Det var länge sen jag häcklade alla religiösa…

Bästa läsare!

Jag noterar att det var ett bra tag sedan jag skrev något hädiskt om mina medmänniskors gudstro.

Med andra ord, under ganska lång tid har jag inte brytt mig om att fråga folk som kallar sig för kristna hur det känns att hänge sig en figur som inte skådats sedan första manusutkastet till Nya Testamentet; en figur som slutat verkställa mirakel, som t.ex. att dela på hav och sprida grillade kycklingar över svältande människor i öknen.

Jag har inte heller kastat ut frågan ” – Och vilket är det nästa folkslag som Gud vill att vi skall ta kol på i hans namn?” på en evighet nu. Alltså min typ av evighet, inte den bibliska dito.

Ett skäl till att jag inte gett mig på de troende kristna är att jag inte haft mycket mer att säga om dem och deras tro, än vad jag redan sagt. Dessutom skulle jag bara ge mig in i en diskussion som jag endast kan förlora. Om jag ber någon att visa mig Gud så är det som om jag går in i ett rum där osynlige mannen påstås finnas. Jag går in med min ledsagare och famlar omkring i ena hörnet och tar bara i luft. Jag säger: ” – Det känns inte som att osynlige mannen står här”. Min ledsagare säger att jag får fortsätta att leta i rummet. Och i varje hörn, och mitt i rummet, så blir det samma sak; min ledsagare säger att osynlige mannen är närvarande i rummet, och att jag får fortsätta att söka. Inte blir det ett dugg trovärdigare när inga skedar, stolar eller böcker svävar omkring i rummet. Allt ligger stilla.

Som sagt, jag har inte mycket att tillägga kring den kristna sektionen av den allmänna religionskritiken (som tyvärr tycks ha stagnerat p.g.a. att vi förbereder oss för stundande blasfemilagar; tacka profeten för det). Jag är nog mest bekväm med att le åt det handskrivna tillägget ”89 kr/kg” på den stora skylten med texten ”JESUS LEVER”. Och jag kan inte heller förstå vad det skulle tjäna till att angripa utövarna av den (än så länge) största religionen i vårt land, emedan dess främsta företrädare själv skäms över sitt kristna arv och vill stöpa om kristendomen till en korsprydd version av sossarnas valmanifest, och upplåta kyrkorummet åt hedningar.

Jag kommer dock inte ifrån att de flesta vansinnigheter i vår värld är sprunget ur religionerna, och kristendomen har sin beskärda del i denna skuld. Mycket av det som finns i Bibeln är otidsenligt. Den som vill leva sin vardag efter Bibeln kommer möta på vissa problem. Dels därför att vissa gärningar som beskrivs i den är olagliga, och andra är… opraktiska, i bästa fall.

Naturligtvis är jag inte rätt person att ge råd om hur man skall umgås med sin Bibel, men jag noterar ändå med stor tillfredställelse och tacksamhet att de flesta kristna jag känner inte läser den som en lagbok. Utöver detta så tycks de troende ha en benägenhet att göra sina egna tolkningar av Bibelns anda och mening (och en del har inte konsulterat den alls, och är så okunniga att de inte vet skillnaden mellan ”Julevangeliet” och Viktor Rydbergs dikt ”Tomten”). Vissa skulle nog kalla detta för en dramatisk och skadlig urvattningsprocess av det kristna trosarvet, men jag misstänker att kyrkorna får lov att acceptera denna företeelse, eftersom en bokstavstrogen kristendom snart skulle vara antingen utdöd, eller också skulle vi snart gå i samma utveckling som flera av de muslimska länderna där klockan snurrar baklänges i enlighet med nu rådande wahabitistiska ideal.

