Ron Paul kommenterar USA:s truppförstärkningar i EU.

Bästa läsare!

Den libertarianske forne republikanske kongressmannen Ron Paul och hans bisittare Daniel McAdamsRon Paul Liberty Report reflekterar – över och kommenterar – USA:s beslut att placera ytterligare 4’000 soldater och 250 stridsfordon i östra Europa för att ”garantera dessa länders säkerhet mot rysk aggression” som Vita huset i Washington formulerar det. De länder som kommer få förstärkt närvaro är baltstaterna, Polen, Rumänien och Bulgarien. Men inte Ungern, det land som enligt Ron Paul nyligen tog emot Vladimir Putin och tecknade ett antal handelsavtal med Ryssland: ” – Ungern har nog fattat hur man skall göra, t.ex. vara vän med Ryssland”.

McAdams och Paul diskuterar huruvida truppförstärkningen har någon strategisk effekt över huvud taget, men noterar att krigsmaterielindustrin i alla fall fått sälja 250 stridsvagnar extra nu. Ron Paul minns tillbaka från sin tid i kongressen under Kalla krigets dagar, då man skulle ta ställning till ett förslag om att anslå medel för inköp av stridsvagnar till det amerikanska försvaret. Ron Paul hade då, till hälften med oskuldsfull naivitet och till hälften med blommande cynism, ifrågasatt nyttan av dessa om det gällde för USA att försvara sig mot Sovjetunionen. Räknade man med att Sovjet skulle korsa Berings sund och rulla hela vägen ner mot USA längs den kanadensiska kusten…?

Ron Pauls mening är att åtgärder som dessa bara handlar om att det militärindustriella komplexet skall tjäna mera pengar. Dessutom frågar han och McAdams hur det kan komma sig att det rika Europa behöver amerikansk hjälp med sitt försvar mot Ryssland när man trots allt har råd att öppna sina gränser och släppa in miljontals migranter och förse dessa med välfärd? Skall det verkligen vara USA:s sak att bistå Europa med krigsmaterial medan EU-länderna tar emot massor av främlingar från olika håll runt om i världen? Den frågan var retorisk, och McAdams påpekar att många européer har fått nog och börjar protestera.

Ron Paul analyserar Washingtons argument gällande Ryssland och landets ”aggressiva” politik, och hans analys sammanfaller med min, inklusive Krim-frågan, om än att jag i tidigare bloggpostning också uppmärksammat om att Krim folkomröstat även under tidigare år långt före den aktuella krisen, men förvägrats lämna Ukraina för regimen i Kiev, och dessutom bestraffades med att få sitt provinsparlament upplöst av Ukraina.

Daniel McAdams rekapitulerar faktum; USA låg bakom det blodiga regimskiftet i Ukraina 2014, och resultatet blev en katastrof, på samma sätt som tidigare USA-initierade regimskiften, t.ex. som i Irak och Libyen.

Ron Paul exemplifierar USA:s agerande med sina trupplaceringar i EU, och övningar mindre än en kilometer från den ryska gränsen: ” – Hur skulle USA uppfatta det om Mexico formulerade en policy där man anser att USA är en aggressor, och därför behöver låta Ryssland placera ut trupper längs med den amerikanska gränsen på Mexicos sida?”. Vi vet redan svaret, med minnet från Kubakrisen 1962, då militären insisterade på ett fullskaligt krig (vilket förhindrades av att John F Kennedy på eget bevåg kontaktade Nikita Krustjov).

Ron Paul gör en utvikning kring USA:s bristande förmåga att kunna kalla sig för frihetens försvarare, och tar bl.a. upp ett rättsfall där en person hotas med långvarigt fängelsestraff för ett drogrelaterat brott. Det handlar dock om en missbrukare som inte utsatt andra människor för harm, utan helt enkelt bara är en medicinsk missbrukare av narkotika. Ron Paul ifrågasätter moralen i att staten slänger en människa som lider av sjukdom i fängelse.

För min egen del konstaterar jag att Sverige inte ligger långt efter i denna fråga. En rullstolsbunden man med svår sjukdom odlar egen hampa i medicinskt syfte, endast för eget bruk. Han har fällts av Hovrätten för narkotikabrott, trots att han inte vållat någon annan människa skada, och förmodligen inte heller skadat sig själv ens en gång.

USA, liksom Sverige och EU, behöver en libertariansk politisk kraft. Det är hög tid att börja satsa på två alternativ, och båda kan ske parallellt. Det ena är att ha en mental beredskap och vara redo på att agera för frihetliga syften i händelse av en folklig resning mot statsapparaten. Det andra alternativet – som man som sagt kan arbeta på samtidigt – är att få fram libertarianska politiker som kan tala ut i den politiska debatten. Hög tid, inte bara för hemma odlare, utan också för frihetsälskande svenskar!

