man göra dessa studier när det passar för en. By the way, mina mattelärare lyckades aldrig förklara detta för mig. Konstigt att jag lärde mig principen för att lösa räknebråk på fel sida om min medelålderskris. Tack för det skolverket och LGR80.

    • Läsare skriver:

      Skall det där vara matte i den högre skolan eller driver du med oss?

      En miljard utslaget på tio miljoner invånare är hundra kronor per näsa. Migränverket får i år 40, fyra-noll miljarder.

      Fråga: Vad blir DIN andel av massinvasionsverkets budget om du har fru och två barn som inte jobbar och betalar skatt?

      A: 16’000 kr om året.

      B: 16’000 kr om året.

      C: 16’000 kr om året.

      Och då är 40 miljarder en glädjekalkyl.

      • Anna skriver:

        Och var har du varit då? Riktigt längtat efter dina judelänkande kommentarer har jag… (Yodaspråk)

        Hur har du det? Haft en judefri och härlig tid sedan sist? (Sorry, men du är så jävla härlig, inte för att jag inte tror på dig)

        • Läsare skriver:

          Har flyttat. Fick ryggskott. Kan alltså inte flytta själv. Sista Tisdagen i February ca 10 på morgonen sket allting sig.

          Nästa dag vid 2 på eftermiddagen började det lösa sig och sedan dess har jag haft ett helt osannolikt flyt. Allting har klickat perfekt.🙂

          Igår Onsdag blev hela flytten klar och jag hade blivit av med en dubbelhyra. På Tisdagen sa min fd hyresvärd att om lägenheten var klar på 1 Mars, då slipper du en dubbelhyra. Måndag 29 Mars 6 på kvällen sa han att det var klart.

          Flytten, flyttstäden, allt löste sig med ett helt osannolikt flyt. Har knappt fattat det själv än. Allt är löst🙂

          Nu har jag en fräsch lägenhet mitt i stan, låg hyra, seriös hyrevärd och garanterat blattefritt.

          Tisdag förra veckan är allting kaos. Onsdag en vecka senare har allting löst sig och hela flytten är klappad och klart.🙂

          Nu är jag back in business. Judeinfo.
          __________

          I posten övrigt ingick, för år 2000, 40 miljoner kronor avseende medel som Riksbanken enligt riksdagens vinstdispositionsbeslut 2000 bemyndigades betala direkt till ett institut för judiska studier (Paideia) när formalian kring bildandet av institutet och utbetalningen var avklarad. Denna betalning genomfördes under 2001.

          Not 25 

          https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Redogorelser-och-framstallningar/RB1_GP04RB1/?html=true

          Kort video med juden som stal 40 miljoner från idiotsvenskarna.

          Barbara Lerner Spectre calls for destruction of Christian European ethnic societies

        • Läsare skriver:

          Den här är kul.

          Helt Apropå – Full & Go —- under en min.

          • Läsare skriver:

            Har nog hört den en miljoner gånger, men jag skrattar fortfarande så tårarna rinner. Helt obetalbar.

            Eddie Meduza – Studiostädare Börje Lundin

  3. Läsare skriver:

    De flesta svenskar är som de flesta politiker – idioter.

    OBS! Klicka INTE på Exponeratlänken om du inte kan hantera pop-up länkskit. Exponerat har bra info, men det är fan fler skitlänkar som poppar upp än en oseriös porrsite.

    http://www.exponerat.net/gustav-fridolins-nya-100-dagar-losa-kriget-i-syrien-bostadsbristen-och-fa-eu-att-lyda/

    Först skulle idioten fixa PISA-resultaten på 100 dagar. Nu skall samma idiot få fred i Syrien på 100 dagar. Undrar vilka droger idioten går på.
    http://www.friatider.se/sydsvenskan-till-salu-men-ingen-vill-k-pa

  4. Anna skriver:

    Jahaja. Så knarkande är ett minus om man ska utgöra mandat för att opponera sig. Jaja. Jag tycker ju att fridolin är en idiot TROTS att han knarkat. Men det finns flera sidor av alla mynt. Om du ser fler än 2 har du hallisar?

    Eller så är du bara kreativ. Jaja. Har en dator som klarar miljoner ploppuppande simultant men klarar inte av ljudet. Så jag har stumdator. Man behöver kanske inget ljud som talar om för en att man är dumiskallen.

    Kul att du är tillbaks, käre läsare. Hoppas du tycker detsamma. Sköt om dig och försök att inte knarka så mycket- då riskerar du att bli lika dum som fridolin, violin! Men enligt mig hade han inte kunnat bli vis- oavsett hur han ”knarkat på”!

  5. Läsare skriver:

    How immigrants behave in Swedish schools

    • Det är ingen skola utan en zoologisk trädgård. Vi ser alltså pensionsräddarna som förväntas torka mig i röven om ett tiotal år. Tar nog hellre självmord i så fall.

      • Anna skriver:

        Det ser ut som att de har rast? Och att de inte velat gå ut på skolgården. Hade jag varit lärare hade jag jagat ut de och låst dörren. Hur svårt kan det vara?

  6. Anna skriver:

    Är det en vanlig dag på SFI? Min dator är ju stum så hör inget… Förklarar i så fall varför de är där och inte vill lära sig något. Är de inte där får de inga katjing!

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s