Dessutom tror jag inte att jag tjänar på att välja kristna som fiende mot mina egna ideal. Tvärtom, finns det några som både kan vinna på en libertariansk politik, och dessutom tillföra denna någonting, så är det den kristna gruppen. Om Nya Testamentet inte skarvat alltför mycket så har de kristna en av världens första libertarianer i sin krets. Det finns flera tecken på att Jesus – såsom han återges – hade en del libertarianska tankar. Bl.a. att man skall vara omtänksam och hjälpa de som är fattiga och hjälplösa.

Det finns en skämtsam bildtext till en gammal tavla där Jesus predikar dessa ord till sina lärjungar. Och en av dem säger – i oförstånd naturligtvis – att ” – Kan vi inte ge romarna våra pengar, och sen så hjälper de alla fattiga och hjälplösa?”. Och historien visar att det var inte så Jesus tänkte. Bibeln beskriver att Jesus ville att människor skulle medverka frivilligt. Han gav också sina lärjungar tydliga instruktioner om att aldrig pressa folk till att sympatisera med den lära som han förkunnade; lärjungarna fick inte hota eller diskriminera den som avstod från kristendomen till förmån för någon annan tro eller ingen tro alls.

Den bibliska Jesus var också en föregångare till de (fåtal) libertarianer som försöker omtolka icke-aggressionsprincipen med meningen att man inte ens får använda våld för att försvara sig, företrädesvis enligt hans bevingade ord om att ”älska er fiende, och be för dem som förföljer er”, även om dessa citat ryckts ur sitt sammanhang (och så är det ju dessvärre med bra mycket som hämtats från Bibeln). Själv slår jag med gott samvete tillbaka mot den som angriper mig med våld, och vänder andra kinden till blott för kyssar.

En styrka som många kristna har är att deras tro på ett högre väsen (d.v.s. Gud) gör att de har ett lite mer distanserat förhållande till staten, statsapparaten, statsinstitutionerna, än många andra människor. De kristna förlitar sig mer på Gud än staten, vars ansikte och humör ständigt förändras och verkar med politisk godtycklighet.

Och trots allt, det var staten som frågade folket om dessa ville korsfästa den terroristanklagade Jesus, och av någon anledning tyckte folket att det var ett briljant förslag av Pilatus. Så de kristna vet en hel del om pöbelvälde (och om majoritetstyranni, eftersom den gängse beskrivningen var att valet stod mellan Jesus och en annan fånge, men så var det inte), alltså det vi kallar för demokrati. För en god kristen är sålunda individualism att föredra före kollektivism.

Omvänt kan man hos ateister se en hängivenhet till just den allsmäktiga staten. Det är alltså inte förvånande att man i kretsar som Vänsterpartiet finner ateismen vara inte bara utbredd, utan också ordentligt rotad i partiets existens. Miljöpartiet påstår sig vara ”öppen för kristendomen”, vilket dock bara är i den betydelsen att de vill att kristna skall rösta på dem, och att den svenska kyrkan och dess personal skall engagera sig för massinvandring och klimatoro eftersom ”det är förenligt med kristen etik”. Men i praktiken så är MP minst lika statsbenäget som den svenska kyrkan då denna hade staten under sin kontroll och regering; en kyrka som förmodligen var långt från vad Jesus förkunnade enligt hävderna. Vänsterpartister och miljöpartister i ledande ställning betraktar ju sig själva som gudar, och deras anhängare instämmer, så vad skall de ha kristendomen till…?

Så när den dagen infaller då vi skall förverkliga ett libertarianskt samhälle så känner jag mig ganska förvissad om att åtminstone en grupp kommer att stödja denna utveckling, och att det är just de kristna. Alltså de som är kristna utifrån en tanke som fått dem att välja sin religion, och som kan betydande delar av sin historia – både de goda kapitlen och de mindre goda.

Med andra ord, jag litar mer på att en kristen vill få ett humant, fredligt och fungerande libertarianskt samhälle än… ja, mer än jag litar på någon som tillhör vilket annat parti som helst.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Religion. Bokmärk permalänken.

