Haroldskt navelskåderi i Panamadokumentens tidevarv

Bästa läsare!

Jag har haft lite svårt för det där med kilobite, kilobyte, megabite, terrabyte, etc etc, och det är ingen idé att ni försöker lära mig nu. Jag tror att jag är alldeles för sjuk för att ta till mig den kunskapen med bestående effekt. Egentligen är jag ointresserad av dessa måttenheter, för de syns inte i rummet. Och ibland saknar de helt relevans.

Jag kan ta ett färskt exempel där en kollega med stor stolthet skickade ett digitalt kompendium på 20 sidor till oss, med den förtjusta insikten att dokumentet fick e-postservern att knarra oroväckande när alstret skulle förmedlas ut till mottagarna.

Egentligen var det inte servern i sig som knarrade, utan snarare det luftburna bredbandet som dignade under bördan av 35 MB som distribuerades med osynliga radiovågor ut i kontorsbyggnaden, men med den synbara effekten att ikonen för ”uppdaterar” blinkade ”upp…dater…ar” länge och oväl.

De där 20 sidorna var… skräp. Hade idioten ifråga skickat oss det hela som en wordfil och skippat alla överflödiga diagram så borde all läsvärd information inte ha överstigit 150 kb. Och då är den första 100 bara arbetsgivaren jävla logotyp och dokumentbeteckning och annat trams som folk ändå aldrig kan fylla i korrekt.

Istället blickar jag mot min bokhylla, fylld av härlig analog information. Senaste fyndet är f.ö. en bok från mitten av 1800-talet (jag gissar på 1860-talet) om bergshanteringen i Kalifornien, vackert inbundet man ack saknande sitt sällskap i form av volym n:o 1. Den boken skulle kunna vara på 200-250 kB.

När jag fick höra att de beryktade Panamadokumenten var på 2 GB blev jag frestad att försöka ladda ner dessa, om materialet var tillgängligt. Senare har jag fått höra att det rör sig om 5 TB. Det är – om jag får göra en mindre kvalificerad gissning – alltså hela min lägenhet fylld med böcker, från golv till tak och i kassar och travar på bordet (by the way, det är så det ser ut förresten här). Med andra ord, det måste finnas ogörligt mycket information som någon annan kan få bearbeta i lugn och ro.

Nu är inte mängden i Panamadokumenten det som bekymrar mig mest. När jag tittade på kvällstidningarnas framsidor såg jag namnen ”Putin” och ”Nordea” med stora bokstäver. Att Nordea skulle vara inblandade i placering av pengar på skatteparadis som Panama förvånar mig inte det minsta. Därför att när pengar skickas omkring så är banker inblandade. Grad av inblandning framkommer inte i tidningsrubrik, och så även ifråga om fallet med Putin, där vi sedermera fick veta att personer i hans omgivning hade konto i Panama. Tydligen sprider medierna namnen på penningaplacerarna med ett selektivt urval.

”Är vi förvånade?” frågade någon nu när det avslöjas att rika människor som kräver den bästa moralen av sina undersåtar själva håller sina förmögenheter långt från skattmasens rymliga klor och hungriga näbbar. Nej, jag är inte det minsta förvånad. Och jag är inte heller ens säker på att det är fel av dem att ha pengarna i Panama. Nej, vad vi skulle behöva är att alla människor har tillgång till bankfack i Panama, bildligt talat.

Om staten slutade att beskatta sina medborgare så skulle det inte finnas någon anledning att låta advokater i Panama administrera binär kod som i rätt konfiguration betyder miljoner och miljarder i olika valutor. Istället skulle pengarna finnas tillgängliga här där de flesta av oss andra människor lever. Vore väl bättre att pengarna för en frisk tillvaro i vår marknad istället för att de ämnas åt skumraskaffärer i tredje världen. Skumraskaffärer som i tio fall av tio har koppling till det politiska livet. Och politik är en del av demokratin. För att demokratin skall vara värd sina påstådda ideal måste den renas från den korrumperande politiken. Och det sker genom att beröva politikerna rätt att beskatta oss.