Hälsar eder Peter Harold

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Ron Paul kommenterar USA:s truppförstärkningar i EU.

  1. Risto Matinen skriver:

    Vad jag tror är att NWOOWO-galningarna satsar allt på ett/få kort. Det är vi vanliga människor som ska skrämmas, till tystnad. Det går vi inte med på…

    • Risto Matinen skriver:

      Fy attan. Idag bytte jag tvättställskran. Tog tre timmar. Jag skäms, men det var jobbigt, för en man i min ålder. Mest tid åtgick att få loss den gamla kranen. Förvisso minns jag att den var svår att montera. En billig kran, inköpt för 8-10 år sedan för ca 3 hundra spänn, hos ett tyskt lågprislivsmedelskedja.

      Samma/liknande kran kostade 2-3 tusen hos en dyraffär. Hur som helst, hade turen och hittade och köpte en kran för 149 spänn på världens största möbelbyggsatsföretag. Där satt den till sist, utan läckage.

      Varför skriver jag detta ointressanta inlägg. Jo, jag tänkte lite längre. Hur ofta/sällan betraktar du det som är nästan självklart? Varför/hur ser det ut? Jag nöjer mig med här med badrummet. Standard är:

      1. Toan är så låg att den verkar vara gjord för dvärgar eller för små barn

      2. Ett tvättställ som är så litet att man alltid spiller på golvet när man tvättar sig under armarna

      • Peter Harold skriver:

        Lägg därtill en observation om handikapptoaletter; skithusrullen sitter två meter bort från stolen. Inte ens jag som har mina lemmar i behåll når den.

        När det gäller anpassningar så har jag fått fler ryggskott vid uttagsautomaterna än när jag jobbar i trädgården. Med ryggskott menar jag i ordets vanligaste betydelse, även om jag inte skulle utesluta att man en dag kan bli skjuten i ryggen innan man krupit ner mot marken för att plocka ut sedlarna från maskinens utmatning. De automater som har uttagen i normalhöjd nås även av rullstolsbundna har jag sett.

        • Läsare skriver:

          En del som designar handikapptoaletter har noll kunskap om det de håller på med. Toarullen två meter från toan är standard.

          Själv har jag alltid med mig en halv toarulle i ryggsäcken. Utifall att jag måste bajsa på en offentlig toa. Gäller givetvis på tåg och buss också.

          Huvudregeln är att du ALLTID utgår ifrån att det INTE finns toapapper. Det är Slut eller ej påfyllt.

        • Risto Matinen skriver:

          Om du, Harold, får för dig att skriva en artikel om små konstiga/vardagliga saker i vardagen, kan jag ge dig en massa tips innan!

          Sablar en anslutning läckte. En deciliter vatten på golvet i morse. Drog inte åt varmvattenkranens anslutning tillräckligt hårt. Jag dålig….

          Glömde att tvättställen även monteras för lågt. Man ska inte behöva kröka rygg. De har dåliga vattenlås. Har bytt mina mot lättrengjorda, liksom jag bytt till detsamma för min gamla mor som inte kunde rengöra det vanliga.

          För att inte göra reklam, så kolla in det för närvarande bästa vattenlåset, genom att skriva på en sökmotor: Easyclean och nästan hjula. Kostar ca tre ggr (299 kr) mer än de billigaste, men är väl värt pengarna..

          En finsk uppfinning! Hyvää iltaa!

  2. Sofia skriver:

    Vi sitter i grottan och längtar ut till det varma frihetsljuset;

  3. anders skriver:

    Jim Willie har en åsikt om världsläget.

    20 03 2016 Jim Willie Keeping the Zombie System Alive

  4. Risto Matinen skriver:

    Vad gillar du våldtäktsnegern som ger sin syn på saken att invadera, leva som parasit och våldta i vita länder?

    En sådan skulle jag utan vidare döda med mina bara händer…

  5. Cello Jr skriver:

    OT; världens frälsare, ;-)? Kanske inte, men han är djävligt bra. https://www.youtube.com/watch?v=Fely6gd2Q-k

  6. Risto Matinen skriver:

    Lyssna på annan se- och hörvärd video är gjord av och ur en kanadensares perspektiv, långt ifrån PK-ismens dödliga antivita irrlära. Den är avsevärt längre, nästan en timme).

    Sweden migrant crisis puppy doesn’t know the dangers of a tiger!

    Kanadenasares synpunkt på galningarna som styr Sverige. När ska vi börja döda dess våra dödgrävare? Jag, tro det händer sist i stor skal nästa år…

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