44 kommentarer till Det var länge sen jag häcklade alla religiösa…

  1. Anna skriver:

    Det kanske du inte borde göra, Peter! Att lita på att kristna människor stödjer libertarianismen, alltså. Vi har ju alla våra egna ögon att se med, och inte de andras. Med det vill jag påminna om att vi alla förutsätter att verkligheten är vår egna. De enda som kan se med bredare perspektiv är de som har upplevt något själva. Någon som levt under en sten kan inte se fågelperspektivet.

    Dessa tider vi lever i har gett oss alltför många människor som levt under en sten. Jag har haft onöjet att träffa på en samling ”unga ” människor som är helt förvissade om att deras verklighet är den enda sanna, vilket har dragit ner min tro på framtiden rejält. Hur ser framtiden ut för mitt barn, när ”de unga” är så här in i bängen hopplösa redan nu? Med hopplösa menar jag att skillnaden mellan mig själv och min generation är att vi var öppna för att lära oss av de äldre.

    Jag är övertygad om att det här är den första generationen av absoluta idioter som beträtt vår mark. Och de är övertygade om att de är kristna. Det hade säkerligen inte Jesus ansett de vara…

    Jag har överseende med att gamla människor fastnat i det förgångna. Men vad kallar man det för när unga människor (minus 30) fastnat i nutiden utan att ha vetskap om det förgångna och utan att vara ett dugg öppen för att lära sig bakgrunderna? När ”moral” så självklart handlar om just det de lärt sig? När de kallar sig kristna när de egentligen menar att de är mer trogna islam än den kristna läran?

    • Läsare skriver:

      En del ”kristna” är de absolut mest dumknullade på jorden. Och det absoluta bottenavskrapet är ”kristna” zionister. De finns naturligtvis i Europa också, men de flesta finns i Amerika, 50-60 miljoner evangeliska John Haage ”kristna” zionister, majoriteten är vita.

      Om man på fullt allvar tror på att judar är Guds utvalda herrefolk och gör allt, inklusive att skicka deras egna barn och barnbarn för att bli dödade och invalidiserade för livet i judens ändlösa krig, då är man bortom idiot.

      ”Svenska kyrkan” är samma som Vatikanen, judar har tagit över och styr agendan. I Sverige jobbar ”kyrkan” skoningslöst och målmedvetet på att avskaffa sig själv och ersätta sig själv med islam.

      Det dröjer inte länge till påven välsignar och ”viger” bögar.

      • Peter Harold skriver:

        Svenska kyrkan har inte mycket med kristendom kvar att göra. För tio år sedan hade jag sagt att det vara bra. Men då hade jag inte i åtanke att kyrkan skulle verka för nationens utplånande. Med andra ord, Svenska Kyrkan är ett politiskt organ. Inte en samlingspunkt för kristna.

    • Peter Harold skriver:

      Nej, jag litar naturligtvis inte på alla kristna. Men jag håller isär kristna som tror på individualism och de andra som likt övriga skenhumanister kräver kollektivism.

      Lustigt nog bloggar jag faktiskt idag om det du nämner om att överföra kunskap mellan generationerna. High 5, som de brukar säga.🙂

  2. Sofia skriver:

    SKENHELIGHET är värd att häckla –– precis som Jesus gjorde!

  3. Sofia skriver:

    Vem betalade de dyra barnvagnarna?

  4. Läsare skriver:

    Till Peter: Gäääääsp … inte ens intresseklubben antecknar.

  5. Läsare skriver:

    Till Peter: Gäääääsp … inte ens intresseklubben antecknar.

    Swedistan på TV i Australien.

    60 minutes Australia besöker Rinkeby

    https://www.flashback.org/t2700343

  6. Läsare skriver:

    Ari Shavit, Haaretz, den 5 april 2003

    Under det gångna året har en ny tro uppstått i Washington: tron på kriget mot Irak. Denna brinnande tro spreds av en liten grupp på 25 eller 30 neokonservativa, varav nästan alla var judiska, nästan alla intellektuella (en ofullständig lista: Richard Perle, Paul Wolfowitz, Douglas Feith, William Kristol, Eliot Abrams, Charles Krauthammer), människor som är gemensamma vänner.

    https://www.nordfront.se/irakkriget.smr

    Detta är skitfolket som de ”kristna” vita John Hagee zionisterna krälar i smutsen för att vara till lags.