På tal om politik. I Holland kommer man hålla en rådgivande folkomröstning om EU:s associationsavtal med Ukraina (alltså det dokument på hundratals sidor som jag till skillnad från de flesta journalister läst större delen av). Den holländska regeringen – som redan gett sitt bifall till avtalet – har all makt i världen (nåja, all makt i Nederländerna) att strunta i vad de holländska väljarna tycker. Medierna har länge valt att inte tala om denna folkomröstning, och etablissemanget önskar att så många som möjligt stannar hemma för att kunna nonchalera utfallet. Men bara det faktum att man lyckats få till stånd en folkomröstning är ett framsteg. Kan vi göra liknande i Sverige om någon eller några aktuella frågor. Någon i läsekretsen som har något förslag..?

sb migranter

Hälsar eder Peter Harold

P.S.
Jag beklagar att jag är frånvarande i kommentarsfältet. Snart helg och tid för bättring på den fronten.
D.S.

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik. Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till Haroldskt navelskåderi i Panamadokumentens tidevarv

  1. Anonym skriver:

    Vet inte. Önskar dig oändligt många miljoners gigabyte välmående dock. Kram.

  2. Sofia skriver:

    GOD NATT – SOV GOTT önskar KOOKABURRA!

      • Anna skriver:

        Jag kan ju tycka att det är av godo att pensionärer får dryga ut sin pension med sånt här och samtidigt få vara till nytta. Problemet är ju bara det att det återigen slår mot svenskarna. Svenska pensionärer och även alla förtidspensionerade svenskar- får allt mindre pengar att röra sig med och sen är det ju inte så himla kul för någon- förutom för somalierna då förstäs, att höra och se ÄNNU fler somalier? Man kränker medvetet svenskars rättigheter samtidigt som man sponsrar såna här jippon. När det är väktare man anlitar kan det ju ändå vara en svensk som får jobb. Som det blivit nu är ju allt öronmärkt åt de som bråkar. Signalen man sänder ut är att bråkar du, så får din mormor och morfar jobb! Gud så finurligt! När kommer vi få se en svensk mormor på bussen som jobbar för att stävja ohyfsade svenska ungdomar? Eller finns det inga såna?

        Tjejen jag slängde av från bussen var svensk i alla fall. Jag hade gärna jobbat på bussar som avkastare! Ska jag skriva till SL och föreslå affärsidén?

        • Peter Harold skriver:

          Spårvagnskonduktör? By the way, det finns en del udda existenser som läser biljetter där har jag sett. En är en enarmad kvinna. Hon luktar inte som en ros, men se bara på hennes uppsyn. Som hon strålar!

      • Läsare skriver:

        Soldiers of Zooooooomlia.

        😂

    • Peter Harold skriver:

      Ah, vad den ser gullig ut!🙂 Tackar!

  3. Läsare skriver:

     nu sätts somaliska pensionärer in som väktare…

    http://www.dt.se/dalarna/borlange/so…atter-vaktarna

    de går snabbt utför

    __________________
    inga pengar i världen räcker till för att reparera ett trasigt samhälle

     

    • Läsare skriver:

      Så länge någon kan minnas har Socialdemokraterna kontrollerat bruks- och industristaden Borlänge. Det är fortfarande största enskilda partiet, men förtroendet från väljarna har stadigt minskat de senaste valen.

      Vid senaste valet röstade elva procent, eller drygt 3 300 Borlängebor, på Sverigedemokraterna.
      Sahara Hassan, 22, och Hamdi Abdikhadir, 26 är klädda som många andra somaliska kvinnor i Borlänge, i långa klänningar och hijab.

      http://www.expressen.se/nyheter/vad-har-hant-med-min-hemstad-borlange/

      • Läsare skriver:

        Malå fån Sivert är till och med mer blåst i huvudet än måna shalin.

        Fredrik Wikingsson om filmsuccén Trevligt folk – Malou Efter tio (TV4)

        Malou Efter Tio 13 678 visningar

    • Peter Harold skriver:

      Komiskt. Mycket komiskt. Men det är strategin, de härjar och de bevakar, och till slut har de fått sitt eget samhälle. På… ja, på vems bekostnad?

  4. baravarat skriver:

    Visst blev valrsultatet ganska hårt nej till avtal med ukraina och för övrigt Peter skriver du så himla bra och välavvägt så man får klura lite själv är bra för dom grå:) har i princip slutat skriva i kommentars fält utom här emellanåt!

  5. Risto Matinen skriver:

    Tja, ni vill inte veta hur mycket jag lagt ner på min yngsta dotters körkort. Långt mer än mamma, kan du gissa på?

    Hur som helst fick hon till sist körkort. Vi åkte runt för att köpa en billig bil.

    Gissa vad ”fördomen” föll först? Pappa ”rasist”, försäljaren ziggen var vad då? Hyperrasist!

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