  7. Janne D. skriver:

    Tips till dom som en gång för alla vill bli kvitt religionsspöket och som dessutom inte lämnar några tvivel efteråt, denna text tar med babysteps läsaren genom millenielånga illusioner för att tvinga fram alla sk. Abrahamreligioner ut i ljuset där dessa icke verkar trivas hehe :
    Gratis e-bok ( endast på engelska ) Finishing the mysteries of gods and symbols av Seven Star Hand aka. Buddy Page en fd dataprogrammerare som visste att tillämpa ”reverse engineering” på div ”heliga” Harry Potter skrifter. Läs gärna även denne mans bloggtexter, språket är verkligen unikt och allt som oftast träffar det direkt i mellangärdet och inte i saftförrådet längre upp.

    Den som kontemplerat denna fantastiska och högintressanta info kan ta steget längre och bli kvitt övriga andliga 3:e parts förvillelser och på allvar överväga att det är förstahandsinformation direkt från naturen som förefaller vara det enda sätt att komma i kontakt med den äkta andligheten ( den utan inblandning av 3:e part ) om det nu är en sk. Gud, nån slags sanning , ljus eller nåt annat spännande, för nog fan finns det nåt mer än det vi tror oss se.

    ps. visst är div. vilseledda sk ”Joodar” psykopatjehovas utvalda folk, dom är utvalda att offras i en snar framtid, för det vet väl många idag att ” Babbeln” är predictive programming med självuppfyllande profetior där ”troende” befinner sig vid finalen, släpp skiten och smartfåns och visualisera det du vill ska manifestera, funkar garanterat och det är vad satanisterna INTE vill gemene man ska fatta, för då är dom rökta på nolltid. Titta på Esaru Emotos arbete och kolla hur tusen pers fick en sjö att bli ren på endast tankekraft inom en timme. Allt hänger ihop, gäller bara att klura ut HUR hehe. ds.

  8. cfr skriver:

    I’ve found Jesus.

    He was behind the sofa.

  9. Läsare skriver:

    ”Journalister” är avskum. Se själv vad de läser:

    http://mediacreeper.com/site/avpixlat.info

  10. Vauen skriver:

    Jag håller med om vad du skriver. Men så är det ju så också att religion blir vad man gör det till. Det första utövare helst glömmer är att religion ska vara frivilligt och personligt, tom Mohammed (va hette han i efternamn egentligen!?) framförde detta budskap i suran om kon: https://en.wikipedia.org/wiki/Al-Baqara_256
    Jag föreslår att du läser ”We are not Charlie Hebdo” av Kevin Barrett som går in i detta ämne på djupet ur fler personers perspektiv.

    • Peter Harold skriver:

      Ja, det är helt sant att religion är vad man gör det till. Ibland finns det en diskussion om frivillighet, det har vi sett inte minst där Islamska Staten dragit fram på senare tid, där man kan välja mellan den frid man belönas med genom att konvertera till en viss religion, kontra prospektet att befrias från sitt tyngande huvud.

      • Vauen skriver:

        Håller med!

        För att inte tala om de som runt om i världen påtvingas att konvertera till västerländsk ”sekularism” med tron på förintelsen och växthuseffekten som högsta dogmer. Främst sprid av sionister (kristna o judar) som en slags kvasireligion for pöbeln. Och främst motarbetad av muslimer som ser den västerländska typen av stat som den värsta formen av shirq (synd). Islam uppfattar jag som kommunitaristisk.

  11. Björngunnar skriver:

    Du får läsa på om vad som hände i Jerusalem Peter!
    Djävulen var själv där och har genom Bulkakov berättat precis hur det gick till i boken Mästaren och Margarita.
    Frågan ställdes Inte till folket utan till de judiska översteprästerna som fick välja mellan att benåda mördaren Barabass eller Jesua som inte gjort en fluga förnär förutom att sprida sanningar om judar, deras fader etc.
    Jag tror förresten inte på demokrati och anledningen till det har med Barabass att göra.
    Infiltration och manipulation överallt och jämt och ständigt av dem som Läsaren skriver om.
    Det verkar vara en naturlag och ignorerar man den hamnar man i klistret.
    Trots allt så var den kristna ortodoxa kyrkan i Ryssland en nagel i ögat på jud…. kommunisterna.
    Allt annat verkar att ha förlorat matchen, speciellt vi i Sverige, det är uppenbart.
    Svenska kyrkan är bara ännu ett exempel på att naturlagen har sin giltighet, själva djävulen blir avundsjuk.

    • Peter Harold skriver:

      Ja, jag skall erkänna att jag inte var med där, he he!

      Det jag anförde var den på senare tid populära teorin om att Jesus och Barabas var en och samma person, d.v.s. att Jesus använde sig av ordet ”Son till fadern”, vilket jag tror att ”arabas” betyder. Jag måste erkänna att jag är helt bibellös i mitt hushåll. Jag kommer inte skaffa någon förrän jag hittar ett schysst praktverk på loppis.

      • Björngunnar skriver:

        Bibeln har jag aldrig förstått mig på, men Bulgakov och djävulen är desto intressantare att studera.
        Djävulen får höra att han inte finns ,gud finns inte heller och människan skall själv bli gud, men man kan knappast säga att det går som människan tänkt sig i boken.

        • Peter Harold skriver:

          Är det den som påstår att Djävulen och Gud bytte skepnad med varandra?

          • Björngunnar skriver:

            Ja faktiskt, tanken har jag tänkt, dom har bytt plats.
            Djävulen är rätt ok i denna bok, det är människans egen fåfänga som får henne på fall.
            Finns det inga helt nya religioner?
            Nu tänker jag inte på judiska hollywoodide’er med insekter o utvalda överklasser.
            Re betyder åter och legion en samling, församling.
            Jag tycker det skulle vara fachinerande att vara en person som tar folk tillbaka till tidigare liv men tiden räcker inte till, fullt upp med detta livet.
            Vad som är sant eller ej saknar helt betydelse, allt som höjer humöret är bra.
            Den verklige djävulen sänker humöret, hur kommer man ur det greppet?

      • Vauen skriver:

        Berget kommer till Mohammed nuförtiden:

        http://www.bibeln.se/las/2k/1_mos

  12. Risto Matinen skriver:

    Ja, det finns ett frihetligt budskap i kristendomen. Bortsett från läran så har vi ju den frikyrkliga frigörelsen från statskyrkan som väl började på artonhundratalet. Delvis kallade de sig frisinnade och mer om det kan läsas i Frisinne och liberalism

    Dock förvrängdes kristendomen av kyrkan, kanske minst av den ortodoxa. Nietzsche var starkt kritisk mot kyrkans version. Han skrev, fritt ur mitt minne: ”Om Jesus skulle återuppstå, skulle kyrkan kalla honom för antikrist.” Han skrev också, vilket jag gillar: ”Sannolikheten för att en tro är sann är försumbar…

    Buddismen är förmodligen bättre, men den är det tveksamt om den ska kallas religion. Islam däremot, är i många stycken tvärtemot och är en totalitär hat- och våldsideologi som snarare borde vara förbjuden än tillåtas hypermassinvasion av dess anhängare. Koranen är en brottshandbok!

    • Peter Harold skriver:

      Ja, det är lite så jag också upplever det när jag reflekterar över de väsen som vissa avvikare inom den mer statsorienterade kristendomen företrädare. Och nog skulle det vara intressant att se hur länge en återuppstånden Jesus skulle få vara ifred för lagens långa terroristbekämpande konsensusordnande arm.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

